Jaaroverzicht 2023 Kevin-rail (Kevin Piket)

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2023.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2023 <je forum (nick)naam>
Plaats reactie
Kevinrail
Berichten: 427
Lid geworden op: vr feb 06, 2015 9:29 pm

Jaaroverzicht 2023 Kevin-rail (Kevin Piket)

Bericht door Kevinrail »

Jaaroverzicht 2023 Kevin-rail (Kevin Piket)
Op de valreep van het jaar plaats ook ik mijn fotografische jaaroverzicht van 2023. Leuk om te zien dat ook dit jaar weer een hoop fotografen de moeite hebben genomen om fraaie jaaroverzichten van het afgelopen jaar samen te stellen.

Voormij persoonlijk was 2023 een rustig jaar. We wonen nu 6 jaar in onze huidige huis en Esmee is alweer tweeënhalf jaar oud. Alles gaat zijn gangetje en ook bij NS vermaak ik mij prima als machinist & lid van de roostercommissie machinisten Rotterdam. Ik heb in het eerste deel van het jaar afwisselend veel en weinig gefotografeerd maar vanaf augustus is het echt stukken minder geworden met de fotografie. Geen tijd, slecht weer, werken, tijd met het gezin doorbrengen en ga zo maar door. Ik heb het vaker gezegd maar ik ben benieuwd of ik volgend jaar ook weer een jaaroverzicht kan maken, want ik heb echt veel minder tijd voor de hobby. Ik heb ook nog het nodige werk in mijn fotoarchief zitten want de jaren 2003 t/m 2009 wil ik nog goed gearchiveerd hebben (een meer jaren plan overigens).

In tegenstelling tot de vele fotografen die dit jaar naar het buitenland zijn geweest hou ik het dit jaar gewoon bij Nederland en komen er slechts twee foto’s uit Duitsland en België! Waar ik in voorgaande jaren er meestal voor koos om (deels) niet eerder gepubliceerde foto’s te gebruiken, heb er dit jaar voor gekozen om eerder gepubliceerde foto’s voor mijn jaaroverzicht te gebruiken. Ook dit jaar heb ik geprobeerd om een verdeling te maken tussen reizigers, goederen en museummaterieel. Veel plezier met mijn jaaroverzicht van 2023!

Januari
Het jaar 2023 begon rustig want er werd in deze maand maar één dagje gefotografeerd (tijdens een proefbedrijf dienst met de ICNG). Dit leverde opzich wel leuke plaatjes op, maar deze zijn dan weer niet interessant genoeg voor het jaaroverzicht, daarom volgt er een bonusfoto.

Februari
AfbeeldingRXP 6002 + RFO 1831 met trein 50531 by Kevin Piket, on Flickr
Februari was een rustige maand want er werd niet zoveel gefotografeerd. Er werden wat foto’s gemaakt tijdens een dienstje wegonderhoud naar Den Helder, een bezoekje gebracht aan Leusden voor de RFO autotrein naar PON en aan het einde van de maand heb ik een ochtendje langs de HSL bij Zoetermeer gestaan. De keuze voor de foto van februari was niet moeilijk en het is een plaatje van de RFO BLG autotrein geworden. Sinds januari 2023 heeft Rail Force One het BLG autovervoer van Volkswagens voor PON in Leusden overgenomen van HSL Netherlands welke deze treinen tot het einde van 2022 heeft gereden. De last-mile tussen Amersfoort en Leusden wordt nog steeds uitgevoerd door Railexperts. Op dinsdag 21 februari 2023 zag ik in de Sion-app een melding voorbij komen dat de RFO 1831 met een beladen autotrein onderweg was richting Amersfoort. Hieruit kon maar één conclusie getrokken worden en dat was dat deze trein naar PON in Leusden ging. Omdat ik niet wist hoelaat deze trein daar zou arriveren werd tijdig naar Leusden gereden en na een uurtje wachten kwam er een mede fotograaf aangelopen die wist te melden dat de trein rond 11.30 uur uit Amersfoort zou moeten vertrekken. Dit bleek juist en keurig optijd arriveerde de RXP 6002 met de RFO 1831 in opzending en de beladen BLG autotrein 50531 (Bh-Amfpon) in Leusden. . Na het lossen van de auto’s keert de lege trein aan het einde van de middag weer terug naar Amersfoort en mag de RFO 1831 de trein weer naar Bad Bentheim brengen. Na de bediening van PON door RFO 683 (voor DB Cargo in 2019) was dit de tweede keer dat ik in Leusden geweest ben. Nu nog foto’s van DB Cargo met een 6400 en de 2454 van Stichting 2454 CREW en dan is het lijstje compleet.

Maart
AfbeeldingNSR 186 019 + 033 met ICRm rijtuigen als trein 946 by Kevin Piket, on Flickr
Ook maart was een rustige maand want deze keer werd er alleen een middagje langs de HSL bij Zoetermeer en Benthuizen gespendeerd en kon de Venice Simplon Oriënt Express voor de 2e keer in de achtertuin gefotografeerd worden. Dat maakt de keuze voor de foto van maart dan wel weer wat lastiger, want ook al zijn het reizigerstreinen het leverde wel leuke plaatjes op. Het ging dus tussen een plaat van een NS ICD stam met een Traxx ervoor of de Venice Simplon Oriënt Express met een Lineas Traxx ervoor. Ik ben voor de eerste keuze gegaan. Nadat we op woensdag 1 maart in de ochtend met het gezin naar speelparadijs ‘Ballorig’ in Gouda waren geweest, ben ik in de middag nog even een paar uur op pad geweest om foto’s te maken. Omdat ik in de avond een afspraak had in Gouda, besloot ik wederom bij Zoetermeer en Benthuizen wat foto’s langs de HSL te maken. De eerste stop was bij de spanningssluis in Zoetermeer (over de snelweg A12 en de spoorlijn Gouda-Den Haag) om de NS ICNG & Thalys vast te leggen. Helaas mislukte de foto van de ICNG. Vervolgens werd richting Benthuizen gereden waar ik te ter hoogte van de voetbalclubs enkele NS Traxx’en met ICRm rijtuigen kon fotograferen. Als trein 946 (Asd-Rtd) zien we de NSR locomotieven 186 019 + 033 met de ICRm rijtuigen op volle snelheid de fotograaf passeren richting Rotterdam.

April
AfbeeldingRTM 50 met goederentram by Kevin Piket, on Flickr
April was een wat drukkere maand qua fotograferen met een bezoekje aan de Rotterdamse haven, & de hefbrug bij Gouda. Daarnaast was er de door Durk Houtsma en Ruben Schots op 15 april 2023 georganiseerde fotorit bij de RTM en werd bij Moordrecht de RXP 1251 met SSN rijtuigen als leegmaterieel voor de NVBS Koningsdagrit gefotografeerd. Dat het deze keer een plaatje van fotorit bij RTM zou worden stond al snel vast, want het was een leuke dag, er werden veel mooie plaatjes gemaakt en een bezoek aan de RTM in Ouddorp is het altijd meer dan waard! Maarja welke foto kies je dan? Wordt het stoom of diesel? Een reizigers of goederentram en met of zonder auto’s en figuranten? Het is een stoomplaatje geworden! We zien RTM stoomlocomotief 50 met een rijtuig en de goederentram bij Scharendijke een Mercedes 230S & een Ford F350 brandweerwagen passeren. Durk en Ruben hadden oog voor detail want op de goederenwagens stond met krijt geschreven welke bestemming(en) ze hadden.

Mei
AfbeeldingStichting 2454 crew Plan U 151 als trein 71 by Kevin Piket, on Flickr
Ook mei was qua fotograferen een drukke maand! Er werden foto’s gemaakt in Amersfoort, Moordrecht, Goes en twee maal in Rotterdam. Het was een afwisselende maand met plaatjes van reizigers en goederentreinen, museummaterieel (o.a. tijdens ‘Sporen naar het Verleden bij de SGB) en van ‘de Hef’ tijdens een avondsessie. De keuze voor de maand mei was een lastige maar net als voor de maand april kies ik voor een plaatje van museummaterieel. Dit jaar bestaat de SGB (Stoomtrein Goes-Borsele) 50 jaar en om dit jubileum luister bij te zetten worden er verschillende evenementen georganiseerd met o.a. ‘Sporen naar het verleden’, Treinreis & BBQ, Treinreis & Buffet & Stoompluimen in de Pluimweide. Van donderdag 18 t/m zaterdag 20 mei organiseerde de SGB in Goes weer haar jaarlijkse evenement ‘Sporen naar het Verleden’. Gastmaterieel was deze keer afkomstig van de SSN (23 023 + rijtuigen), SHM (loc 5 ‘Enkhuizen’), SHD (2205 met rijtuigen + 2282), Stichting 2454 CREW (C9002 'Jaap' & de Plan U 151). Opvallend genoeg zetten de SGB behalve de ‘Bever’ & ‘Sik’ 264 verder geen eigen locomotieven in op hun spoorlijn en vormde het gastmaterieel de ruggengraat van de treindienst tussen Goes en Hoedekenskerke. Op zaterdag 20 mei ben ik samen met mijn vader en twee mede fotografen afgereisd naar Zeeland om dit leuke evenement te bezoeken. Met enig geluk en rekenwerk kon al het materieel op de SGB lijn gefotografeerd worden. We hadden geluk met het fraaie voorjaarsweer en vrijwel alle treinen passeerde in de zon. Plan U treinstel 151 van de Stichting 2454 CREW kon als trein 71 (Gs-Hkk) kort voor station Hoedekenskerke voor de 2e keer gefotografeerd worden. Niet alleen de spoorfotografen maar ook de dagjes mensen legde het fraaie treinstel op de chip of telefoon vast.

Juni
AfbeeldingThalys 4535 als trein 9364 by Kevin Piket, on Flickr
In juni werd er weinig gefotografeerd. Ik ben alleen op zaterdag 3 juni in de middag en avond op pad geweest en heb bij Dordrecht en Willemsdorp foto’s gemaakt. Daarnaast werden tijdens een ICD dienst halverwege de maand wat foto’s gemaakt. Je bent dan wel wat beperkter en moet maar afwachten wat de mogelijkheden zijn maar het leverde een aantal leuke plaatjes op. De keuze viel echter op een foto van begin juni bij Willemsdorp. Vanwege werkzaamheden op de HSL Zuid reden de Eurostar, Thalys & Benelux treinen in het weekend van 3 & 4 juni vanaf Rotterdam Centraal om via Dordrecht, Lage Zwaluwe en Roosendaal om vervolgens bij Essen ons land te verlaten. De intercity’s tussen Den Haag en Eindhoven (1100 serie) reden eveneens via Dordrecht & Lage Zwaluwe naar hun bestemming. Vanwege een brand in een seinhuis van DB Netze bij Oberhausen werd ook het goederenverkeer zoveel mogelijk omgeleid via de Brabantroute van/naar Venlo. Het was dus lekker druk en zo was het een aangename middag/avond om te vertoeven in de omgeving van Dordrecht. Eurostar/Thalys treinstel 4535 snelt als trein 9364 (Amsterdam Centraal-Paris-Nord) bij Willemsdorp langs het groepje fotografen richting Roosendaal en de Franse lichtstad.

Juli
AfbeeldingDBC 6414 met trein 63840 by Kevin Piket, on Flickr
Juli, de vakantie maand en naar mijn idee was afgelopen jaar juli de leukste maand! Van 3 t/m 17 juli 2023 vierden ik samen met mijn vrouw en de kleine Esmee, vakantie in het Drentse Aalden. We hadden een huisje gehuurd bij vakantiepark Aelderholt van Landal Greenparks. Naast uitjes met z’n drieën naar o.a. het zwembad, de kinderboerderij in Beilen, en uitstapjes naar Beilen, Emmen & Meppen (D) werd ook wat tijd besteed aan de hobby. Tijdens de vakantie ben ik in totaal 7 keer kort of lang op pad geweest om foto’s te maken en daarnaast werd de camera gehanteerd tussen de bedrijven door tijdens een ICD dienst aan het einde van de maand.. Mijn onverwachte bezoek aan het Oefencentrum Noord B.V. was voormij op treinen gebied het leukste uitje van de vakantie. Verder werden er tijdens deze vakantie foto’s gemaakt bij de STAR, in Duitsland, van de DB Cargo aan/afvoer treinen voor Onnen, van de oude VAM wagens in Wijster en van de Dolime van Lineas. Dit maakt het kiezen van de foto voor juli dan wel weer lastig, wordt het Cargo, reizigers of toch museummaterieel? Het is Cargo geworden! Op vrijdag 7 juli werd rond 05.00 uur opgestaan (pfff erg vroeg in je vakantie) en naar het landelijk gelegen Barger-Erfscheidenveen gereden voor een plaatje van de DB Cargo Emmtec trein tussen DSM in Geleen & Emmtec in het Drentse Emmen. In een lekker ochtendzonnetje passeert DBC locomotief 6414 (Sander) met 8 ketelwagens aan de haak, als trein 63840 (Lutdsm-Emn) even voor half zeven de fotograaf richting station Emmen. Hier zal de DBC 6414 omlopen om vervolgens de 8 ketelwagens bij Emmtec te plaatsen. Na dit klusje keert de machine los terug naar standplaats Almelo.

Augustus
AfbeeldingTCS 102001 met trein 33200 by Kevin Piket, on Flickr
In tegenstelling tot juli was augustus een vrij rustige maand. Er werden tijdens een dagje wegonderhoud naar Enkhuizen wat foto’s gemaakt op de stations van Sloterdijk en Amsterdam Centraal. Daarnaast werden er wat plaatjes geschoten op station Rotterdam Stadion en van NS materieel en de Dinnertrain rondom Bodegraven en Alphen a/d Rijn. Geen spectaculaire foto’s maar wel leuk om eens te doen. De keuze voor de foto van de maand augustus was makkelijk en werd een plaatje van de Dinnertrain in Zwammerdam. In het weekend van 12 & 13 augustus vertrok de DinnerTrain van TCS uit Alkmaar. Vanuit de kaasstad werd een rondje gemaakt via Amsterdam-Breukelen-Woerden-Leiden-Haarlem (de Zuidelijke splitsing)-Beverwijk en Uitgeest om weer in Alkmaar te eindigen. Ook deze keer werd dit rondje 2 keer gemaakt. Omdat er verder echt niks leuks reed, werden er (spoileralert) wat SLT’s gefotografeerd in de omgeving van Bodegraven, waarna koers werd gezet naar de bekende (bovenleiding loze) spoorbrug in Alphen a/d Rijn. Helaas waren hier al teveel schaduwen en daarom werd doorgereden naar de stek met de Steektermolen in Zwammerdam. Met een vertraging van 30 minuten passeren de TCS 102001 en 6 rijtuigen als trein 33200 (Amr-Amr) de 3 fotografen richting Leiden.

September
AfbeeldingRTBC 193 945 + Plan V 466 als trein 51441 by Kevin Piket, on Flickr
Het grootste nieuws voor deze maand was dat mijn vrouw na 10 jaar als diëtiste te hebben gewerkt, haar baan in deze branche opzegde en besloot om totaal iets anders te gaan doen! Wat wist ze nog niet maar we zouden wel zien wat er op haar pad zou komen. Dit betekende echter wel dat we het voorlopig met één salaris moesten doen en dat werd even passen en meten maar dit was een bewuste keuze. Op hobby gebied was het een rustige maand en werd na 5 jaar weer eens een bezoek gebracht aan het grootste stoomtreinenfestival van Europa ‘Terug naar Toen’ bij de VSM. Samen met oud SSN-medewerker Dick van Beek, Bart van ’t Grunewold & Frans-Jozef Janssen werd dit altijd leuke evenement op zaterdag 2 september bezocht. Het weer liet dit weekend een tweedeling zien, want op zaterdag startte de dag met zompig en vooral grijs zomerweer en liet de zon zich pas in de middag zien, terwijl de zondag werd gekenmerkt door fraai zomerweer met veel zon. Verder ben ik op vrijdag 8 september in de Rotterdamse haven wezen kijken voor wat goederenverkeer en om een aantal pendelslagen met de RTBC 193 945 en Plan V treinstel 466 van de ‘Karel Foundation’ in het kader van het 10-jarig jubileum van de samenwerking tussen RTB CARGO en HPEI (voorheen: EGS) te fotograferen. Beide evenementen leverden leuke plaatjes op en het was daarom lastig om een foto voor deze maand te kiezen. Na eerder een foto van ‘Terug naar Toen’ te hebben gekozen, besloot ik toch om deze te wisselen met een plaatje van Mat 64 treinstel 466 op de Rotterdamse Havenspoorlijn want dit is natuurlijk geen dagelijks beeld. Bij de Botlek zien we de RTBC 193 945 en 466 van de ‘Karel Foundation’ als trein 51441 (Mvtw-IJslm) de twee fotografen passeren richting station Rotterdam Stadion.

Oktober
AfbeeldingSDP 6219 met goederentrein ontmoet VW T3 by Kevin Piket, on Flickr
Net zoals in voorgaande jaren werd het in het najaar erg rustig qua fotograferen. Het weer word natuurlijk minder, en verder spelen natuurlijk zaken als werk, familie en ons gezin een belangrijke rol. Daarnaast zegde ik na 22 jaar mijn medewerkerschap bij de SSN op, ik heb er geen tijd meer voor en ik had er ook geen zin meer in om nog iets met ritten of evenementen bij de SSN te doen. Na lang twijfelen besloot ik om de knoop door te hakken en ermee te stoppen. In oktober werden er wel foto’s gemaakt tijdens de opendagen van de SSN in het weekend van 7 & 8 oktober 2023 en tijdens een door Fotostop.be georganiseerde fotorit bij de Stoomtrein Dendermonde-Puurs. Er werd deze maand dus voornamelijk museummaterieel gefotografeerd. Net zoals bij de foto van april stond al snel vast dat de keuze voor de maand oktober zou vallen op een plaatje van fotorit bij de SDP. Ook op deze fraaie najaarsdag werden vele mooie plaatjes gemaakt en het was een leuke en vooral gezellige dag. Maarja ook hier geldt welke foto kies je dan? Wordt het een foto van de 5922, 6219 (Infrabel), 8228 of toch de 212205 (alias 6305)? Een reizigers of goederentrein en met of zonder auto’s en figuranten? Het is een plaatje van de 6219 met buurtgoederentrein, een Volkswagen T3 en figuranten geworden! Terwijl een Vlaamse familie met hun Volkswagen T3 kampeerbus bij buurtschap Kattestraat zijn neergestreken, passeert NMBS locomotief 6219 (La Brugeoise & Nivelles, 1961) met de een buurtgoederentrein van Dendermonde naar Puurs.

November
AfbeeldingSHD 2205 met Plan W & E rijtuigen te Rotterdam Centraal by Kevin Piket, on Flickr
Ook in november werden er op twee dagen foto’s gemaakt en toevallig was dat op beide dagen in Rotterdam op het Centraal Station (mijn standplaats bij NS). Op beide dagen konden er leuke foto’s worden gemaakt van museummaterieel in de vorm van de 2205 van de SHD en de Plan U 151 van Stichting 2454 CREW en natuurlijk het gewone treinverkeer. Tevens bleek het mogelijk om een plaatje van de 1700 afscheidsrit te kunnen maken. Het wordt saai, maar ook voor de foto van november was de keuze niet makkelijk. Na enig wikken en wegen is het een plaatje van de SHD 2205 met de Plan W en E rijtuigen geworden. Onder de ludieke naam 'Integritrein' werden voor het personeel van Prorail (Verkeersleiding & kantoormedewerkers) theatervoorstellingen gegeven over Integriteit op het spoor. Hiervoor maakte de SHD 2205 met de Plan W en E rijtuigen een tour door Nederland langs verschillende Treindienstleidersposten van Prorail om deze voorstelling op te kunnen voeren. Op 16 november 2023 was de Prorail Treindienstleiderspost van Rotterdam Centraal aan de beurt. Omdat ik in de ochtend een melding voorbij zag komen van dit korte treintje op de Sion-app, werd de camera meegenomen om voor aanvang dienst wat foto’s te kunnen maken. Mijn eerste trein viel echter uit en daarom had ik wat tijd over om wat plaatjes te kunnen maken. Na een kort praatje met de dieselmonteur die bezig was met wat onderhoudswerk aan de 2205, werden speciaal voor de fotograaf even de frontseinen aangezet. Na de voorstelling vertrok de SHD 2205 met de twee rijtuigen aan het einde van de middag weer naar het thuishonk in Amersfoort. Op spoor 20 van station Rotterdam Centraal staan de SHD 2205 & de twee Plan W & E rijtuigen te wachten op de komst van de gasten waarna de theatervoorstelling kan beginnen.

December
De laatste maand van het jaar en vooral van de lijstjes. NPO Radio 2 heeft de Top 2000, Radio 10 Gold heeft de Top 4000 en natuurlijk de verlanglijstjes voor Sinterklaas en Kerst. Wij hebben de jaaroverzichten op Sion-rail en het aantal fotografen die de moeite nemen om fraaie jaaroverzichten samen te stellen lijkt elk jaar meer te worden. In december werd bekend dat mijn vrouw per 1 januari 2024 is aangenomen als zwemonderwijzer bij ons zwembad in Nieuwerkerk a/d IJssel en in Moordrecht. Dat was goed nieuws en ze heeft er heel veel zin in om deze nieuwe uitdaging aan te gaan. In december werden er alleen foto’s gemaakt tijdens wat rijdende (ICD)dienstjes bij NS. Zo kwam ik op 22 december onverwachts uit in de Watergraafsmeer waar wat NS, Eurostar en TCS materieel gefotografeerd kon worden. Dit leverde wel leuke plaatjes op, maar deze waren dan weer niet interessant genoeg voor mijn jaaroverzicht en daarom volgt er nog een bonusfoto.

Bonusfoto 1
AfbeeldingZSSK Cargo Vectron 383 203 met lege autowagens > Rheine by Kevin Piket, on Flickr
Tja de bonusfoto’s, ik vind het altijd lastig om hier een keuze in te maken! Er werden toch best veel (leuke)foto’s gemaakt in het afgelopen jaar, dus de keuze viel weer niet mee. Omdat ik het altijd leuk vindt om één of meerdere foto’s uit het buitenland in het jaaroverzicht op te nemen is de keuze voor de eerste bonusfoto gevallen op een plaatje in het Duitse Lingen tijdens onze zomervakantie in Drenthe. Het stond al langer op mijn lijstje maar nu ik toch in de buurt was moest het er toch een keer van komen om een bezoek te brengen aan de befaamde Emslandstrecke. Daarom werd na het vastleggen van de DB Cargo Emmtec trein bij Barger-Erfscheidenveen (zie de foto van juli) naar Lingen gereden om bij de fotostek met het RWE Gaskraftwerk Emsland op de achtergrond treinen te kunnen fotograferen. Helaas viel dat een beetje tegen want in de 4 uur die ik hier gestaan heb (08.15-12.15 uur) passeerde er slechts één goederentrein goed voor de zon richting het Zuiden. Wel kon naast het reguliere reizigersverkeer van Westfalenbahn en DB Fernverkehr een foto gemaakt worden van Benteler’s Stahlwerk Lok 2 tijdens rangeerwerk in Lingen en zag ik nog twee treinen met auto’s richting Emden en een losse RBH 145 richting Rheine voorbij rijden. De enige goederentrein die wel goed voor de zon passeerde was de ZSSK Cargo Vectron 383 203 welke met een lege set autowagens op volle snelheid de fotograaf passeerde richting Rheine om weer een nieuwe lading auto’s in het Saarland op te gaan halen. De ZSSK Cargo Vectron 383 203 haalde als bonusfoto 1 dus wel mijn jaaroverzicht en vertegenwoordigt dan wel weer het modernste materieel in mijn jaaroverzicht!

Bonusfoto 2
AfbeeldingNSI 1752 met trein 147 by Kevin Piket, on Flickr
Je kon in 2023 eigenlijk niet om het afscheid van de NS 1700’en heen. Vele fotografen richten hun camera dit jaar op de fraaie "Nez-Casse" locomotieven met DB rijtuigen tussen Amsterdam Centraal en het Duitse grensstation Bad Bentheim. Ook ik heb er dit jaar wat tijd aan besteed maar veel was het niet en daarom is het bij enkele plaatjes gebleven. Dit betekent dat de laatste actieve 1700 locomotieven bij NS definitief buitendienst gaan en alleen de "Nez-Casse" machines met diverse rugnummers bij de verschillende particuliere vervoerders in (voornamelijk) de goederendienst actief blijven. De inzet van de Vectron’s vanaf 10 december 2023 voor de IC Berlijn treinen is echter van korte duur want de nieuwe rijtuigen zullen in 2024 instromen en de multisysteemlocs zullen als alles volgens plan verloopt in 2025 arriveren en dus hebben we nog +/- 2 jaar om deze treinen in Nederland en Duitsland te kunnen fotograferen. Op donderdag 10 augustus vertrekt NSI locomotief 1752 met trein 147 (Amsterdam Centraal-Berlin Ostbahnhof) onder toeziend oog van de drie aanwezige fotografen richting grensstation Bad Bentheim. Hier neemt een DB locomotief de tractie over om de trein naar Berlin Ostbahnhof te brengen.

Dat was hem weer voor dit jaar. Rest mij alleen nog om u allen een fijne jaarwisseling en een mooi, spoors en vooral gezond 2024 te wensen.
Gebruikersavatar
erica
Berichten: 3854
Lid geworden op: za mar 01, 2014 5:38 pm
Locatie: Mokum
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Kevin-rail (Kevin Piket)

Bericht door erica »

Mooie serie Kevin, en bonusfoto 1 is mijn favoriet. Je bent een geluksvogel want ik ben daar drie keer geweest en heb in die tijd alleen een cargo van de verkeerde kant gezien. Verder maar 1 keer een reizigerstrein met loc voor, voor de rest alleen achter.
Gebruikersavatar
derquinho
Berichten: 500
Lid geworden op: wo okt 08, 2014 1:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Kevin-rail (Kevin Piket)

Bericht door derquinho »

Mooie plaatjes Kevin! Ik ga voor juli!
de-treinfan
Berichten: 214
Lid geworden op: ma jun 22, 2020 10:25 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Kevin-rail (Kevin Piket)

Bericht door de-treinfan »

Wat een fraaie overzicht hoor! Ik ga voor oktober.
wessele
Berichten: 759
Lid geworden op: do jun 13, 2013 11:27 am
Locatie: Waardenburg

Re: Jaaroverzicht 2023 Kevin-rail (Kevin Piket)

Bericht door wessele »

Gave serie Kevin, mijn favoriet is de prachtige klassieker van de Emmtec-trein!
Gebruikersavatar
Marcel
Berichten: 2342
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 6:55 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Kevin-rail (Kevin Piket)

Bericht door Marcel »

Mooi overzicht juli is echt een knaller!
"The chase is better than the catch."
arnold
Berichten: 14629
Lid geworden op: di aug 21, 2012 2:51 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Kevin-rail (Kevin Piket)

Bericht door arnold »

Leuke serie gemaakt.
Staaijeren
Berichten: 266
Lid geworden op: di mei 03, 2016 6:41 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Kevin-rail (Kevin Piket)

Bericht door Staaijeren »

Leuke serie Kevin ik ga voor augustus.
Foto's op Flickr
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Kevin-rail (Kevin Piket)

Bericht door RemcoG »

Fraai overzicht, Kevin! Mei is mijn (mein ;)) favoriet!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3432
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Kevin-rail (Kevin Piket)

Bericht door Rens »

Lekker veel museummaterieel! Ik sluit me aan bij Wessel met juli als favoriet.
NS1707
Berichten: 386
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Kevin-rail (Kevin Piket)

Bericht door NS1707 »

Heel leuk dat je op de valreep van het jaar toch nog je jaaroverzicht hebt geplaatst, Kevin! Voor mij maart en juli als favorieten!
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Kevin-rail (Kevin Piket)

Bericht door VinceCargo »

Augustus en bonus 1 vind ik erg geslaagd, mooi overzicht!
Geen handvol, maar een land vol
David
Berichten: 1544
Lid geworden op: do sep 06, 2012 10:55 am
Locatie: Norrköping
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Kevin-rail (Kevin Piket)

Bericht door David »

Mooie serie! Ik ga ook voor juli
Ruben01
Berichten: 1298
Lid geworden op: do jan 04, 2018 2:41 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Kevin-rail (Kevin Piket)

Bericht door Ruben01 »

Mooie serie Kevin, leuke afwisseling tussen museum- en goederenspul! Mijn favorieten zijn juni en de bonus 1.
spurt2244
Berichten: 369
Lid geworden op: vr apr 22, 2016 8:18 am
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Kevin-rail (Kevin Piket)

Bericht door spurt2244 »

Leuke serie! Augustus en oktober zijn mijn favoriet.
Rubenr
Berichten: 381
Lid geworden op: ma feb 14, 2022 6:31 pm
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Kevin-rail (Kevin Piket)

Bericht door Rubenr »

Lekker overzicht, juli en augustus springen eruit!
NovioSites
Berichten: 1227
Lid geworden op: ma mei 13, 2013 2:55 pm
Locatie: Bgn

Re: Jaaroverzicht 2023 Kevin-rail (Kevin Piket)

Bericht door NovioSites »

Mooie reeks foto's Kevin! Oktober is voor mij de absolute favoriet maar eigenlijk geldt dat voor alle museummaterieel. 👌
BjörnNielsen
Berichten: 969
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Kevin-rail (Kevin Piket)

Bericht door BjörnNielsen »

Lekker afwisselend jaaroverzicht! Ook voor mij is juli de knaller!
Kevinrail
Berichten: 427
Lid geworden op: vr feb 06, 2015 9:29 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Kevin-rail (Kevin Piket)

Bericht door Kevinrail »

Bedankt heren voor de complimenten over mijn Jaaroverzicht!

Erica/Bob: Gelukkig heb ik inderdaad nog een cargo op deze fraaie stek kunnen fotograferen.

NS1707: Gelukkig heb ik er nog tijd voor kunnen vinden :D.

Rens/Stephan: Ja het museummaterieel is in deze editie van het jaaroverzicht inderdaad goed vertegenwoordigd :lol:.

Wessel: Het blijft inderdaad een fraaie stek en dan ook nog eens met een leuke trein om te fotograferen!
Plaats reactie