SPTN : Nieuws over hoofdrailnet-concessie na 2014

Nieuws en andere gepubliceerde informatie
Forumregels
Een bronvermelding is verplicht bij het overnemen van nieuwsberichten van andere sites.
Plaats reactie
Andre
Site Admin
Berichten: 1676
Lid geworden op: zo aug 19, 2012 10:46 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

SPTN : Nieuws over hoofdrailnet-concessie na 2014

Bericht door Andre »

Oud nieuws van Spoortechniek.nl

door Kars » Di 13 Mei 2008, 17:45
Kars schreef:FNV Bondgenoten: Gun spoor aan de NS

Gepubliceerd: 13 mei 2008 15.14

UTRECHT (ANP) - FNV Bondgenoten hoopt dat de overheid de aanbesteding van het spoorwegennet afblaast en de exploitatie aan de NS gunt. Dat is de boodschap van dinsdag begonnen FNV-campagne.

Volgens vakbondsbestuurder Roel Berghuis hoeft de overheid het spoor helemaal niet aan te besteden. Met de nu begonnen campagne hoopt hij nu voor 2015 een uitspraak van de politiek te krijgen. „Voordeel van de nu te starten campagne is dat het huidige kabinet, tot zeer recent een fervent voorstander van marktwerking in het openbaar vervoer, langzaam maar zeker afstand lijkt te nemen van deze ideologie”. De FNV’er vindt de NS een beetje te vergelijken met het Nederlands Elftal. „Als het goed gaat, is iedere Nederlander trots, maar als het slecht gaat, klaagt iedereen met de ander mee. FNV Bondgenoten niet. De bond is een kritische fan van de NS”.

Bron: Reformatorisch Dagblad
door Raymond » Di 13 Mei 2008, 19:01
Raymond schreef:Sluit me er bij aan. Ik wil niet zien gebeuren hoe bijvoorbeeld connexxion een ic-netwerk moet gaan runnen..
door Jan-Willem » Di 13 Mei 2008, 19:52
Jan-Willem schreef:Sluit me er ook bij aan.
Ook uit eigen belang natuurlijk. ;)
door Kars » Ma 19 Mei 2008, 11:00
Kars schreef:Voor de actie van FNV Bondgenoten ´Blijf met je handen van onze NS af!´ kun je op deze website je digitale handtekening zetten! Om er voor te zorgen dat we ook na 2015 de NS op het hoofdrailnet zullen zien!
door Niels » Ma 19 Mei 2008, 11:08
Niels schreef:Ik was de site al tegen gekomen en ook ik heb direct getekend. Wil die Engelse tafarelen hier echt niet zien. :? :|
door Ed » Ma 19 Mei 2008, 13:03
Ed schreef:Als de veiligheid op het spoor er maar niet door in gevaar komt.
In Engeland wordt er steen en been over geklaagd.
door Kars » Za 06 Sep 2008, 14:12
Kars schreef:NS moet ook na 2015 op Nederlands spoor blijven

Gepubliceerd: 5 september 2008

De SP wil dat de NS ook na 2015 dé spoorvervoerder van Nederland is. Door de Nederlandse regels bestaat de kans dat de NS na 2015 zijn concessie kwijtraakt en het treinverkeer door een grote buitenlandse spoormaatschappij zal worden uitgevoerd. SP-Kamerlid Emile Roemer: “Het spoorvervoer in Nederland moet gewoon door één organisatie worden georganiseerd en de NS is daar de beste partij voor.”

De SP maakt zich grote zorgen over de komst van een nieuwe partij op het spoor. “De kwaliteit lijdt vaak onder de concurrentieslag die vervoerders leveren om een contract binnen te halen”, zegt Roemer. “Dat zien we nu al bij de nieuwkomers op het spoor: vaak gebrekkige aansluitingen, relatief meer vertragingen en treinuitval zorgen voor veel ongemak bij de reizigers.”

Daarnaast blijkt ook de veiligheid van de reiziger niet altijd gegarandeerd bij de nieuwkomers. Zo bleek recent dat de treinen van nieuwe vervoerders vaker een rood sein negeren dan NS-treinen. Volgens Roemer komt dit vooral door de veel kortere opleiding die machinisten bij de nieuwe spoorvervoersbedrijven krijgen. Waar een NS-machinist pas na twee jaar op de bok mag, duurt de opleiding bij de andere bedrijven vaak maar drie maanden. Ten slotte laat ook de dienstverlening vaak te wensen over. Zo zijn de voorzieningen in de trein vaak minder goed georganiseerd en is er zelden een conducteur te bekennen.

Onaanvaardbare zaken, vindt het SP-Kamerlid. “De dramatische invoering van marktwerking op het spoor werd gebracht als een verbetering voor de reiziger. Voorlopig komt daar helemaal niets van terecht en ik maak me ernstig zorgen dat dit na 2015 allemaal nog veel erger zal worden.” Roemer steunt dan ook van harte de actie 'De NS rijdt verder' die FNV bondgenoten en roept iedere treinreiziger op die te ondersteunen: “Ik hoop dat de actie een groot succes wordt en dat iedereen inziet dat Nederland is gebaat bij één goed georganiseerd spoorbedrijf.”

Bron: SP
door Kars » Do 04 Dec 2008, 17:39
Kars schreef:NS nog niet zeker van monopolie

Gepubliceerd: 4 december 2008 7.24

DEN HAAG – Minister Eurlings van Verkeer wil de NS niet nu al beloven dat het bedrijf ook na 2015 het alleenrecht behoudt om treinen te laten rijden over het hoofdspoor.

Dat zei de minister woensdag tijdens het Kamerdebat over zijn begroting.

PvdA en SP pleiten ervoor om het contract met de NS, dat loopt tot 2015, nu al te verlengen. Eurlings en het CDA vinden het daarvoor te vroeg. Beiden denken dat de NS marktgerichter gaan werken zolang nog niet zeker is dat het spoorbedrijf zijn monopoliepositie behoudt. Eurlings is op zich goed te spreken over de prestaties van NS op het gebied van klantvriendelijkheid en op tijd rijden.

ChristenUnie Kamerlid Cramer presenteerde woensdag een notitie met daarin honderd locaties waar mogelijk een nieuw station zou kunnen komen. De partij wil dat tijdig wordt begonnen met de bouw van nieuwe stations; in elk geval in Sassenheim, bij Bleiswijk, Groningen Europark en Assen Zuid. „De trein moet meteen een aantrekkelijk vervoermiddel zijn”, lichtte Cramer toe. „Bewoners moeten niet wennen aan twee auto’s voor de deur omdat er nog geen station is bij hun nieuwe huis.”

Bron: Reformatorisch Dagblad
door Kars » Vr 17 Apr 2009, 13:59
Kars schreef:Rover: geen aanbesteding NS-net, wel voorwaarden

Gepubliceerd: 14 april 2009 9.36

Volgens bestaande afspraken wordt het NS-net in 2015 openbaar aanbesteed. Reizigersvereniging Rover is daar tegen. In een brief aan minister Eurlings heeft Rover gewaarschuwd voor een herhaling van de ellende die de reiziger overkwam bij de reorganisatie van de spoorsector eind jaren '90. De reizigers hebben vele jaren last van gehad van treinen die uitvielen of te laat waren. NS lijkt inmiddels op orde, ProRail nog steeds niet. Maar doe de reiziger zoiets niet opnieuw aan.

Rover vindt het openbaar aanbesteden van het NS-net een slecht idee. “Een spoornet is heel iets anders dan een busnet. Daar waren die aanbestedingen, hoewel het beter had gekunnen, niet verkeerd. De tijd die nodig is voor het aanpassen van infrastructuur en materieel is op het spoor van een heel andere orde is dan bij de bus. Bestelling van spoormaterieel kost vele jaren”, aldus de vereniging. Volgens Rover begint de tijd te dringen: “Als er niet snel uitzicht komt over hoe de overheid om wil gaan met de aanbesteding in 2015 gaat NS ongetwijfeld terughoudend zijn in zijn investeringsprogramma. De reiziger zal daar het slachtoffer van zijn.”

Rover moet er ook niet aan denken, dat een nieuwe concessienemer eerste vele jaren bezig is met het opbouwen van een goed overlegnetwerk met ProRail, met consumenten, met decentrale overheden en vervoersbedrijven. “Daar zit de reiziger absoluut niet op te wachten.”

Toezichthouder
Rover stelt als voorwaarde wel, dat als er niet zou worden aanbesteed en er dus geen tucht van de markt kan zijn, er dan tucht van de overheid moet zijn. Daarom is Rover voorstander van een onafhankelijke toezichthouder, die het recht heeft om beslissingen te nemen en die de belangen van reizigers serieus verdedigt. “Dat zo'n onafhankelijke toezichthouder in het OV ontbreekt, is een onverdedigbare afwijking van wat in andere markten met grote marktpartijen gebruikelijk is”, aldus de reizigersvereniging.

Bron: Gwwkrant.nl
door Niels » Vr 17 Apr 2009, 20:54
Niels schreef:Kan ik me helemaal in vinden. Hiermee houd je dus één sterke organisatie die vrijwel het gehele spoorwegvervoer exploiteert. Zorgt dat er weinig logistieke problemen kunnen ontstaan en deze maakt er één totaalpakket van voor de reizigers, voor wat betreft de dienstregeling. Toch dienen er inderdaad enige restricties te worden geformuleerd, zodat de regering middels boeteclausules zijn inmenging kan houden zodat er een kwalitatief hoogstaand product wordt behouden. 8-) Mooie ontwikkeling, hoop dat meer partijen dit overnemen. :-D
door Niels » Ma 12 Okt 2009, 13:51
Niels schreef:Kamer wil NS-contract verlengen

Een meerderheid van de Tweede Kamer wil de NS ook na 2015 op het hoofdrailnet laten rijden. Wel moeten de eisen aan de vervoerder worden aangescherpt. Dat bleek vanochtend tijdens een Kamerdebat over de toekomst van het spoor.

De concessie van de NS loopt in 2015 af. Het kabinet wil volgend jaar besluiten over het eventueel verlengen ervan. Concurrerende vervoerders als Arriva en Veolia willen ook graag op het hoofdrailnet rijden. Ze zijn nu alleen actief op regionale lijnen en doen dat met succes. „Ze hebben bewezen dat ze op die stukken van het net beter presteren dan de NS”, stelde Kamerlid Diederik Samsom (PvdA).

Op het CDA na gaven alle partijen aan de NS nu al duidelijkheid te geven over de periode na 2015. Een aanbesteding „vreet geld, aandacht, tijd en energie die niet in de reiziger kan worden gestoken”, zei Samsom. Hij wil de concessie nog één keer aan de NS gunnen voor een zo lang mogelijke periode. „Er is nu rust nodig.” Ook de VVD wil een aanbesteding „niet serieus overwegen”, zei Kamerlid Charlie Aptroot.

De partijen zijn bang dat de NS bij langere onzekerheid weigert te investeren in het spoor, terwijl het kabinet juist 4,5 miljard heeft uitgetrokken om het aantal reizigers tot 2020 jaarlijks met 5 procent te laten groeien. Het CDA sprak zich niet uit. De partij is bang dat de NS „zich nu al rijk gaat rekenen. U vertrouwt de NS wel heel erg op de blauwe ogen.”

In de nieuwe concessie krijgt de NS wel met aangescherpte eisen te maken. De partijen hebben een waslijst aan wensen. Zo moet bij de punctualiteit worden gekeken naar het tijdsverlies van reizigers, niet naar of de treinen op tijd rijden. „Is de dienstverlening beter als op tijd wordt gereden of als de trein even wacht op overstappers?” vroeg Emile Roemer (SP). De SP wil de privatisering van de spoorwegen het liefst terugdraaien. De VVD wil de zeggenschap bij de stations bij de NS weghalen. Ook zou de vervoerder alle nevenactiviteiten zoals vastgoedontwikkeling moeten afstoten.

Bron: NRC

==================================================
Wat mij betreft goed nieuws... :-D :lovens:
door Rick » Ma 12 Okt 2009, 16:27
Rick schreef:Zeker heel goed nieuws! Hoeven we niet tegen die lelijke CXX-VIRM's aan te kijken! XD

Nee, grapje. Maar mijns inziens een zeer goede ontwikkeling. NS lekker laten rijden, hoeft het NS personeel zich ook niet druk te maken dat hun baan verloren zou kunnen gaan.
door Raymond » Ma 12 Okt 2009, 19:16
Raymond schreef:Hoeft het rijdende personeel zich toch geen zorgen over te maken: de wet Personenvervoer regelt dat bij een wisseling van vervoerder al het rijdende personeel mee over moet. ;) De klappen vallen bij zo'n wisseling met name bij de leidinggevende functies en op het hoofdkantoor.
door Rick » Ma 12 Okt 2009, 20:54
Rick schreef:Ja, oke, maar dan nog. Lijkt me niet leuk voor NS personeel om ineens andere bazen te krijgen, andere CAO, eventueel ander materieel (stel dat) waar de machinisten geen bekendheid op hebben. Enzovoort.
door Kars » Di 23 Feb 2010, 20:02
Kars schreef:Eurlings wil concessie na 2014 gunnen aan NS

Gepubliceerd: 23 februari 2010 18.17

DEN HAAG - Minister Camiel Eurlings (Verkeer) is van plan de vervoerconcessie voor het hoofdrailnet vanaf 2015 onderhands aan de NS te gunnen. Dat liet hij de Tweede Kamer dinsdag weten.

Eurlings komt daarmee tegemoet aan de wens van de Kamer, die eerder aangaf dat de Nederlandse Spoorwegen tot ver na 2015 het alleenrecht zouden moeten houden over het spoornet. Alleen als de NS die zekerheid heeft, is het bedrijf bereid flink te investeren in verdere uitbreiding van het spoorvervoer. Het huidige contract loopt op 31 december 2014 af.

De demissionair bewindsman denkt dat hij de continuïteit van de vervoerdiensten waarborgt door verder te gaan met de NS. Wel maakte hij duidelijk dat de NS ervoor moeten zorgen dat reizigers ook vanaf 2015 ''kwalitatief en kwantitatief'' goed worden vervoerd.

Bron: Algemeen Dagblad
door Kars » Di 30 Nov 2010, 19:42
Kars schreef:Tweede Kamer wil hoofdspoor weer aan NS gunnen

Gepubliceerd: 30 november 2010 13.18

DEN HAAG - De belangrijkste sporen op het Nederlandse railnetwerk moeten ook na 2015 het domein van de Nederlandse Spoorwegen blijven. Dat vindt een meerderheid in de Tweede Kamer. Volgens PvdA-Kamerlid Jacques Monasch hoeft minister Schultz-Van Haegen (Infrastructuur) met haar collega's in Europa niet meer te onderhandelen over Europese aanbesteding.

Volgens hem is het overlaten van het gecompliceerde Nederlandse spoornetwerk aan marktpartijen niet goed voor de kwaliteit.

"Kijk naar Engeland. Daar is de privatisering een drama geworden. Bij ons doet de NS het steeds beter, de problemen liggen vooral bij spoorbeheerder Prorail", aldus Monasch.

Geen eerlijke markt
Hij stelt verder dat er, als de Europese spoornetwerken openbaar aanbesteed worden, geen sprake meer kan zijn van een eerlijke markt. "Er blijven op den duur maar 3 of 4 spelers over."

"Dat is niet gezond. Bovendien zijn dat ook nog eens allemaal staatsbedrijven, zoals de Duitse DB of de Franse SNCF."

Extra eisen
Zijn VVD-collega Charlie Aptroot is het met Monasch eens, maar wil wel dat er extra eisen gesteld worden aan de NS als monopolist op het hoofdspoor. "Je moet dan denken aan het verbeteren van de klanttevredenheid, toiletten in de trein en punctualiteit."

SP-Kamerlid Farshad Bashir voegt daaraan toe dat uit recent onderzoek naar aanbesteding in het stads- en streekvervoer, in opdracht van het ministerie van Infrastructuur, is gebleken dat openbare aanbesteding de exploitatie van het spoor niet goedkoper maakt.

Alleenrecht
Hij wil daarom dat snel wordt besloten dat de NS ook na 2015, wanneer het contract afloopt, het alleenrecht krijgt op het hoofdspoor. "Nu zitten zowel de NS als de conducteurs in onzekerheid. De NS is nu terughoudend met investeringen, omdat ze niet zeker weten of ze na 2015 nog volwaardig mee mogen doen."

Het CDA is terughoudender met de steun aan de NS. Kamerlid Maarten Haverkamp wil eerst een brief van het ministerie met uitleg over waarom het beter en efficiënter zou zijn om de NS weer het monopolie te gunnen.

"Het gaat erom dat we met de dure belastingeuro's zo goed mogelijk investeren. Als dat kan bij de NS gun ik ze dat van harte, maar de minister moet eerst met NS en Prorail naar de dienstverlening kijken", aldus Haverkamp.

Hij verwijst naar de afspraak in het regeerakkoord. Daarin staat dat het hoofdrailnet een sterke verbetering van kwaliteit en effectiviteit verdient. Hierbij zouden grote besparingen moeten optreden.

Concurrentie
In september kondigde Europees Commissaris Kallas (Transport) nog aan dat er meer concurrentie op het spoor moet komen. Dit zou de dienstverlening ten goede komen.

Ook zonder de steun van het CDA is er nu, dankzij VVD, PvdA en SP, een meerderheid om het hoofdrailnet nu al aan de NS te gunnen. Dinsdagmiddag vergadert de Tweede Kamer over dit onderwerp.

Bron: NU
door Kars » Ma 27 Dec 2010, 17:18
Kars schreef:'Het is nu al zeker dat de NS ook na 2015 de dienst uitmaakt'

Gepubliceerd; 27 december 2010 8.08

AMSTERDAM - Geen wc's, software-storingen, treinen die niet tegen sneeuw kunnen. Het geduld van de politiek met de NS begint op te raken. In 2015 loopt het contract met de NS voor het vervoer van reizigers in Nederland af. Dan kunnen politici hun dreigementen waarmaken en voor een concurrent kiezen. Toch?

In principe zou de Staat er voor kunnen kiezen om het reizigersvervoer per spoor door een andere aanbieder te laten doen. Maar niet veel bedrijven hebben toestemming om in Nederland mensen te vervoeren. Op dit moment zijn dat alleen Connexxion, Arriva en Veolia. De toelating geldt niet automatisch voor de bedrijven achter deze Nederlandse spelers, Deutsche Bahn en het Franse Transdev.

Onrealistisch
De drie vervoerders hebben absoluut niet de capaciteit om het stokje van de NS over te nemen, zegt spoorwegdeskundige en jurist Richard Latten. 'Zo'n bedrijf zou dan ergens personeel, treinen en een hele regelstructuur vandaan moeten halen. Dat is op korte termijn volstrekt onrealistisch.'

Maar kunnen de treinen van de Deutsche Bahn dan niet gewoon bij de grens doorrijden? 'De Duitse treinen rijden op 15.000 volt wisselspanning, de Nederlandse op 1.500 volt gelijkspanning. Je hebt treinen nodig die speciaal voor het Nederlandse spoor zijn gemaakt of voor zijn gemaakt voor beide systemen, zoals de Duitse ICE. Maar die is ongeschikt voor binnenlandse intercity's of stoptreinen.'

Grootste aandeelhouder
Het tweede scenario is dat een buitenlandse vervoerder de NS overneemt. Maar ook die kans acht Latten nihil. 'De Nederlandse overheid zou dan het reizigersvervoer uit handen geven aan één buitenlands bedrijf. Dat gaat nooit gebeuren. Er is geen land in Europa waar dat het geval is.' De Staat is de enige aandeelhouder van de NS.

Een derde mogelijkheid is dat het spoorwegnet in stukken wordt gehakt. Die stukken worden dan aan verschillende bedrijven toegewezen. Dat is de situatie in Groot-Brittannië. Sommige van die mootjes zijn indirect zelfs in buitenlandse handen.

Ster
Maar ook dit zit er in Nederland niet in. 'Het Britse spoor is heeft de vorm van een ster, met Londen als centrum. Treindiensten vanuit Londen naar het westen zijn uit te voeren los van treindiensten vanuit Londen naar het noorden.

Het Nederlandse net is een soort web. Alles is met elkaar verbonden. Als je dat zou opknippen, zouden treinen niet meer op elkaar aan kunnen sluiten. En reizigers zouden veel meer moeten overstappen dan nu het geval is.'

Hoe je het ook went of keert, Nederland zit aan de NS vast. Ook na 2015. 'Je zou hooguit in het nieuwe contract strengere eisen kunnen stellen of een stringentere boeteclausule inbouwen', zegt Latten. Maar een erg sterke onderhandelingspositie heeft de overheid niet: het is de NS of niks.

Bron: de Volkskrant
door Kars » Vr 31 Dec 2010, 19:59
Kars schreef:Kamer wil geen openbare aanbesteding spoor: NS blijft

Gepubliceerd: 31 december 2010 10.40

AMSTERDAM - Er komt geen openbare aanbesteding voor het Nederlandse spoor. Een meerderheid in de Tweede Kamer wil dat de NS ook na 2015, als de huidige concessie afloopt, hoofdvervoerder blijft. Een aanbesteding wordt afgewezen door VVD, PvdA, SP en ChristenUnie, zo blijkt uit een rondgang van De Telegraaf langs de partijen. Op de aanbesteding hadden bijvoorbeeld Deutsche Bahn en het Franse SNCF zich kunnen inschrijven.

De chaos van de afgelopen weken doet daar niets aan af. De NS kampte met grote problemen door het winterweer en een brand nabij Utrecht Centraal, waardoor duizenden reizigers gedupeerd waren. Deze week liet de NS weten dat de dienstregeling ook de komende weken ontregeld zal zijn.

De coalitieparter van de VVD, het CDA is wel voorstander van die openbare aanbesteding. CDA-Tweede-Kamerlid Maarten Haverkamp is teleurgesteld over de opstelling van de VVD. 'In het regeerakkoord is afgesproken dat we meer spoor willen voor minder geld. Daarom verbaast deze stap van de VVD me zeer, zeker omdat collega Aptroot van de VVD al drie keer heeft geëist dat de NS-directie weg moet.'

Aptroot ziet nog geen conflict in de coalitie. 'Als het CDA iets anders roept, dan zijn ze even in de war. Dat is helemaal niet erg.'

Openbare aanbesteding
Tot 2015 is NS de hoofdvervoerder op het spoor, daarna loopt de concessie af. De Tweede Kamer had er dan voor kunnen kiezen een openbare aanbesteding te houden, waardoor de positie van de NS onzeker zou zijn.

De PvdA laat dit niet gebeuren. In de Telegraaf zegt Kamerlid Monasch: 'Anders krijgt een staatsbedrijf uit een ander land het voor het zeggen. Het staat buiten kijf dat de NS onze eerste partner is, maar we moeten druk op de ketel houden voor goede service.'

Ook de VVD wil de NS de concessie geven. 'De VVD-fractie wil dat de NS de nieuwe concessie krijgt. We zijn voor marktwerking, maar er is te weinig concurrentie. Eigenlijk is alleen Deutsche Bahn een alternatief. Maar stel dat DB het wint, dan is de NS weg. Dan heb je de volgende keer maar één partij', zegt VVD-Kamerlid Aptroot.

De SP en ChristenUnie hebben dezelfde mening. De SP wil af van het hele systeem van concessies en pleit ervoor de NS en ProRail direct onder het ministerie van Infrastructuur vallen. Concurrent Arriva is teleurgesteld en noemt het gunnen een 'historische blunder'.

Bron: de Volkskrant
door Kars » Ma 14 Feb 2011, 19:38
Kars schreef:Concurrenten NS eisen toegang tot hoofdrailnet

Gepubliceerd: 14 februari 2011 8.58

AMSTERDAM - De concurrenten van de NS moeten ook een kans krijgen om op het hoofdrailnet te rijden. De Tweede Kamer neigt ernaar de nieuwe concessie, die van 2015 tot 2030 loopt, onderhands aan de NS te gunnen. Daarvoor waarschuwen Arriva, Connexxion en Veolia maandag in een open brief in NRC Next.

Zij wijzen erop dat reizigers op regionale lijnen hogere rapportcijfers geven sinds zij die hebben overgenomen. Ook zouden die verbindingen sinds de overname meer worden gebruikt, terwijl de regionale lijnen die de NS beheert steeds minder worden gebruikt.

Regionale lijnen
"Wat met de regionale lijnen kan, kan ook met delen van het hoofdrailnet", stellen de vervoerders. "Aanbesteden, opdat de samenleving voor hetzelfde geld beter vervoer en dus meer reizigers krijgt."

De NS zou van twee walletjes eten door in Nederland aanbesteding tegen te houden en tegelijkertijd mee te bieden op spoornetten in Duitsland en Groot-Brittannië. Ook biedt het met dochterbedrijven mee op het busvervoer in Nederland. "Maar wij mogen niet bieden op de NS-concessie. Dat is unfair."

Stoptreinen
De vervoerders hoeven niet meteen alle intercity's over te nemen. "Maar we willen wel delen van het hoofdrailnet. Bijvoorbeeld alle stoptreinen in bepaalde proefgebieden."

Ze wijzen op de Valleilijn die in Ede en Amersfoort eindigt. "De reizigers willen graag zonder overstap van Ede naar Arnhem reizen. Waarom mag dat niet?"

Bron: NU
door Kars » Za 19 Feb 2011, 12:08
Kars schreef:Vakbonden tegen opknippen spoornet

Gepubliceerd: 17 februari 2011

Vier regionale vervoerders willen het spoornetwerk opsplitsen in een aantal intercity- en regionetten. Die zouden allemaal moeten worden aanbesteed. Dat staat in een plan dat woensdagavond werd aangeboden aan minister van Infrastructuur en Milieu Melanie Schultz van Haegen (VVD). Vakbonden van CNV en FNV zien daarin geen heil.

De regionale vervoerders Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia boden minister van Infrastructuur en Milieu Schultz van Haegen (VVD) woensdagavond het Nieuwe Spoorplan aan. Hierin pleiten ze voor de opdeling van Nederland in drie geografische bepaalde intercitynetten en zeven regionetten voor stoptreinen. Beide diensten moeten volgens hen worden aanbesteed.

Concurrentie verhoogt de kwaliteit van de dienstverlening, stellen de vier regionale vervoerders, verenigd in de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland. Ook andere bedrijven dan NS reizigers laten vervoeren op de hoofdaders van het Nederlandse spoornet is volgens hen beter voor de reiziger en goedkoper voor de belastingbetaler.

De spoorbonden van CNV en FNV laten weten geen heil te zien in het plan. CNV Vakmensen is bang dat de veiligheid afneemt, doordat niet op elke trein een conducteur aanwezig zou zijn. Ook zouden ervaringen in het goederenvervoer erop wijzen dat opsplitsing negatief zou uitpakken voor de werknemers.

FNV Bondgenoten vreest daarnaast chaos door een lappendeken van spoorbedrijfjes en verantwoordelijkheden. Ook zouden treinreizigers vaker moeten overstappen.

Beide bonden wijzen ook op het belang van NS als Nederlands bedrijf, en waarschuwen ervoor dat de zeggenschap over het spoor naar het buitenland dreigt te verdwijnen. De NS zou als 'oer-Nederlands' bedrijf in Nederlandse handen moeten blijven. FNV Bondgenoten verwijst naar de ervaringen die de afgelopen jaren zijn opgedaan rond energiebedrijven.

NS is nu de enige vervoerder van reizigers op de hoofdaders van het Nederlandse spoornet. Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia, nu alleen actief op een aantal regionale lijnen, willen juist graag hun entree maken op het hoofdrailnet.

Het spoorbedrijf en de twee vakbonden zijn daar dus tegen. Het kabinet moet binnenkort bepalen of het de concessie 2015-2030 onderhands aan NS gunt. De Tweede Kamer lijkt daar wel voor te voelen.

Bron: Trouw
door Kars » Di 03 Mei 2011, 09:04
Kars schreef:Schultz schetst deze zomer toekomst spoor

Gepubliceerd: 2 mei 2011 15.53

Blijft de NS ook na 2015 het reizigersvervoer verzorgen op de belangrijkste spoortrajecten of mag een andere partij dat gaan doen? Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) werkt aan een toekomstschets op antwoord te krijgen op deze en andere spoorvragen. De schets moet voor het einde van de zomer klaar zijn. Dat heeft de minister vandaag aan de Tweede Kamer geschreven.

Om op het zogenoemde hoofdrailnet te mogen rijden geeft het Rijk een vervoersconcessie uit. De huidige concessie is in handen van de NS, maar vanaf 2015 gaat een nieuwe concessieperiode in.

Veel Kamerleden willen zo snel mogelijk weten wie tussen 2015 en 2025 het vervoer mag verzorgen. Mocht bijvoorbeeld opnieuw de NS de concessie krijgen dan kan dat bedrijf zijn investeringen daar nu al op afstemmen.

De minister wil eerst nog wat zaken afronden voordat ze een conceptbeleidsvoornemen formuleert. Zo wil ze van NS en spoorbeheerder ProRail weten hoe zij vanaf 2015 een bezuiniging van 160 miljoen euro inpassen, zoals is afgesproken in het regeerakkoord. De reiziger mag overigens geen last krijgen van die besparing.

Verder gaat Schultz ook de grenzen van het hoofdrailnet aftasten. Ze onderzoekt of kleinere treinlijnen, voor zover die er nog zijn, kunnen worden losgeknipt van het hoofdrailnet. Mocht dat lukken, dan kunnen regionale treinvervoerders de dienstregeling op deze lijnen verzorgen. Daarnaast onderzoekt zij 'het afsplitsen van de stoptreinen buiten de brede Randstad.' Ze schrijft niet waar die 'brede Randstad' precies eindigt, maar doorgaans horen steden als Arnhem en Eindhoven erbij.

Het aftasten wil ze voor de zomer rond hebben. Voor de herfst komt ze vervolgens met haar plan, nadat ze eerst de branche heeft geraadpleegd. Op basis van dat plan wordt duidelijk of ze de concessie onderhands gaat gunnen aan de NS, of dat ze een aanbestedingsprocedure start. Het onderhands gunnen vergt volgens Schultz anderhalf jaar. Aanbesteden duurt langer, waarschijnlijk tot 2015. Als het nog langer duurt, dan zal ze NS vragen wat langer te rijden dan in de huidige concessie staat.

Bron: de Volkskrant
door Kars » Do 01 Sep 2011, 18:21
Kars schreef:'Verdere opdeling spoor technisch haalbaar'

Gepubliceerd: 1 september 2011 12.36

DEN HAAG - Het is logistiek uitvoerbaar om ook andere partijen dan de Nederlandse Spoorwegen (NS) op de belangrijkste spoortrajecten in Nederland te laten rijden.

Het is logistiek uitvoerbaar om ook andere partijen dan de Nederlandse Spoorwegen (NS) op de belangrijkste spoortrajecten in Nederland te laten rijden. Dat stelt spoorbeheerder Prorail in een analyse. Wel moeten er dan kleine aanpassingen gedaan worden op het spoor.

De rapportage van Prorail is een reactie op een plan van de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN), waarin Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia Transport zijn verenigd.

Daarin zijn ideeën uitgewerkt om het spoornetwerk verder op te delen. De federatie heeft Prorail gevraagd te onderzoeken of dat plan technisch haalbaar is.

Wenselijkheid
Prorail heeft geen oordeel over de wenselijkheid van zo'n opdeling van het spoor. ''Dat is een taak van de minister'', aldus een woordvoerder van Prorail donderdag.

Ook zegt het onderzoek niets over de invloed die verdere marktwerking heeft op reistijd, milieu en veiligheid.

Prorail baseert zich alleen op de huidige stand van het spoor. Op een aantal plekken zouden kleine infrastructurele aanpassingen nodig zijn, zoals uitbreiding van perrons. Ook moet de dienstregeling nader worden bekeken.

Schultz van Haegen
Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) werkt momenteel aan een toekomstschets van het spoornet. Daaruit moet onder meer blijken of naast de NS ook andere partijen het reizigersvervoer op de belangrijkste spoortrajecten mogen gaan uitvoeren.

De huidige concessie voor het hoofdrailnet is in handen van NS, maar vanaf 2015 gaat een nieuwe concessieperiode in.

D66
Meer concurrentie op bepaalde treintrajecten leidt ertoe dat het spoor minder stevig, simpel en betrouwbaar wordt. Het is onverstandig hier de ogen voor te sluiten. Dat zegt D66-Tweede Kamerlid Kees Verhoeven in reactie op de analyse van Prorail.

Hoewel D66 naar eigen zeggen meer concurrentie normaal gesproken een goede manier vindt om tot betere dienstverlening te komen, zet de partij hier vraagtekens. Verhoeven vreest voor ''meer versnippering van dienstregelingen en logistieke vraagstukken''.

D66 pleit voor behoedzaamheid. ''De minister moet eerst de voor- en nadelen goed in kaart brengen en delen met de Tweede Kamer'', aldus Verhoeven, die stelt dat een proef meer duidelijkheid kan bieden over de gevolgen voor reizigers.

Bron: NU
door Ronnie » Wo 16 Nov 2011, 20:34
Ronnie schreef:Schultz: NS blijft nummer 1 op het spoor

De hoge snelheidslijn (HSL) blijft voor problemen zorgen. Minister Schulz van verkeer moet nog eens 300 miljoen euro extra uittrekken om de HSL uit de kosten te helpen. De minister is bereid dat te betalen, maar wil dan wel offers van de NS.

Om de problemen op te lossen gaan er op het HSL-spoor, dat eigenlijk uitsluitend voor hogesnelheidstreinen was, ook 'gewone' treinen rijden. Ook moeten de NS hun monopoliepositie op meer plaatsen opgeven. Er komt dus meer concurrentie op het spoor. Dat bevestigen bronnen aan RTL Nieuws.

Flop tussen Schiphol en Antwerpen
De Hogesnelheidslijn tussen Schiphol en Antwerpen is de grootste flop uit de Nederlandse treingeschiedenis. De staat heeft bij de aanbesteding teveel geld gevraagd voor het spoor en er zijn nauwelijks passagiers, waardoor het bedrijf (HSA, High Speed Alliance) achter deze trein failliet is. De oplossing: het traject van de HSL was exclusief voor hogesnelheidstreinen, maar straks mogen er gewone treinen over rijden, zodat de NS de lijn weer rendabel wordt.

Gat van 300 miljoen
Het gedoe met de HSL zadelt verkeersminister Schultz met een fikse tegenvaller op, namelijk meer dan 300 miljoen euro. Volgens bronnen kan Schultz de tegenvaller binnen 10 jaar oplossen op haar begroting.

Concessies op het spoor
De oplossing van de HSL-problemen is onderdeel van een grotere deal met de NS. Schultz moet namelijk ook een besluit nemen over de spoorconcessie voor de periode van 2015 tot 2025. De minister heeft besloten dat de Nederlandse Spoorwegen ook na 2015 de belangrijkste spoorvervoerder blijven. Maar er komt meer concurrentie in de uithoeken van ons land, in het zuiden, oosten en noorden.

Treinen van de concurrent
In Limburg worden alle stoptreinen openbaar aanbesteed. Een paar lijnen waren in handen van een regionale vervoerder, maar straks kan iedereen een bod op alle stoptreinen doen. In het oosten worden in geval de stoptreinen Apeldoorn – Enschede en Zwolle – Groningen aanbesteed. Limburg wordt zo snel mogelijk aanbesteed, het oosten en noorden volgt later. Dat is nog onderdeel van de onderhandelingen.

Bron: RTL Nieuws
door Kars » Vr 18 Nov 2011, 20:20
Kars schreef:NS belooft veel in ruil voor concessie

Gepubliceerd: 18 november 2011 18.54

DEN HAAG - Om de belangrijkste spoorvervoerder van Nederland te blijven, heeft de NS een aantal harde toezeggingen moeten doen aan minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur).

Dat meldde het spoorbedrijf vrijdag, nadat de minister haar voornemen bekend had gemaakt om de NS vanaf 2015 voor nog eens 10 jaar aan te wijzen als belangrijkste speler op het hoofdrailnet.

De NS heeft beloofd dat intercity's op weekendavonden langer blijven rijden, er meer spoorlijnen komen waar gegarandeerd elke 10 minuten een trein rijdt en dat alle treinen, ook sprinters, uitgerust worden met toiletten. In de nieuwe concessie is ook de hogesnelheidslijn (HSL) opgenomen. De NS betaalt in totaal 2,2 miljard euro.

Op de hogesnelheidslijn gaan meer treinen rijden. Naast de Fyra, de snelle treinverbinding tussen Amsterdam en Breda, zullen reizigers ook op de lijnen Den Haag-Eindhoven en Rotterdam-Almere deels gebruik kunnen maken van het HSL-spoor.

Concurrentie
De NS moet wel concurrentie toestaan op in ieder geval twee lijnen in Limburg. De NS vindt dat niet in het belang van de reiziger, omdat die te maken krijgt met meerdere vervoerders op hetzelfde traject.

Bij verstoringen kan dat een complicerende factor zijn, waardoor het langer duurt voordat alle treinen weer normaal rijden, aldus de NS.

Al met al is het spoorbedrijf tevreden met de uitkomst van de onderhandelingen met de minister. ''Ik ben blij dat de NS als Nederlands bedrijf de reiziger in eigen land blijft vervoeren en dat de minister ons dit vertrouwen geeft'', aldus president-directeur Bert Meerstadt.

Rover
Rover is ook blij met de plannen. De reizigersorganisatie stemt in met het gunnen van intercity's en stoptreinen aan de NS. De organisatie is verder ''gelukkig'' met het besluit om de hogesnelheidslijn en het hoofdrailnet samen te voegen en is ''aangenaam verrast'' dat de minister het belang onderstreept van het treinvervoer naar het buitenland.

Blunder
CNV Vakmensen betreurt de beslissing van minister Schultz om de regionale stoptreinlijnen in het noorden, zuiden en oosten van het land "te grabbel" te gooien. FNV Bondgenoten spreekt van een ''historische blunder".

Volgens FNV wordt de reiziger hier de dupe van omdat die te maken zou krijgen met ''onnodig overstappen, treinvertragingen en verschillende kaarttarieven''. CNV Vakmensen is voorts niet te spreken over het feit dat de minister de stoplijnen buiten de concessie houdt en te koop zet, ''zelfs voor buitenlandse personenvervoerders''.

Tevreden zijn de beide vakbonden met de beslissing dat de concessie voor het hoofdrailnet bij de NS blijft en het plan van Schultz om het hoofdrailnet met de hogesnelheidslijn te integreren.

Brief
Bestuurder Jan Wevers van CNV Vakmensen komt tot de 'teleurstellende' conclusie dat de minister de brief die hij haar over dit onderwerp stuurde, heeft genegeerd. De vakbond vroeg haar rekening te houden met de negatieve gevolgen van het opknippen van het spoorwegnetwerk.

Hij hoopt dat de Tweede Kamer de minister zal bewegen terug te keren op haar schreden. De bond gaat de Kamerfracties per brief vragen daarop in te zetten.

Bron: NU
door Kars » Vr 18 Nov 2011, 20:25
Kars schreef:NS blijft vervoerder op Nederlands Hoofdrailnet

Gepubliceerd: 18 november 2011

President-directeur Bert Meerstadt is tevreden dat er nu een resultaat ligt. ‘Na lange tijd van intensieve gesprekken liggen er nu concrete voorstellen waar de reiziger van profiteert. Dit plan biedt drie keer meer: meer treinen, meer verbindingen en meer service. Ik ben blij dat NS als Nederlands bedrijf de reiziger in eigen land blijft vervoeren en dat de minister ons dit vertrouwen geeft.’

De gesprekken waren niet eenvoudig. Van NS zijn zowel op financieel als operationeel vlak stevige offers gevraagd. In totaal committeert NS zich voor € 2,2 miljard (€ 2,4 miljard lopend prijspeil), waarvan € 1,4 miljard aan concessievergoeding voor de oorspronkelijke HSA concessie. Hiermee voldoet NS tevens aan de spoorbezuinigingsdoelstelling van het kabinet.

De tienjarige concessie stelt NS in staat om investeringen te doen voor de lange termijn. Zo worden de komende jaren honderden miljoenen gestoken in onder meer het renoveren van bestaand materieel en het aanschaffen van nieuwe treinen. Dit gaat tot 2025 om € 7 miljard.

Samenvoegen Hogesnelheidslijn en Hoofdrailnet
Zoals bekend heeft ‘High Speed Alliance’ (HSA) de concessie voor het exploiteren van de Hogesnelheidstreinen over de HSL-Zuid. Op deze lijn groeit het aantal reizigers sterk. Fyra groeide in 2010 van ruim 600.000 naar ruim 2 miljoen in 2011. Desondanks staat het resultaat van HSA al enige tijd onder druk door de hoge concessievergoeding die betaald moet worden voor het gebruik van de HSL-Zuid in relatie tot de inkomsten. In het belang van de reiziger en de belastingbetaler heeft minister Schultz er nu voor gekozen om het vervoer over de Hogesnelheidslijn en het normale Hoofdrailnet vanaf 2015 samen te voegen in één nieuwe concessie.

Binnenlandse klanten kunnen bovendien in de toekomst tussen Den Haag – Eindhoven en Rotterdam – Almere sneller reizen door deels over de HSL te rijden. Verder komen er in Nederland meer verbindingen, hogere frequenties, betere toegankelijkheid van treinen en meer service voor onze klanten. Sommige van de maatregelen gaan al vóór de ingangsdatum van de nieuwe concessie in. Met het hogesnelheidsvervoer in handen van NS, kunnen goede verbindingen in Nederland met grote Europese steden verzekerd blijven.

Limburg
Het voornemen om een aantal stoptreinen in Limburg aan te besteden is volgens NS niet in het belang van de reiziger. De reiziger krijgt namelijk te maken met meerdere vervoerders op hetzelfde traject. Daar is in Nederland tot nu toe niet voor gekozen. Bij een verstoring kan het daardoor langer duren voordat de treinen weer rijden, omdat niet twee maar drie partijen (ProRail en twee vervoerders) het samen op moeten lossen. Bovendien zouden ook de tarieven van de vervoerders precies hetzelfde moeten zijn. Dat is nu niet zo. Volgens NS is het aanbesteden van een deel van de stoptreinen in het Hoofdrailnet onlogisch: het wordt nu concurrentie op het spoor in plaats van concurrentie om het spoor. De klant is er niet bij gebaat om op hetzelfde traject te kunnen ‘kiezen’ tussen NS-Intercity’s en stoptreinen van een andere vervoerder. NS is ervan overtuigd dat juist de combinatie van Sprinter en Intercity door één vervoerder voor de reiziger het beste product biedt.

Overzicht verbeteringen voor de treinreiziger

Betere aansluitingen voor onze klanten:
•Uitbreiding hogesnelheidsvervoer door intensiever gebruik van de hogesnelheidslijn voor verbindingen tussen bijvoorbeeld Den Haag – Eindhoven en Rotterdam – Almere.
•Elke tien minuten een trein op de hoofdtrajecten. Nu nog kan de reiziger op drukke trajecten elk kwartier de trein nemen. NS start de komende jaren voorbereidingen om op de drukke trajecten 12 maal per uur een verbinding aan te bieden (6 Intercity’s en 6 Sprinters).
•Meer grensoverschrijdende treinverbindingen. Tussen Breda en Antwerpen gaat acht keer per dag een Hogesnelheidstrein heen en weer rijden, zonder toeslag. De stoptrein Roosendaal-Antwerpen blijft rijden. De komende periode vinden gesprekken plaats met buitenlandse vervoerders en overheden om meer verbindingen te realiseren naar grote Europese steden. Voorbeelden zijn: Maastricht – Luik, Sittard – Heerlen – Aken en Eindhoven – Düsseldorf. Deze lijnen sluiten vervolgens weer aan op de hogesnelheidslijnen in het buitenland.
•Intercity’s rijden in het weekeinde in de Randstad tot 01.00 ’s nachts naar het eerstvolgende Intercity-station (vanaf Rotterdam, Den Haag, Leiden, Amsterdam, Amersfoort en Utrecht).
•Nachtnet als onderdeel van de concessie.
•Buiten de spits krijgen de volgende stations minimaal 2x per uur een sprinter-verbinding: Meppel-Leeuwarden, Roosendaal-Lage Zwaluwe en Breda-Lage Zwaluwe, Arnhem – Ede -Wageningen en als niet-gedecentraliseerd Sittard-Heerlen.

Aangenaam verblijf op stations en in treinen:
•Snelle assistentie bij in- en uitstappen voor minder validen. Op korte termijn kunnen reizigers met functiebeperkingen in het hele land binnen 1 uur assistentie inroepen bij het in- en uitstappen. Op de 7 grootste stations is hulp zelfs binnen 15 minuten beschikbaar. Nieuw te bestellen treinen beschikken over een gelijkvloerse instap. En NS onderzoekt een instaptrede voor de Sprinters (SLT’s) die ook bij gekromde perrons overbrugt. Via reisinformatie wordt inzichtelijk gemaakt welke trein toegankelijk is voor mindervaliden.
•Meer stations met kwalitatieve verbeteringen in de ketenvoorziening.
•Nieuwe treinen met wc’s. Bij de modernisering van de huidige Sprinters (SLT’s) zal een wc worden ingebouwd.
•Een efficiënt bedrijf dat behoort tot de wereldtop, wat ten goede komt aan de reis van de klant.

Persoonlijke service:
•Persoonlijke service in de treinen en op de stations door aanwezigheid van NS medewerkers.
•Verdere verbetering van de sociale veiligheid. NS investeert hierin €100 miljoen per jaar.

Bron: NS
door Ronnie » Za 19 Nov 2011, 20:42
Ronnie schreef:NS biedt ook op Limburgse stoptreinlijnen

De NS gaat zelf ook meebieden op de stoptreinverbindingen in Limburg. Minister Schultz-van Haegen van verkeer wil dat er vanaf 2015 meer concurrentie komt op het spoor. Daarom worden de Limburgse stoptreinen in de etalage gezet. De concessie voor de intercityverbindingen blijft bij de NS. De plannen van de minister zijn vrijdag gepresenteerd in de ministerraad.

Het gaat om de stoptreinverbindingen tussen Sittard en Heerlen, en Roermond en Maastricht.

Bron: L1
door Niels » Za 19 Nov 2011, 21:10
Niels schreef:Haha, en L1 denkt al zeker te weten dat het zo gaat gebeuren? Er is überhaupt nog niet bekend of er daadwerkelijk wordt aanbesteed, laat staan wie er gaan bieden. Toch erg, dat dergelijke geruchten en gespeculeer voor waar worden aangenomen... :roll: :|
door Kars » Vr 23 Dec 2011, 17:42
Kars schreef:Advies: haal niet meer stoptreinen weg bij NS

Gepubliceerd: 22 december 2011 19.11

DEN HAAG – Consumentenorganisaties in het openbaar vervoer vinden het geen goed idee om, naast NS, meer bedrijven stoptreindiensten te laten rijden op de belangrijkste delen van het spoorwegnet. Dat hebben deze instanties, verenigd in het Locov, donderdag laten weten aan minister Melanie Schultz (Verkeer).

Zij presenteerde onlangs haar plannen voor de spoorsector. Daarin staat onder meer dat NS vanaf 2015 opnieuw een concessie krijgt om voor 10 jaar te rijden op het zogenoemde hoofdrailnet. Maar het vervoersbedrijf moet binnen dat net wel regionale concurrenten toestaan op twee spoorlijnen in Limburg.

Op dit moment verzorgen regionale vervoerders al treindiensten, maar niet op het hoofdrailnet. Alleen ’uitlopers’ van het spoornet komen daarvoor in aanmerking. De VVD-bewindsvrouw wil echter ook concurrentie binnen het hoofdrailnet toestaan.

Het Locov (onder meer ANWB, Consumentenbond, Rover, Fietsersbond) vindt dat geen goed idee, onder meer omdat de samenhang van het NS-intercitynetwerk dan in de knel komt. Op dit moment kan NS zelf beslissen welke trein (stoptrein/intercity) al dan niet voorrang krijgt in geval van vertraging of verminderde capaciteit. In de toekomst zou het bedrijf binnen het hoofdnet hierover met andere treinbedrijven in discussie moeten.

Schultz onderzoekt of ze op termijn ook concurrentie op andere stoptreindiensten buiten de Randstad kan introduceren. Het gaat om de lijnen Zwolle-Groningen, Apeldoorn-Enschede en Eindhoven-Weert. Het Locov is ook hierover niet te spreken, niet alleen om logistieke redenen. De organisaties binnen de ov-koepel willen pas nadenken over zo’n lappendeken als problemen met de ov-chipkaart zijn opgelost. Dat ov-reisbewijs kent kinderziektes. Het eenmalig in- en uitchecken voor en na een treinreis is bijvoorbeeld nog niet mogelijk als zo’n reis met verschillende vervoerders wordt gemaakt.

Bron: Reformatorisch Dagblad
door AlexNL » Vr 23 Dec 2011, 19:50
AlexNL schreef:Het LOCOV is toch een schoothondje van de NS? Ik had niet anders verwacht dan dat zij de boodschap van NS ("stoptreinen Limburg niet aanbesteden!") zouden echoën.
door Ronnie » Vr 29 Jun 2012, 19:52
Ronnie schreef:Limburg wil stoptrein tussen Weert en Roermond

Er moet een stoptrein gaan rijden tussen Weert en Roermond met tussenstations in Baexem en Haelen.

De provincie stelt dat in een brief aan VVD-minister Schultz van Haegen over de spoorverbindingen met en in Limburg. Schultz wil alle regionale spoorlijnen in Limburg vanaf 2015 onder verantwoordelijkheid van de provincie laten vallen.

Volgens CDA-gedeputeerde Patrick van der Broeck past daar een stoptrein tussen Weert en Roermond perfect bij. Nu al is de provincie verantwoordelijk voor de Maaslijn tussen Roermond en Nijmegen en de stoptrein tussen Maastricht en Heerlen.

De minister wil ook de lijn tussen Sittard en Heerlen en tussen Roermond en Maastricht decentraliseren naar de provincie.

Bron: L1
door FraBioProducties » Zo 22 Jul 2012, 16:36
FraBioProducties schreef:De NS is eigenlijk verweven in de Nederlandse samenleving. Eigenlijk doet ze het best goed, ondanks veel kritiek. Wat mij meer irriteert is de OV Chipkaart, dat nooit ingevoerd had moeten worden, dus gun NS die concessie, anders krijgen we dat we veel meer problemen. Als er nog meer vervoerders komen, hoe zit het dan met overstappen? Veel vaker natuurlijk.

Wees als Nl'er trots op je nationale spoorbedrijf!
door AlexNL » Vr 27 Jul 2012, 02:51
AlexNL schreef:
FraBioProducties schreef:De NS is eigenlijk verweven in de Nederlandse samenleving. Eigenlijk doet ze het best goed, ondanks veel kritiek.
Arriva is eigenlijk verweven in de Noord-Nederlandse samenleving. Eigenlijk doen ze het best goed, ondanks veel kritiek.
Wat mij meer irriteert is de OV Chipkaart, dat nooit ingevoerd had moeten worden, dus gun NS die concessie, anders krijgen we dat we veel meer problemen. Als er nog meer vervoerders komen, hoe zit het dan met overstappen? Veel vaker natuurlijk.
Wat heeft de OV-chipkaart met de indeling van het spoor te maken?

Men is sowieso al bezig met het overstapprobleem: zowel het herhaaldelijk in- en uitchecken als het dubbele opstaptarief zijn punten die moeten worden opgelost onder politieke dwang.
Wees als Nl'er trots op je nationale spoorbedrijf!
Waarom zou ik trots zijn op het nationale spoorbedrijf, als datzelfde nationale spoorbedrijf dermate weinig interesse vertoonde in zwakkere gebieden? Als de situatie op de nu gedecentraliseerde lijnen nog zo zou zijn als 10 jaar terug, dan hadden er nu geen treinen meer gereden daar. De decentralisatie is juist de redding geweest voor het regionale OV in o.a. Groningen, de MerwedeLingelijn, de Achterhoek en Limburg.

Trots zijn op NS mag best: ze vervullen een belangrijke maatschappelijke functie. Maar vergeet niet dat andere partijen diezelfde maatschappelijke functie óók kunnen vervullen, soms wellicht nog net iets beter (al dan niet goedkoper).
Zie ook Goederenwagens.nl & mijn Ipernity site
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21732
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: SPTN : Nieuws over hoofdrailnet-concessie na 2014

Bericht door Ronnie »

NS moet twee spoorlijnen in Limburg afstaan
RTL Nieuws | 13 december 2012, 14:18

De NS raakt twee spoorverbindingen kwijt. De Tweede Kamer wil dat twee lijnen in Limburg openbaar worden aanbesteed.

De NS wil liever geen lijnen afstaan. Maar een meerderheid van PvdA en VVD is voor het afsplitsen van twee verbindingen in het zuiden. Het gaat om het traject Roermond - Maastricht - Randwijk, en het traject Heerlen - Maastricht.

Voor de PvdA is het daarmee klaar. De partij wil dat de Nederlandse Spoorwegen de komende 10 jaar verder blijven rijden op de trajecten waar de NS nu ook rijdt. Openstelling voor andere vervoerders op meer lijnen vindt de PvdA niet gewenst.

'Zekerheid voor NS'
Vanmiddag praat de Kamer met staatssecretaris Mansveld over de nieuwe vervoersconcessie van de NS. De PvdA zal dan bepleiten dat de NS moet kunnen investeren in veiligheid en nieuwe treinen. "De medewerkers moeten zeker zijn van hun baan", zegt PvdA-Kamerlid Duco Hoogland.

De PvdA maakt een uitzondering voor de twee genoemde trajecten, omdat dat een wens is in Limburg zelf.

Bron: RTL Nieuws
Goed sporen. Daar houden we van.
Plaats reactie