Onrust onder verladers over afstoten spooraansluitingen NS
Geplaatst: za mei 31, 2014 4:35 pm
Onrust onder verladers over afstoten spooraansluitingen NS
Gepubliceerd op 28-05-2014 om 13:30
Bedrijven met een spooraansluiting voelen zich voor het blok gezet met het verzoek van NS Spooraansluitingen om de spooraansluiting naar hun bedrijventerrein over te nemen. Als de ondernemingen de spooraansluiting niet overnemen, dan draaien zij op voor de saneringskosten. Dat werd duidelijk tijdens een bijeenkomst over bedrijfsspooraansluitingen bij verladersorganisatie EVO in Zoetermeer.
NS Spooraansluitingen, dochterbedrijf van NS, verhuurt en beheert ongeveer 300 kilometer spoor en 1200 wissels bij ongeveer 250 bedrijven in Nederland. Klanten zijn ondernemingen die een economisch of strategisch belang hebben bij het vervoer van goederen per spoor. Omdat spooraansluitingen niet meer de core business is van NS, wil het spoorbedrijf deze aansluitingen afstoten. Om die reden stuurde NS Spooraansluitingen onlangs ondernemingen met een spooraansluiting een brief met het aanbod voor de overname.
De verladers gaven tijdens de bijeenkomst aan de timing van deze brief ‘bijzonder ongelukkig’ te vinden. De ondernemers kampen al met de economische crisis en geven aan geen financiële middelen te hebben voor de overname van de spooraansluitingen.
Discussie
Enkele jaren geleden vond al een discussie plaats over een overname van de aansluitingen door ProRail. De politiek besloot echter dat dit niet mocht. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft later aangegeven de overname van aansluitingen door ProRail te willen heroverwegen, maar de beslissing hierover blijft nog altijd uit. Ondertussen heeft NS Spooraansluitingen al wel de brief voor de overname verstuurd aan de bedrijven. NS zegt woensdag in een reactie ‘door te gaan met het verkopen van de spooraansluitingen’. “Mocht het ministerie hier nog een ander standpunt over innemen dan zullen we daar naar kijken”, aldus woordvoerder Eric Trinthamer.
Verladersorganisatie EVO en Havenbedrijf Rotterdam pleiten ervoor dat de bedrijfsspooraansluitingen in handen van ProRail komen te liggen. Beleidsadviseur Laurie d’Hont van EVO: ”De concessie voor de periode 2015 – 2025 wordt binnenkort aan ProRail verleend. Wij pleiten ervoor dat de spooraansluitingen bij ProRail komen te liggen en dat dit in de concessie wordt opgenomen.”
Bron: Spoorpro.nl
Gepubliceerd op 28-05-2014 om 13:30
Bedrijven met een spooraansluiting voelen zich voor het blok gezet met het verzoek van NS Spooraansluitingen om de spooraansluiting naar hun bedrijventerrein over te nemen. Als de ondernemingen de spooraansluiting niet overnemen, dan draaien zij op voor de saneringskosten. Dat werd duidelijk tijdens een bijeenkomst over bedrijfsspooraansluitingen bij verladersorganisatie EVO in Zoetermeer.
NS Spooraansluitingen, dochterbedrijf van NS, verhuurt en beheert ongeveer 300 kilometer spoor en 1200 wissels bij ongeveer 250 bedrijven in Nederland. Klanten zijn ondernemingen die een economisch of strategisch belang hebben bij het vervoer van goederen per spoor. Omdat spooraansluitingen niet meer de core business is van NS, wil het spoorbedrijf deze aansluitingen afstoten. Om die reden stuurde NS Spooraansluitingen onlangs ondernemingen met een spooraansluiting een brief met het aanbod voor de overname.
De verladers gaven tijdens de bijeenkomst aan de timing van deze brief ‘bijzonder ongelukkig’ te vinden. De ondernemers kampen al met de economische crisis en geven aan geen financiële middelen te hebben voor de overname van de spooraansluitingen.
Discussie
Enkele jaren geleden vond al een discussie plaats over een overname van de aansluitingen door ProRail. De politiek besloot echter dat dit niet mocht. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft later aangegeven de overname van aansluitingen door ProRail te willen heroverwegen, maar de beslissing hierover blijft nog altijd uit. Ondertussen heeft NS Spooraansluitingen al wel de brief voor de overname verstuurd aan de bedrijven. NS zegt woensdag in een reactie ‘door te gaan met het verkopen van de spooraansluitingen’. “Mocht het ministerie hier nog een ander standpunt over innemen dan zullen we daar naar kijken”, aldus woordvoerder Eric Trinthamer.
Verladersorganisatie EVO en Havenbedrijf Rotterdam pleiten ervoor dat de bedrijfsspooraansluitingen in handen van ProRail komen te liggen. Beleidsadviseur Laurie d’Hont van EVO: ”De concessie voor de periode 2015 – 2025 wordt binnenkort aan ProRail verleend. Wij pleiten ervoor dat de spooraansluitingen bij ProRail komen te liggen en dat dit in de concessie wordt opgenomen.”
Bron: Spoorpro.nl