Jaaroverzicht 2023 LeoScribens

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2023.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2023 <je forum (nick)naam>
Plaats reactie
LEOSCRIBENS
Berichten: 498
Lid geworden op: di mar 30, 2021 8:50 am

Jaaroverzicht 2023 LeoScribens

Bericht door LEOSCRIBENS »

Ook van tikker dezes een jaaroverzicht. Ik streef ernaar om elke maand van een foto te voorzien, ook al is het weer soms grijs -wat de foto minder zonnig maakt, maar anderzijds een echte uitdaging voor de fotograaf vormt. Dit jaar relatief weinig buitenland en veel Nederland (eerdere jaaroverzichten zijn helaas verloren gegaan doordat flickr.com in 2018 mijn account, waar alle foto's van die jaaroverzichten op stonden, vakkundig om zeep geholpen heeft...). Genoeg gekletst, tijd voor twaalf foto's in dit overzicht.

JANUARI 2023 Roerig
Afbeelding193 701 AmDamKopCS 22janner 23 (100+) by Leo CHribens
Uw fotograaf is bepaald niet de enige, die zich op 22 januari 2023 uit zijn warme nest kiepert om de SBBCI 193 701 'Ruhrgebiet' met TUI nachttrein op de chip te branden. Na aankomst in Amsterdam Centraal loopt de lok om en zet zich weer voor de trein, kant Muiderpoort, om het geheel naar Watergraafsmeer af te slepen.

FEBRUARI 2023 Goesbus
AfbeeldingomC 909 rideGoes 18223 (200+) by Leo ScribeNS
Op 18 februari 2023 is uw fotograaf de carnaval ontvlucht om in Goes op de gratis toegankelijke open dag eindelijk een omC op de plaat te zetten. De 909, op het chassis van een Uerdinger Schienenbusse gebouwd, verzorgt ritjes op het SGB-terrein. Waarmee ook deze van de nog steeds groeiende to-do list gehaald kan worden.

MAART 2023 Voertuig
Afbeelding193 627 Valburg 15323 (100+) by Leo ScribeNS
"Staat er nog een voertuig op de foto?" stelt www.treinposities.nl aan de fotograaf. Ja, want naast de Railogix/RFO 193 627 met gevolg naar Emmerich staat er ook de fiets van uw fotograaf op de prent, die bij Valburg op 15 maart 2023 gemaakt wordt. Omdat ik in Wijchen woon is op een mooie dag Wijchen-Valburg in iets meer dan een uur prima te doen.

APRIL 2023 Koningsrit
AfbeeldingNijkerk 1251 (100+) by Leo ScribeNS
Met dank aan Rob! Vroeg in de ochtend van 27 april 2023 ontvangt uw fotograaf een vraagje, of deze zin had om met genoemde mede-spotters per auto naar Nijkerk te rijden ten einde de NVBS Koningsdagrit te prenten. Graag gedaan! En zo staat uw correspondent met enige andere spotters bij Nijkerk om de 1251 met haar gevolg te fotograferen.

MEI 2023 Parallel
Afbeelding6219 maldparallel 6V23 (100+) by SNCFL Scanbens
Een geplande rit naar Longueville bij Parijs voor begin mei 2023 (vanwege een gepland groot stoomtreinfeest van de plaatselijke AJECTA) kan wegens het uitvallen van een geboekte overnachting niet doorgaan, maar het als springplank gebruikte Maldegem blijft in de planning. Zodat in grijs weer op 6 mei 2023 deze parallel mogelijk wordt. Terwijl het Stoomweekend van het SCM te Maldegem elk uur pendeltreinen tussen Maldegem en Eeklo ziet, pruttelen er ook smalspoorstoomlocs op het terrein. Aanvankelijk tot mijn chagrijn rijdt het smalspoorstomertje de binnenkomst van ex-NMBS 6219 met retro-trein uit Eeklo 'dicht' -achteraf ben ik er toch wel blij mee. En het stoomtreinenfeest te Longueville? Door werkzaamheden op het traject Parijs-Longueville per trein bijna onbereikbaar, ongelooflijk slecht weer en nóg slechtere planningen van de kant van AJECTA is dit letterlijk in het water gevallen. Uw correspondent zit dan al thuis en ziet later in de media, dat écht grote chagrijn hem bespaard gebleven is.

JUNI 2023 Monique
Afbeelding303004 Ossinkom 9VI2023 (300+) by Leo ScribeNS
Op 9 juni 2023 wordt een uitstap naar Oss gemaakt nadat een balletje gemeld wordt. LTE 193 738 zal een graantrein uit Bad Bentheim Oss binnenbrengen, waar een lege trein door Strukton 303004 'MONIQUE' binnengebracht zou worden. De LTE zal de door MONIQUE gebrachte trein naar Bad Bentheim en verder slepen, terwijl MONIQUE de door de 193 738 ingebrachte trein naar Elzenburg zal brengen. Op 9 juni 2023 komt Strukton 303004 'MONIQUE' in Oss aan vanuit Elzenburg en kan deze ein-de-lijk op het stukje vrije baan tussen Elzenburg en het station van Oss aan de vergetelheid ontrukt worden.

JULI 2023 Nieuw
Afbeelding1830 Alvcvlosenose 29VII23 (200+) by Leo ScribeNS
In juli 2023 heb ik een nieuwe camera gekocht, mijn eerste niet-compacte camera, in de vorm van de Canon EOS 2000D (bij Kamera Express te 's-Hertogenbosch voor 500 euri). En dus moet de nieuweling getest worden, wat prima lukt op 29 juli 2023 bij Alverna, waar RFO 1830 met ketelwagentrein naar Nijmegen op de plaat gezet wordt.

AUGUSTUS 2023 Groothertog
AfbeeldingArbed-12 fondsGrad topsid 20823 (100+) by SNCFL Scanbens
In augustus 2023 wordt voor één maand het Deutschland-Ticket geprobeerd. Omdat het OV in Luxemburg gratis is, kan men een weekendje voor 49 euri via Duitsland naar het Groothertogdom gaan. Zodat er besloten wordt, AMTF/Train 1900 in Fonds-de-Gras [LUX] met een bezoekje te vereren. Op 20 augustus 2023 staat in Fonds-de-Gras de pas gerestaureerde Arbed-12 te zonnen. Op zondagen rijdt er elk uur een trein tussen Petange en Fonds-de-Gras en in het zonnige weer is het prima vertoeven in Petange, waar bij tijd en wijle reclamelocs uit de serie 4000 met stoptreinen halteren.

SEPTEMBER 2023 Puf
AfbeeldingENERGIE 507 Treignestrein 23923 by SNCFL Scanbens
Van 22-24 september 2023 viert de FV3V haar vijftigste verjaardag en ofschoon ikzelf niet zo van verjaardagen ben, kan ik déze niet over mijn kant laten gaan. Tussen Mariembourg en Treignes waren tien stoomlocs in bedrijf, waarvan er negen elk uur pendelen tussen beide plaatsen in de Belgische Ardennen. Eén van de gasten is de Luxemburgse 507 'ENERGIE' -puf dus, en dat in dubbele zin. Op 23 september 2023 staat ze met een stoompendel naar Mariembourg voor vertrek klaar in Treignes en is getooid met vlaggen en stickers om het 50e jubileum van de CFV3V te vieren. De 'ENERGIE' is dan aan har laatste etappe van een ware odyssee bezig, die har vanuit Luxemburg in juli dwars door Duitsland voerde om bij de verlate stoomlocparade in het Poolse Wolsztyn aanwezig te zijn. Deze wordt normaal eind april gehouden, maar door diverse oorzaken werd deze naar augustus opgeschoven. Na Wolsztyn keerde de ENERGIE rustigjes terug naar België via Duitsland om zich bij de CFv3V te laten zien alvorens ze van een welverdiende rust in et Groothertogdom kan genieten.

OKTOBER 2023 Kikker
Afbeelding8107 Haaksbergen 14X2023a (100+) by Leo ScribeNS
Op 14 oktober 2023 is tiker dezes aanwezig te Haaksbergen bij de Najaarsstoomdagen van de Museum Buurtspoorweg. Omdat ik in 2018 de kans gemist had om zowel de omC 909 als de 8107/SDHM 657 op de plaat te zteten, werd er revanche genomen. We zien de ex-SHM 657 'KIKKER' in haar donkergroene gedaante van de Nederlandsche Spoorwegen 8107 met een stoompendel naar Boekelo voor vertrek gereed op Haaksbergen.

NOVEMBER 2023 Vaarwel
AfbeeldingNS 1761 NmFrog 191123 by Leo ScribeNS
Na ruim 30 jaar trouwe dienst zwaait NS 1761 op 19 November 2023 te Nijmegen meteen IC-Berlijn af. Het betreft hier en afscheidsrit wegens het verdwijnen van de serie 1700 uit NS dienst per 10 December 2023. Omdat de laatste reguliere inzet van de 1700en de IC-Berlijns Amsterdam-Bad Bentheim waren, organiseerden NS Reizigers en de NVBS een afscheidsrit met de 1761 en een set IC-Berlijnrijtuigen, welke afscheidsrit in mum van tijd uitverkocht was. De rit, die de IC-Berlijn bracht op plekken waar ze normaal (bijna) nooit was geweest: Amersfoort--Zwolle (via Nijkerk)--Deventer--Arnhem--Nijmegen--Tilburg--Rotterdam--Utrecht--Amersfoort en het slechte weer heeft honderden, zo niet duizenden fotografen niet afgeschrikt om deze rit aan de vergetelheid te ontrukken.

DECEMBER 2023 Grijspluim
Afbeelding23 076 Elsterbrug 16twaalf23 by German Skribenz
Op 16 december 2023 passeert VSM 23 071 met een van de zes Christmas-Express stoompendels bij Elst een aardig aantal fotografen onder de voetgangersbrug tussen Elst en Arnhem-Zuid. Ondanks het grijze weer is de foto toch sfeervol genoeg geworden. Het was de eerste keer, dat ik de genoemde voetgangersbrug uitprobeerde.
Laatst gewijzigd door LEOSCRIBENS op di dec 26, 2023 12:20 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rob1965
Berichten: 1546
Lid geworden op: za jul 14, 2018 7:29 am

Re: Jaaroverzicht 2023 LeoScribens

Bericht door rob1965 »

April (Uiteraard. En graag gedaan!) en mei zijn favoriet!
Ik ben niet blasé bij een Nez-Cassé. Het slaat nergens op, maar het rijmt wel top :-))
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 LeoScribens

Bericht door VinceCargo »

December als favoriet, inclusief m’n eigen hoofd vanuit de voorste loc :lol:
Geen handvol, maar een land vol
Gebruikersavatar
derquinho
Berichten: 500
Lid geworden op: wo okt 08, 2014 1:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 LeoScribens

Bericht door derquinho »

Mooi overzicht!
wmbrands
Berichten: 395
Lid geworden op: zo mei 09, 2021 8:07 am

Re: Jaaroverzicht 2023 LeoScribens

Bericht door wmbrands »

Prachtig overzicht en leuk omschreven!
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 LeoScribens

Bericht door RemcoG »

Leuke serie Leo!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
spurt2244
Berichten: 368
Lid geworden op: vr apr 22, 2016 8:18 am
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 LeoScribens

Bericht door spurt2244 »

Mijn favoriet in deze serie is mei.
Plaats reactie