Oktober 2017 | Drielandentoer | deel 1

Ruimte voor het plaatsen van foto's en reportages.
Forumregels
Graag het volgende formaat gebruiken voor de titel van een fototopic: 'Datum of periode | Thema of locatie(s) van de fotoserie'
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 15827
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Locatie: Roggel
Contacteer:

Oktober 2017 | Drielandentoer | deel 1

Bericht door Ronnie » zo jan 07, 2018 7:16 pm

Halverwege oktober was ik een aantal dagen op pad in het zuidoosten van Duitsland, Oostenrijk en nog een klein stukje Italië. Hierbij het fotoverslag van deze trip.

Zondag 15 oktober

Op zondag vertrok ik uit Venlo richting München. Na een overstap op de Meridian zag ik bij München Ost al een intermodale trein met Lokomotion klaarstaan richting het zuiden. Daarom werd er even een stop ingelast in Aßling.

Afbeelding
Nadat de Meridian richting Salzburg voorbij was werd het sein weer groen en kwam de Lokomotion-trein de bocht om. Tractie werd geleverd door 186 443 en 185 661.

Hierna schoven de schaduwen al snel over het spoor en werd doorgereisd naar het hotel. In de avond werd nog wat op het station van Rosenheim gefotografeerd, omdat de Lokfinder van ÖBB een werbeloc aankondigde.

Afbeelding
Eerst kon ÖBB 1216 007 met een EuroCity naar Innsbruck worden vastgelegd.

Afbeelding
Daarna werd het tijd voor ÖBB 1116 159, die volgens de Lokfinder met een Railjet onderweg was van Schwarzach-St.Veit naar München Hbf. Keurig volgens de dienstregeling kwam de loc binnengereden op het station en de stopte op een prima plek voor een foto.

Afbeelding
Ook de nachttrein naar Venetië stond op de borden aangegeven en dus werd deze ook nog even opgewacht. DB 101 125 was de trekkracht van de trein die ook koerswagens naar Rijeka en Zagreb meenam.

Maandag 16 oktober

Deze maandag stond de bekende overweg bij Vogl op de planning.

Afbeelding
De eerste trein die ik op deze stek zag was een Railjet die geduwd door ÖBB 1116 159 richting Oostenrijk reed. Dik tien minuten later ging de overweg weer dicht en kon de eerste goederentrein hier worden vastgelegd. Het was Raildox 185 419 met ketelwagens onderweg naar Kiefersfelden.

Afbeelding
De Meridian is natuurlijk veelvuldig aan te treffen hier.

Afbeelding
DB 212 310 met spoorstaafreinigingstrein richting Rosenheim. Achteraan de trein hangt DB 212 347.

Afbeelding
ÖBB 1216 020 in Railjet-uitvoering met de EC naar Italië.

Afbeelding
DB Cargo met containers.

Afbeelding
TXL 189 931 met intermodale trein naar Verona.

Na deze trein werd er verkast naar de buitenbocht bij Rann.

Afbeelding
De EC naar Italië, wederom met loc 1216 007.

Afbeelding
Ook hier de Meridian naar Salzburg.

Afbeelding
Een goederentrein kwam ook voorbij in de vorm van ÖBB 1016 004 met een autotrein.

Afbeelding
De EC van Frankfurt naar Klagenfurt. Opvallend was het Nightjet-rijtuig in deze trein, dat wat verstopt zit achter de struik.

Ondertussen was een boer op een naburig weiland begonnen met het uitrijden van mest, dus een goede reden om weer terug te gaan naar de overweg bij Vogl.

Afbeelding
Daar beginnen we natuurlijk weer met de EC naar Italië.

Afbeelding
DB Cargo 185 293 met ketelwagens.

Afbeelding
Vervolgens kwam het Lokomotion-duo 186 442 en 186 441 voorbij met een intermodale trein.

Afbeelding
DB 101 095 trekt een EC naar Klagenfurt.

Hierna werd nog een keer van standpunt gewisseld en wel naar het viaduct bij Gutmart. Een van de doelen daar was de Meridian Ersatzzug.

Afbeelding
Na een aantal Meridian-treinen kwam ÖBB 1216 017 voorbij met de EC naar Italië.

Afbeelding
Lokomotion 139 260 trok een unit-cargo richting Rosenheim. Naast de vele autowagens hingen achterop nog enkele andere wagens.

Afbeelding
De Meridian naar Salzburg.

Afbeelding
Een trein met een Nederlands tintje: de Verona-shuttle uit Rotterdam.

Afbeelding
DB 101 137 met EC naar Graz.

Afbeelding
Vervolgens kwamen er twee TXL-treinen kort achter elkaar door. De eerste was de kleurrijkste met loc 193 552, 193 554 en 189 932 op kop.

Afbeelding
De tweede was een zwarte combinatie: 189 934 en 193 657.

Vervolgens werd het stil qua treinverkeer en begon de boer met het maaien van zijn land. Ondertussen kwam ook de doorkomsttijd van de Meridian Ersatzzug dichterbij, maar omdat het oktober is zou deze hier een half uur voor zonsondergang doorkomen en dus was het behoorlijk kritisch qua schaduwen. Rond de geplande tijd zag ik in de verte frontseinen verschijnen.

Afbeelding
Het bleek echter om RheinCargo 185 603 met ketelwagens te gaan. Ook leuk natuurlijk. De Ersatzzug had wat vertraging opgelopen en kwam hier door nadat de schaduwen al compleet over het spoor waren getrokken. Tractie was deze keer een zwarte Vectron, dus niet heel erg en er was nog een herkansing mogelijk later in de week.

Hierna kon toch tevreden richting hotel worden gereisd. Later meer in deel 2.
Von den Bergen bis an die See mit MRCE

YuriSloof
Berichten: 29
Lid geworden op: vr dec 08, 2017 10:15 pm

Re: Oktober 2017 | Drielandentoer | deel 1

Bericht door YuriSloof » zo jan 07, 2018 10:58 pm

Das een zeer fraaie reeks aan foto's! Ga ik in de zomer ook een midweekje kijken, zo te zien rijdt er nog genoeg aan goederen.

N.vanLeijden
Berichten: 60
Lid geworden op: za dec 23, 2017 11:42 pm
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: Oktober 2017 | Drielandentoer | deel 1

Bericht door N.vanLeijden » zo jan 07, 2018 11:04 pm

Leuke serie! Dat belooft wat voor de andere dagen :)

Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 851
Lid geworden op: za okt 12, 2013 1:18 am
Locatie: België
Contacteer:

Re: Oktober 2017 | Drielandentoer | deel 1

Bericht door Maarten » ma jan 08, 2018 7:03 am

Netjes, kijk al uit naar deel 2 😉

Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 15827
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Locatie: Roggel
Contacteer:

Re: Oktober 2017 | Drielandentoer | deel 1

Bericht door Ronnie » ma jan 08, 2018 6:35 pm

YuriSloof schreef:
zo jan 07, 2018 10:58 pm
Ga ik in de zomer ook een midweekje kijken, zo te zien rijdt er nog genoeg aan goederen.
Houd er wel rekening mee dat er vanaf half mei tot en met eind juli werkzaamheden plaatsvinden tussen Ostermünchen en Rosenheim en er slechts één spoor beschikbaar is. Hierbij wordt de bovenleiding vernieuwd en er worden nieuwe portalen geplaatst. Deze nieuwe portalen staan korter op elkaar, dus stekken kunnen veranderd zijn als de werkzaamheden klaar zijn.
Von den Bergen bis an die See mit MRCE

YuriSloof
Berichten: 29
Lid geworden op: vr dec 08, 2017 10:15 pm

Re: Oktober 2017 | Drielandentoer | deel 1

Bericht door YuriSloof » ma jan 08, 2018 7:07 pm

Ah oke, daar had ik nog geen rekening mee gehouden. Is er een kans dat (een deel van) het goederenvervoer omgeleid wordt? En zo ja, via welke route?

Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 15827
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Locatie: Roggel
Contacteer:

Re: Oktober 2017 | Drielandentoer | deel 1

Bericht door Ronnie » di jan 09, 2018 7:23 pm

Vanaf bladzijde 288 in de PDF die ik hier heb gelinkt staat meer info over de werkzaamheden en de te verwachten omleiders. Dit zijn natuurlijk theorieën die in de praktijk vaak anders uitpakken ;) .
Von den Bergen bis an die See mit MRCE

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3575
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Oktober 2017 | Drielandentoer | deel 1

Bericht door Jeroen » wo jan 10, 2018 12:29 pm

Mooie reeks!
Hier in 't zuiden

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten