Nieuws over HSL-Zuid/IC Direct/Beneluxtrein

Nieuws en andere gepubliceerde informatie
Forumregels
Een bronvermelding is verplicht bij het overnemen van nieuwsberichten van andere sites.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

Huisstijl Intercity Direct aangepast aan NS
donderdag 28 augustus 2014

De Intercity direct, de snelle trein van Amsterdam naar Breda, wordt geel / blauw. De huidige wit / rode huisstijl - gebaseerd op de kleuren van het voormalige NS Hispeed - verdwijnt. Ook de locomotieven zullen straks herkenbaar zijn aan de NS huisstijl.

De rijtuigen krijgen weer de oude ICR-huisstijl. Dat de kleuren van Intercity direct worden aangepast is niet verwondelijk. De trein ging eerder al over van het toenmalige NS Hispeed naar NS Reizigers. Ook werd al eerder duidelijk dat de nieuwe Traxx locomotieven in de NS-huisstijl geleverd worden. Die locomotieven zullen vanaf december ingezet worden op de Intercity Direct. Op dit moment rolt er ongeveer iedere week een nieuwe locomotief uit de fabriek.

Bron: Treinreiziger.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

Fyra's teruggesleept naar Italië
maandag 1 sep 2014, 19:27 (Update: 01-09-14, 19:43)

De eerste Fyra-treinen vertrekken vermoedelijk komend weekend uit Nederland. Dat bevestigen bronnen aan de NOS. De hogesnelheidstreinen gaan terug naar de fabriek van treinenbouwer AnsaldoBreda, in Italië.

De zestien door Nederland bestelde Fyra's staan al anderhalf jaar op rangeerterreinen rond Amsterdam. Nadat één van de treinen begin vorig jaar een bodemplaat had verloren, mochten ze in België en Nederland het spoor niet meer op. In latere onderzoeksrapporten stond dat er veel mis was met de technische staat van de treinen.

De NS wil niet bevestigen wanneer de eerste treinen vertrekken. Wel zegt een woordvoerder dat "de benodigde vergunningen binnenkort rond zijn en dat we dan niet lang meer gaan wachten".

Doorverkopen
De hogesnelheidstreinen worden één voor één naar een rangeerterrein net over de grens met Duitsland gesleept. Vandaar gaan ze verder naar de fabriek van AnsaldoBreda in het Italiaanse Pistoia.

De NS, het Belgische NMBS en AnsaldoBreda vochten voor de rechter uit wie verantwoordelijk was voor de geleden schade. Verdere rechtszaken werden voorkomen, toen NS in maart met Ansaldo de zaak schikte voor 125 miljoen euro. NS kan nog meer geld krijgen, als de fabrikant de treinen weer doorverkoopt.

Bron: NOS.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

Minder snel geld terug bij vertraging IC-Direct
Gepubliceerd: Vrijdag 05 sep 2014

Ondanks veel vertraging gaat de NS de geld-terugregeling van hogesnelheidstrein 'IC-Direct' versoberen. 

Met de vroegere Fyra gaf de NS reizigers met een vertraging van een kwartier hun geld terug. Vanaf 1 januari is dat pas bij een vertraging van een half uur of meer.

Dat blijkt uit afspraken die de NS heeft gemaakt met het ministerie van Infrastructuur, schrijftTrouw. De Tweede Kamer moet de afspraken nog bespreken.

Met de snelle trein kunnen reizigers vanuit Brabant binnen 40 minuten op Schiphol komen. Maar de trein is regelmatig vertraagd en valt soms uit. Volgens Hildebrand van Kuyeren van Treinreiziger.nl is recentelijk vier tot vijf keer per dag, schrijft Trouw. Ook is de IC-Direct vele malen vaker vertraagd dan de gewone trein.

Bron: Nu.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

Fyra-opvolger Intercity Direct kampt met 'hoge uitval'
Gepubliceerd: 9 september 2014 17:31, Laatste update: 9 september 2014 18:23

De opvolger van de Fyra, de Intercity Direct, kampt met 'hoge uitval'. Dat schrijft staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu Wilma Mansveld (PvdA) dinsdag in een brief aan de Tweede Kamer.

NS en Prorail hebben inmiddels maatregelen genomen om de uitval omlaag te brengen.

Uit cijfers blijkt dat de uitval van de treinverbinding tussen Amsterdam en Breda van 4,4 procent in het eerste kwartaal steeg naar 7,8 procent in het tweede kwartaal. Aan het begin van het derde kwartaal, in juli, piekte de uitval naar 9,8 procent.

Ook de uitval van de Beneluxtrein, de intercity tussen Den Haag en Brussel, steeg van 3,4 procent in 2013 tot 4,5 procent de eerste zes maanden van dit jaar. Overigens zijn van de Beneluxtrein geen punctualiteitscijfers bekend voor vertragingen van meer dan een kwartier, schrijft Mansveld.

Materieel
De oorzaken van de hoge uitval zijn zowel toe te schrijven aan het materieel als overige factoren, waaronder de infrastructuur en incidenten. Nadat de hogesnelheidstrein van het spoor werd gehaald, moest er snel een alternatieve verbinding komen. "In de afgelopen maanden heeft NS zeer intensief gebruik gemaakt van het huidige materieelpark om de hoge frequenties ook zonder nieuw materieel te realiseren."

Dat heeft heeft geleid tot extra slijtage, hogere storingsgevoeligheid en helaas ook tot meer uitval, vervolgt Mansveld. De komende maanden komen er nieuwe locomotieven beschikbaar. Verder speelt mee dat bij storingen reguliere intercity's voorrang krijgen boven de Intercity Direct.

Team
NS en spoorbeheerder Prorail hebben inmiddels maatregelen getroffen. Behalve de aanschaf van nieuw materieel is er een team opgesteld dat snel kan ingrijpen in geval van storingen.

Mansveld verwacht dat de maatregelen er het komende halfjaar toe leiden dat de uitval weer omlaag gaat. Stientje van Veldhoven (D66) laat weten niet een halfjaar op verbetering te willen wachten.

"Waarom zou je extra maatregelen achter de hand houden? Ik wil van de staatssecretaris weten welke concrete ambities ze heeft voor het terugbrengen van vertragingen", aldus Van Veldhoven.

"Ondanks de vele vertragingen wil de NS de geld-terugregeling van hogesnelheidstrein 'IC-direct' ook al versoberen. Na alle ellende met de Fyra zou je mogen verwachten dat alles direct in het werk wordt gesteld voor een betrouwbare hogesnelheidslijn. De geld-terugregeling bij vertragingen mag pas worden versoberd wanneer de problemen zijn opgelost."

Bron: Nu.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

Geldterugregeling opvolger Fyra nog niet versoberd
Gepubliceerd: 11 sep 2014 11:53, Laatste update: 11 sep 2014 12:00

De geldterugregeling van de Intercity Direct wordt voorlopig niet versoberd. Dat heeft staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld (PvdA) donderdagochtend gezegd tijdens een overleg in de Tweede Kamer.

Mansveld zegde de Kamer toe de regeling niet aan te passen totdat de problemen met de opvolger van de Fyra achter de rug zijn. De Intercity Direct, die rijdt tussen Amsterdam en Breda, kampt met hoge uitval, zo bleek eerder deze week.

Tweede Kamer
Reizigers krijgen nu bij een vertraging van vijftien minuten of langer hun geld terug. NS en Mansveld willen dat opschroeven naar een halfuur. CDA, VVD, D66 en SP spraken zich donderdagochtend fel uit tegen de plannen.

Afspraken nakomen
"Waar komt die versobering vandaan. Als de NS zijn afspraken niet nakomt, heeft de reiziger recht op vergoeding", zei Betty de Boer (VVD). Ook Stientje van Veldhoven (D66) stelde dat geen sprake kan zijn van een aanpassing van de regeling. "Reizigers die extra betalen voor een trein die extra vaak vertraging oploopt, worden dubbel geraakt."

Bron: Nieuws.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

Mansveld zoekt oplossing voor lawaai HSL
Gepubliceerd: 11 september 2014 12:43, Laatste update: 11 september 2014 13:44

Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur en Milieu) zoekt samen met gemeenten en bewoners naar een oplossing voor de geluidsoverlast die zich bij honderden woningen langs de hogesnelheidslijn dreigt voor te doen.

Het zou ongeveer 200 miljoen euro kosten om dit probleem helemaal op te lossen.

Maar dat vindt Mansveld te duur. Ze wil wel een ''substantieel'' bedrag uittrekken om de overlast zoveel mogelijk te beperken door de grotere knelpunten aan te pakken.

Ze werkt daarvoor aan maatregelen die ze met de betrokkenen zal bespreken. De staatssecretaris hoopt dat proces binnen een half jaar af te ronden, zei ze donderdag in een debat met de Tweede Kamer.

1 en 6 decibel
Omwonenden van de hogesnelheidslijn klagen al jaren over geluidsoverlast. Uit metingen van onderzoeksinstituut TNO bleek eerder dat de snelle treinen te veel herrie maken, ondanks de geluidsmaatregelen die bij de aanleg van de lijn zijn genomen.

Bij 633 woningen in tien gemeenten zou het treinverkeer meer lawaai geven dan is afgesproken. De overschrijdingen variëren tussen de 1 en 6 decibel. Nu is die overlast er niet in die mate, omdat er nog met minder treinen en een lagere snelheid wordt gereden.

Mansveld heeft beloofd zich aan de grenswaarde van het HSL-besluit te houden (57 decibel), ''mits doelmatig''. Het is volgens haar niet mogelijk om overal aan de voorkeurswaarde te voldoen zonder enorme investeringen. Daarom wil ze zich richten op de plaatsen waar sprake is van grotere overschrijdingen. Hoeveel geld ze beschikbaar wil stellen om de problemen aan te pakken, is nog niet bekend.

Bron: Nu.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over Fyra/HSL-Zuid

Bericht door Ronnie »

Tot 2017 toch geld retour bij vertraagde Intercity Direct
Gepubliceerd: 29 september 2014 16:42, Laatste update: 29 september 2014 17:08

Reizigers die met de hogesnelheidstrein tussen Amsterdam en Breda vertraging oplopen, kunnen tot eind 2016 gewoon geld terugkrijgen als ze een kwartier later op hun bestemming aankomen.

De voorgenomen versobering van de regeling is daarmee voorlopig van de baan.

Dat is de uitkomst van een ''indringend gesprek'' tussen staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) en topman Timo Huges van de Nederlandse Spoorwegen.

Aanleiding daarvoor waren de problemen van de IC-Direct, de opvolger van de Fyra. De trein valt geregeld uit en is vaak vertraagd. Huges erkent dat de prestaties niet zijn wat de reiziger mag verwachten.

Vertraging
Mansveld heeft daarom met de NS afgesproken dat het bedrijf een miljoen euro uittrekt om de huidige geldterugregeling te behouden.

Bij een vertraging van vijftien tot dertig minuten kunnen reizigers de helft van het bedrag terugkrijgen en vanaf een halfuur het hele bedrag.

Ergenis
De NS wilde de regeling vanaf januari veranderen, waardoor reizigers vanaf een halfuur oponthoud geld konden terugvragen.

Diverse politieke partijen uitten daarover hun ergernis. Ook Mansveld zei eerder deze maand al dat die versobering pas mag ingaan als de problemen met de IC-Direct voldoende zijn opgelost.

De NS en spoorbeheerder Prorail hebben maatregelen genomen om de uitval van de hogesnelheidstrein tegen te gaan. ''NS verwacht dat dit het komend halfjaar zal leiden tot een daling van de gemiddelde uitval'', schreef Mansveld maandag aan de Tweede Kamer.

Ze heeft ook afgesproken dat de NS nog eens een miljoen euro vrijmaakt en in overleg met de consumentenorganisaties een voorstel doet om dit te besteden. De staatssecretaris verwacht dat de prestaties van de NS in 2015 weer op het afgesproken niveau zijn.

Bron: Nu.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over HSL-Zuid/IC Direct/Beneluxtrein

Bericht door Ronnie »

NS ziet af van flinke prijsverhoging Belgiëtrein

Beneluxtrein nog niet op niveau van 2012, erkent NS.

De kaartjes voor de intercitytrein naar België stijgen minder hoog dan gepland. NS heeft besloten de prijzen volgend niet met 12, maar met 4 procent te verhogen. Hiermee blijven de tickets onder het prijsniveau van 2012, toen de Beneluxtrein werd afgeschaft vanwege de komst van de Fyra over de HSL.

NS is het met het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (Locov) eens dat de trein naar België qua frequentie en rijtijd nog niet op het oude niveau zit.

Het Locov had NS gevraagd volgend jaar helemaal af te zien van een prijsverhoging. De vervoerder laat de consumentenorganisatie weten ‘goed naar het signaal te hebben geluisterd’. Als de prijzen met 12 procent zouden stijgen, kost de Beneluxtrein weer net zo veel als in 2012.

Deze trein rijdt vanaf december weer van en naar Amsterdam, in plaats van Den Haag. Ook wordt de frequentie verhoogd naar zestien keer per dag. NS vindt die ‘kwaliteitsverbetering’ genoeg om de prijzen te verhogen, maar dan met 4 procent. Pas als de Beneluxtrein ‘in een later jaar’ weer ‘volledig is ingeburgerd’ wil NS de prijzen volledig terugbrengen op het niveau van 2012.

Ook moet er dan een alternatief zijn voor reizigers die ‘sneller maar zonder reservering en toeslag naar Brussel’ met de trein willen. De Thalys is nu drie keer duurder dan de intercity.

Bron: Metro Nieuws
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over HSL-Zuid/IC Direct/Beneluxtrein

Bericht door Ronnie »

Tweede Kamer wil voor juni oplossing lawaai HSL Lansingerland
Gepubliceerd: 04 november 2014 16:32 Laatste update: 04 november 2014 16:32

De Tweede Kamer wil dat er voor juni volgend jaar een oplossing op tafel ligt voor de geluidsoverlast van de hogesnelheidslijn in Lansingerland ten noorden van Rotterdam.

Het kabinet moet daarover overleggen met de gemeente en omwonenden.

De hele Kamer schaarde zich dinsdag achter een voorstel daartoe van de regeringspartijen VVD en PvdA. Volgens de partijen wachten de bewoners in Lansingerland al vijf jaar op maatregelen om de geluidsoverlast langs het tracé aan te pakken.

Uit nieuwe metingen is bovendien gebleken dat de snelle treinen te veel herrie maken, ondanks de geluidsmaatregelen die bij de aanleg van de lijn zijn genomen.

Bron: Nu.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over HSL-Zuid/IC Direct/Beneluxtrein

Bericht door Ronnie »

Extra Intercity Direct treinen in 2015
dinsdag 11 november 2014

In de loop van 2015 gaat er ieder uur een extra Intercity Direct rijden tussen Amsterdam Centraal en Rotterdam Centraal. De extra trein komt in aanvulling van de huidige treinen Amsterdam - Breda. Waarschijnlijk zal de extra trein per 13 april 2015 komen te rijden, maar NS zegt die datum niet te kunnen bevestigen.

Volgens het spoorbedrijf gaan er inderdaad in de loop van 2015 drie Intercity Direct treinen per uur rijden tussen Amsterdam en Rotterdam, maar is nog niet zeker wanneer de extra trein wordt geïntroduceerd.

Bron: Treinreiziger.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over HSL-Zuid/IC Direct/Beneluxtrein

Bericht door Ronnie »

De laatste Fyra is weg uit Nederland
Zaterdag, 22 november 2014, 18:00

Ook de laatste Fyra-trein is het land uit. De trein ging rond 18.00 uur bij Zevenaar de grens over. De hogesnelheidstrein gaat net als alle treinen die de NS had besteld, terug naar de fabriek van treinenbouwer AnsaldoBreda in het Italiaanse Pistoia.

De eerste Fyra vertrok begin september. De treinen worden gesleept door materieel van de Duitse spoorwegen en rijden daardoor tijdens het vervoer naar Italië niet sneller dan 80 kilometer per uur.

In totaal bestelde de NS zestien treinen. Die stonden bijna twee jaar ongebruikt op een rangeerterrein in Amsterdam. Ze moesten aan de kant blijven, nadat één ervan in streng winterweer een bodemplaat was verloren. Onderzoek bracht aan het licht dat er technisch veel meer mis was met de treinen, waardoor de NS en het Belgische NMBS ervan af wilden.

Bron: NOS.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over HSL-Zuid/IC Direct/Beneluxtrein

Bericht door Ronnie »

'Staat verantwoordelijk voor Fyra-fiasco'
Zondag, 30 november 2014, 17:00, Binnenland, Politiek

Het kabinet Kok-II heeft een cruciale fout gemaakt door de exploitatie van de hogesnelheidslijn, de HSL-Zuid, openbaar aan te besteden.

De NS vreesde dat de lijn in handen zou vallen van een buitenlands spoorwegbedrijf en deed daarom zo'n hoog bod dat er geen geld overbleef om een kwalitatief goede hogesnelheidstrein te kopen. Dat dreef de NS in handen van AnsaldoBreda, de bouwer van de Fyra.

Dat staat in het boek De Ontsporing, dat Marcel van Silfhout en Andries van den Berg schreven over de aanbesteding van de HSL-Zuid en het mislukken van het Fyra-project.

Deze week zijn de eerste verhoren achter gesloten deuren begonnen van de parlementaire enquêtecommissie. Die doet onderzoek naar de aanbesteding van de HSL-Zuid en de aanschaf van de Fyra.

Machtsstrijd
Op basis van tal van vertrouwelijke gesprekken en geheime documenten concluderen de auteurs dat er binnen het kabinet Kok-II (1998-2002) een machtsstrijd woedde over de vraag of de HSL-Zuid wel of niet moest worden aanbesteed. De VVD-ministers en D66-minister Brinkhorst waren daar voor. Zij gingen ervan uit dat dat veel meer geld zou opleveren dan het onderhands gunnen van de HSL aan NS. Het geld was nodig om de investering van 7,3 miljard in de hogesnelheidslijn deels terug te verdienen.

Verkeersminister Netelenbos en een aantal van haar PvdA-collega’s wilden de lijn aan NS gunnen, maar Netelenbos verloor die strijd. "Premier Kok hakt de knoop door. Hij zei 'we gaan het gewoon openbaar aanbesteden want dat is de manier om het meeste geld uit de markt te halen'. Hij was het gezeur helemaal beu", zegt Andries van den Berg in Nieuwsuur.

Bron: NOS.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over HSL-Zuid/IC Direct/Beneluxtrein

Bericht door Ronnie »

Rijtuigen Intercity Brussel nog niet toegelaten in België
dinsdag 2 december 2014

Per 14 december moet er ieder uur een trein gaan rijden tussen Amsterdam en Brussel. Op dit moment zijn de benodigde rijtuigen echter nog niet toegelaten op het Belgische spoor. Daardoor is de kans aanwezig dat de treindienst vanaf 14 december toch niet vanaf Amsterdam kan starten. Dat blijkt uit een brief van Staatssecretaris Mansveld.

Op dit moment rijdt er 12x per dag een trein tussen Den Haag en Brussel, maar per 14 december moet de trein 16x per dag gaan rijden vanaf Amsterdam. Om deze uitbreiding mogelijk te maken zijn extra rijtuigen omgebouwd en geschikt gemaakt voor deze internationale treindienst. Deze rijtuigen zijn door de Nederlandse inspectie (ILT) toegelaten op het Nederlandse spoor, maar in België is de toelating 12 dagen voor aanvang nog steeds niet geregeld.

Als de Belgen niet voor 14 december de omgebouwde rijtuigen goedkeuren zal NS de treindienst inkorten tot Den Haag Hollands Spoor. Zeker is dat de frequentie 16x per dag wordt. De treinen naar Brussel zullen overigens één rijtuig korter worden dan ze nu zijn: 6 in plaats van 7 rijtuigen.

Bron: Treinreiziger.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over HSL-Zuid/IC Direct/Beneluxtrein

Bericht door Ronnie »

België keurt Fyra-vervanger goed
Geplaatst : Dinsdag 9 december 2014, 12:56

Niets houdt de terugkeer van de Intercity Brussel vanaf Amsterdam naar België komende zondag nog tegen. De Belgische inspectiedienst keurde de noodzakelijke extra wagons voor de internationale treindienst dinsdag goed. Hierdoor krijgen de treinen over vijf dagen vanaf Roosendaal toegang op het Belgische spoor.

NS liet enkele oude intercitytreinstellen ombouwen voor de vervanger van de mislukte Fyradienst over de HSL naar Brussel. Zonder dit extra materiaal kan de Intercity Brussel niet zestien keer per dag van en naar Amsterdam rijden. Nederlandse treinen kunnen niet zomaar de grens over steken naar België, vanwege andere spoorbeveiliging en hogere elektrificatie op de bovenleidingen.

De Intercitydienst naar België werd twee jaar geleden geschrapt door de komst van de Fyra. Door de flop met de Italiaanse hogesnelheidstrein, moest NS in razende vaart de zogenoemde ‘Beneluxtrein’ terughalen.

De Intercity Brussel vertrekt nu dagelijks twaalf keer vanuit Den Haag. Dit wordt vanaf zondag zestien keer per dag van en naar Amsterdam. De teruggekeerde Intercity Brussel doet er wel een kwartier langer over dan voorheen, onder meer door een stop op Brussel Airport.

Bron: Metro Nieuws
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over HSL-Zuid/IC Direct/Beneluxtrein

Bericht door Ronnie »

Fyra-fabrikant AnsaldoBreda ziet af van stappen tegen België 
Gepubliceerd: 10-01-15 09:18, Laatste update: 10-01-15 09:30

De Italiaanse treinenfabrikant AnsaldoBreda ziet af van een schadevergoedingsprocedure tegen de Belgische staat. 

Dat blijkt uit een arrest van het Hof van Cassatie, waarover L'Echo zaterdag bericht.

België weigerde de definitieve toelating van de ondeugdelijk gebleken Fyra-treinen van de Italiaanse producent, die tussen Brussel en Amsterdam moesten gaan rijden. De treinen vertoonden te veel gebreken.

AnsaldoBreda had met de Belgische spoorwegen NMBS al een regeling getroffen en betaalde ongeveer 2,5 miljoen euro schadevergoeding. Ook met infrastructuurbeheerder Infrabel werd een schikking getroffen.

Bron: Nu.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over HSL-Zuid/IC Direct/Beneluxtrein

Bericht door Ronnie »

Maximaal ton per woning tegen geluidsoverlast HSL
13 januari 2015 om 15:12 door Ruben Eg

Er komt maximaal ongeveer een ton per woning beschikbaar om de geluidsoverlast langs de hogesnelheidslijn terug te dringen naar een acceptabel niveau. Staatssecretaris Wilma Mansveld wil 50 tot 70 miljoen euro beschikbaar stellen voor extra geluidswerende maatregelen voor bewoners die kampen met overschrijding van de herrie van treinen over de HSL. Dat heeft de bewindsvrouw de Tweede Kamer laten weten.

In totaal ondervinden bewoners van 633 woningen in tien gemeenten langs de HSL te veel geluidsoverlast. Bij de meeste, 327 in totaal, gaat het om een overschrijding van 1 decibel. Negen woningen kampen met een geluidsoverschrijding van 6 decibel. Als de overlast bij alle huizen worden geholpen, is er zo’n 78 tot 110 duizend euro per woning beschikbaar.

Kosten/baten
Helemaal stil zal het alleen nooit worden voor omwonenden van de treinverbinding door het Groene Hart. Om alle te hoge geluidsoverlast op te lossen, is 156 tot 196 miljoen nodig. Dit zou neerkomen op ongeveer 3 ton aan maatregelen per woning.

Mansveld wil echter dat de kosten afwegen tegen de baten. De focus moet van haar liggen op ‘het wegnemen van de grootste knelpunten’. Er moet daarom worden gekozen voor de ‘meest kostenefficiënte maatregelen’.

Bron: Metro Nieuws
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over HSL-Zuid/IC Direct/Beneluxtrein

Bericht door Ronnie »

NS vervroegt HSL-frequentieverhoging Amsterdam-Rotterdam
20 januari 2015

Reizigers kunnen vanaf 2016 vier keer per uur een Intercity Direct nemen op de hogesnelheidslijn (HSL) tussen Amsterdam en Rotterdam. Nu is dat nog twee keer per uur. Aanvankelijk zou deze frequentieverhoging in het spoorboekje van 2017 worden opgenomen, maar door onder meer de eerdere beschikbaarheid van materieel is het mogelijk om de extra treindiensten eerder door te voeren. NS heeft daarom besloten om de kwartierdienst, op dit deel van het HSL-traject, eerder te starten.

Intercity Direct rijdt van Amsterdam naar Breda en doet onderweg de stations Schiphol en Rotterdam aan. Vooral tussen Amsterdam en Rotterdam is het erg druk in de trein. De Intercity Direct is populair onder reizigers omdat de reis tussen de twee steden ongeveer 30 minuten sneller is dan via conventioneel spoor.

Om de grote vraag van reizigers op deze verbinding aan te kunnen, breidt NS het aanbod versneld uit. In de loop van 2015 gaan er tussen Amsterdam en Rotterdam drie treinen per uur rijden, een jaar later wordt dit een kwartierdienst.

NS heeft ook onderzocht of ook een andere treindienst uit spoorboekje 2017 kan worden vervroegd, namelijk het invoeren van de trein Den Haag-Eindhoven, die deels via de HSL gaat rijden. Voor het waarborgen van een stabiele dienstregeling op dit traject is echter meer tijd nodig. Daarom kiest NS ervoor om deze dienstregelingswijziging, binnen de vervoersconcessie, per december 2016 te realiseren.

Bron: NS
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over HSL-Zuid/IC Direct/Beneluxtrein

Bericht door Ronnie »

NS hoopt nog altijd op verkoop probleemtrein Fyra
12 februari 2015 om 13:59 door Ruben Eg

Er bestaat nog altijd een reële kans dat NS toch nog iets minder verlies overhoudt aan het drama met de Italiaanse Fyratreinen. Mogelijk gaat de Fyra op het reguliere spoor in Italië rijden, bevestigde financieel-directeur Engelhart Robbe van NS donderdag. Als bouwer AnsaldoBreda de V250-flitstreinen aan een nieuwe vervoerder verkoopt, krijgt NS nog 21 miljoen euro.

Ondanks de gigantische problemen met de Fyra op de Nederlandse hogesnelheidslijn, hebben vervoerders interesse getoond in de negentien teruggestuurde probleemtreinen. Zo informeerde de Turkse spoorwegen onlangs naar de V250.

Doorverkoop
Vooralsnog is het niet tot doorverkoop gekomen, liet Robbe weten bij de presentatie van de jaarscijfers van NS. ,,Maar AnsaldoBreda is er nog mee bezig. Ik wens ze veel succes. Het zou voor NS heel mooi zijn als de Fyratreinen kunnen worden verkocht.”

Bron: Metro Nieuws
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over HSL-Zuid/IC Direct/Beneluxtrein

Bericht door Ronnie »

HSL: gang naar rechter dreigt
Geplaatst op 02 maart 2015, Laatste update 02 maart, 11:11

BREDA - Het lijkt vechten tegen de bierkaai.Vechten tegen een almachtige overheid die, ondanks de dagelijks met veel kabaal voorbij razende Thalystreinen, blijft volhouden dat het met de geluidsoverlast langs het HSL-spoor bij Breda best meevalt.

Floris van de Vooren, voorzitter van de Stichting Geen Gehoor HSL Regio Breda, glimlacht. "Dat is wat de overheid wil. De boel zo vertragen dat de mensen het hoofd in de schoot leggen." "Maar", klinkt de 70-jarige gepensioneerd econoom strijdvaardig, ,,wij geven niet op.''

Bron: BN De Stem
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over HSL-Zuid/IC Direct/Beneluxtrein

Bericht door Ronnie »

Verhoren Fyra-enquête beginnen op 18 mei
Gepubliceerd: 05 maart 2015 19:12 Laatste update: 05 maart 2015 19:36

De parlementaire enquêtecommissie die het debacle rond de hogesnelheidstrein Fyra onderzoekt, begint op 18 mei met de openbare verhoren. Dat heeft voorzitter Madeleine van Toorenburg (CDA) donderdag gezegd.

Ze bevestigde daarmee een bericht van de NOS.

In de afgelopen maanden heeft de commissie feitenonderzoek gedaan en achter gesloten deuren gesproken met ruim tachtig mensen die betrokken zijn geweest bij de snelle trein.

Dat waren cruciale spelers bij de overheid, uit de politiek, het bedrijfsleven en van andere instanties, ook uit het buitenland. Van Toorenburg wil nog niet zeggen wie de commissie uitnodigt voor de openbare verhoren, die maximaal vier weken gaan duren.

Bron: Nu.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over HSL-Zuid/IC Direct/Beneluxtrein

Bericht door Ronnie »

Meer reizigers maken gebruik van HSL-Zuid

Het aantal reizigers dat gebruikmaakt van de hogesnelheidslijn is in het derde en vierde kwartaal van 2014 toegenomen. Het aantal reizigers dat gebruikmaakte van de Thalys-treindiensten steeg in deze periode met zeven procent. Hhet aantal reizigers voor de Intercity Direct is in het tweede half jaar van 2014 met acht procent gestegen ten opzichte van 2013.

Dat staat in de voortgangsrapportage over HSL-Zuid die staatssecretaris Wilma Mansveld naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

Treindiensten
Thalys-treinen rijden sinds augustus 2012 gemiddeld negen keer per dat tussen Amsterdam en Parijs. Sinds 12 april 2014 rijdt NS daarnaast tweemaal per dag tussen Amsterdam en Lille en eenmaal per dag tussen Amsterdam en Brussel. Daarmee bestaan er 12 verbindingen in elke richting tussen Amsterdam en Brussel met de Thalys. De Thalys-treinen behalen een maximum snelheid van 300 kilometer per uur.

Bron: Spoorpro
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over HSL-Zuid/IC Direct/Beneluxtrein

Bericht door Ronnie »

Spoor HSL schuift van fundering af
Zaterdag 11 april 2015, 08:58

Het spoor van de Hogesnelheidslijn schuift bij Rijpwetering in Zuid-Holland langzaam van de fundering af. Daarom moeten er waarschijnlijk damwanden worden gezet of gaan er extra heipalen de grond in. 

De ingreep kost ongeveer 5,3 miljoen euro, staat in de voortgangsrapportage die staatssecretaris Mansveld naar de Kamer heeft gestuurd. 

Bij de oplevering was al duidelijk dat het spoor op enkele plaatsen verzakt. In totaal zullen op vier locaties maatregelen genomen moeten worden. 

Bron: NOS
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over HSL-Zuid/IC Direct/Beneluxtrein

Bericht door Ronnie »

Extra treindienst Thalys tussen Amsterdam en Brussel
Gepubliceerd op 13-04-2015 om 10:00

Thalys biedt sinds zondag een extra treindienst aan tussen Amsterdam en Brussel. Het totaal aantal verbindingen tussen beide steden komt daarmee op dertien. In 2013 werd begonnen met het inzetten van extra Thalys-treinen vanwege de toenemende vraag van reizigers en het verzoek van NS en NMBS. In 2016 zullen er in totaal veertien verbindingen Amsterdam – Brussel worden aangeboden.

In oktober 2013 zijn er twee extra treinen ingezet op de lijn van Amsterdam naar Brussel, waarna er in december dat jaar nog een extra verbinding bij kwam. Dit bracht het totaal op twaalf verbindingen. Zondag is daar de dertiende verbinding bijgekomen. In 2016 zal het aantal verbindingen uitgebreid worden naar veertien.

Bron: OV Pro
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over HSL-Zuid/IC Direct/Beneluxtrein

Bericht door Ronnie »

Smartphoneticket megasucces op Thalys en IC Brussel
20 april 2015 om 05:30 door Ruben Eg

Digitale kaartjes op de smartphone zijn een doorslaand succes in de trein naar het buitenland. In de Thalys naar Frankrijk of Intercity Brussel naar België reist de helft van de reizigers inmiddels met zogenoemde ‘mobiele treinticket’. Nog slechts de helft van de reizigers op deze twee buitenlandse treindiensten print nog een online gekocht kaartje, zo blijkt uit cijfers van NS Internationaal.

Het grote enthousiasme voor de treinkaartjes op het mobieltje is voor NS een verrassing. Het bedrijf noemt het gebruik van de mobiele tickets in de Thalys en Intercity Brussel ‘meer dan verwacht’. Later dit jaar introduceert NS de digitale treinkaartjes ook op de ICE International, de hogesnelheidstrein naar Duitsland en Zwitserland.

Verkoop
NS zegt dagelijks gemiddeld ruim tweeduizend tickets voor de Thalys en Intercity Brussel te verkopen. Meer dan duizend van deze kaartjes wordt niet geprint, maar naar de mobiele telefoon gestuurd. Vooral op de Thalys naar Parijs is het digitale kaartje populair. De voor deze service aangepaste smartphone-app van NS Internationaal voor Apple- en Android-smartphones haalde dit weekend de honderdduizendste download.

Bron: Metro Nieuws
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over HSL-Zuid/IC Direct/Beneluxtrein

Bericht door Ronnie »

NS wil dat Intercity Direct ook bij storm rijdt
5 mei 2015 om 11:31 door Ruben Eg

Niet alleen reizigers hebben genoeg van het gesukkel met de hogesnelheidslijn. Het aantal op tijd rijdende treinen is ‘mager’ op de lijn van Breda naar Amsterdam via Rotterdam, erkent nu ook NS naar aanleiding van de prestaties in het eerste kwartaal van dit jaar.

De dure treinlijn blijkt te vaak te kwetsbaar. Zo reed door de voorjaarsstormen in het eerste kwartaal van dit jaar slechts 83,8 procent van de Thalys- en Intercity Direct-treinen op tijd. Onder meer de Moerdijkbrug over het Hollandsch Diep werd vier dagen gesloten omdat het er vanwege rukwinden te gevaarlijk zou zijn.

Bron: Metro Nieuws
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over HSL-Zuid/IC Direct/Beneluxtrein

Bericht door Ronnie »

Reis jij met de Intercity Direct? Die valt veel vaker uit dan NS toegeeft
Door Appie Verschoor, Mark Duursma en Arlen Poort op vrijdag 15 mei 2015

De Intercity Direct, de snelle treindienst tussen Amsterdam en Breda, valt veel vaker uit dan is afgesproken tussen NS en het ministerie van Infrastructuur en Milieu. De uitvalcijfers liggen ook fors hoger dan NS zelf meldt. Dat blijkt uit onderzoek van NRC naar de punctualiteit van de Fyra en de Intercity Direct sinds januari 2013. Halverwege die maand werd de echte Fyra, de V250 van fabrikant AnsaldoBreda, van het spoor gehaald wegens allerlei technische mankementen. Maandag beginnen de openbare verhoren van de parlementaire enquête naar het mislukken van de Fyra. Daarbij komt ook de opvolger op de HSL-Zuid, de IC Direct, aan bod.

De spitstrein lost de spitsproblemen niet op
NRC gebruikte een database met 60 miljoen vertrektijden per station, en keek daar naar alle Fyra’s en Intercity Direct-treinen (zoals de dienst sinds eind 2013 heet) tussen Amsterdam en Breda in de periode van 18 januari 2013 tot en met 17 april 2015, twee jaar en drie maanden.

Bron: NRC
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over HSL-Zuid/IC Direct/Beneluxtrein

Bericht door Ronnie »

'Reiziger wil gewoon dat zijn trein rijdt. En terecht'
Door Marjan van den Berg, vrijdag 15 mei 2015, 12:51

NS en ProRail moeten beter gaan samenwerken. Dat zegt D66 in reactie op het bericht dat Fyra-vervanger Intercity Direct vaker uitvalt dan afgesproken. Het versoberen van de geld-terug-regeling vindt D66 niet terecht zolang de Intercity Direct niet naar behoren rijdt.

De uitval van de snelle treindienst tussen Amsterdam en Breda varieert van 5,3 tot 11,5 procent, terwijl de afgesproken norm 0,5 procent is. Dat blijkt uit onderzoek van NRC Handelsblad.

De NS constateerde in 2014 een uitval van 2,5 procent: veel lager dan de meting van NRC. Dat komt doordat de NS alleen storingen meerekent die niet komen door de infrastructuur: die vallen immers onder het beheer van ProRail, niet van de NS.

Bron: BNR
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over HSL-Zuid/IC Direct/Beneluxtrein

Bericht door Ronnie »

‘Geluidsboete NS van 10 miljoen terug naar reiziger’
21 juni 2015 om 12:07 door Ruben Eg

Reizigersorganisaties reageren verbolgen op de eenmalige ‘geluidsboete’ van maar liefst 10 miljoen euro voor NS om treinen over de hogesnelheidslijn (HSL) te mogen rijden. In plaats van 34 miljoen, betaalt NS volgend jaar maar liefst 44 miljoen euro voor de verlieslijdende HSL. De extra 10 miljoen mag van de reizigersbelangengroepen niet zomaar in de schatkist verdwijnen.

„Dit geld wordt weggehaald bij NS, die er iets voor het openbaar vervoer mee had kunnen doen. Sluist het ministerie van Financiën het bedrag terug naar het OV?”, wil Sanne van Galen van reizigersvereniging Rover weten. Rikus Spithorst van Maatschappij Voor Beter OV vraagt zich af waarom de geluidsboete niet wordt besteed aan extra geluidwerende maatregelen rond de HSL.

Bron: Metro Nieuws
Goed sporen. Daar houden we van.
Cees_1251
Berichten: 1730
Lid geworden op: ma jan 14, 2013 11:27 pm

Re: Korte Nieuwsberichten Nederland

Bericht door Cees_1251 »

NS is gestart met duurtestbedrijf Amsterdam - Rotterdam over de HSL

Sinds afgelopen zondag is NS begonnen met het duurtestbedrijf van de zogenoemde AmRo-omloop. Dit houdt in dat er op het traject Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal (via de HSL) een complete dienstregeling wordt gereden alleen worden er nog geen passagiers meegenomen. Het duurtestbedrijf duurt 7 september, de dag waarop de AmRo-omloop officieel in de commerciële dienst gaat. Na het debacle met de Fyra wil NS niks aan een toeval overlaten.

Bron : mp-produktie
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over HSL-Zuid/IC Direct/Beneluxtrein

Bericht door Ronnie »

Intercity Direct rijdt vanaf oktober vaker
vrijdag 21 augustus 2015

De Intercity Direct gaat naar verwachting per oktober 3x per uur rijden tussen Amsterdam en Rotterdam. Dat zegt een woordvoerder van NS tegenover Treinreiziger.nl.

Eerder maakte het bedrijf al bekend dat de frequentie omhoog zou gaan. In het jaarplan ging men uit per april, maar het spoorbedrijf gaf direct al aan dat het ook een later moment zou kunnen worden. In de loop van 2016 moet de snelle trein ieder kwartier tussen Amsterdam en Rotterdam gaan rijden. Reizigers moeten voor de trein (tussen Schiphol - Rotterdam v.v.) een toeslag betalen.

Bron: Treinreiziger.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over HSL-Zuid/IC Direct/Beneluxtrein

Bericht door Ronnie »

NS wil minder vertragingen tussen Breda en Amsterdam
Geplaatst op 30 september 2015, Laatste update 30 september, 13:32

BREDA - De NS test een aangepaste Intercity Direct (ICD) die voor minder vertragingen moet zorgen tussen Breda, Rotterdam en Amsterdam en vice versa.

Volgens de woordvoerder van het bedrijf valt deze trein vaker uit dan NS wil. "Er zijn een paar maatregelen waar wij grip op hebben. Een defecte trein of een gasmelding in een tunnel kunnen wij weinig aan doen. Maar een extra locomotief moet het proces op het station versnellen.

Bron: BN De Stem
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over HSL-Zuid/IC Direct/Beneluxtrein

Bericht door Ronnie »

Intercity Direct: fors meer reizigers ondanks hoge uitval
donderdag 1 oktober 2015

De Intercity Direct, de snelle trein tussen Amsterdam en Breda via Rotterdam, vervoert steeds meer reizigers. In vergelijking met het eerste half jaar van 2014 vervoert de trein in de eerste zes maanden van 2015 ruim 20 procent meer treinreizigers. Dat blijkt uit de 37e voortgangsrapportage van de HSL-Zuid.

Totaal namen 1,9 miljoen reizigers de snelle trein. Vorig jaar bleef dezelfde periode dat aantal nog steken op 1,6 miljoen reizigers. De aantallen zijn gebasseerd op het aantal reizigers dat een toeslag koopt. Alleen tussen Schiphol - Rotterdam v.v. is een toeslag verlicht.

Bron: Treinreiziger.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over HSL-Zuid/IC Direct/Beneluxtrein

Bericht door Ronnie »

Omwonenden HSL bij Breda stappen naar de rechter vanwege voorbijrazende Thalys
Geplaatst op 06 oktober 2015, Laatste update 06 oktober, 16:21

PRINSENBEEK - De bewoners van de 61 woningen langs het HSL-spoor bij Prinsenbeek en Effen die kampen met geluidsoverlast door de voorbijrazende Thalystreinen, stappen naar de rechter.

De Stichting Geen Gehoor die hun belangen behartigt, noemt de maatregel die staatssecretaris Wilma Mansveld heeft voorgesteld om de overlast aan te pakken, onvoldoende.

Bron: BN De Stem
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over HSL-Zuid/IC Direct/Beneluxtrein

Bericht door Ronnie »

Provincie wil behoud snelle trein tussen Roosendaal en Antwerpen
Geplaatst op 27 oktober 2015, Laatste update 27 oktober, 07:52

ROOSENDAAL - Ook het Brabantse provinciebestuur wil zich hard maken voor het behoud van een snelle treinverbinding tussen Antwerpen en Roosendaal. Dat antwoordt de provincie op vragen van de PvdA Brabant.

Breda
Vanaf eind 2016 rijdt alleen de stoptrein tussen Antwerpen en Roosendaal nog een keer per uur. De snellere trein, de intercity, die nu ook een keer per uur rijdt tussen België via Roosendaal richting de Randstad gaat dan via de HSL over Breda en stopt niet meer in Roosendaal.

Bron: BN De Stem
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over HSL-Zuid/IC Direct/Beneluxtrein

Bericht door Ronnie »

Vaker verbindingsverlies ERTMS op HSL, minder treinen staan stil
Gepubliceerd op 27-10-2015 om 16:54

Het aantal keren dat de dataverbinding van het ERTMS-systeem op de HSL Zuid is weggevallen is in het eerste half jaar van 2015 gestegen opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De negatieve impact van het verbindingverlies op het treinverkeer is echter afgenomen, want minder treinen kwamen hierdoor stil te staan. Dat staat in de 37e voortgangsrapportage over de HSL Zuid.

De afname van het aantal gestremde treinen is onder meer te danken aan wijzigingen die in oktober 2014 zijn doorgevoerd om de impact van een kortstondig verbindingsverlies te beperken. Daardoor is het mogelijk om de verbinding na het wegvallen snel te herstellen, waardoor treinen door kunnen blijven rijden.

Bron: Spoorpro.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over HSL-Zuid/IC Direct/Beneluxtrein

Bericht door Ronnie »

NS: Geen veiligheidsrisico Intercity Direct
donderdag 12 november 2015

Er is geen extra veiligheidsrisico bij Intercity Direct. Dat zegt NS in een reactie op een persbericht van reizigersorganisatie Voor Beter OV. Die heeft bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) een verbod gevraagd op de Intercity Direct treinen.

De reizigersorganisatie vraagt om zo'n verbod omdat er de afgelopen periode diverse incidenten zijn geweest met de trein die over de HSL rijdt. Voor Beter OV kreeg bovendien memo's in handen waarin staat dat de Intercity Direct treinen een verhoogd risico hebben op ontsporingen als de rijtuigen fors ongelijkmatig bezet zijn. Dan is er namelijk kans op wat in vaktermen overbufferen heet: de buffers van aangrenzende rijtuigen kunnen dan in elkaar kunnen haken, wat kan leiden tot ontsporingen.

Bron: Treinreiziger.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over HSL-Zuid/IC Direct/Beneluxtrein

Bericht door Ronnie »

Eurostar Amsterdam - Londen krijgt vertraging
donderdag 19 november 2015

De Eurostar Amsterdam - Londen zal niet gaan rijden per ingang dienstregeling 2017, zoals was aangegeven in het Fyra-alternatief. Mogelijk wordt de trein later alsnog in 2017 geïntroduceerd, maar dat is nog niet zeker. Dat heeft staatssecretaris Sharon Dijksma bekend gemaakt.

Eurostar wil de nieuwe e320-treinstellen 2x per dag gaan inzetten tussen Amsterdam en Londen. De nieuwe treinstellen worden gemaakt door Siemens, die de treinen niet op tijd kan leveren. Dijksma benadrukt dat de Eurostar een bedrijf is dat los staat van NS.

Bron: Treinreiziger.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over HSL-Zuid/IC Direct/Beneluxtrein

Bericht door Ronnie »

Dijksma wil HSL-tracé openstellen voor andere spoorbedrijven
Gepubliceerd: 28 november 2015 07:48 Laatste update: 28 november 2015 10:07

De NS moet de problemen met het treinverkeer op de hogesnelheidslijn aanpakken, anders wordt het tracé mogelijk opengesteld voor andere spoorbedrijven. Dat zegt staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur.

Zij zegt dit zaterdag in een interview in De Telegraaf.

Wel krijgen de Nederlandse Spoorwegen nog even de tijd om hun zaakjes, na het Fyra-debacle, op orde te krijgen.

Bron: Nu.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over HSL-Zuid/IC Direct/Beneluxtrein

Bericht door Ronnie »

ILT: geen verbod op rijtuigen Intercity Direct
Gepubliceerd op 07-12-2015 om 11:48

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) ziet geen aanleiding om de rijtuigen die worden gebruikt voor de Intercity Direct te verbieden. Dat meldt staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu aan de Tweede Kamer. ILT deed onderzoek naar de veiligheid van de rijtuigen, nadat NS een extra veiligheidsinstructie naar het rijdend personeel had gestuurd. Daarin waarschuwde de spoorvervoerder dat de rijtuigen bij ongelijkmatige bezetting in elkaar kunnen bufferen.

NS verstrekte op 15 oktober een veiligheidsbericht aan het rijdend personeel van Intercity Direct-treinen die in ‘Sandwichbedrijf’ rijden. Daarin stond dat met een extreem volle trein waarvan één rijtuig is ontruimd niet verder gereden mag worden dan het eerstvolgende station.

Bron: Spoorpro.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over HSL-Zuid/IC Direct/Beneluxtrein

Bericht door Ronnie »

Prestaties Intercity Direct ook in 2015 onder de maat
zaterdag 2 januari 2016

De Intercity Direct is ook in 2015 de slechtst presterende binnenlandse trein in Nederland. De trein valt vaak uit en is daarnaast ook bovengemiddeld vaak vertraagd. Voormalig staatssecretaris Mansveld dacht in 2014 nog dat de Intercity Direct in 2015 beter zou gaan presteren. Die toezegging is niet waargemaakt.

De Intercity Direct verbind Amsterdam via Schiphol en Rotterdam met Breda. 1 op de 10 treinen komt echter niet aan in Breda. Bijna een kwart van de treinen die wel in Breda aankomen hebben een vertraging van 3 minuten of meer. Ter vergelijking: gemiddeld valt in Nederland 1 op de 50 treinen uit en is iets meer dan 1 op de 10 treinen vertraagd.

Bron: Treinreiziger.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over HSL-Zuid/IC Direct/Beneluxtrein

Bericht door Ronnie »

HSL-boetes leveren NS een miljoen op
za 30 jan 2016, 10:07

De Nederlandse Spoorwegen lopen binnen door boetes voor treinreizigers die zonder toeslag te betalen op het HSL-traject Schiphol-Rotterdam reizen.

Jaarlijks laten zo’n 150.000 mensen na 2,40 euro extra te betalen, wat de NS ongeveer 1 miljoen euro aan boetes oplevert, meldt het AD.

Bron: De Telegraaf
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over HSL-Zuid/IC Direct/Beneluxtrein

Bericht door Ronnie »

Aantal klachten HSL zo groot dat bezwarentermijn met vijf jaar wordt verlengd
Geplaatst op 05 april 2016, Laatste update 05 april, 15:03

BREDA - Het aantal bewoners langs de hogesnelheidslijn dat klaagt over geluidsoverlast van de voorbijrazende Thalys is zo groot, dat het ministerie van Infrastructuur en Milieu besloten heeft de termijn voor het indienen van schadeclaims met vijf jaar te verlengen. Die termijn zou eigenlijk op 1 januari zijn afgelopen, maar loopt nu door tot 1 januari 2021.

Bron: BN De Stem
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over HSL-Zuid/IC Direct/Beneluxtrein

Bericht door Ronnie »

'Fyra-altenatief laat nog twee jaar op zich wachten"
Zaterdag 9 april 2016, 17:22

Het gaat nog zeker twee jaar duren voordat de NS met een alternatief voor de hogesnelheidstrein Fyra komt. Dat staat volgens RTL Nieuws in een concept-kabinetsreactie op de parlementaire enquête Fyra. Staatssecretaris Dijksma wil er niets over zeggen. Omdat het een concept is, staat er nog niets vast.

Volgens het concept gaat de NS op zijn vroegst in 2018 twaalf keer per dag met een gewone intercity rijden tussen Amsterdam en Brussel.

Bron: NOS.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over HSL-Zuid/IC Direct/Beneluxtrein

Bericht door Ronnie »

Benelux-trein mogelijk pas later via Breda
Geplaatst op 14 april 2016, Laatste update 14 april, 17:01

BREDA - De komst van een treinverbinding tussen Breda en Antwerpen lijkt weer vertraging op te lopen. Vanaf december zou de Benelux-trein via Breda van Amsterdam naar Brussel gaan rijden. Maar de kans is reëel dat er enkele maanden vertraging optreedt.

Reden voor de vertraging is dat Bombardier, de leverancier van de locomotieven, waarschijnlijk niet op tijd de beveiligingsoftware kan leveren die nodig is om de treinen over HSL-spoor te kunnen laten rijden.

Bron: BN De Stem
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over HSL-Zuid/IC Direct/Beneluxtrein

Bericht door Ronnie »

Ronnie schreef:Eurostar Amsterdam - Londen krijgt vertraging
donderdag 19 november 2015

De Eurostar Amsterdam - Londen zal niet gaan rijden per ingang dienstregeling 2017, zoals was aangegeven in het Fyra-alternatief. Mogelijk wordt de trein later alsnog in 2017 geïntroduceerd, maar dat is nog niet zeker. Dat heeft staatssecretaris Sharon Dijksma bekend gemaakt.

Bron: Treinreiziger.nl
Eurostar hoopt volgende maand te beginnen met testritten naar Amsterdam: OV Magazine
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over HSL-Zuid/IC Direct/Beneluxtrein

Bericht door Ronnie »

NS machinisten geslaagd voor het Eurostar materieelexamen

Zes NS-machinisten zijn vorige week geslaagd voor het Eurostar materieelexamen. Zij gaan binnenkort in opdracht van Siemens, tijdens de testperiode in Nederland, rijden met de nieuwe hogesnelheidstrein van Eurostar, de Velaro e320-trein.

Het examen was de afsluiting van twee intensieve opleidingsweken bij Eurostar in London. Tijdens de opleiding hebben de collega’s uitgebreid kennisgemaakt met de nieuwe trein. Een groot deel van de opleiding is gedaan aan de hand van een simulator. Eurostar heeft twee identieke simulatoren laten bouwen.

Bron: ns-epublisher.com
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over HSL-Zuid/IC Direct/Beneluxtrein

Bericht door Ronnie »

Mogelijk toch andere vervoerder via HSL
woensdag 27 april 2016

Het kabinet is alsnog bereid om een marktverkenning te doen zodat duidelijk wordt of commerciële partijen de dienstverlening op de hogesnelheidslijn kunnen verbeteren. Dat melden zowel het Algemeen Dagblad als De Telegraaf woensdag.

De kranten baseren zich op Haagse bronnen.

Bron: Treinreiziger.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over HSL-Zuid/IC Direct/Beneluxtrein

Bericht door Ronnie »

NS krijgt nog één kans om vervoer over HSL te verbeteren
Redactie, 29-4-16 - 17:17

De reistijd van de snelle treinen tussen Amsterdam en Brussel moet eind 2017 een half uur korter zijn. Dat is een van de afspraken die staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur) maakt met de NS om het vervoer over de hogesnelheidslijn HSL-Zuid snel te verbeteren.

Zij zet de NS daarbij onder druk. Als de NS nu faalt, kan de overheid ervoor kiezen te gaan samenwerken met een ander bedrijf. Dijksma laat sowieso onderzoeken of een andere vervoerder het beter kan.

Bron: Algemeen Dagblad
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over HSL-Zuid/IC Direct/Beneluxtrein

Bericht door Ronnie »

De reactie van NS op het bovenstaande: klik
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuws over HSL-Zuid/IC Direct/Beneluxtrein

Bericht door Ronnie »

Wethouder Den Haag boos over nieuw HSL-plan
Gepubliceerd: 30 april 2016 11:58 Laatste update: 30 april 2016 15:57

Den Haag komt er in de nieuwe snelle treinverbinding met Brussel maar karig vanaf. Dat zegt wethouder Tom de Bruijn (Verkeer, D66) zaterdag.

''In het voorstel van staatssecretaris Dijksma staat dat er vanaf 2018 nog maar vier keer per dag een trein tussen Den Haag en Brussel gaat rijden. Dat is echt veel te weinig voor een internationale stad als Den Haag", aldus De Bruijn.

Bron: Nu.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Plaats reactie