Div data | Stamlijn Zwijndrecht

Ruimte voor het plaatsen van foto's en reportages.
Forumregels
Graag het volgende formaat gebruiken voor de titel van een fototopic: 'Datum of periode | Thema of locatie(s) van de fotoserie'
Plaats reactie
The_Knitter
Berichten: 3912
Lid geworden op: wo aug 22, 2012 1:00 pm
Locatie: Zwijndrecht

Div data | Stamlijn Zwijndrecht

Bericht door The_Knitter »

Goedenavond!

De treinenhobby is de laatste tijd op een laag pitje gekomen. Dat had zo zijn redenen, en ik heb er veel over nagedacht, en besloten de treinenhobby te beperken qua fotograferen en dergelijke. Dat betekent dat ik dus nog weinig op pad ben en ga, en na mijn geplande reisje naar het oostblok in september/oktober, het helemaal stil komt te liggen. Nog een en ander aan museummaterieel zal ik blijven klikken als ik er tijd/zin voor heb, maar verder gaat mijn leven verder en valt het treinen fotograferen daar niet meer onder.
Ik blijf wel actief met oa het vrijwilligerswerk bij de SSN en ga waarschijnlijk ook meehelpen bij de RTM bij evenementen. Verder zal ik andere hobby's meer gaan oppakken en mijn geliefde vakantiereisjes nog meer gaan ondernemen. Een volgende reis wordt een maand naar Noorwegen, nadat ik dit jaar in Canada zat voor meerdere weken.

Ben momenteel mijn archieven aan het doorspitten en er komen de komende tijd veel foto's online. Nieuwe foto's zullen er weinig volgen zoals reeds vermeld.

Ik wil hier in dit topic even een serie foto's van de bedieningen van Zwijndrecht gaan delen, die zo ongeveer steeds door mijn achtertuin rijdt. Toen ik nog in Gorinchem werkte, had ik vaak na mijn vroege diensten tijd voor de bedieningstrein. Toen was er ook projectvervoer, dus heb veel kunnen fotograferen.

In 2012 fotografeerde ik net met een dSLR, maar moest nog veel leren. De foto's ben ik dan ook niet heel tevreden mee, maar leuk voor de archieven.

Nadat het vervoer in Zwijndrecht bijna een jaar stil had gelegen, had Van Leeuwen Buizen het spoorvervoer weer opgestart. Op 27 april 2012 was ik aanwezig om de afvoer te fotograferen, Gezien ik nachtdienst had gehad, en pas om 02:00 in bed lag, werd ik gewekt door de aanvoertrein en ben ik snel naar de dijk gegaan voor enkele foto's. De trein reed onregelmatig.
Afbeelding
DBS 6469+afvoer Van Leeuwen Buizen (62525) by Durk Houtsma., on Flickr

De trein is net de poort uitgereden en onderweg terug naar de Kijfhoek.

Afbeelding
DBS 6469+Afvoer Van Leeuwen Buizen (62525) by Durk Houtsma., on Flickr

Afbeelding
Ook werd 1 van de 2 oude aansluitingen van Unimills gepasseerd, al enige jaren niet meer in gebruik.

Afbeelding
Ook aansluiting 2 van Unimills werd gepasseerd, ook hier stond het hek al jaren vastgeroest..

Op 4 juni 2012 was de geel/grijze 6479 op de stamlijn bezig met een sleepje beladen wagens aan te voeren, en is bijna bij de poort gearriveerd. Het ging getrokken, en dat was opmerkelijk. De lok had zich ingesloten, en werd geholpen door de shovel van Van Leeuwen Buizen. De lok ging los naar 1 van de 2 kopsporen, en met de shovel werden de wagens naar het andere spoor geduwd.

Afbeelding

Tussen 2012 en 2014 heb ik er nog nauwelijks foto's gemaakt, tot ik in 2014 weer foto's kon maken ná het werk. Even later veranderde ik van werk, en was het over met de pret. Wel was er projectvervoer, en kwamen ze soms tot 3 keer per week over de dijk tuffen.
Afbeelding
28 Februari 2014 - Al meer dan 4 jaar geleden. Het vervoer op stamlijn Zwijndrecht heeft vele pieken en dalen gehad, en zelfs een stop in het vervoer. De buizen gingen toen ineens weer rijden, zelfs een periode met 3 treinen per week van steeds rond de 10 wagens.
Die projecten zijn alweer voorbij, maar nog steeds bijna wekelijks komt er op woensdag een treintje de stamlijn Zwijndrecht over gereden.
De Gemeente Zwijndrecht is echter druk bezig met vele verbeteringen van de dijk. Zo zijn er vanuit de zijstraten steeds aardige dijkopgangen die de gemeente graag verhogen wil, maar vanwege het spoor is dit niet mogelijk, tenzij men het spoor ophoogt wat een hoge kostenpost geeft.
De stamlijn kwam daardoor sterk in discussie te staan, want Gemeente Zwijndrecht wilde niet voor de kosten opdraaien, maar ProRail eigenlijk ook niet. Er gingen dus gesprekken op om de stamlijn op te breken, maar zover mij bekend is dat toch weer enige tijd opgeschort. Wel is men bezig de dijk te verbeteren.

In 2014 was er nog druk treinverkeer en was er van opbreken nog geen sprake.
De trein rijdt hier ter hoogte van omloopspoor Kreekweg, en zal na het omlopen van de lok geduwd naar Van Leeuwen Buizen gaan. Ditmaal stonden er geen wagens binnen, die waren 2 dagen eerder al opgehaald maar niks gebracht.

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
DBS 6478 + aanvoer Van Leeuwen Buizen Zwijndrecht
Omdat ik pas om 14:00 moest beginnen met werken in Gorinchem, kon ik nog mooi de aanvoertrein van Zwijndrecht vastleggen. De 6478 trekt hier 12 wagens, waaronder 6 Duitse rongenwagens Rbns en 6 Tsjechische rongenwagens Roos de dijk op.

Afbeelding
Snel werd doorgereden naar het straatspoor, wat inmiddels professioneel om zeep geholpen is vanwege de vele vrachtwagens die hier parkeerden. Nu is het straatspoor opgebroken en vervangen door normaal spoor. De parkeerstrook is dus ook verdwenen.

Afbeelding
Nadat de 6478 de wagens op de Kreekweg had geparkeerd, ging men de lege sleep wagens uithalen en eveneens op de Kreekweg droppen. Gezien er tussen beide vrijbalken precies 12 wagens pasten, was het passen en meten geblazen om de overweg niet langdurig geblokkeerd te houden.

Afbeelding
De beladen set werd vervolgens weer naar Van Leeuwen Buizen geduwd.

Een week later had ik een week vrij genomen, en kon ik dus ook wat fotograferen.
Afbeelding
DBS 6454 + Afvoer Van Leeuwen Buizen by Durk Houtsma., on Flickr
Op donderdag 5 Februari 2015 haalde DB Schenker solo de op 28 Januari geplaatste wagens bij Van Leeuwen Buizen uit. Om de set compleet te krijgen, moest eerst één spoor leeggehaald worden, en aansluitend gecombineerd worden met de wagens op het andere spoor.
Hier heeft de 6454 net 6 Tsjechische wagens uitgehaald, en nadat het wissel omgelegd is, worden deze met de 6 Duitse rongenwagens gecombineerd.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Over het straatspoor

Afbeelding
En vanaf de stadsbrug naar Dordrecht gefotografeerd

Op 6 februari kwam DB weer, ditmaal om wagens te plaatsen. Ditmaal 6 Tsjechische en 1 Duitse rongenwagen.
Afbeelding
DBS 6431 + aanvoer Van Leeuwen Buizen Zwijndrecht by Durk Houtsma., on Flickr

Afbeelding
Unimills wordt gepasseerd

Afbeelding
En na het omlopen op de Kreekweg.

Vrijdag 11 maart 2015 had ik weer een late dienst, en werd DB voor het werk weer eens vastgelegd.
Afbeelding
DBC 6425 met afvoer Zwijndrecht by Durk Houtsma., on Flickr
11 Maart 2015 - DB Cargo was op vrijdag 11 maart 2015 weer druk in de weer om een sleep lege wagens uit te halen bij Van Leeuwen Buizen, en aansluitend weer eenzelfde lengte aan wagens binnen het hek te plaatsen. Een fijne opleving na lange stilstand was 2015!

Afbeelding
Na het wegzetten van de lege wagens werden er weer volle geplaatst.

Afbeelding
En bij de poort van het terrein aangekomen moest even gewacht worden tot het hek open ging, en kon deze foto gemaakt worden. Deze foto is uiteindelijk nog gebruikt door Van Leeuwen Buizen in promotie items.

Zover ik kan zien zijn dit wel de bedieningen die ik nu op de camera heb, mochten er meer boven water komen (wat niet onwaarschijnlijk is) zal ik die nog posten.
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3432
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Div data | Stamlijn Zwijndrecht

Bericht door Rens »

Leuke serie en het is duidelijk te zien dat niet elk project hetzelfde soort buizen bracht!
Plaats reactie