Jaaroverzicht 2023 Koen

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2023.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2023 <je forum (nick)naam>
Plaats reactie
KvdLee
Berichten: 473
Lid geworden op: zo mei 26, 2013 4:47 pm

Jaaroverzicht 2023 Koen

Bericht door KvdLee »

Het blijft leuk om iedereens jaaroverzichten te zien! Bij deze ook één van mijn kant. In 2023 ontstond door het behalen van mijn diploma eindelijk wat meer tijd voor andere dingen. Zo heb ik een persoonlijk record aan foto-opdrachten mogen uitvoeren dit jaar, waardoor het er op lijkt dat dit mijn fulltime baan kan gaan zijn. Veel fotoklussen vinden plaats in- of om Amsterdam, waardoor ik dit jaar vaak even langs de Westhaven kon rijden. Er werden dan ook een aantal leuke bedieningen daar gefotografeerd. In de zomer werd tweemaal een tripje naar Frankrijk ondernomen: ééntje met Sam om de resterende BB67400'n te fotograferen, én drie weken met mijn vriendin (waarin uiteraard ook wat gefotografeerd kon worden). Ik heb niet voor elke maand een geschikte foto kunnen vinden, daarom enkele bonusfoto's in andere maanden die het hobbyjaar iets beter representeren.

Januari
In januari was ik nog erg druk met het afronden van mijn scriptie, wat resulteerde in geen enkele jaaroverzichtwaardige foto..

Februari
Afbeelding
In de koudere maanden van het jaar draait het kolenvervoer in de Amsterdamse havens op volle toeren. Op 18 februari trof ik de fraaie 6702 van RFO op de kade naast de HES Bulk Terminal Amsterdam. Lange tijd trof je hier op de kade vooral Falns'n, maar sinds enkele jaren zijn ook Eanos-achtige bakwagens regelmatig te zien. Leuk voor de afwisseling!

Maart
In maart ben ik bijna elke dag bezig geweest met het afronden van mijn scriptie. Helaas geen enkele dag op pad geweest om te fotograferen.

April
Afbeelding
In april wordt de keuze meteen een stuk lastiger. Scriptie behaald en dus een hoop tijd voor de hobby! Op 4 april had ik een foto-opdracht voor een magazine in Born. Omdat ik toch al in de buurt was, werd de ochtend besteed aan het fotograferen van de bediening van de Maasterminal in Maastricht. Het zonnetje scheen heerlijk, toen DB's 6416 met trein 62965 door Bunde gezet kwam, op weg naar Maastricht.

Mei
Afbeelding
Op de eerste dag van mei was het druk in de Amsterdamse Houtrakpolder. RailExperts en Rail Force One waren beiden actief op de GES Terminal en laatstgenoemde mocht vervolgens nog een primeurtje rijden. De AEB Terminal zag dit jaar namelijk na acht jaar eindelijk weer spoorvervoer. Dit keer niet de vervoersstroom uit Haarlem (die nog altijd vakkundig om zeep geholpen is door vrachtwagens), maar een nieuw vervoer uit Rome. In Rome is er een groot afvalprobleem; ze hebben geen capaciteit om het te verwerken. Door de ligging van de terminal en de tijden van de bediening, moet je geluk hebben met bewolkt weer. Hoewel het niet 100% grijs was op 1 mei, kon er toch een aardige foto gemaakt worden.

Mei -2
Afbeelding
Niet de meest typische 'jaaroverzichtsfoto', maar in 2023 was weer wat meer tijd voor vrijwilligerswerk bij de CREW. Op 12 mei werd een deel van ons materieel overgebracht naar werkplaats Leidschendam ten behoeve van een familiedag. Omdat de Plan U nét geschilderd was, moest er nog wat bestickering aangebracht worden. Toen ik die had afgeleverd scheen net het zonnetje prachtig naar binnen, waardoor er een mooie mix ontstond tussen het roze licht van de zonsondergang en de witte lichtbakken in de werkplaats. We zien de 904 en 151 van de CREW, en rechts de 2133 van het Spoorwegmuseum.


Juni
Afbeelding
De zomermaanden zijn traditiegetrouw het lastigste om uit te kiezen. In de laatste dagen van juni werd een vierdaags fototripje naar de Auvergne ondernomen. 2023 zou (nu écht) het allerlaatste jaar zijn waarin de BB67400'n bij de SNCF ingezet zouden worden. Op 26 juni stonden we s'morgens vroeg al langs het spoor voor de spitstreinen tussen Saales en Strasbourg. In Urmatt kon eindelijk de bekende stek met de fabriek worden afgestreept. Op 15 juli zou de laatste trein met BB67400 + RRR hier rijden, maar inmiddels is de inzet juist weer uitgebreid hier.

Juni - 2
Afbeelding
Door het wegvallen van eerdere foto's ontstaat ruimte voor nog een foto van het Frankrijktripje. We zien hier het eigenlijke reisdoel van de rit: de staaltrein tussen Clermont Ferrand en Saint Chely d'Apache. Op de spoorlijn tussen Neussargues en Saint Chely gelden beperkingen voor de modernere BB75400'n (Prima's), waardoor de BB67400'n hier tot afgelopen zomer nog vrij spel hadden. In september zijn ze vervangen door de eveneens fraaie, maar toch minder karakteristieke BB60000'n. Op 29 juni hadden we door optrekkende bewolking weinig succes, maar s'morgens kon toch een meer dan geslaagde foto gemaakt worden in Torsiac. Vanaf een rotspunt heb je uitzicht op het spoor en een bovenliggend dorpje: Franser wordt het niet.

Juli
In Juli werd geen enkele foto gemaakt, daarom elders een extra beeld.

Augustus
Afbeelding
Net als in 2022, werd dit jaar een weekje gekampeerd langs de Vienne. Dit in de hoop om de bediening van de steengroeve in Pagnac vast te leggen. Het verhaal leek een kopie van vorig jaar: elke dag werd de rit lastminute opgeheven. Op 11 augustus hielden we het voor gezien, toen bij een bezoekje aan het station de chef ineens naar buiten kwam met een grijns: "Le train circule aujourd'hui, le matin et l'après-midi!". Ze bleek gelijk te hebben, en éindelijk kon deze inzet van de INFRA-BB67400'n worden afgestreept. We zien twee locs klaarstaan bij de groeve, om met de tweede (en laatste) beladen trein van de dag te vertrekken naar Limoges.

Augustus - 2
Afbeelding
Ik besteed mijn 'bonusfoto's' altijd graag aan de zomervakantie, aangezien dit vaak het enige moment is dat ik écht de moeite doe om treinen op een fraaie stek te fotograferen. In Nederland komt het er vaak niet van. De keuze voor de tweede augustusfoto ging tussen de unieke plaat van het militaire vervoer tussen Issoire en Clermont Ferrand (waarbij de trein dankzij een hobby-minded machinist) gereden werd met een blauwe 67400 aan kop, óf de toeristentrein tussen Clermont en Langeac. Die laatste is minder bijzonder, maar omdat er dit jaar een afwijkende dienstregeling gereden werd kon éindelijk deze prachtige fotostek in Saint-Haon worden afgestreept. Er was een pittige wandeling/klim/afdaling voor nodig om hier te komen: het hele verhaal is te lezen in het bijschrift op Flickr. Hiermee staan ook gelijk alle vijf de reguliere 67400-kleurstellingen in het jaaroverzicht :-)) (met uitzondering op de 67424 'Isabelle' en de rode CMR-locs).

September
Afbeelding
We blijven nog even bij de Franse locs. In september werd niet bijster veel tijd besteed aan de hobby, maar op de 8e maakte ik een uitstapje naar het oosten van het land. Dit om een aantal IC-Berlijners te fotograferen. De foto van de maand is absoluut niet bijzonder, maar omdat dit typische beeld van een gele 1700 nét over de Duitse grens nu echt verleden tijd is, valt de keuze op deze plaat.

Oktober
Afbeelding
In oktober was ik erg druk met werk, wat resulteerde in een lage foto-opbrengst (althans, op treingebied). Op de 25e werd een dagje langs de Museumstoomtramlijn gespendeerd, omdat hier het Bello-festival gehouden werd. Loc 8107 was hierbij te gast, welke kon worden vastgelegd langs de Broerdijk.

November
Afbeelding
In november werd veel tijd doorgebracht in de Amsterdamse havens. Omdat de 6004 van RailExperts met defecten kampte, werd de 2454 regelmatig ingezet. Op de eerste dag van de maand trof ik de loc tijdens de bediening van NWB. Voor het jaaroverzicht kies ik de foto die ik maakte in het on-Amsterdamse stukje bos tussen emplacement Westhaven en het viaduct van de A5.

December
Afbeelding
Voor de laatste foto van het jaaroverzicht blijven we in de grauwe havensferen. Een foto van de nieuwe bediening van KB Schroot won het van een nachtfoto van de IC Berlijn deze maand. Op de plek waar tot voor kort de 'oude' Rietlanden Terminal lag, heeft zich nu een schroothandelaar gevestigd. Een deel van het terrein van EMR Metaal Recycling wordt gebruikt door KB Schroot, die sinds november sporadisch een aantal Eanos'n met oud ijzer ontvangt. Op de verjaardag van de Sint zag ik vanaf de snelweg de 6429 klaarstaan met enkele wagens op emplacement Westhaven, die niet veel later vertrok naar de Houtrakpolder.

Nieuw vervoer: een positieve noot om het jaar mee te eindigen! En niet de enige positieve noot: schreef ik eerder nog dat het dit jaar over zou zijn met de inzet van BB67400'n in Frankrijk, zo blijkt dat nu toch niet helemaal het geval te zijn. Voor de FRET-divisie is het helaas wel over, omdat die hele bedrijfstak stopgezet wordt. De INFRA divisie heeft echter besloten nog een tijdje door te rijden met de locs, en -verrassend genoeg!- heeft ook de IC-tak besloten enkele ex-FRET locs in haar bestand op te willen nemen. Door het opstarten van de nieuwe nachttrein tussen Parijs en Aurillac zal er nog vaker behoefte zijn aan de oude dames, omdat de 75300'n (die nu ingezet worden op de verbinding naar Rodez en Albi) het vaak af laten weten. Hoe lang dat zal duren: de geschiedenis wijst uit dat dat niet te voorspellen valt!

Ik hoop dat iedereen fijne Kerstdagen gehad heeft; en alvast het beste voor 2024 gewenst!
Mattie
Berichten: 610
Lid geworden op: za aug 29, 2015 3:56 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 | Koen

Bericht door Mattie »

Een prachtig overzicht Koen! Februari is mijn favoriet.
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3432
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 | Koen

Bericht door Rens »

Mooie serie, met veel foto's van niet-standaard stekken
wmbrands
Berichten: 395
Lid geworden op: zo mei 09, 2021 8:07 am

Re: Jaaroverzicht 2023 Koen

Bericht door wmbrands »

Tof! Vooral de foto's in Frankrijk spreken mij erg aan.
NS1707
Berichten: 386
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Koen

Bericht door NS1707 »

Heel leuk en origineel overzicht! De foto uit Leidschendam en uit december zijn hier favoriet!
wessele
Berichten: 759
Lid geworden op: do jun 13, 2013 11:27 am
Locatie: Waardenburg

Re: Jaaroverzicht 2023 Koen

Bericht door wessele »

Een zeer fraai overzicht Koen, met al die fraaie Franse diesels in het middelpunt van de belangstelling!
ClintW
Berichten: 93
Lid geworden op: zo sep 13, 2020 12:01 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Koen

Bericht door ClintW »

Heel fraai overzicht Koen! Mijn favoriet is augustus-2!
1622
Berichten: 317
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 8:15 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Koen

Bericht door 1622 »

Leuke serie! Augustus 1 is mijn favoriet!
Kevinrail
Berichten: 427
Lid geworden op: vr feb 06, 2015 9:29 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Koen

Bericht door Kevinrail »

Je hebt er een heel fraai jaaroverzicht van gemaakt Koen met een Franse inslag ;). En er zit zelfs een stoomplaatje bij. Lastig kiezen dit jaar maar mijn favorieten zijn de foto's van April, Mei-2 & Juni (Het blijft een geweldig punt).
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Koen

Bericht door VinceCargo »

Mooi overzicht! April en november vind ik erg gaaf; qua stekken in Frankrijk ook zat leuks, maar niet mijn ding.
Geen handvol, maar een land vol
BjörnNielsen
Berichten: 969
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Koen

Bericht door BjörnNielsen »

Mooi jaaroverzicht Koen! Mei-2 heeft wel wat en daarnaast natuurlijk juni-1 als absolute knaller.
Rubenr
Berichten: 381
Lid geworden op: ma feb 14, 2022 6:31 pm
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Koen

Bericht door Rubenr »

Gaaf en divers overzicht, ik ga voor Februari en Mei 2!
arnold
Berichten: 14629
Lid geworden op: di aug 21, 2012 2:51 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Koen

Bericht door arnold »

Erg fraaie serie. De plaat van November is favoriet
dvc
Berichten: 488
Lid geworden op: wo nov 27, 2013 6:51 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Koen

Bericht door dvc »

Mooi jaaroverzicht Koen. Mijn favorieten zijn de Franse diesels.
Gebruikersavatar
RedmarStam
Berichten: 149
Lid geworden op: vr dec 28, 2018 5:01 pm
Locatie: Veendam

Re: Jaaroverzicht 2023 Koen

Bericht door RedmarStam »

Wat zitten er weer fraaie exemplaren tussen, Koen! De platen uit Frankrijk zijn heel leuk! :)
Flickr: --> Klik <--
Gebruikersavatar
stijn55
Berichten: 396
Lid geworden op: vr mei 08, 2020 7:40 am
Locatie: Deurne

Re: Jaaroverzicht 2023 Koen

Bericht door stijn55 »

Mooi Koen. Stuk voor stuk knallers!
de-treinfan
Berichten: 214
Lid geworden op: ma jun 22, 2020 10:25 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Koen

Bericht door de-treinfan »

Fraai jaaroverzicht met juni als mijn favoriet! :D
David
Berichten: 1544
Lid geworden op: do sep 06, 2012 10:55 am
Locatie: Norrköping
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Koen

Bericht door David »

Zeer fraaie serie met alle Franse diesels, en november en december bevallen ook erg goed!
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Koen

Bericht door RemcoG »

Heel leuk overzicht Koen. Februari en mei 2 zijn echt tof!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
TrainplazaNL
Berichten: 177
Lid geworden op: wo jun 13, 2018 3:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Koen

Bericht door TrainplazaNL »

Gaaf jaaroverzicht! Lastig kiezen tussen al die fraaie Franse diesels, maar ik vind augustus dan toch de mooiste.
Plaats reactie