Jaaroverzicht 2023 Rens

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2023.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2023 <je forum (nick)naam>
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3432
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Jaaroverzicht 2023 Rens

Bericht door Rens »

Qua gezondheid was 2023 een veel beter jaar dan 2022. In de eerste helft van het jaar voelde ik me geleidelijk steeds beter en kon ik mijn werkuren weer opbouwen. Helaas bleek dat niet door de medicijnen te komen en belandde ik alsnog een week in het ziekenhuis. Na nogmaals wisselen naar weer andere pillen voel ik me inmiddels weer op en top fit. In het inmiddels afgelopen jaar heb ik voor mij een recordaantal reizen per trein gemaakt, dus heb ik veel foto's in het buitenland kunnen maken. Door de vele gemaakte foto's (bijna dubbel zoveel als vorige jaren) heb ik nog lang niet alle foto's goed gesorteerd. Ik heb een twaalftal foto's gekozen, niet noodzakelijk per maand één.

Januari
In januari viel er in Nederland wat sneeuw en kon ik diverse sneeuwplaatjes maken, oa de cargobeamer van BLS (zie foto van Marcel). Op 11 januari reed ICNG 3303 in Flow-kleurstelling de eerste rit (zie foto DDZ7504), maar was er ook activiteit op Lage Weide. Staatssecretaris Heijnen gaf het officiële startschot bij Strukton voor heringebruikname van het emplacement en voor de toelating van de batterijlocomotief. Sindsdien hebben we die loc echter nog niet op eigen kracht dit emplacement zien bezoeken. Het rangeerwerk vooraf leverde in ieder geval enkele leuke foto's op.

Afbeelding

Februari
In deze maand activeerde ik voor het eerst een interrail global pass. Mijn vriendin pakte liever het vliegtuig voor een week vakantie in Spanje, maar ik ging per trein. Met de geplande dag in het zuiden van Frankrijk kon mijn geluk niet op: het was strakblauw en ruim 20 graden, terwijl ik een week daarvoor nog met de Nightjet richting de sneeuw was geweest. Loc loc 460089 bracht een sleep gasketelwagens met propaan naar Frangaz in Port-la-Nouvelle.

Afbeelding

Maart
Nog geen twee weken na de vakantie in Spanje pakte ik nogmaals de trein naar het zuiden, ditmaal voor werk. Ik had wat hobbytijd over, dus besloot ik bij de drukke terminal in Lezo-Errenteria te kijken. Vanaf de Opel-fabriek in Grisén (nabij Zaragoza) rijdt Renfe Mercancías op frequente basis autotreinen.Loc 310 018 van Adif bracht een sleep beladen autowagens aan en passeerde door de fotogenieke tunnel op de stamlijn.

Afbeelding

Om maximaal te profiteren van de 2 maanden geldigheid van mijn interrail, was ik elk weekend wel op stap. Een ritje met de Rigi Bergbahnen stond hoog op mijn verlanglijstje. Bovenop de berg lag er een stuk minder sneeuw dan normaal, aldus de machinist van mijn trein, maar een donkere wolk en een harde wind brachten nog wat snijdend koude sneeuw. Missie geslaagd!

Afbeelding

April
Eind april werd het nieuwe opstelterrein in de Amsterdamse Westhaven in gebruik genomen met de karakteristieke nieuwe generatie seinen. TCS 101004 rangeerde op 30 april met het leeg materieel van de GreenCityTrip.

Afbeelding

Mei
Een week later reisde ik met een groep naar Tsjechië met de trein van de foto uit april (en de rest per bus). Eén van de lunches stond gepland in het treinrestaurant bij het station in Nižbor. Ter plaatse bleek de GJw Praha 721 526 opgesteld met een werktrein; het personeel was ook aan het lunchen en mocht in de middag weer aan de slag.

Afbeelding

Juni
Het bleek een zeer goede keuze dat ik vroeg in de zomer een hobbytrip had gepland met het Deutschlandticket, want het was perfect weer in juni. Diverse populaire hobbydoelen zoals de torpedotreinen in Völklingen en ludmilla's rondom Schwandorf, vind ik het ook altijd leuk om bij industriespoor te kijken. Helaas sneuvelde mijn cameralens door een ongeluk met mijn hoogstatief halverwege de trip, maar kleinanzeigen.de bracht uitkomst om deze binnen een dag te vervangen.
Voor de aanvoer van kalk ligt er in Bernburg een korte smalspoorlijn tussen een steengroeve en de sodafabriek van Solvay. Er rijdt een pendeltrein in trek-duwformatie met 5 wagens. Zoals lokale inwoners hadden verteld duurde het lossen 10 minuten en vertrok de getrokken trein direct daarna richting de steengroeve.

Afbeelding

Juli
Rail Force One is inmiddels een van de grotere goederenvervoerders in Nederland. In 2023 zijn er meerdere locs geweest die kortstondig door RFO gehuurd waren, waaronder de 193 299 in Locmasta-outfit. Op 8 juli passeerde deze loc met aluminiumtrein 48777 naar Braunau.

Afbeelding

Augustus
In augustus werd Vlaardingen bediend, maakte TCS gebruik van de nieuwe G400 en reden de Velaro's testritten door Nederland. Hoewel ik dat alles wel heb gefotografeerd, was het hobbymatig een relatief rustige maand - niets voor het jaaroverzicht dus.

September
In de zomer waren er grootschalige werkzaamheden te Schiphol. Door de fasering was er meestal één van de twee tunnelbuizen nog in gebruik, terwijl er in de andere buis werkzaamheden plaatsvonden. Na een paar minder succesvolle pogingen om een werktrein op de zuidtak te fotograferen, had ik op 4 september succes. Onderweg vanuit Leiden zag ik Strukton langzaam met een trein de buitendienstelling uitrijden. Na een ruim uur wachten op Amsterdam Zuid passeerden de 303007 en 303008 met een lange sleep Fccpps'en en achterop de trein 2 bouwkranen via Watergraafsmeer naar Amsterdam Westhaven.

Afbeelding

Een volgende werkreis kon ik goed combineren met een concertbezoek in Parijs en nog wat hobbyen de volgende dag. Bij station Cormeilles-en-Parisis zag ik Z50-treinstel 340L (Z50679) met een soortgenoot onderweg als trein 136888 naar Paris St-Lazare.

Afbeelding

Oktober
In de herfstvakantie ging ik met mijn vriendin anderhalve week weg naar Bretagne (uiteraard weer per trein). Bij Parijs lukte het nu wel een Prima-loc met dubbeldekkers te fotograferen, maar bij september toonde ik al een foto van de Z50-treinstellen die bijna alle diensten van/naar St-Lazare nu hebben overgenomen.

November
Samen met enkele collega's was ik op 17 november in de tractiewerkplaats te Antwerpen-Noord. Loc 7789 van Lineas stond op één van de sporen opgesteld voor onderhoud.

Afbeelding

December
Eind 2022 verschenen er enkele 189'ers in de kleurstelling van Akiem op de baan, maar in heel 2023 bleven deze een zeldzaam gezicht. De Brwinow-shuttle van LTE passeerde op 1 december met de zilvergrijze 189 207 voorop en Vectron 193 259 achterop als trein 41312.

Afbeelding

Het jaaroverzicht sluit ik met voor iedereen de beste wensen voor het nieuwe jaar!
Ruben01
Berichten: 1298
Lid geworden op: do jan 04, 2018 2:41 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Rens

Bericht door Ruben01 »

Fraai overzicht, en goed om te lezen dat het beter gaat dan vorig jaar! Lastig kiezen, maar ik ga dan toch voor juni als favoriet.
Gebruikersavatar
erica
Berichten: 3853
Lid geworden op: za mar 01, 2014 5:38 pm
Locatie: Mokum
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Rens

Bericht door erica »

April is mijn favoriet.
Kevinrail
Berichten: 427
Lid geworden op: vr feb 06, 2015 9:29 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Rens

Bericht door Kevinrail »

Leuk jaaroverzicht Rens! Goed om te lezen dat het beter met je gaat, er gaat niets boven een goede gezondheid. Je hebt (zoals je al beschreef) lekker veel gereisd en je buitenland foto's zijn zeker de moeite waard! Ik ga voor de foto's van Februari, Maart en April als favorieten.
Gebruikersavatar
Marcel
Berichten: 2342
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 6:55 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Rens

Bericht door Marcel »

Mooi overzicht Rens en fijn dat je weer de oude bent!
"The chase is better than the catch."
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Rens

Bericht door RemcoG »

Leuk overzicht en bovenal goed te lezen dat het (veel) beter gaat! De fot van november vind ik erg geslaagd!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
Mattie
Berichten: 610
Lid geworden op: za aug 29, 2015 3:56 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Rens

Bericht door Mattie »

Fraai en origineel overzicht Rens! De platen uit Zuid-Europa doen het erg goed!
Rubenr
Berichten: 381
Lid geworden op: ma feb 14, 2022 6:31 pm
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Rens

Bericht door Rubenr »

Gaaf overzicht, met Februari als favoriet!
wessele
Berichten: 759
Lid geworden op: do jun 13, 2013 11:27 am
Locatie: Waardenburg

Re: Jaaroverzicht 2023 Rens

Bericht door wessele »

Originele serie Rens! December is mijn favoriet, januari verdient dan nog een prijs voor grootste entertainmentshow. Ongekend wat een geld daar is verspild aan gebakken lucht, en ongekend om te zien hoe ver het ministerie kennelijk van de realiteit af staat. Gelukkig heeft het jou een fraai plaatje opgeleverd 🙂
David
Berichten: 1544
Lid geworden op: do sep 06, 2012 10:55 am
Locatie: Norrköping
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Rens

Bericht door David »

Leuke serie! Ik ga voor april
Plaats reactie