Jaaroverzicht 2023 RemcoG

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2023.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2023 <je forum (nick)naam>
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Jaaroverzicht 2023 RemcoG

Bericht door RemcoG »

Goedendag allemaal,
Het is weer zover; het einde van het jaar nadert en dat betekent dat het weer tijd is voor het bekende SionRail jaaroverzicht. Ook ik doe dit jaar weer mee. Vorig jaar eindigde ik mijn jaaroverzicht met de opmerkingen dat ik dit jaar zou starten met mijn nieuwe baan en dat dit effect zou gaan hebben op (het maken van) mijn foto’s. Terugkijkend op dit jaar blijkt dit inderdaad het geval geweest te zijn. Dit jaar maakte ik 587 foto’s. Ten opzichte van vorig jaar is dit een afname van ongeveer 7%. Dit valt me, bedenkend dat ik vanaf half januari 40 uur per week ben gaan werken, eigenlijk nog heel erg mee. Van de 587 foto’s zijn er 266 verschillende ‘bijzondere’ treinen vastgelegd; bijzonder is in dit geval alles wat geen standaard reizigerstrein is, met uitzondering van de IC Berlijn. De 266 vastgelegde noemenswaardige treinen is een afname van 16% ten opzichte van de 318 vastgelegde treinen in het jaar 2022. Gemiddeld legde ik elke maand 22 interessante treinen vast; de meeste platen werden gemaakt in september (55 stuks, dit is grotendeels te danken aan Terug naar Toen) en de minste in mei (slechts 7 stuks!).

Dankzij mijn nieuwe baan kreeg ik de beschikking over een auto; iets wat in deze hobby toch wel erg fijn is. Waar er vorig jaar nog 106 foto’s werden genomen in Zaltbommel, drukte ik dit jaar slechts 27 keer af in mijn woonplaats (-75%). Ook Bruchem is ineens minder vertegenwoordigd: van 61 foto’s in 2022 naar 37 in 2023 (-39%). Een forse toename was er in het oosten van het land. Hier woont mijn vriendin en nu ik dit jaar voornamelijk met de auto haar kant op ging, waren er ook daar ineens opties om foto’s te maken. Eén van deze foto’s is toegevoegd aan het jaaroverzicht 2023.

Genoeg geluld, tijd voor de foto’s! Omdat het aantal foto’s en de kwaliteit ervan per maand behoorlijk verschilde, heb ik besloten om een drietal maanden achterwege te laten. Januari (18 foto’s), mei (7 foto’s) en november (8 foto’s) werden overgeslagen en vakkundig vervangen door (veel) fraaiere plaatjes uit andere maanden.

Ik wens iedereen veel plezier bij mijn jaaroverizcht, met maar liefst zes verschillende nez-cassés!


Februari
Afbeelding

Februari was na de tegenvallende januarimaand een erg goede maand. Strukton was aan het werk in Brabant, ik kon enkele dagen komen kijken en er werd veel met ballast gesleept. Op 24 februari kon ik aan het einde van de middag één van mijn beste foto’s van het jaar maken bij Bruchem. VolkerRail 7143 trekt, in opdracht van Strukton Rail, een beladen ballasttrein naar de werklocatie ten zuiden van Eindhoven. Ook loc 203-2 rijdt mee.
De andere kanshebber van deze maand was de uiterste fraaie DinnerTrain met dubbele locs!

Maart
Afbeelding

Na het succes van februari bleek ook maart een topfoto te bevatten. In het weekend van 11 en 12 maart was ik bij mijn vriendin in Enschede. Toen ik op 10 maart heenreed naar het (verre) oosten, viel er gedurende vrijwel de hele rit sneeuw. Bij aankomst maakte ik direct aan mijn vriendin kenbaar dat ik graag ’s ochtends een foto wilde gaan maken van een IC Berlijn in de sneeuw. En er werd zon voorspeld. De voorspelling bleek uit te komen en zo kon om vijf over negen mijn enige sneeuwfoto van een NS 1700 met IC Berlijn ooit gemaakt worden. NS International 1765 trekt rijtuigstam 7709 als trein 141 voorbij de fotograaf. Met deze foto eindigt mijn tijdperk van 1700-locs bij NS; in dit overzicht komen geen andere foto’s van de machines in het geel voorbij.
De andere kanshebbers van deze maand waren Raildox, Railadventure met ICNG en DB Cargo’s Strong Cargo.

April 1
Afbeelding

April is de eerste maand in mijn jaaroverzicht die tweemaal vertegenwoordigd is. We beginnen met de volgende nez-cassé in dit overzicht! Ditmaal geen aannemer en ook geen reizigersvervoerder, maar de goederenvervoerder met de oudste gebroken neuzen: RRF. Na een werkdag werd naar de Eempolder gereden voor een ritsje “Bentheim-treinen”. De laatste was de klapper van de dag. Die foto is hierboven afgebeeld. Rond half acht rijdt RRF 4402 de avondzon tegemoet met een fraaie, gemêleerde keteltrein.

April 2
Afbeelding

Na het selecteren van elf foto’s die er zonder twijfel in moesten, had ik nog één plaatsje in het overzicht over. De foto hierboven is de als laatst toegevoegde foto. En de enige stoomfoto die dit jaar het eindejaarslijstje haalt. Na de selectie van elf foto’s baalde ik van het ontbreken van een stomer maar échte topfoto’s heb ik ook niet gemaakt, eerlijk gezegd. Op 23 april reed er weer een Bossche Bollenexpress waarvan de leeg mat door de spreekwoordelijke achtertuin kwam. In Hedel werd de 01 1075 opgewacht bij de in bloesem staande bomen.
De andere kanshebbers van deze maand waren ICE 4601 en de eerste inzet van ICNG in de reizigersdienst.

Juni
Afbeelding

Met het overslaan van mei komen we in de zomer terecht. Ik werkte in die periode meermaals per week in Roosendaal wat weer nieuwe fotomogelijkheden gaf. Toen halverwege juni bekend werd dat de Koninklijke Trein een laatste rit zou rijden. Het betrof geen ‘afscheidsrondje’ maar een echt inzet: het koninklijk paar ging voor een driedaags staatsbezoek naar België en ze namen hiervoor de trein! Bij Nispen zou de grens gepasseerd worden en laat dit nou erg dicht bij Roosendaal zijn. Hiervoor werd uiteraard tijd vrijgemaakt in de werkdag. Als trein 1 trekt NS 186 004 de drie rijtuigen en NS 186 009 de Nederlands-Belgische grens over op 20 juni.
De andere kanshebbers van deze maand waren LTE bij Hengelo, DBC bij Zenderen, RTB bij Bruchem en Certus Rail in Roosendaal.

Juli
Afbeelding

Voor juli viel de keuze dit jaar op de Gladbeck-kolentrein. RRF rijdt deze trein en het kwam er maar steeds niet van om ‘m op de foto te zetten. Nadat dit in juni dit jaar lukte (foto), probeerde ik het in juli gewoon nog eens. Na het werk maakte ik een kort uitstapje naar Haaften waar ik de kolenboer voor de tweede keer in minder dan tien dagen kon vastleggen. Eigenlijk is de foto uit juni beter, maar overzicht-technisch komt het beter uit om de foto van juli op te nemen. Op 5 juli trekt RRF class66 653-01 de lege Touax-trein uit de schaduwen de zon tegemoet.
De andere kanshebbers van deze maand waren ICM bij Zaltbommel, SBB met ICNG en DB in Das ist grün-jas bij Bruchem.

Augustus 1
Afbeelding

Begin augustus stond in het teken van mijn vakantie naar Frankrijk. Hier werden enkele plaatjes gemaakt, maar er was er geen een die eruit sprong. Er waren wel twee andere platen die dat wel deden. En die zijn dus wél opgenomen in deze lijst der lijsten. De eerste, genomen op 20 augustus, is bovenstaande foto. Op het ontbreken van de weerspiegeling in het water na, is dit in mijn ogen een perfecte foto: stickerloc (weliswaar wat saai, maar goed), fraaie trein, zon en een wolkenlucht. De lichtgrijze Rail Force One 1829 passeert Bruchem met een donkergrijze ethanoltrein.

Augustus 2
Afbeelding

Na de succesvolle RFO-foto had ik drie dagen later weer prijs! Voor het werk was ik op Schiphol toen ik tips kreeg over testritten van de enige ICNG in Flow-livery. De achtdelige hogesnelheidstrein bracht een bezoek aan onze zuiderburen en zou aan het einde van de middag terugkomen naar Nederland. Op Amsterdam Centraal zou kopgemaakt worden; iets wat mij goed in de oren klonk. Er werd een plan gesmeed en uitgevoerd wat resulteerde in bovenstaande foto. ICNG 3303 staat glimmend schoon op spoor 12 onder de Amsterdamse kap.
Er waren geen andere kanshebbers voor deze maand.

September 1
Afbeelding

Met het verdwijnen van de stek bij Tricht door de komst van een geluidsmuurtje, zocht ik andere opties die ik relatief snel zou kunnen bereiken vanaf kantoor. Vooral voor na de werkdag. Tricht was vaker haalbaar dan Zaltbommel of Bruchem. Mijn oog viel op een aantal plaatjes van de boog bij Meteren. Ik maakte op 8 september mijn eerste succesvolle foto daar. TCS 102001 raast met de leeg mat DinnerTrain voorbij onderweg naar Tilburg.

September 2
Afbeelding

Slechts twee dagen na de eerste foto van september, volgt hier de tweede. Ik vertoefde op 10 september een dagje in Brabant voor de afleveringsrit van ICNG 3226, bovenstaande partytrein, een omgeleide ICE en wat goederentreinen op de Brabantroute. De partytrein, getrokken door de laatste nez-cassé in dit overzicht, werd opgewacht op het station van Boxtel. Onder een mooie blauwe lucht komt Railexperts 9901 door het snikhete, verlate station.
De andere kanshebber van deze maand was ICNG 3312 tijdens de ‘maiden voyage’.

Oktober
Afbeelding

Oktober bestond vooral uit één succesvolle fotodag: de 7e. ’s Ochtends naar de Betuweroute voor, uiteindelijk, drie treinen in de zon. Daarna terug naar Zaltbommel voor nog een zonplaatje. Er werd daarna pas weer op de 28e een noemenswaardige foto gemaakt en op de 29e volgde nog een hele fijne DinnerTrain-foto. Uiteindelijk valt de keuze op de in Zaltbommel gemaakte foto van die 7e oktober. Net als in februari gaat het om een ballasttrein. Ditmaal bestemd voor de Sloehaven en getrokken door DB Cargo 6431.
De andere kanshebbers van deze maand waren RFO <> Lineas en, weer, de DinnerTrain.

December
Afbeelding

Met het overslaan van het regenachtige en donkere november, geraken we alweer in de laatste maand van het jaar; een maand die aan het begin in het teken stond van het afscheid van de NSI 1700. Hier werden foto’s van gemaakt, maar deze hebben het jaaroverzicht niet gehaald doordat ik op zondag 17 december bovenstaande klapper maakte. Stichting 2454 CREW reed die dag een kleurrijk overbrengingsrit. Omdat ik vrij was en de zon zowaar scheen, reed ik naar Bruchem, liep ik het weiland in en klom ik de ladder op. In prachtig licht, trekt mP 3029 twee gereedschapswagens en de door Railexperts van DC Tractie overgenomen ex-NS 1766 langs de tevreden fotograaf.
Er waren geen andere kanshebbers voor deze maand.

Deze twaalf foto’s geven een mooi overzicht van een jaar dat eigenlijk niet in twaalf foto’s te vangen is. Net als voorgaande jaren zitten er weer stiekem linkjes in dit overzicht verwijzend naar foto’s die het nét niet geworden zijn.
Ik hoop dat jullie genoten hebben van deze plaatjes; ik heb in ieder geval genoten van het maken van deze foto’s.
Ik wil via deze weg iedereen het allerbeste wensen voor het komende jaar. Met een beetje meer zon verspreid over het jaar; dat kan vast door iedereen hier gewaardeerd worden.

Tot snel in 2024!
Remco
Laatst gewijzigd door RemcoG op zo dec 31, 2023 9:53 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
Gebruikersavatar
erica
Berichten: 3854
Lid geworden op: za mar 01, 2014 5:38 pm
Locatie: Mokum
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 RemcoG

Bericht door erica »

Augustus 1 is mijn favoriet.
wessele
Berichten: 759
Lid geworden op: do jun 13, 2013 11:27 am
Locatie: Waardenburg

Re: Jaaroverzicht 2023 RemcoG

Bericht door wessele »

Leuke serie Remco! Februari springt eruit voor mij. Groeten uit Waardenburg 😉
TrainplazaNL
Berichten: 177
Lid geworden op: wo jun 13, 2018 3:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 RemcoG

Bericht door TrainplazaNL »

Gaaf jaaroverzicht! Wat mij betreft is februari de fraaiste!
wmbrands
Berichten: 395
Lid geworden op: zo mei 09, 2021 8:07 am

Re: Jaaroverzicht 2023 RemcoG

Bericht door wmbrands »

Mooie serie Remco! Leuk hoe de seizoenen ook zo duidelijk te herkennen zijn. Februari is mede om de mooie contrasten mijn favoriet.
ICEmaster
Berichten: 184
Lid geworden op: zo jul 17, 2016 12:35 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 RemcoG

Bericht door ICEmaster »

Leuk Nederlands overzicht zo! Februari is voor mij de absolute knaller!
Ik fotografeer op zonne-energie
de-treinfan
Berichten: 214
Lid geworden op: ma jun 22, 2020 10:25 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 RemcoG

Bericht door de-treinfan »

Mooi jaaroverzicht Remco! Mijn favoriet is februari – dankzij de bijzondere sfeer.
ThijsvLoon
Berichten: 157
Lid geworden op: di dec 31, 2019 3:43 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 RemcoG

Bericht door ThijsvLoon »

Prachtige serie Remco!
NovioSites
Berichten: 1227
Lid geworden op: ma mei 13, 2013 2:55 pm
Locatie: Bgn

Re: Jaaroverzicht 2023 RemcoG

Bericht door NovioSites »

Prachtige serie! Februari is wat mij betreft de absolute klapper!
Gebruikersavatar
Marcel
Berichten: 2342
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 6:55 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 RemcoG

Bericht door Marcel »

Leuk overzicht weer Remco!
"The chase is better than the catch."
ZO6176
Berichten: 488
Lid geworden op: zo okt 04, 2020 2:46 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 RemcoG

Bericht door ZO6176 »

Fraai overzicht. Februari is mijn favoriet. Geweldige lucht
Staaijeren
Berichten: 266
Lid geworden op: di mei 03, 2016 6:41 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 RemcoG

Bericht door Staaijeren »

Mooie serie Remco, ik ga voor augustus 1 en februari
Foto's op Flickr
ovlov
Berichten: 265
Lid geworden op: di mei 20, 2014 3:20 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 RemcoG

Bericht door ovlov »

Fraai overzicht. Ik ga voor februari.
Mattie
Berichten: 610
Lid geworden op: za aug 29, 2015 3:56 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 RemcoG

Bericht door Mattie »

Leuke serie Remco, ik ga mee met februari als favoriet, maar de ICNG van augustus is ook verrassend goed uitgepakt.
NS1707
Berichten: 386
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 RemcoG

Bericht door NS1707 »

Fraai overzicht, Remco! Voor mij net als velen februari als topper!
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 RemcoG

Bericht door VinceCargo »

Heel mooi overzicht Remco! Februari is voor mij favoriet
Geen handvol, maar een land vol
Rubenr
Berichten: 381
Lid geworden op: ma feb 14, 2022 6:31 pm
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 RemcoG

Bericht door Rubenr »

Prachtig overzicht Remco, ik ga voor Februari en December!
BjörnNielsen
Berichten: 969
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 RemcoG

Bericht door BjörnNielsen »

Fraai jaaroverzicht! Februari vind ik de mooiste!
Gebruikersavatar
derquinho
Berichten: 500
Lid geworden op: wo okt 08, 2014 1:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 RemcoG

Bericht door derquinho »

Heel mooi overzicht Remco! De eerste is de beste, prachtig licht en mooie trein. VR nez cassé met Fccpps'sen zie je ook niet elke dag.
David
Berichten: 1544
Lid geworden op: do sep 06, 2012 10:55 am
Locatie: Norrköping
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 RemcoG

Bericht door David »

Mooi overzicht met een spectaculaire opening!
arnold
Berichten: 14629
Lid geworden op: di aug 21, 2012 2:51 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 RemcoG

Bericht door arnold »

Fraaie serie.
Ruben01
Berichten: 1298
Lid geworden op: do jan 04, 2018 2:41 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 RemcoG

Bericht door Ruben01 »

Netjes Remco! En interessante introductie, zou ik ook eens moeten uitvogelen :-)) Februari en december springen eruit voor mij.
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3432
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 RemcoG

Bericht door Rens »

Mooie Nederlandse serie!
Kevinrail
Berichten: 427
Lid geworden op: vr feb 06, 2015 9:29 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 RemcoG

Bericht door Kevinrail »

Mooi jaaroverzicht Remco! Je hebt er een mooie afwisseling qua materieel van gemaakt. Ik ga voor de plaatjes van Februari, Augustus-2 en September-2 (mijn trein is op de achtergrond nog te zien :D).
DDZ7504
Berichten: 3884
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 RemcoG

Bericht door DDZ7504 »

Lekkere plaatjes weer, Remco! Ik ga voor april en december.
Ik ben de wolkenlotto aan het winnen.
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 RemcoG

Bericht door RemcoG »

Iedereen bedankt voor de positieve reacties!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
Gydo
Berichten: 72
Lid geworden op: ma apr 08, 2024 9:38 am
Locatie: Lievelde (Achterhoek)

Re: Jaaroverzicht 2023 RemcoG

Bericht door Gydo »

Mooie plaatjes Remco! Ik ga voor juni en September.
Plaats reactie