3 Maart 2013: De laatste dag van Nijverdal(-West)

Ruimte voor het plaatsen van foto's en reportages.
Forumregels
Graag het volgende formaat gebruiken voor de titel van een fototopic: 'Datum of periode | Thema of locatie(s) van de fotoserie'
Plaats reactie
The_Knitter
Berichten: 3912
Lid geworden op: wo aug 22, 2012 1:00 pm
Locatie: Zwijndrecht

3 Maart 2013: De laatste dag van Nijverdal(-West)

Bericht door The_Knitter »

Zondag 3 maart 2013, De laatste dag van geopend Nijverdal West en het oude station Nijverdal

Omdat het vandaag de laatste dag zou zijn dat Nijverdal West en het oude station Nijverdal geopend is voor reizigersverkeer, ben ik maar even hierheen afgetogen met de camera.
Foto's van de tunnel zijn lastig vanwege de hoge hekken langs het hele traject ... Hierbij een verslag.

Met DM'90 3426 werd iets te laat in Nijverdal West gearriveerd, wat te wijten is aan de krappe rijtijd op dit traject, volgens de machinist. Na een snelle loop werd deze fotostek ingenomen.
Afbeelding
De laatste dag van de oude stations Nijverdal en Nijverdal West

Afbeelding
DM90 3426 op de laatste dag bij Nijverdal West

Hierna werd gespoed naar de vervangende busdienst naar station Nijverdal. Deze busdienst wordt door NSR uitbesteed aan Syntus, die hier met lijnbus 58 en 96 elk halfuur een verbinding verzorgen. De bussen gaan echter nog door naar verdere bestemmingen ...
Omdat beide genoemde buslijnen op zondag en de latere avonduren niet meer rijden, huurt Syntus hiervoor Connexxion Taxi in, die met een taxibusje heen- en weer pendelt. Vandaag had ik dus zo'n taxibusje. Door de weeks rijdt er een gewone lijnbus.

Na aankomst in Nijverdal werd begonnen met foto's klikken.

Afbeelding
Spoor 1 is enige tijd geleden al gesaneerd. Dit was makkelijker als spoor 2 te saneren, vanwege de omlegging van de sporen. Spoor 2 wordt via een heuse overweg overgestoken. Geen slagbomen, bordjes en dergelijke (meer) aanwezig. Wel is het spoor in deze overweg (nog) niet gesaneerd, en steekt aan beide kant ongeveer 10 centimeter uit.

Afbeelding
Aangekomen op spoor 2 zijn er nog diverse elementen van het oude station te herkennen. Zelfs nog een nooit ingebruik genomen OV-Chipkaart-paal ... Er staat één paal bij de "ingang" van het station.

Afbeelding
Ook een TB-7 is aanwezig, die maximaal 2 treintjes weergeeft van het komende uur. Daaronder is het bord geplaatst over de buitendienst name van het spoor.
Afbeelding
Op de website http://www.ns.nl/treinverkeerzwollealmelo is duidelijk te lezen wat de gevolgen de komende periode zijn voor de ombouw.

Het stationsnaambordje mag niet ontbreken, uiteraard:
Afbeelding

Afbeelding
Op deze foto zien we de ingang van de tunnel, inclusief 2 seinen voor treinen uit de tunnel.
Afbeelding

Afbeelding
Op deze foto zien we de nieuw aan te sluiten sporen, met een aftakking naar het "oude" station. Die aftakking wordt dus definitief opgebroken. Rechts id de nieuwbouw van de N35 al te zien. Hiervoor moet het huidige station Nijverdal met de grond kortgemaakt worden.
Afbeelding

Afbeelding
Een blik vanaf de andere kant van spoor 2 richting de ingang

Afbeelding
En spoor 1

Afbeelding
Enkele meters spoor zijn nog niet neergelegd. Dit komt pas wanneer de sporen worden aangesloten. (Detailfoto)

Afbeelding
Even later kwam op spoor 2 de trein uit Enschede aan. Na een kering zal deze trein weer vertrekken. Deze maakt ook één van zijn laatste ritten over dit stuk spoor en zal dan ook frequenter naar Zwolle sporen.
Afbeelding
NSR 3413 op de laatste dag bij het oude Nijverdal

Afbeelding

Afbeelding
Het oude stationsgebouw staat leeg, en zal ook gesloopt worden. Het moet plaats maken voor de N35.

Afbeelding
Verder kon niet meer. Op de achtergrond is de nieuwe doorgang al te zien.

Afbeelding
Een bouwput nog steeds. Het weggedeelte gaat nog lang niet open.

Afbeelding
Links de weg, rechts het spoor.

Hierna ben ik het station uitgewandeld, en kwam ik deze borden tegen ...
Afbeelding
Het gele bord heeft het juist. De oude bushalte is niet meer in gebruik. Echter, het gele bord is ook wel amateurisch, gezien de tekst. Het blauwe bord hadden ze met zwarte tape het gedeelte voor de bussen moeten afplakken, in mijn optiek.

Afbeelding
Ook deze borden zijn aanwezig. De huidige fietsenstallingen worden vanaf morgen gedemonteerd.

Afbeelding
De tunnel

Afbeelding
Het nieuwe station

Afbeelding
De bovendoorgang van het nieuwe station is nog steeds niet af, en zelfs niet op de openbare voetpaden/wegen aangesloten.

Afbeelding
Het perron is langer dan dat er ooit treinen zullen komen, gok ik zo. Ook aan de andere zijde, bij een andere bovendoorgang, zijn trappen geplaatst. Die zitten echter nog in plastic.

Afbeelding
En ook niet toegankelijk

Afbeelding
Hier wordt de tunnel uitgedoken, naar het station Nijverdal West. Na vandaag wordt ook dit station afgebroken.

Afbeelding
Kijkje naar de tunnel

Afbeelding
Ook hier zijn de sporen niet aangesloten.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Het kopspoor van het tijdelijke station Nijverdal West

Afbeelding
Ook is er een fout bord geplaatst bij Nijverdal West. De bagagetransportband zoals hier aangegeven moet een hellingbaan zijn...
Afbeelding

Afbeelding
Deze klopt wel :)

Afbeelding
Zogenaamde "Bushalte-abri's" geplaatst om het wachten te veraangenamen bij regen en/of wind enz.

Afbeelding
Zicht vanaf de loopbrug naar het perron

Afbeelding
Loopbrug

Afbeelding
En de tweede serie van deze trappen, weer zo hoog ...

Afbeelding
De oude spoorkaart-versie, vertrektijden en informatie over de aankomende werkzaamheden.

Afbeelding
De busdienst rond Nijverdal is een beetje een "zootje" geworden. Op zaterdag & zondag rijdt er overdag een beperkte lijn 58 tussen station Nijverdal, Nijverdal West en Holten. Daarnaast rijdt lijn 96 op maandag t/m zaterdag tussen Rijssen, Nijverdal West en Nijverdal. Omdat er teveel vertragingen op lijn 96 kwamen, en reizigers op deze busdienst overstappen naar andere lijnen misten, is lijn 96 tegenwoordig geknipt in Nijverdal West. Er rijdt een pendelbusje door Connexxion Taxi in opdracht van Syntus tussen Nijverdal West en Nijverdal maandag t/m zondag, tot de laatste trein, en een lijndienst tussen Nijverdal en Rijssen maandag t/m zaterdag. Wanneer de trein vertraging heeft, moet de pendelbus wachten. Vertraging komt hier vrij veel voor in enkele minuten, daar de rijtijd en keertijden erg krap zijn rond Heino-Nijverdal.
De overstap trein -> bus is bij beide stations circa 10 minuten. Overstap bus -> trein is op station Nijverdal zelfs 20 minuten. Op Nijverdal is dit ook korter.

Afbeelding
De trap naar beneden

Afbeelding
DM'90 3426 komt weer in Nijverdal West binnen vanuit Zwolle
Afbeelding
Nu nog een DM90 aan het perron.

Ik hoop dat u genoten heeft van deze uitgebreide reportage.
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3961
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: 3 Maart 2013: De laatste dag van Nijverdal(-West)

Bericht door Jeroen »

Mooie reportage! Wat dat mag kosten, die jarenlange verbouwingen. Maak er maar een busbaan van, veel goedkoper! :twisted:
Bitter nun boik van ut zoipuh, dan nun bult van ut werkuh
The_Knitter
Berichten: 3912
Lid geworden op: wo aug 22, 2012 1:00 pm
Locatie: Zwijndrecht

Re: 3 Maart 2013: De laatste dag van Nijverdal(-West)

Bericht door The_Knitter »

Dank Jeroen :)
Jeroen schreef:Wat dat mag kosten, die jarenlange verbouwingen. Maak er maar een busbaan van, veel goedkoper! :twisted:
Zonder alle tegenslagen was het op 195 miljoen euro geschat, het totale combiplan (dus ook de N35 door deze tunnel). Met alle tegenslagen erbij waardoor extra geld uitgegeven moest worden is het alleen maar meer geworden, had laatst gehoord rond de 220 miljoen minimaal.
Gebruikersavatar
Marcel
Berichten: 2342
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 6:55 pm
Contacteer:

Re: 3 Maart 2013: De laatste dag van Nijverdal(-West)

Bericht door Marcel »

Je hebt er een uitgebreide serie van gemaakt hoor.
"The chase is better than the catch."
Plaats reactie