Jaaroverzicht 2023 Jamie

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2023.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2023 <je forum (nick)naam>
Plaats reactie
TreinspotOdz
Berichten: 149
Lid geworden op: za apr 04, 2020 7:18 pm

Jaaroverzicht 2023 Jamie

Bericht door TreinspotOdz »

Het voelt als de dag van gister dat ik mijn jaaroverzicht van 2022 aan het schrijven was, maar 2024 is alweer bijna aangebroken. Net zoals 2022 was ook dit jaar weer een absolute klapper waarin ik voornamelijk nieuwe fotogenieke gebieden heb gezocht.

JANUARI

Vrijwel de hele maand januari had ik simpelweg geen tijd, waardoor de SD-kaart ook amper werd gevuld. Alleen in het laatste weekend van januari trok ik samen met Rio en Mathijs richting het zuidoosten van Nordrhein-Westfalen voor de V200 en V100 van Museumseisenbahn Hamm. Zo stonden wij met ruim vijftien man gepositioneerd te Wulmeringhausen voor de Sonderzug. Na onderstaande klik maakten wij op ons dooie gemak onze terugweg naar station Olsberg terwijl de rest van de fotografen de achtervolging al hadden ingezet.

Afbeelding

-

MAART

Voor de hele maand maart had ik maar één concreet plan: een dagje aan KBS380 vertoeven. Zo werd op 1 maart met Toby richting Seelze gereisd om eens het viaduct boven de inrijder van dit giga-grote rangeerterrein uit te proberen voor de grote hoeveelheid aan verkeer op deze befaamde lijn. Hoewel de Altbau-teller op vijftien(!) stond gingen we uiteindelijk naar huis met maar één foto die naar wens is gemaakt. EGP passeerde ons met haar Mukran Port Smartron 192 103 en een welbekende ‘Gelber Garage’ aan de haak.

Afbeelding

-

APRIL

Eind maart stapte ik over op de EOS 70D van Canon en hierbij schafte ik ook een hoogstatief aan: de tweede dag van april werd de eerste zonfoto een feit!

Op zondag 2 april kon ik tussen het leren voor mijn toetsweek een gaatje maken voor de hobby: er kwam weer een ICNG van de Nederlandse Spoorwegen de grens over. Ditmaal met opvallend genoeg de 9902 als trekkracht wordt met aanzienlijk laag tempo de wijk Waldseite in Gildehaus doorkruist.

Afbeelding

-

MEI

Mei was voor mij een hele intensieve maand binnen de hobby. Zo werd onder andere de Marschbahn, Sporen naar het verleden bij de SGB en Gildehaus bij zonsondergang aangedaan. Hoe gaaf dat ook allemaal mag klinken blijft de absolute highlight in het oude vertrouwde Twente, bij Westermaat wel te verstaan. Vanuit onze oosterburen is de brandschone 186 941 onderweg richting Botlek. Met een fraai gemixte ketelset aan de haak passeert ze de alleenstaande fotograaf bij het welbekende fotopunt in Westermaat.

Afbeelding

-

JUNI

In juni werden er ook veel noemenswaardige foto’s geschoten, maar ook met één klapper die de rest ruimschoots overtreft. Zaterdag 3 juni stond voor mij in het teken van de 1700-locs voor de Berlijners. Na twee geslaagde platen werd ik getipt dat de Dinnertrain over de brug bij Zutphen zou rijden, een private 1700 als extraatje deze dag zag ik niet als een straf! Zodoende passeert TCS 101004 met trein 33206 de zes fotografen in Zutphen. Ongeveer een minuutje na deze foto besloot de batterij van mijn camera het ook op te geven: volgende keer ietsje beter voorbereiden.

Afbeelding

-

JULI

Het lekkere weer liet ons aan het eind van de lente een beetje in de steek. Ik wilde graag meerdere keren het buitenland bezoeken, maar door de extreem slechte weersvoorspellingen hield ik het op thuisblijven of het binnenland. Zodoende werd samen met Jona een dag ingepland om in het oosten des lands wat foto’s te maken van de eerder genoemde gele neusjes. Een dag van tevoren kregen wij echter te horen dat het Luxon-panoramarijtuig weer een bezoek aan ons land zou brengen: nieuw hoofddoel! Voor een betere compositie zouden wij op/achter de best wel drukke Bentheimerstraat moeten staan, en ja, je raadt het al: precies wanneer de bellen beginnen te rinkelen komen er twee auto’s bij ons in beeld gereden. Gelukkig had ik hier met het hoogstatief minder last van en kon de schade digitaal worden beperkt.

Afbeelding

-

AUGUSTUS

Nadat ik in de zomer van 2022 met Mathijs de WLE had bezocht, werd er vrijwel direct een plan gefabriceerd om hier weer eens terug te komen. Hoewel we de vorige keer de trein en vouwfiets als vervoersmiddelen gebruikten, werd er dit keer gebruik gemaakt van de automobiel, gaat allemaal wat makkelijker. Zodoende passeert met forse vertraging de G2000 van de twee fotografen kort buiten het dorpje Belecke met de welbekende Warsteiner-biertrein aan de haak.

Afbeelding

-

SEPTEMBER

In september kwam het lekkere zonnetje weer vaak tevoorschijn. Dit bood veel gelegenheden om er weer op uit te trekken om foto's te maken. Week 36 zat boordevol strakblauwe dagen en uitzonderlijke ritten op het Nederlandse spoor, zo reed op zaterdag 9 september KRE met vijf Rheingold-rijtuigen Venlo-Maasvlakte en retour. Na deze trein wilden we DB Gebrauchtzug naar Venlo opwachten te Breyell, maar helaas liep deze te veel vertraging op rond Mönchengladbach. Gelukkig passeerden er in de tussentijd ook genoeg leuke treinen, zoals op onderstaande foto. De 193 111 'Lago di Lugano' van SBB is met Mortara-shuttle 43414 onderweg van Mortara naar Gekkengraaf als de vier fotografen kort na het station van Breyell.

Afbeelding

-

OKTOBER

In oktober werd er maarliefst één foto gemaakt. Zeer onverwachts kwam de melding bij mij terecht van Freightliner wie met interessante tractie onderweg was van Rotterdam naar Polen. Met de fraaie Cargounit-bak op kop is het Poolse geheel onderweg tussen Oldenzaal en grensstation Bad Bentheim als de twee fotografen bij De Lutte gepasseerd worden.

Afbeelding

-

DECEMBER

De laatste maand van 2023 vermaakte ik mij vooral met dingen buiten de hobby, mede door de nadelige weersomstandigheden. Op zaterdag 17 december besloot het weer echter enigszins mee te werken, zodoende besloot ik er toch even op uit te trekken met twee vrienden. Op de beoogde stek waar we de 110 350 wilden klikken liet de zon zich niet sterk genoeg zien, waardoor een inhaalpoging werd ingezet richting de Rijn. Zo kwamen we in Oberwinter terecht. Onderstaande foto toont de passage van de 110 van TeutoLok met een sleep Euro-Express-rijtuigen van Bad Bentheim naar Koblenz kort na het station van Oberwinter.

Afbeelding

-

BONUS

De bonusplaat komt deze keer uit mei, waarin zoals ik eerder beschreef ontzettend veel foto's zijn gemaakt. In de loop van de ochtend van zaterdag 27 mei zou het steeds meer dicht moeten trekken rond Twente, maar gelukkig bleef het de hele dag nagenoeg strakblauw. Zodoende konden we onder mooie lenteomstandigheden de 1750 van NSI met Intercity 143 van Amsterdam Centraal naar Osnabrück Hbf even voor Rijssen fotograferen.

Afbeelding

---

Een jaaroverzicht betekent ook dat we rond de feestdagen zitten, daarom wil ik hierbij iedereen hele fijne feestdagen en een voorspoedig 2024 wensen. Een jaar waarin we natuurlijk veel nieuwe foto's aan de collectie gaan toevoegen!
Laatst gewijzigd door TreinspotOdz op ma dec 25, 2023 10:46 am, 1 keer totaal gewijzigd.
:)
wessele
Berichten: 759
Lid geworden op: do jun 13, 2013 11:27 am
Locatie: Waardenburg

Re: Jaaroverzicht 2023 Jamie

Bericht door wessele »

Nette serie Jamie! April is mijn favoriet.
Saitzee
Berichten: 587
Lid geworden op: zo mar 10, 2013 8:56 am

Re: Jaaroverzicht 2023 Jamie

Bericht door Saitzee »

Leuk overzicht. Augustus mijn favoriet!
Jona Brans
Berichten: 1633
Lid geworden op: zo mei 12, 2019 12:52 pm
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Jamie

Bericht door Jona Brans »

Mooie foto's Jamie, leuk om te zien hoe je zo vooruit bent gegaan! Desondanks is januari mijn favoriet door de bijzonder fraaie sfeer :)
Gebruikersavatar
Luka
Berichten: 1495
Lid geworden op: ma sep 02, 2019 3:30 pm
Locatie: Schiedam

Re: Jaaroverzicht 2023 Jamie

Bericht door Luka »

Mooie serie! Juni en de bonus zijn mijn favorieten
Rubenr
Berichten: 381
Lid geworden op: ma feb 14, 2022 6:31 pm
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Jamie

Bericht door Rubenr »

Prachtig overzicht, met als favoriet Mei!
de-treinfan
Berichten: 214
Lid geworden op: ma jun 22, 2020 10:25 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Jamie

Bericht door de-treinfan »

Leuk jaaroverzicht Jamie! Juni is toch wel mijn absolute favoriet. :D
NS1707
Berichten: 386
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Jamie

Bericht door NS1707 »

Mooi overzicht met januari als prachtige start!
Mattie
Berichten: 610
Lid geworden op: za aug 29, 2015 3:56 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Jamie

Bericht door Mattie »

Leuk overzicht met een paar bekende platen! De bonusplaat blijft geweldig!
arnold
Berichten: 14630
Lid geworden op: di aug 21, 2012 2:51 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Jamie

Bericht door arnold »

Leuke serie. Oktober favoriet.
DDZ7504
Berichten: 3884
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Jamie

Bericht door DDZ7504 »

Mooi zeg! Ik ga voor juni.
Ik ben de wolkenlotto aan het winnen.
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Jamie

Bericht door VinceCargo »

Ook hier is kiezen toch wat te lastig. Een geweldig en gevarieerd overzicht!
Geen handvol, maar een land vol
Gebruikersavatar
RedmarStam
Berichten: 149
Lid geworden op: vr dec 28, 2018 5:01 pm
Locatie: Veendam

Re: Jaaroverzicht 2023 Jamie

Bericht door RedmarStam »

Poah, wat een lekker gevarieerde reeks! Ook vanuit hier is het lastig kiezen... :lol: :D
Flickr: --> Klik <--
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3960
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Jamie

Bericht door Jeroen »

Juli vind erg origineel gedaan, daarom mijn favoriet.
Bitter nun boik van ut zoipuh, dan nun bult van ut werkuh
David
Berichten: 1544
Lid geworden op: do sep 06, 2012 10:55 am
Locatie: Norrköping
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Jamie

Bericht door David »

Fraaie serie! Juni is favoriet hier
dvc
Berichten: 488
Lid geworden op: wo nov 27, 2013 6:51 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Jamie

Bericht door dvc »

Leuk en gevarieerd overzicht, Jamie! Mijn favorieten zijn juni en de bonus.
spurt2244
Berichten: 369
Lid geworden op: vr apr 22, 2016 8:18 am
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Jamie

Bericht door spurt2244 »

Mooi overzicht geworden!
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Jamie

Bericht door RemcoG »

Tof-overzicht Jamie! Mei is prachtig!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
Gebruikersavatar
derquinho
Berichten: 500
Lid geworden op: wo okt 08, 2014 1:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Jamie

Bericht door derquinho »

Schitterend overzicht! Bij april was ik ook, juli is mijn favoriet!
Plaats reactie