Jaaroverzicht 2023 Steven

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2023.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2023 <je forum (nick)naam>
Plaats reactie
DDZ7504
Berichten: 3884
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm
Contacteer:

Jaaroverzicht 2023 Steven

Bericht door DDZ7504 »

Het jaar 2023 is voor mij gigantisch snel voorbij gevlogen. Ironisch, want op persoonlijk gebied is er werkelijk niets noemenswaardigs gebeurd of veranderd. Het was simpelweg een kwestie van werken, genieten van de zonnige dagen en gewoon doorgaan. Ondanks het teleurstellende weer dit jaar, werd er zowaar vaker foto's gemaakt dan in 2022, ware het wel dat veruit de meeste van die fotodagen kortstondige bezoekjes aan plekken in de buurt waren. Ik zou een heel Moordrecht-jaaroverzicht kunnen maken, maar dat bespaar ik jullie ;) Ook werd er veel aandacht besteed aan ICNG, die blijken hier in de buurt nogal veel te rijden. Het voelde wel alsof qua weer de mooiste dagen precies vielen op de dagen dat ik absoluut niet onder werk uit kon, en dat het vervolgens regende op de dag dat ik wél vrij was. Maar zoals ik vaker zeg, soms zit het mee, meestal zit het tegen. Alles bij elkaar heeft het in elk geval toch nog de nodige leuke plaatjes opgeleverd, dit jaar wél een overzicht met precies 1 (zon)foto per maand. Degenen die ook wel eens of Treinposities of Trainspo kijken, zullen deze plaatjes wellicht al gezien hebben, maar dat neemt de pret niet weg denk ik.

JANUARI
Afbeelding
NSI 3303 | Trein 91390 Amersfoort Centraal - Utrecht Centraal | Groenekan | 11-01-2023
Op een niet nader te noemen social media platform (en daarna ook hier op het forum) werd op 11 januari gedeeld dat ICNG 3303, de eerste in Nederland met de Flow-kleurstelling, z'n eerste rit op eigen kracht zou maken vanuit Amersfoort naar Utrecht. Aangezien het net aan het opklaren was, en ik "toch niets beters te doen had", werd richting Groenekan gereden, waar de wolken precies op tijd waren verdwenen en de zon ook nèt op tijd goed was gedraaid. ICNG kan gelukkig aardig wat hebben qua haaks staande zon, iets wat later in het jaar ook meermaals handig van pas kwam. Uiteindelijk kwam 'ie met zo'n 10 minuten vertraging langs de zowaar eenzame fotograaf.

FEBRUARI
Afbeelding
ČDC 186 373 | Trein 43377 Europoort - Lehrte MegaHub / Lovosice Jih | Salzbergen | 26-02-2023
In februari was het gelukkig alweer wat vaker mooi weer. In de eerste volle week van de maand werd al twee dagen besteed in het midden van het land, maar in de laatste week besloot ik een dagje richting het oosten te gaan in de hoop nog wat 1700'en vast te kunnen leggen. Helaas was het net niet helemaal strakblauw, en dat zorgde voor een flink aantal spannende momenten, waaronder een eigenlijk net niet goed gelukte foto van een 1700 onder Duitse portalen. Ook viel het goederenverkeer flink tegen deze dag. De enige goederentrein die wel via Bad Bentheim reed, was de Lovosice shuttle van LTE / ČD Cargo. In tegenstelling tot vorig jaar, zette ČD dit jaar vooral logoloze Akiem 186'ers in op deze trein. Op 25 februari was het echter de volledig in EP Cargo / LokoTrain kleuren rijdende 186 373 die naar Nederland was gestuurd met deze trein. Dit bleek geen groot succes voor de vervoerders, want deze loc was nog nooit in Nederland geweest, en ervaring leert dat dat nog wel eens problemen oplevert (denk aan het ontbreken van de juiste key om de Betuweroute op te kunnen bijvoorbeeld). Voor de zekerheid werd de loc dan ook in opzending meegenomen. Dat gebeurde ook met de retourtrein op 26 februari, de 193 729 gaf voorspan. Nadat de trein bij Hengelo op de foto was gezet, kreeg ik door dat de LTE loc er in Oldenzaal af zou gaan, en dat de bestickerde TRAXX vanaf daar de trein verder zou rijden richting Lehrte. Ondanks de opkomende stapelwolkjes werd de achtervolging naar Salzbergen ingezet, wat uiteindelijk goed uitpakte.

MAART
Afbeelding
Lineas 186 292 | Trein 70460 Rotterdam Centraal - Utrecht Centraal | Oudewater | 15-03-2023
In maart kon alweer lekker veel gedaan worden, net als voorgaande jaren. In eerste instantie had ik een niet nader te noemen Vectron-foto in gedachte voor het overzicht, maar last-minute werd toch besloten een andere foto te gebruiken. Op 15 maart werd ik getipt over een bijzonder ritje, Railexperts reed met de Lineas 186 292 een gezelschapsritje van Utrecht naar de Maasvlakte en terug. Aangezien het twee SSN rijtuigen waren, gokte ik erop dat het geheel eerst leeg naar Utrecht zou gaan, en dat bleek ook zo te zijn. Bij de toen nog bestaande wachtsporen van Oudewater kon de vers bestickerde en daarmee nog schone loc, met een eigenlijk totaal niet bijpassende maar daarmee wel leuke trein, onder een toen nog strakblauwe hemel op de foto gezet worden. De combinatie werd die dag nog twee keer succesvol vastgelegd, waaronder op de havenlijn zelf, daarna begon het toch echt bewolkt te raken.

APRIL
Afbeelding
RXP 9902 + NSR 3135 | Trein 41791 Braunschweig Hbf - Zwolle | Zenderen | 02-04-2023
Deze dag zou RXP een ICNG naar Zwolle brengen, dus werd weer koers gezet richting het oosten. Na eerst de Lovosice shuttle vastgelegd te hebben in de Eempolder, reed ik door naar Colmschate waar ik het ICNG-transport wilde opwachten. Ondanks dat deze al in Bad Bentheim stond, duurde het dusdanig lang dat de zon bij Colmschate al vrijwel haaks stond. Op de gok werd doorgereden naar Zenderen, waar na even wachten het bericht binnen kwam dat men eindelijk het land in was. Snel werd naar de stek gelopen en positie genomen, wat geen overbodige luxe bleek, men kon direct achter de IC door. Zo zien we de toen nog rode 9902 met de bekende container- en schutwagens, ICNG 3135 en een Optima Express rijtuig kruisingsvrij bij de Esweg passeren. Er werd hierna ook nog een uurtje op de IC Berlijn gewacht, omdat ik niet verwachtte terug te komen naar deze stek voor de 1700'en buiten dienst zouden gaan, en daar heb ik uiteindelijk gelijk in gekregen.

MEI
Afbeelding
SBBC 193 657 | Trein 40042 Melzo Scalo - Waalhaven Zuid | Moordrecht | 31-05-2023
Mei bleek uiteindelijk de meest succesvolle fotomaand te zijn. Vooral in de tweede helft van de maand was het vaak zonnig, en uiteindelijk zelfs zomers warm. In de laatste week van de maand gebeurde er iets wat ik niet snel verwacht had mee te maken: door een storing kon er geen goederenverkeer rijden tussen Kijfhoek en de Rotterdamse havens via de Barendrechttunnel. Dit gebeurde in eerste instantie 's nachts, en op de ochtend van 31 mei leek het allemaal weer opgelost. Toevallig was deze dag de European Sleeper te laat, waardoor deze bij Willemsdorp goed voor de zon reed. Daar werd ook de Blerick-shuttle vastgelegd. Vlak na die klik kwam de melding dat de Barendrechttunnel opnieuw problemen had, en dat het herstel daarvan wel eens langer zou kunnen duren. Aangezien er bij Dordrecht niets meer kwam, werd snel verkast naar Moordrecht, de eerste treinen waren inmiddels al bovenlangs gestuurd. Na een voorgemelde waardeloos beladen RFO trein leek het even rustig te blijven tot de volgende omleider kwam. Niets bleek minder waar, want geheel onverwacht kwam er nog geen 5 minuten na de RFO trein nóg een cargo om de hoek, en die bleek wél fantastisch beladen te zijn. Het betrof een Shadowpiercer van SBB met de Melzo shuttle, die sinds dit jaar weer naar de Waalhaven gaat. Het bleek de eerste van vele leuke treinen die die dag, en de volgende dag, vastgelegd konden worden.

JUNI
Afbeelding
NSI 186 004 + 16475 + SR10 + 186 009 | Trein 1 Den Haag HS - Brussel-Zuid/Midi | Nispen | 20-06-2023
Op 20 juni vertrokken Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima voor een staatsbezoek naar België. En ze deden dat zowaar met de trein. Het bleek echter wel het afscheid te worden van het Koninklijk Rijtuig SR10. Ik had ruim van te voren vrij genomen, ook omdat ik nog een bezoek wilde brengen aan het vakantieadres van mijn ouders die dag. Het bleek ook nog eens mooi weer te zijn, dus werd gekeken waar de trein het beste op de foto gezet kon worden. De keuze viel op Nispen, vlak ná de bocht, want daar stond de zon al het verst doorgedraaid. Bij aankomst was ik zowaar de enige fotograaf, dat duurde echter niet lang. Omdat de SR11 en SR12 geen toelating in het buitenland hadden, werden er twee rijtuigen uit stam 16475 gehaald en gebruikt als begeleidingsrijtuigen. NS had wat mij betreft wel wat meer moeite mogen doen om de locs helemaal schoon te krijgen, maar het is alsnog beter dan de Connecting Europe Express van vorig jaar...

JULI
Afbeelding
RFO 193 949 | Trein 42316 Passau Gbf - Botlek | Vuren | 08-07-2023
De combinatie meer werken en minder vaak zonnig weer, zorgde er in juli voor dat er wat minder vaak op pad werd gegaan. Wel werd er op 8 juli een half dagje langs de Betuweroute gespendeerd, waar vooral RFO de boventoon voerde. Dit jaar heeft RFO er flink veel Vectrons bijgekregen, waarvan het grootste deel ook bestickerd is. Deze dag konden zes verschillende RFO Vectrons op de foto gezet worden, waarvan de laatste de leukste was. De "nieuwe haai" 193 949 was vanuit Duitsland gemeld met een dieselolietrein, welke perfect voor de zon langs de bekende plek bij Vuren kwam. Hierna kon de fotograaf redelijk tevreden weer naar huis.

AUGUSTUS
Afbeelding
RFO 1828 | Trein 47340 Děčín hl.n. - Kijfhoek Noord | Moordrecht | 13-08-2023
Ook in augustus viel het weer regelmatig tegen. Desondanks heb ik toch een paar leuke plaatjes kunnen maken, waardoor het kiezen best lastig was. Werkzaamheden aan de Brabantroute zorgde een paar dagen lang voor omleidingen via Gouda, RTB Cargo kwam met een nieuw bestickerde loc, de Dinnertrain werd een aantal keer vastgelegd en er werden wat plaatjes gemaakt van de inmiddels in dienst zijnde ICNG treinstellen. De keuze is uiteindelijk gevallen op RFO, namelijk een foto van de 1828. Op 13 augustus reed deze een keteltrein vanuit Bad Bentheim, en aangezien er na opnieuw een bewolkte dag toch nog wat gaten in de bewolking te zien waren, werd een poging gewaagd. Dit bleek de juiste keuze, want precies rondom de zon was het geheel opgeklaard.

SEPTEMBER
Afbeelding
Railtraxx 266 001 | Trein 47526 Andernach - Antwerpen Noord | Breyell | 06-09-2023
In september waren er gelukkig weer flink wat zonnige dagen. Op 6 september kon ik een dagje vrij krijgen van m'n werk, en dus werd er met een medefotograaf afgesproken om eens richting omgeving Krefeld te rijden. Een regio waar ik nog nooit was geweest. Mijn verwachtingen waren niet al te hoog, dan kon het alleen maar mee vallen. Desondanks werden er niet bijster veel treinen in die regio vastgelegd, naar zeggen van de medefotograaf had hij het ook nog nooit zo rustig meegemaakt. Ach, je kunt niet alles hebben. Aan het eind van de middag werd dus maar post gevat bij Breyell, omdat er nog een aantal leuke treinen naar Nederland onderweg waren. Een hardnekkig groepje storingen zorgde er echter voor dat de voorgemelde treinen erg lang op zich lieten wachten. Na passage van een logoloze KombiRail en Medway, Captrain met leeg kolen en de zoveelste DB trein kon er nog één interessante trein vastgelegd worden voordat de zon achter de bomen verdween, dat bleek Railtraxx te zijn met een Rasselsteiner. De loc leek bij het wegrijden uit Breyell meer op een stoomtrein dan een relatief moderne dieselloc, maar ik geloof dat er genoeg liefhebbers zijn van deze rook.

OKTOBER
Afbeelding
TCS 102001 | Trein 33250 Watergraafsmeer - Gouda | Schipluiden | 01-10-2023
In oktober werden, op de eerste dag na, alleen maar foto's bij Moordrecht en Willemsdorp genomen. Dat de keuze voor deze maand op een foto van 1 oktober valt, is dan ook geen verrassing. Deze dag werd begonnen bij Hulten, waar een handvol goederentreinen én een ICNG op de foto gezet konden worden. Toen de zon daar haaks begon te staan, kwam ik op het idee om richting Schiedam te rijden om daar nog een ICNG plaatje te maken. Dat, in combinatie met een paar plaatjes van 186 met ICR, stond al een tijdje op het lijstje. Toevallig bleek dat ook het LM van de Dinnertrain daar langs zou komen, onderweg naar Gouda. Als groot fan van deze trein, kan een plaatje ervan ook niet in mijn jaaroverzicht ontbreken. Bij Schipluiden kon de trein worden vastgelegd, de fotograaf blij dat de dikke sluier nèt op tijd voorbij de zon geschoven was.

NOVEMBER
Afbeelding
NSI 1750 + DB 7701 | Trein 143 Amsterdam Centraal - Berlin Ostbahnhof | Duur | 28-11-2023
Lang leek het erop dat november geheel foto-loos zou lopen. Op de dag van de afscheidsrit van de 1700'en was het weer ook teleurstellend slecht, en dat bleek een goede inschatting want ondanks drie pogingen op diverse 1700'en was de enige zonplaat van de dag een ICNG. Tot er ineens een zonnige dag werd voorspeld op 28 november. Er werd snel nog een dag geruild met een collega, waardoor ik die dag op pad kon. 's Ochtends bleek IC 143 gepland te staan met de van afscheidsstickers voorziene 1750, plan was dus om die tussen Terschuur en Harselaar vast te leggen. Toen ik bij Utrecht reed, werd ik gebeld door een medefotograaf met de mededeling dat deze echter omgeleid zou worden via Zwolle. De GPS werd dan ook ingesteld op omgeving Wijhe, wat iets meer kilometers betekende. Dat bleek het gelukkig wel waard, want na een kwartiertje wachten bij Duur kon de omgeleide IC Berlijn in een prachtig zonnetje vastgelegd worden. Beter licht dan dit wordt het niet, zou je denken...

DECEMBER
Afbeelding
RRI 193 620 | Trein 51219 Houtrakpolder - Maasvlakte West | Moordrecht | 06-12-2023
Zou je denken? Of kan het toch mooier? 6 december begon zoals altijd weer bewolkt, maar halverwege de ochtend klaarde het vanuit het westen een beetje op. Omdat er opnieuw een ICNG-afnamerit via Gouda zou rijden, besloot ik even een kijkje te nemen bij Moordrecht. Deze afnamerit kon met succes in de zon worden vastgelegd, met een prachtige wolkenlucht op de achtergrond die de IC Berlijn foto van november misschien nog mooier had kunnen maken. Na passage van de ICNG besloot ik nog even af te wachten of er nog iets kwam, vooral omdat Rhenus Rail en RRF recent een containerverbinding waren gestart tussen Amsterdam en Rotterdam die vaak op woensdag rond die tijd naar Rotterdam reed. De genoemde wolkenlucht kwam, in eerste instantie ongemerkt, echter steeds dichterbij. Niet veel later kwam de melding dat de Rhenus trein inderdaad onderweg was, en wel direct in het volgende goederenpad zou zitten. De lucht werd ondertussen dusdanig zwart dat ik al aan het overwegen was om te vertrekken, maar in de buurt van de zon kwam het nog niet. "Ik geef het nog heel even", dacht ik bij mezelf. Dat bleek een ware mega zet, want er ontstond ineens een regenboog vol in beeld! De combinatie trein+zon+regenboog is vast en zeker een wens van vele fotografen, en iets wat maar zelden gebeurt. Ik kon mijn geluk dan ook niet op toen vlak na verschijnen van de regenboog, de verwachte goederentrein ook in zicht kwam. Sterker nog, de regenboog werd zelfs nog een stukje feller! De trein was gelukkig volbeladen, de ietwat saaie loc nemen we in dit geval maar voor lief. Nog geen minuut na de klik begon het te regenen, en niet veel later hagelde het zelfs ook nog kortstondig. Hoeveel geluk kan een mens hebben :-))

Op kerstavond wens ik iedereen fijne feestdagen een vrolijk en spoors 2024 toe. Moge de plaatjes nog mooier worden!
Laatst gewijzigd door DDZ7504 op vr dec 29, 2023 11:17 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik ben de wolkenlotto aan het winnen.
Gebruikersavatar
derquinho
Berichten: 500
Lid geworden op: wo okt 08, 2014 1:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Steven

Bericht door derquinho »

Leuke plaatjes Steven! Ik zou je actuele platen graag (ook) op Flickr zien. December is mijn favo, ondanks de saaie loc!
ZO6176
Berichten: 488
Lid geworden op: zo okt 04, 2020 2:46 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Steven

Bericht door ZO6176 »

Geweldige plaatjes. December is mijn favoriet
Mister1736
Berichten: 272
Lid geworden op: di sep 02, 2014 11:00 am

Re: Jaaroverzicht 2023 Steven

Bericht door Mister1736 »

Leuk en divers overzicht Steven 👍🏻👍🏻👍🏻.
BjörnNielsen
Berichten: 969
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Steven

Bericht door BjörnNielsen »

Mooi jaaroverzicht Steven! September en december vind ik de mooiste
Gebruikersavatar
stijn55
Berichten: 396
Lid geworden op: vr mei 08, 2020 7:40 am
Locatie: Deurne

Re: Jaaroverzicht 2023 Steven

Bericht door stijn55 »

September en december zijn absoluut favoriet!! Netjes.
de-treinfan
Berichten: 214
Lid geworden op: ma jun 22, 2020 10:25 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Steven

Bericht door de-treinfan »

Prachtig jaaroverzicht Steven! Voor mij is november het mooist geworden.
Ik wens je een gelukkig en gezond 2024 – hopelijk ook met wat beter weer!

P.S. Ik zou zeker ook van een Moordrecht-overzicht genieten. ;)
NS1707
Berichten: 386
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Steven

Bericht door NS1707 »

Heel fraai overzicht weer, Steven! April en september zijn hier favoriet!
Rubenr
Berichten: 381
Lid geworden op: ma feb 14, 2022 6:31 pm
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Steven

Bericht door Rubenr »

Lekker overzicht, ik ga voor September!
Mattie
Berichten: 610
Lid geworden op: za aug 29, 2015 3:56 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Steven

Bericht door Mattie »

Leuke platen Steven! Juli is mijn favoriet.
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Steven

Bericht door VinceCargo »

Leuk overzicht met een schitterende afsluiter! Als dat nou toch eens een stickerloc was geweest….
Geen handvol, maar een land vol
Gebruikersavatar
Marcel
Berichten: 2342
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 6:55 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Steven

Bericht door Marcel »

Leuk overzicht Steven, leuk om ook weer eens wat actuele plaatjes te zien op deze manier!
"The chase is better than the catch."
David
Berichten: 1544
Lid geworden op: do sep 06, 2012 10:55 am
Locatie: Norrköping
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Steven

Bericht door David »

Mooi overzicht met een spectaculaire afsluiter! September bevalt ook erg goed.
DDZ7504 schreef: zo dec 24, 2023 10:57 pm... maar ik geloof dat er genoeg liefhebbers zijn van deze rook.
Check :-))
Gebruikersavatar
erica
Berichten: 3853
Lid geworden op: za mar 01, 2014 5:38 pm
Locatie: Mokum
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Steven

Bericht door erica »

December is mijn favoriet.
Staaijeren
Berichten: 266
Lid geworden op: di mei 03, 2016 6:41 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Steven

Bericht door Staaijeren »

Mooie serie Steven ik ga voor februari en augustus
Foto's op Flickr
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3432
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Steven

Bericht door Rens »

December springt er echt uit qua lichtomstandigheden.
wmbrands
Berichten: 395
Lid geworden op: zo mei 09, 2021 8:07 am

Re: Jaaroverzicht 2023 Steven

Bericht door wmbrands »

Mooie serie! December is mijn favoriet. Wat een contrast met de lucht, en dan die regenboog erbij...
arnold
Berichten: 14629
Lid geworden op: di aug 21, 2012 2:51 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Steven

Bericht door arnold »

Mooie serie. September en December zijn favoriet.
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3960
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Steven

Bericht door Jeroen »

Mooi om wat actuele foto's van je te zien! Mooi overzicht!
Bitter nun boik van ut zoipuh, dan nun bult van ut werkuh
dvc
Berichten: 488
Lid geworden op: wo nov 27, 2013 6:51 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Steven

Bericht door dvc »

Leuk overzicht Steven, zonde van de loc in december..
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Steven

Bericht door RemcoG »

Een gaaf en erg mooi overzicht! Juli en NATUURLIJK december zijn mijn topfavorieten!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
ThijsvLoon
Berichten: 157
Lid geworden op: di dec 31, 2019 3:43 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Steven

Bericht door ThijsvLoon »

Prachtige reeks Steven! December vind ik erg fraai zeg!
NovioSites
Berichten: 1227
Lid geworden op: ma mei 13, 2013 2:55 pm
Locatie: Bgn

Re: Jaaroverzicht 2023 Steven

Bericht door NovioSites »

Mooi overzicht! September is mijn favoriet maar het licht bij december is ook absoluut een compliment waard!
Ruben01
Berichten: 1298
Lid geworden op: do jan 04, 2018 2:41 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Steven

Bericht door Ruben01 »

Fraaie reeks! September en vanzelfsprekend december zijn mijn favorieten.
Plaats reactie