Jaaroverzicht 2023 Matthijs

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2023.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2023 <je forum (nick)naam>
Plaats reactie
NS1707
Berichten: 386
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm

Jaaroverzicht 2023 Matthijs

Bericht door NS1707 »

Inleiding
Inmiddels is het de achtste keer op Sion-Rail dat ik mag terugblikken op de afgelopen twaalf maanden. Mede dankzij de werkzaamheden die ik tot september heb verricht als chauffeur voor leasemaatschappijen, waarbij tussen alle autoritten door met het OV gereisd moest worden, heb ik dit jaar alsnog aardig wat kunnen fotograferen. In 2023 heb ik enkele mooie reizen en vakanties mogen maken en heb ik na ruim zeven jaar werken in de supermarkt gekozen voor een nieuw werkavontuur. Ik wens iedereen op voorhand veel lees- en kijkplezier en ik kijk er ook weer naar uit om van jullie jaaroverzichten te genieten!

Januari 2023
Begin 2022 kocht ik een Belgische 10-rittenkaart, welke tot en met 18 januari 2023 geldig was. Doordat ik nog twee ritten open had staan en ik wel weer een keertje de landsgrens wilde passeren, besloot ik op de laatste dag dat de kaart geldig was naar Leuven te reizen; heen via Maastricht en terug via Breda. Vanwege het mooie weer die dag besloot ik de heenreis te onderbreken in Roermond en mijzelf per OV-fiets naar de Maasbrug bij Buggenum te begeven voor de dolimetrein met de Lineas 101002 als tractie.
Afbeelding

Februari 2023
Eind januari 2023 ontving ik een belletje van een goede vriend: "Wat doe je volgende week? Ik heb een paar dagen vrij en zat eens te kijken naar wat goedkope vliegtickets (...)". Nou, doordat ik twee maanden eerder was afgestudeerd, had ik wel wat vrije dagen staan en de weersvoorspelling voor de bestemming zag er goed uit. Nadat ik op werk voor de dinsdagmiddag/-avond vervanging had geregeld, konden de vliegtickers geboekt worden: we zouden vier daagjes naar Portugal gaan! Het hoofddoel was de magnifique Dourolijn voor de IR's Porto - Picinho v.v. én de cementtrein naar Godim. Op de eerste februaridag van 2023 werd ook meteen dé plaat van de maand gemaakt in de boog bij Aregos van de Medway 1903 met een leuk sleepje cementwagens.
Afbeelding

Maart 2023
Zoals gezegd werkte ik dit jaar ook als chauffeur bij leasemaatschappijen. Dit deed ik vanwege de zee aan vrije tijd die ik had na het afstuderen en het gebrek aan beschikbare werkuren bij de supermarkt. Vaak werd ik ingezet voor ritjes naar de Amsterdamse Westhaven bij Koopman, maar ook PON in Zwolle was een vast adresje. Begin maart was het vrij koud en viel er geregeld natte sneeuw. Op 10 maart viel er echter ook "normale" sneeuw en begon de wereld halverwege de middag behoorlijk wit te kleuren. Nadat ik de laatste rit van de dag in Zwolle voltooid had, besloot ik de op de bonnefooi richting Leeuwarden te reizen in de hoop een sneeuwplaatje te kunnen maken. Bij het naderen van Hearrenfean bleek dit een goede keuze en zo werden ICM's 4086 en 4054 in een winterse omgeving vastgelegd als IC naar Ljouwert.
Afbeelding

April 2023
De foto's van het Portugalreisje begin dit jaar smaakten naar meer, dus werd halverwege april wederom het vliegtuig gepakt om weer eens te genieten van het mooie Portugal. Ditmaal besloten we ook Porto zelf aan te doen en wel op de laatste dag, enkele uren voordat we weer terug zouden vliegen naar Eindhoven. In een overheerlijk zonnetje passeerde de CP 2607 met drie rijtuigjes als IR naar Valença het buurtje Fontaínhas in Porto op 20 april 2023.
Afbeelding

Mei 2023
Kijk, daar is die dan: de eerste IC Berlijnfoto in mijn overzicht; deze kon uiteraard niet uitblijven, toch? Vanwege het naderende einde der 1700'en, was een combinatie van een zonnige dag én een omleiding via Zwolle dé reden om een dagdeel te besteden aan deze treinen. Bij de Grote Praambult passeert de recent schoongemaakte 1750 met een setje Duitse rijtuigen als IC 143 naar Berlijn op 20 mei 2023.
Afbeelding

Juni 2023
Eind juni stond het volgende vliegtuig met ronkende motoren op me te wachten en wel op het vliegveld van Charleroi; want dat was lekker goedkoop ;-). De kist bracht mij en twee reisgenoten naar het Franse Toulouse, wat het startpunt werd voor een vakantie door de Pyreneeën. Tijdens een fantastische reis door Zuid-Frankrijk, Andorra en Spanje was er op sommige momenten tijd gereserveerd om foto's te maken van de IC's Bordeaux-Marseille, welke afwisselend door nez cassé's en sybics worden gereden. Na dood te zijn gegooid met diverse sybics was in de namiddag van 30 juni het geluk aan onze zijde toen de SNCF BB 7300 met een setje Corail-rijtuigen het Franse Montredon-des-Corbières passeerde.
Afbeelding

Juli 2023
Halverwege juli kwam de welbekende blauwe muur van TCS weer eens door de achtertuin. Reden genoeg om naar de boog bij Zwammerdam te gaan voor een plaatje van het leuke treintje. Treintje, inmiddels een heuse trein daar er tegenwoordig zelfs met zeven rijtuigen wordt gereden! Op 15 juli 2023 bestond de vreetschuur uit de 102001 en zes rijtuigen en mochten de dinerende gasten genieten van een rondje Groene Hart.
Afbeelding

Augustus 2023
Een land dat hoog op de wensenlijst stond om te bezoeken was Slovenië. Blijkbaar was ik niet de enige die deze zomer moeite wilde steken in de 363'ers van de Sloveense spoorwegen, want mijn Flickr-feed werd deze zomer overspoeld door foto's van de Koperrampe. Samen met twee anderen hadden we een mooie reis door Kroatië en Slovenië uitgestippeld. Op de laatste middag dat we in Slovenië waren, de volgende ochtend zouden we van Zagreb weer terugvliegen naar Weeze, besloten we nog eenmaal naar Črnotiče te gaan. Meer dan tevreden klikten we de 363 021 met een containertrein op de weg naar boven met een heerlijk brommend geluid op 17 augustus.
Afbeelding

September 2023
In september werd vanwege het relatief mooie weer veel aandacht besteed aan de IC Berlijn met 1700. Op de laatste dag van deze maand besloot ik nog eenmaal naar Bad Bentheim te gaan voor de locwissel met een schone kar in een lekker zonnetje. Nadat een 101 de trein uit Berlijn had binnengebracht, was het de taak aan de 1750 om de trein naar Amsterdam te brengen. Tijdens stilstand langs het perron kwam gelukkig toch nog het zonnetje achter de wolken vandaan, waardoor het reisje naar de Oosterburen niet voor niks was.
Afbeelding

Oktober 2023
Eind september was ik gestart met een nieuwe baan, waardoor de hobby op een lager pitje kwam te staan en er weinig noemenswaardige foto's werden gemaakt. In het weekend van 7 en 8 oktober werd de IC Brussel omgeleid via Oudewater, wat nog eenmaal de mogelijkheid bood een plaatje te maken met de oude wachtsporen. Twee weken later werden deze gesaneerd. In een mooi najaarszonnetje passeren de NMBS 2808 en 2802 met ICR-stam 16271 op zaterdag 7 oktober het oude Oudewater.
Afbeelding

November 2023
Het aantal fotodagen in november bleef erg beperkt met vaak slechts één foto op een dag. Op 18 november werd het leegmat voor de afscheidsrit van de NS 1700'en overgebracht van Amsterdam Westhaven via Zwolle naar Amersfoort. Het is 12:45u als het geheel bestaande uit de 1761, stam 7708 en 1750 de bruggen over het Oosterdok richting Zwolle passeren.
Afbeelding

December 2023
Begin december kon ik een dagdeel besteden aan wat sneeuwresten rond Assel, maar verder bleven de bijzondere foto's uit. Wel toog ik op 13 december naar Rheine om een poging te wagen voor de Berlijners met de nieuwe NS-Vectrons. Deze gok pakte gelukkig goed uit en zo kon de 193 932 met een setje rijtuigen als 140 naar Amsterdam Centraal naar tevredenheid worden geklikt.
Afbeelding

Afsluiter
En hiermee is ook mijn jaaroverzicht ten einde gekomen. Hopelijk hebben jullie hiermee een leuk kijkje gehad op mijn spoorse 2023 en werd de afwisseling tussen goederen-/reizigerstreinen en binnen-/buitenlandfoto's ook dit jaar gewaardeerd! Bij dezen wil ik iedereen die mij afgelopen jaar van informatie heeft voorzien en heeft geholpen met fotostops wederom hartelijk bedanken. Via deze weg wens ik iedereen fijne feestdagen toe en een voorspoedig 2024!
TreinspotOdz
Berichten: 149
Lid geworden op: za apr 04, 2020 7:18 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Matthijs

Bericht door TreinspotOdz »

Heel leuk overzicht, februari vind ik de leukste!
:)
BjörnNielsen
Berichten: 969
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Matthijs

Bericht door BjörnNielsen »

Fraai internationaal overzicht!
Saitzee
Berichten: 587
Lid geworden op: zo mar 10, 2013 8:56 am

Re: Jaaroverzicht 2023 Matthijs

Bericht door Saitzee »

Leuke serie vooral leuk en gevarieerd aan franse locs
wessele
Berichten: 760
Lid geworden op: do jun 13, 2013 11:27 am
Locatie: Waardenburg

Re: Jaaroverzicht 2023 Matthijs

Bericht door wessele »

Hele fraaie serie heb je ervan gemaakt. Februari springt eruit!
Gebruikersavatar
Marcel
Berichten: 2342
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 6:55 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Matthijs

Bericht door Marcel »

Gaaf overzicht lekker veel weg geweest.
"The chase is better than the catch."
arnold
Berichten: 14631
Lid geworden op: di aug 21, 2012 2:51 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Matthijs

Bericht door arnold »

Erg mooi Overzicht. Februari & April zijn favoriete plaatjes.
de-treinfan
Berichten: 214
Lid geworden op: ma jun 22, 2020 10:25 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Matthijs

Bericht door de-treinfan »

Mooi jaaroverzicht! Ik ga voor April als mijn favoriet.
Gebruikersavatar
stijn55
Berichten: 396
Lid geworden op: vr mei 08, 2020 7:40 am
Locatie: Deurne

Re: Jaaroverzicht 2023 Matthijs

Bericht door stijn55 »

Leuk overzicht!
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Matthijs

Bericht door VinceCargo »

Mooi overzicht met augustus als favoriet
Geen handvol, maar een land vol
Gebruikersavatar
RedmarStam
Berichten: 149
Lid geworden op: vr dec 28, 2018 5:01 pm
Locatie: Veendam

Re: Jaaroverzicht 2023 Matthijs

Bericht door RedmarStam »

De Franse neusjes zijn zoals gewoonlijk weer goed vertegenwoordigt in jouw jaaroverzicht! Februari is schitterend in die boog en met het dorpje op de berg! :o
Flickr: --> Klik <--
DDZ7504
Berichten: 3885
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Matthijs

Bericht door DDZ7504 »

Lekker gedaan! Ik ga toch voor juli, lekker dicht bij huis :-))
Ik ben de wolkenlotto aan het winnen.
Gebruikersavatar
derquinho
Berichten: 500
Lid geworden op: wo okt 08, 2014 1:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Matthijs

Bericht door derquinho »

Hele mooie platen Matthijs! Leuk dat we elkaar in april tegenkwamen in het mooie Portugal! De beide Portugalplaten zijn mijn favoriet!
Kevinrail
Berichten: 427
Lid geworden op: vr feb 06, 2015 9:29 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Matthijs

Bericht door Kevinrail »

Heel fraai jaaroverzicht Matthijs! Het is weer lastig kiezen dit jaar, maar je buitenland foto's springen er wel uit naar mijn idee. Ik ga voor de foto's van februari, mei & december.
David
Berichten: 1544
Lid geworden op: do sep 06, 2012 10:55 am
Locatie: Norrköping
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Matthijs

Bericht door David »

Erg fraai overzicht! Ik ga voor februari, en november pakt ook erg leuk uit!
Gebruikersavatar
erica
Berichten: 3855
Lid geworden op: za mar 01, 2014 5:38 pm
Locatie: Mokum
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Matthijs

Bericht door erica »

Die van januari vind ik de leukste.
ClintW
Berichten: 93
Lid geworden op: zo sep 13, 2020 12:01 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Matthijs

Bericht door ClintW »

Leuk overzicht Matthijs! Mijn favoriet is februari!
tiemen
Berichten: 236
Lid geworden op: di mar 12, 2019 11:26 am

Re: Jaaroverzicht 2023 Matthijs

Bericht door tiemen »

Fraai overzicht Matthijs, mijn favoriet is augustus!
Rubenr
Berichten: 381
Lid geworden op: ma feb 14, 2022 6:31 pm
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Matthijs

Bericht door Rubenr »

Leuke serie! Je maakt het kiezen moeilijk, maar als ik dan toch moet kiezen ga ik voor Januari en April
1622
Berichten: 317
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 8:15 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Matthijs

Bericht door 1622 »

Mooi overzicht met februari als favoriet!
spotterbram
Berichten: 35
Lid geworden op: zo mei 03, 2020 1:30 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Matthijs

Bericht door spotterbram »

Wat een fraai overzicht weer! Februari is mijn favoriet
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3432
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Matthijs

Bericht door Rens »

Februari is wel echt een knaller tussen al deze platen van hoge kwaliteit.
wmbrands
Berichten: 395
Lid geworden op: zo mei 09, 2021 8:07 am

Re: Jaaroverzicht 2023 Matthijs

Bericht door wmbrands »

Gaaf! Vooral al die "gebroken neuzen" in binnen- en buitenland.
dvc
Berichten: 488
Lid geworden op: wo nov 27, 2013 6:51 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Matthijs

Bericht door dvc »

Gaaf Matthijs, februari springt er echt uit!
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Matthijs

Bericht door RemcoG »

Erg mooi overzicht Matthijs! Mijn favoriet is juli!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
TrainplazaNL
Berichten: 177
Lid geworden op: wo jun 13, 2018 3:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Matthijs

Bericht door TrainplazaNL »

Geheel in de lijn der verwachtingen weer een mooi jaaroverzicht gevuld met neusjes. De mooiste is wat mij betreft die uit februari.
ThijsvLoon
Berichten: 157
Lid geworden op: di dec 31, 2019 3:43 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Matthijs

Bericht door ThijsvLoon »

Fraaie fotoreeks Matthijs!
KvdLee
Berichten: 473
Lid geworden op: zo mei 26, 2013 4:47 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Matthijs

Bericht door KvdLee »

Mooi overzicht Matthijs! De Medwayfoto uit Portugal is toch wel heel gaaf 8-)
Ruben01
Berichten: 1298
Lid geworden op: do jan 04, 2018 2:41 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Matthijs

Bericht door Ruben01 »

Dat zijn flink wat neusjes, erg mooi! April is m'n favoriet, lekker rommelig en toch past het allemaal.
ICEmaster
Berichten: 184
Lid geworden op: zo jul 17, 2016 12:35 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Matthijs

Bericht door ICEmaster »

Fraai overzicht met al die gebroken neuzen! Februari en augustus springen er voor mij uit!
Ik fotografeer op zonne-energie
Plaats reactie