Jaaroverzicht 2022 Rubenr

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2022.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2022 <je forum nicknaam>
Plaats reactie
Rubenr
Berichten: 381
Lid geworden op: ma feb 14, 2022 6:31 pm
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Jaaroverzicht 2022 Rubenr

Bericht door Rubenr »

Hey! 2022 was voor mij echt een prachtig jaar, een jaar zonder Lockdown's en gelukkig geen corona maatregelen. Dit jaar begon ik ook met treinen vast te leggen: Begin dit jaar maakte ik mijn eerste foto, in Barneveld (uiteraard:). Als ik nu terugkijk ben ik er wel wat op vooruit gegaan; Toen keek ik helemaal niet naar de zonstand. Eerst filmde ik vooral, maar in Januari ben ik begonnen met fotograferen. Begin dit jaar bestond vooral uit veel uitproberen: Hoe hoog zet je je sluitertijd, hoe staat de zon (helaas keek ik daar toen nog niet zo nauwkeurig naar). Uit school stond ik vaak langs het spoor, nu heb ik daar helaas niet heel veel tijd meer voor. Ik spot vooral in Barneveld (ook lekker dichtbij;) en als ik een dag vrij ben meestal wat verder. Mijn absolute hoogtepunt dit jaar was in de 2e week van Augustus: Ik mocht een weekje mee met het binnenvaartschip van de ouders van een vriend van me! En ik had het niet beter kunnen treffen: De reis ging van Bingen am Rhein (D) naar Sas van gent, dus vooral in Duitsland, op de Rijn, razen de cargo's langs je heen. Dit maakte het erg lastig om een keuze te maken welke foto's ik in dit overzicht zou gaan zetten, maar volgens mij is het aardig gelukt.
Ik heb geprobeerd om de mooiste foto's per maand uit te zoeken, hoe later in het jaar hoe moeilijker het voor mij werd om een mooie foto uit te zoeken:)

Januari
Deze maand werden er niet veel noemenswaardige foto's gemaakt, de dagen waren nat en kort. De bonusfoto staat onderaan!

Februari
Februari bestond voor mij uit veel uitproberen, daarom heb ik ook niet echt een mooie foto deze maand gemaakt.

Maart
AfbeeldingRFO 1830 + Ermewa Eanos || 11-03-2022 by Ruben Rebel, on Flickr
De RFO 1830 was 1 van de eerste goederentrein waar ik een redelijke foto van had. Op deze zonnige 11 maart passeert de RFO 1830 met Ermewa Eanos'en Barneveld, richting de Kijfhoek!

April
AfbeeldingVenice-Simplon-Oriënt Express Utrecht Centraal 14 april by Ruben Rebel, on Flickr
Deze maand kwam de Oriënt Express weer een keer in Nederland! Aanvankelijk was de planning om hem op dinsdag, de 'heenweg', te spotten, maar helaas was ik net te laat. Toen baalde ik, maar als ik nu terug kijk ben ik er blij mee, want donderdag werd er weer een poging gedaan, en het beloofde een prachtige dag te worden, zonder wolkenluchten! Ik probeerde om nog voor schooltijd hem te fotograferen, en als ik nog een beetje op een fatsoenlijke tijd op school zou komen, zou het alleen op Utrecht Centraal kunnen.
Hier rijd de Lineas 186-258 met aan de haak de Venice Simplon Oriënt Express van Amsterdam door Utrecht Centraal, richting Italië!

Mei
AfbeeldingTCS 101003 met gasketelwagens Harselaar by Ruben Rebel, on Flickr
Op 13 mei werd er naar de Harselaar in gegaan. Het was prachtig weer, en er waren maar liefst 4 leuke treinen op komst.
Hier rijd de TCS 101003 met aan de haak een hele sleep gasketels (UN 1965) onder toezicht van 3 spotters door Barneveld Harselaar richting Amersfoort!
* Op deze stek liggen wat hopen zand, grote kans dat ook dit volgebouwd gaat worden...

Juni
AfbeeldingTCS 101003 schuifwandwagens Barneveld 22 juni by Ruben Rebel, on Flickr
In Juni werden er wat minder foto's gemaakt, Ik had de laatste toetsweek voor dit schooljaar. Toch
Hier rijd de fraaie TSC 101003 door Barneveld richting Amersfoort, met aan de haak schuifwandwagens. De lading bestaat uit Italiaans afval dat in Delfzijl op vrachtauto's wordt overgeladen voor verdere verwerking.
22 juni | Barneveld

Juli
AfbeeldingNightjet 193 759 De Klomp by Ruben Rebel, on Flickr
Tegenlicht is ook licht :)
Hier rijd de Nightjet met NS 193 759 met 10 rijtuigen door Veenendaal-De Klomp richting Oostenrijk op 23 Juli 2022!

Augustus
AfbeeldingSolvay Chemicals Loc 1 Rheinberg Duitsland by Ruben Rebel, on Flickr
Zoals ik net had gezegd mocht ik in Augustus een week mee op het binnenvaartschip van de ouders van een vriend van me! We begonnen de reis in Bingen äm Rhein. Vanaf daar vaarden we de Rijn af, richting Sas van Gent. Onderweg heb ik veel foto's gemaakt en verschillende loc's van me lijstje kunnen afstrepen. Na lang kiezen vond ik deze wek het mooiste en het beste.
Langs de Rijn zitten een veel havens met spoorbediening. Bijvoorbeeld bij Solvay Chemicals, in Rheinberg. Toen we er langs vaarden was Loc 1 een kolentrein aan het trekken, tot onder de kraan, iets verder. De 'Kranbau' kraan laad of lost de kolen van een binnenvaartschip en doet ze in de kolenwagens, of net andersom. Op de achtergrond links zie je ook de kolen op een hoop liggen.
Solvay Chemicals Rheinberg | 10 Augustus

September
AfbeeldingCrew Plan U 151 Veenendaal 17 sept by Ruben Rebel, on Flickr
Op zaterdag 17 september reed Plan U 151 van Crew 2454 in opdracht van DGEG (Deutsche Gesellschaft für Eisenbahngeschichte) een rondrit over verschillende diesellijnen. Vanuit Arnhem werd er gereden naar de Houtrakpolder, Amsterdam Westhaven en de auto-importeur PON in Leusden. Omdat ik vandaag moest werken had ik deze rit al helemaal uit me hoofd gezet. Maar vandaag moest ik wat later beginnen en toen kreeg ik de melding dat hij als leeg mat naar Arnhem ging. Hij werd in Utrecht gemeld, dus dat werd opschietten. Dus snel op de fiets gesprongen en naar de 1e dichtbij zijnde fotoplek geracet. Eenmaal aangekomen zag ik in de verte niks rijden (gelukkig), maar dat kon ook betekenen dat hij al langs was gekomen. Na dat er een ICE was langsgekomen zag ik iets geels in de verte, dus snel ingezoomd en mijn dag kon niet meer stuk!
Hier rijdt Stichting 2454 Crew Plan U 151 door Veenendaal richting Arnhem!
17 september, Veenendaal

Oktober
AfbeeldingRFO 1829 met schuifwandwagens door Barneveld Harselaar 3 oktober by Ruben Rebel, on Flickr
Vanmorgen vroeg hoorde ik dat de 1315 van Fairtrains weer op pad ging: Eerst van Amersfoort naar Bad Bentheim met een lege craftertrein; daarna weer terug naar Amersfoort met een kolentrein en ten slotte als losse loc terug naar Blerick, waar hij opgesteld staat.
Ik vroeg me af voor welke ik ging: De heen- of de terugweg? Ik ging voor de terugweg naar Amf, dat kwam met school beter uit. Toen ik s'avonds wegfietste was het mooi weer, met weinig wolken. Maar toen ik in Barneveld aankwam, kwam er wat bewolking in de verte aan. Maar toen de dreigende wolken dichtbij waren gekomen, en de zon scheen tussen de wolken door, wist ik dat dit het perfecte moment was. Maar het was nog niet de tijd wanneer de 1315 langs zou komen. Na kort wachten zag ik 3 frontlichten in de verte, dus snel me camera gepakt en ingezoomd, het bleek de RFO 1829 te zijn. Ik keek naar de lucht en ik heb nog nooit zo erg gehoopt dat de zon bleef schijnen. Dit bij elkaar zorgde voor een mooi plaatje!
Hier rijd de RFO 1829 met aan de haak een sleep schuifwandwagens door Barneveld richting Amersfoort!

November
AfbeeldingDDZ 7522 onder de regenboog! by Ruben Rebel, on Flickr
Vandaag had ik weer een middag vrij. 's Morgens twijfelde ik nog even of ik me camera mee naar school zou nemen, omdat het niet mooi weer zou worden. Maar nooit geschoten is altijd mis, misschien werd er nog iets bijzonders gemeld dus werd de camera toch meegenomen.
Toen ik uit was, bleek het toch wel redelijk mooi weer te zijn. Aangekomen bij Amersfoort Koppelpoort kwam de nieuwe Lineas in huisstijl langs, en daarna sloeg het weer om. Het begon hard te regenen en blauwe lucht was nergens te bekennen. Rond 3 uur stopte het weer, en de zon liet zich soms weer even zien. De buien en de zon zorgden voor bijzonder effect: De regenboog kwam tevoorschijn! Na even gewacht te hebben - ondertussen hopend dat dat gekleurde boog zou blijven - zag ik iets geels in de verte verschijnen, en tot mijn grote verbazing was de regenboog er nog steeds en wat het feest compleet maakte: De zon scheen!
Hier rijd de 4-delige DDZ 7522 onder de fantastische weersomstandigheden door Amersfoort Koppelpoort richting Amersfoort Centraal, en uiteindelijk Rotterdam!
25 November | Amersfoort Koppelpoort

December
AfbeeldingHSL 186 383 met beladen autotrein bij PON 15 december by Ruben Rebel, on Flickr
Sinds ik nu in Amersfoort op school zit, kost het weinig moeite om op de heen- of terugweg even langs de PON in leusden te rijden. 9 van de 10 keer staat er niks bijzonders, en áls er dan een loc staat heb ik me camera niet mee :(
Op dinsdag, 2 dagen geleden, stond de HSL 188 383 óók al te wachten op vertrek bij de auto importeur in Leusden. Uiteraard had ik toen wel wat foto's met mijn telefoon gemaakt, maar dat vind ik zelf geen goede kwaliteit, dus komen ook niet op Flickr. Maar vandaag was het raak! Toen ik uit school fietste, zag ik de loc in de verte staan. Toen ik dichterbij was gekomen, was het bijzonder dat in 2 dagen, dezelfde loc op de Pon-lijn stond!
Hier staat de bestickerde HSL 186 383 te wachten tot alle auto's van de autotrein zijn gereden, om vervolgens achterop de lege autotrein naar Amersfoort te rijden, met de voorop de 2454 Crew!
*leuk detail is dat het onderste gedeelte van de voorkant van de loc een klein beetje besneeuwd is. Niet heel gek met -6 graden;)
15 december | Pon Leusden

Bonusfoto 1:
AfbeeldingTXL 193 283 Shining Example met GreenCityTrip by Ruben Rebel, on Flickr
Het was vanmorgen alleen de bedoeling om de ICNG in Flow kleurstelling te fotograferen -wat gelukkig ook gelukt is- maar toen kwam de 303008 van Strukton aanrollen, die precies vóór mij stopte. De machinist zei dat hij 1 koninklijk rijtuig van Amersfoort naar Watergraafsmeer ging brengen! Omdat ik het koninklijke rijtuig persoonlijk best bijzonder vind, besloot ik om even te wachten.
Nadat ik ook daar een foto van had gemaakt, moest ik echt snel naar school. Maar toen kreeg ik de melding dat er een prachtige loc, de TXL 193 283, met het leeg materiaal van de GreenCityTrip richting Amersfoort reed! Het was lastig om te kiezen: Óf 1,5 uur wachten op een bijzondere loc die zelden in Nederland komt (en waarschijnlijk wat uren nablijven op school), óf naar school gaan, wat me ook wel verstandig leek. Maar aan de andere kant: Dit is best een buitenkansje... Lastig, lastig, lastig.
Toch werd er gekozen om op de groene Vectron te wachten, omdat hij bijna nooit in Nederland is.
Hier rijd de groene TX Logistics 193 283 met de bestickering 'Shining Example' met aan de haak de Green City Trip bestaande uit 14 rijtuigen, door het koude Amersfoort uit Münster richting Watergraafsmeer, om vanavond reizigers van Amsterdam Centraal naar het buitenland te rijden!
Hierna fietste ik snel terug naar school, en onderweg kwam zag ik op Amersfoort Centraal de 2454 van Stichting Crew met een autotrein staan; Die werd ook nog even opgewacht. Alles bij elkaar was het vandaag echt een geluksdag!
8 december 2022 | Amersfoort Koppelpoort

Bonusfoto 2:
AfbeeldingHSL 186 364 'Waverider' met graantrein 26 oktober by Ruben Rebel, on Flickr
Vandaag ging ik een dagje naar de Betuweroute in Kesteren omdat ik vrij van school was. 's Morgens was de HSL 186 364 'Waverider' al langsgekomen richting het oosten, gelukkig stond ik op een andere stek waardoor hij goed voor de zon reed. Na dat ik rond 2 uur van stek was veranderd, was mijn verbazing heel groot toen ik iets wits met blauws zag aankomen! Een loc die een lange tijd op me lijstje heeft gestaan, en vandaag 2 keer langskwam!
Hier rijd de mooiste loc van HSL, de 186 364 met de naam Waverider, met aan de haak een mooie WASCOSA graantrein door Kesteren/ Ochten richting Meteren.
26 oktober, Betuweroute Kesteren/Ochten

Dit was mijn jaaroverzicht, hopelijk vinden jullie het mooie foto's! Zoals ik net al zei, heb ik echt een prachtig jaar gehad, waarin ik ook veel mensen heb leren kennen. Graag hoor ik wat jullie van de foto’s vinden!
Als laatste wil ik nog 1 ding zeggen: Iedereen fijne feestdagen en een voorspoedig en fotowolkloos 2023 toegewenst! Tot volgend jaar :D
Gebruikersavatar
stijn55
Berichten: 396
Lid geworden op: vr mei 08, 2020 7:40 am
Locatie: Deurne

Re: Jaaroverzicht 2022 Rubenr

Bericht door stijn55 »

Kleurrijk gevuld overzicht.
ClintW
Berichten: 93
Lid geworden op: zo sep 13, 2020 12:01 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Rubenr

Bericht door ClintW »

Mooi overzicht! ik ga voor de foto van augustus :)
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Rubenr

Bericht door RemcoG »

Leuk overzicht! Mooi om de groei te zien in de foto's! April vind ik creatief en daardoor leuk, oktober is top!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
Gebruikersavatar
rob1965
Berichten: 1546
Lid geworden op: za jul 14, 2018 7:29 am

Re: Jaaroverzicht 2022 Rubenr

Bericht door rob1965 »

Mooi overzicht, Ruben! Uiteraard is mei voor mij de grote favoriet - ik stond tenslotte naast jou. Verder vind ik juni, juli, oktober en november top!
Ik ben niet blasé bij een Nez-Cassé. Het slaat nergens op, maar het rijmt wel top :-))
Jona Brans
Berichten: 1633
Lid geworden op: zo mei 12, 2019 12:52 pm
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Rubenr

Bericht door Jona Brans »

Inderdaad leuk om te zien hoe je gedurende het jaar vooruit bent gegaan! De foto met het water bij augustus is toch wel het hoogtepunt, al is het licht in oktober ook fraai
BjörnNielsen
Berichten: 969
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Rubenr

Bericht door BjörnNielsen »

Leuk jaaroverzicht Ruben en idd, je ziet de progressie in je foto´s goed. Bonusfoto 1 vind ik de leukste!
Gebruikersavatar
TimoTrimbos
Berichten: 370
Lid geworden op: do apr 12, 2018 5:17 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Rubenr

Bericht door TimoTrimbos »

Ook mij valt het op dat je gedurende dit jaar flink vooruit bent gegaan. Leuk jaaroverzicht met de havenfoto van augustus als mijn favoriet!
Gebruikersavatar
QuinnTT
Berichten: 202
Lid geworden op: ma okt 05, 2020 6:04 pm
Locatie: Mdb

Re: Jaaroverzicht 2022 Rubenr

Bericht door QuinnTT »

Ik sluit me bij de rest aan - de progressie is goed te zien! Vooral zo door gaan, augustus en oktober zijn erg gaaf!
Mattie
Berichten: 610
Lid geworden op: za aug 29, 2015 3:56 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Rubenr

Bericht door Mattie »

Leuk overzicht, prachtig die plaat uit augustus.
Ruben01
Berichten: 1298
Lid geworden op: do jan 04, 2018 2:41 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Rubenr

Bericht door Ruben01 »

Leuk overzicht naamgenoot :-)) Wat anderen al zeiden, mooi om de progressie door het jaar heen te zien.
Plaats reactie