Jaaroverzicht 2016 Wessel

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2016.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2016 <je forum (nick)naam>

Succes met de selectie!
Plaats reactie
wessele
Berichten: 757
Lid geworden op: do jun 13, 2013 11:27 am
Locatie: Waardenburg

Jaaroverzicht 2016 Wessel

Bericht door wessele »

Voor alweer het vierde jaaroverzicht op SION werd het jaarwerk weer eens doorgespit. In 2016 krabbelde de economie en hiermee ook het spoorgoederenvervoer weer wat op. Er sneuvelden treinen maar er keerden er ook weer genoeg voor terug. Bij deze de mooiste foto's van 2016 op een rijtje:

JANUARI
Afbeelding
Januari was een rustige maand en dus was de keuze snel gemaakt. Bij toeval ontdekte ik op 18 januari dat loc 6454 zich schuil hield in Zeeuws-Vlaanderen om de Vlaamse Reuzen aldaar te assisteren. Er een goede foto van maken lukte die dag niet, dus keerde ik op de strakblauwe 19 januari terug voor een herkansing. Met de vroege afvoertrein uit Terneuzen aan de haak passeerde de loc de imposante bomenrij bij Zandstraat om weldra op het voorlopige eindpunt Sas van Gent te arriveren. Door het ontbreken van Memor op de loc is inzet ten zuiden van Sas van Gent niet mogelijk, de loc zat hier dus "opgesloten", wat doet denken aan het vroegere eilandbedrijf dat men kende in Zeeuws-Vlaanderen.

FEBRUARI
Afbeelding
HSL Logistik kocht in 2016 een oude Hippel aan (via Marktplaats!) van Cronimet Moerdijk, met de Osse stamlijn als beoogd inzetgebied. Hierdoor kon loc 603 van Shunter vervangen worden, waardoor flink kon worden bespaard in de maandelijkse kosten. Loc 691 kreeg de frisse huisstijl van OOC Terminals aangemeten en in februari was het dan eindelijk tijd voor de eerste inzet! Op 19 februari was de loc druk met het lossen van een stookolietrein. Later dit jaar zouden nog flink wat meer foto's worden gemaakt van de fraaie loc...

MAART
Afbeelding
De door Newhome geïnitieerde containertreinen vanuit Rzepin en Malaszewicze-shuttles naar Tilburg kregen gedurende het voorjaar van 2016 veel aandacht. De treinen waren vaak volledig beladen en bijzonder kleurrijk, wat de trein voor fotografen een bijzonder gewild foto-object maakte. Echter gingen er achter de schermen allerlei dingen mis. Zo verzuimde operator Newhome meermaals te betalen aan de vervoerders, waardoor de trein in korte tijd drie vervoerders kende. In augustus kwam de zieltogende verbinding te vervallen. Op de prachtige 12e dag van maart was er nog geen vuiltje aan de lucht, en zien we de 9905 van Locon bij Zaltbommel passeren met de Rzepin-shuttle, welke er weer een retourtje Polen op heeft zitten. Met een fraaie reflectie in het water zien we de trein onder een strakblauwe lucht passeren op z'n weg naar Tilburg.

APRIL
Afbeelding
Het jaar 2016 betekende voor veel afvalverladers het einde van het spoorvervoer. Attero staakte haar complete resterende spoorpakket, waarvan slechts een klein deel werd overgedragen aan afvalverwerker EVI in Coevorden. In Kragge, Vlissingen en Noordwijkerhout verstomden de spoorse geluiden bij de afvalverladers en nam het vrachtverkeer over de weg het stokje over. Mijn persoonlijke doelstelling was om vóór 1 juli dus nog éénmaal de fraaie 220 van Locon vast te leggen met een afvaltrein langs de gekleurde velden in de bollenstreek. Op 11 april toog ik hiervoor naar deze regio maar voor de bollen bleek ik echter nog iets te vroeg. Hiertoe moest ik improviseren en kwam ik uit bij de bekende stek bij Lisse. We zien loc 220 van Locon passeren met vier wagens voor Noordwijkerhout. Met het vervallen van de genoemde afvalstromen had Locon een kleinere behoefte aan locomotieven, waardoor ook de fraaie 220 werd ingeleverd...

MEI
Afbeelding
Mei was dit jaar een rustige maand voor wat betreft spoorfotografie een rustige maand. De keuze was dus niet moeilijk. Op de zonnige avond van 17 mei zien we de inmiddels door RTB ingeleverde V204 bij Geldermalsen passeren met een beladen Nissantrein.

JUNI
Afbeelding
Met nog 10 dagen voordat Attero haar spoorse activiteiten zou gaan beïndigen werd een poging gewaagd om de bediening aldaar vast te leggen. Zo zien we loc 9702 van Locon klaarstaan om loc 9909, 9902 en niet minder dan 18 beladen containerwagens vanuit de overgavesporen naar het VAM-terrein te trekken. Deze containers zullen hier worden geleegd om later die nacht weer terug te keren richting Apeldoorn, Crailoo en Noordwijkerhout.

JULI
Afbeelding
Met nog één minuut tot de passage van de trein sprong ik de auto uit op deze "noodstek" bij Deventer Colmschate. Doel was het vastleggen van de "Bauer-trein" met vervuilde grond vanuit Zwitserland naar Veendam. Op de zeer warme 20 juli zien we de fraaie DE668 van Rheincargo passeren met de fraaie gele trein. Via Deventer en Zwolle zou de trein de eindbestemming gaan bereiken.

AUGUSTUS
Afbeelding
In augustus legde ik voor het eerst de "Zeeland-shuttle", ook wel hardnekkig "bananentrein" genoemd, vast. Deze trein maakte z'n debuut in het voorjaar van 2016 en verdween alweer in het najaar. De trein vervoerde voornamelijk koelwagens met bananen voor Zwitserland, maar nam zo af en toe ook gasketelwagens voor Vopak in Sloe mee. Door het verdwijnen van de trein zou dit mijn enige foto ervan worden.

SEPTEMBER
Afbeelding
Deze keuze voor september was erg lastig. Er werden in die maand veel fraaie foto's gemaakt, zoals RTB bij Haanrade of de Abellio FLIRT op de Betuweroute... Uiteindelijk heb ik toch gekozen voor de fraaie 9802 in het Sloehavengebied. Op woensdag rijdt Captrain kolentreinen vanuit Frankrijk naar Sloe. In de Sloehaven verzorgt Locon de lastmile naar OVET waarbij gebruik gemaakt wordt van de fraaie 9802. Op de zonovergoten 7 september was dit niet anders en zien we de Belgische krachtpatser de Zeeuwse haven doorkruisen met een lege sleep Eanos-wagens.

OTKOBER
Afbeelding
Dit jaar heb ik zeer veel aandacht besteed aan de fraaie bietenpulptreinen die naar Delfzijl en Oss reden. Op 13 oktober arriveerde er zo'n trein op station Oss, waarvandaan HSL Logistik het stokje overneemt met haar stokoude maar prachtige 691. Nadat de lucht lekker is opgeklaard zien we de knalgele loc op het terrein van OOC staan met 6 beladen wagens. Deze wagens zullen even erna worden verplaatst naar het linkse spoor, om daar te worden ontdaan van hun lading.

NOVEMBER
Afbeelding
Zoals gezegd bracht de bietencampagne ook dit jaar weer een reeks treinen naar Wagenborg in Delfzijl. De uitvoering van de bediening aldaar steekt anders in elkaar dan vorig jaar en gebeurt nu via de buurtsupertreinen. Mijn inziens een logische keuze, aangezien het verdere wagenladingverkeer naar Delfzijl compleet lijkt op te drogen.
De wagens werden in het donker bij Wagenborg uitgehaald. Na het uithalen ging men naar het chemiepark om daar de andere klanten te bedienen, om daarna terug te keren naar Wagenborg en de wagens aan te haken. Op de foto zien we loc 6418 met drie ketelwagens van BioMCN en Evonik (voorheen: FMC) poseren, terwijl de rangeerder bezig is om de lege bietenpulpwagens aan te haken.

DECEMBER
Afbeelding
In december kwam Captrain naar Nederland met de eerste buizentreinen voor Conline, aangebracht door een particuliere vervoerder. Op de zonovergoten middag van 5 december zien we loc 101 van Captrain de A16 passeren met het herkenbare monument in zicht.

Tot zover mijn gevarieerde en kleurrijke set van 2016. Ik hoop dat jullie ervan genoten hebben en hopelijk tref ik velen van jullie volgend jaar weer langs de baan :-D
Fijne jaarwisseling gewenst!
Saitzee
Berichten: 587
Lid geworden op: zo mar 10, 2013 8:56 am

Re: Jaaroverzicht 2016 Wessel

Bericht door Saitzee »

Mooier serie!!
ov_wijzer
Berichten: 926
Lid geworden op: do nov 15, 2012 2:39 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2016 Wessel

Bericht door ov_wijzer »

Lekkere reeks Wessel!
arnold
Berichten: 14489
Lid geworden op: di aug 21, 2012 2:51 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2016 Wessel

Bericht door arnold »

Mooi serie Wessel!
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2016 Wessel

Bericht door Ronnie »

Maart is mijn favoriet door die spiegeling.
Goed sporen. Daar houden we van.
KvdLee
Berichten: 472
Lid geworden op: zo mei 26, 2013 4:47 pm

Re: Jaaroverzicht 2016 Wessel

Bericht door KvdLee »

Fraaie serie! Januari favoriet :)
NS1707
Berichten: 386
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm

Re: Jaaroverzicht 2016 Wessel

Bericht door NS1707 »

Mooie reeks zeg!
Hugeau
Berichten: 701
Lid geworden op: vr okt 05, 2012 10:47 am
Locatie: Miercurea Ciuc
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2016 Wessel

Bericht door Hugeau »

Mooi jaartje zo, Wessel!
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3958
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2016 Wessel

Bericht door Jeroen »

Mooie reeks Wessel! Helemaal niet erg, twee keer de fraaie 691 in het overzicht! 8-)
Bitter nun boik van ut zoipuh, dan nun bult van ut werkuh
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3406
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht 2016 Wessel

Bericht door Rens »

Net niet volledig diesel, maar Locon is weer goed vertegenwoordigd. Een mooi Nederlands overzicht zoals gewend van jou :)
Gijs Cargo
Berichten: 303
Lid geworden op: vr sep 07, 2012 8:11 am
Locatie: Bremen (DE)

Re: Jaaroverzicht 2016 Wessel

Bericht door Gijs Cargo »

Jammer van die zwarte neus op de 668.
Gebruikersavatar
Railleon
Berichten: 1093
Lid geworden op: zo mei 26, 2013 7:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2016 Wessel

Bericht door Railleon »

Fraai hoor, februari is ook erg fraai vanwege de donkere lucht.
Gebruikersavatar
wouterder
Berichten: 733
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 8:36 pm

Re: Jaaroverzicht 2016 Wessel

Bericht door wouterder »

Mooi overzicht Wessel!
BjörnNielsen
Berichten: 965
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2016 Wessel

Bericht door BjörnNielsen »

Netjes bij elkaar geklikt!
Gebruikersavatar
mattias
Berichten: 680
Lid geworden op: wo apr 17, 2013 8:08 am
Locatie: Wervik (BE)
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2016 Wessel

Bericht door mattias »

Leuke reeks!
Mei heeft voor mij de voorkeur! ;-)
Foto's te bezichtigen op: Bfoto en Flickr
Dewey
Berichten: 100
Lid geworden op: za mar 01, 2014 10:30 am

Re: Jaaroverzicht 2016 Wessel

Bericht door Dewey »

Gave serie Wessel en zoals altijd wel iets uit het noorden! :D
Plaats reactie