Jaaroverzicht 2022 Jamie

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2022.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2022 <je forum nicknaam>
Plaats reactie
TreinspotOdz
Berichten: 149
Lid geworden op: za apr 04, 2020 7:18 pm

Jaaroverzicht 2022 Jamie

Bericht door TreinspotOdz »

De tijd vliegt, 2022 is bijna ten einde! Het was een fantastisch jaar. Ik heb heel veel leuke foto’s kunnen maken en ook ben ik er naar mijn mening flink op vooruit gegaan als het gaat om fotografie. Ook ben ik dit jaar voor het eerst vaak in Duitsland geweest wat voor wat extra buitenlandse plaatjes heeft gezorgd. In het volgende jaaroverzicht laat ik jullie mijn persoonlijke hoogtepunten zien van dit geweldige jaar. :)

Februari

We trappen het jaaroverzicht af met misschien wel de beste vangst van het jaar. De eerste schooldag na de voorjaarsvakantie zou weer beginnen, en TCS zou aldus diverse meldingen een meettrein van en naar Oldenzaal rijden. Lucky me, want de maandag en de dinsdag waren compleet uitgevallen. Tijd om naar het spoor te gaan dus! Na ongeveer anderhalf uur wachten was het dan eindelijk zo ver en kwam TCS in de verte aanrijden met de fraaie, knalgele trein aan de haak. Het geheel is voor de jaarlijkse meettest onderweg naar Oldenzaal, om na het kopmaken weer naar Bad Bentheim te vertrekken.

Afbeelding

Maart

In maart ben ik niet veel op stap gegaan om treinen voor de lens te krijgen. Wel werd er op 19 maart naar Holten getrokken voor een voorgemelde TCS-vuiltrein, welke vroeg uit Onnen zou vertrekken. Nadat deze op de foto was gezet besloot ik te verkassen naar een andere fotograaf, welke bij Velp was gepositioneerd. Nadat de gehoopte Coevorden-shuttle helaas via de Hanzelijn bleek te rijden, zijn we de trein ingestapt naar Elst voor de UC Hagen. De zon begon immers kops te staan in Velp en er zou later deze middag ook nog een andere trein passeren. Eenmaal aangekomen in Elst was het wachten geblazen op deze twee treinen.

Nadat DB met een wat matige UC ons was gepasseerd zijn we op een iets andere locatie gaan staan voor de erop volgende trein; Metrans met de Praag-shuttle. Deze zou in een lekker laagstaand zonnetje moeten passeren en dat bleek inderdaad te kloppen als om 16:55 een grijs frontje in zicht komt, afdrukken maar! Het fraaie geheel met de 386 039 op kop was onderweg richting Waalhaven.

Afbeelding

April 1

Voor de eerste van de twee foto’s uit april gaan we naar Koningsdag 2022, 27 april. Vanwege de verwachte drukte werden er een handjevol GTW’s van de noordelijke nevenlijnen naar Gelderland geroepen om de treindienst te versterken. We hadden een heel aantal stekken in gedachte, waarvan ik er helaas maar op twee een goede foto kon maken. De eerste stek was de Deventerweg in Zutphen. Eén van de ochtendritten naar Winterswijk zou je hier mooi in een sfeervolle bocht kunnen fotograferen.

Het is 9:39 als Arriva GTW’s 10348 en 10349 als RE30 de twee fotografen passeert aan de Deventerweg in Zutphen, tijdens haar rit naar Winterswijk.

Afbeelding

April 2

Voor de twééde foto van april zijn we een dag later terecht gekomen aan de Betuweroute in Elst. Hier hadden we gehoopt op een leuke optocht richting Emmerich maar helaas bleek dit in het begin flink tegen te vallen; In ongeveer anderhalf uur kwam er slecht één staaltrein uit de rug. Gelukkig kwam na enige tijd wachten SBB met een GTS-shuttle vanuit Kijfhoek, wat hopelijk een aantal treinen uit de goede richting zou betekenen. En inderdaad, dankzij een aantal tips van iemand die tussen Elst en Tiel aan het reizen kwam kwamen we er achter dat er binnen anderhalf uur maarliefst zes goederentreinen vanuit Kijfhoek moesten passeren. De klapper van de ochtend was toch echt wel bovenstaande, namelijk SBB 193 534 welke met Arsizio/Gallarate-shuttle 40033 aan de haak onderweg is richting Italië.

Afbeelding

Mei

Op vrijdag 6 mei zou het NSM een postrijtuig overbrengen van Blerick naar het museum in Utrecht Maliebaan. Gelukkig heeft het jongeren dagkaartje van de NS mij de gelegenheid gegeven om dit transport in Maartensdijk te mogen vastleggen. Samen met een tiental fotografen stonden we in een donkerbewolkt Maartensdijk te wachten op het postrijtuig. Enkele minuten voordat het transport ons zou moeten passeren maken de wolken dan éindelijk ruimte voor het mooie lentezonnetje, en konden onder fraaie omstandigheden NSM 386, 1902 en 273 op de SD-kaart worden gebrand.

Afbeelding

Juli 1

De tweede maand van het Duitse 9-euro-ticket was ingegaan en samen met een andere fotograaf besloten wij ons voor ruim 5 uurtjes in Spelle te stationeren, er zou immers een graantrein gelost worden bij de kade. Rond de klok van 8:40 kwamen we aan bij de kade en toen was het wachten geblazen tot de zon goed zou staan en de trein op een goede positie zou staan. Uiteindelijk kon om 13:41 de trein onder goede omstandigheden worden gefotografeerd en keerden de fotografen tevreden huiswaarts.

Afbeelding

Juli 2

Ook op 29 juli werd er weer gebruik gemaakt van het 9-euro-ticket. Samen met een andere fotograaf zouden we een dagje aan de WLE-lijn van/naar Warstein staan. Dit bleek achteraf één grote faal, aangezien we in totaal nul(!) treinen daadwerkelijk goed konden fotograferen. We besloten af te sluiten met een avondje in Neubeckum. Het was al de hele dag best wel bewolkt dus we hoopten nog op een zonnig plaatje. Een tijdje later springt het sein op groen, en doemt uit Bielefeld een blauw frontje op. Zelfs de zon brak nog door wat voor uiterst fraaie omstandigheden zorgde met deze donkere lucht, wat kon er nu nog misgaan? Tot onze schrik komt óók uit Bielefeld een ICE naar Hamm aangestormd, welke wel eens roet in het eten kon gooien. Gelukkig was deze niet snel genoeg en konden de twee blije fotografen weer naar het station fietsen om deze lange maar toch nog geslaagde dag af te sluiten met een bezoekje aan de gele M in Münster.

Afbeelding

Augustus

De zomervakantie bracht mij naar het eilandje Rømø in Denemarken. Als treinliefhebber kon ik de Marschbahn uiteraard niet laten schieten en daarom werd er hier ook een ochtendje besteed. Hoewel de zon zich bij de enige twee interessante treinen helaas schuilhield achter een sluier, kon gelukkig RDC met een autotrein wél in een lekker zomers zonnetje gefotografeerd worden. De 247 909 is met een wat matig beladen autotrein vanuit Westerland onderweg naar Niebüll om daar de trein weer de ‘lossen’.

Afbeelding

September

Op zaterdag 17 september reed de Plan U 151 van de Stichting 2454 Crew een rondrit door de Amsterdamse havens vanuit Arnhem, zo werden de Houtrakpolder en de Westpoort aangedaan. Uiteraard werden er deze rit diverse fotostops gehouden, zowel voor de reizigers als voor overige fotografen. De eerste fotostop van de Westhavens was bij de kolenterminal OBA. Hier werden ook een aantal leuke plaatjes geschoten waarna de fraaie 151 doorreed richting de volgende fotostop. Op bovenstaande foto staat de 151 te wachten tot iedereen een fraai plaatje heeft kunnen schieten, waarna de reizigers weer worden ingeladen.

Afbeelding

Oktober

Op zaterdag 8 en zondag 9 oktober waren bij de Stoom Stichting Nederland weer de jaarlijkse stoomtreindagen. Dit weekend rijden er diverse stoomlocs van de SSN en VSM met rijtuigen van Rotterdam Noord Goederen naar Gouda (Goverwelle) en terug. Nadat de Karel was gepasseerd zou het nog ongeveer een kwartiertje duren totdat SSN zou komen. En inderdaad komen na ongeveer een kwartiertje wachten beide stoomlocs van de SSN met een set rijtuigen langs de twee fotografen bij het viaduct in Moordrecht onderweg naar Rotterdam Noord Goederen, en met deze rit zijn de stoomtreindagen officieel afgesloten.

Afbeelding

November

Op zaterdag 12 en zondag 13 november waren er weer eens werkzaamheden aan de Montzenroute van/naar Aachen West. Dit betekent natuurlijk meer exotische treinen op Nederlandse bodem. Ik besloot de zaterdag naar Roosendaal te gaan om een aantal van deze treinen te fotograferen. Besloten werd om aan de Nelson Mandelaweg mijn geluk te beproeven. Echter was er geen recht om van geluk te spreken, er werd naar huis gegaan met een drietal foto’s; van een Lineas-trein en twee DB-treinen. Echter kon de laatste trein wel in heel fraai licht gefotografeerd worden, en is op bovenstaande foto te zien met een gasketeltrein naar Sloe. In de laatste minuten dat in het licht kon worden gefotografeerd positioneerden we ons in een veld iets ten noorden van de eerdere stek voor een gemelde BASF-tankcontainertrein, maar helaas bleek deze als bestemming Botlek te hebben.

Afbeelding

December

We sluiten het jaaroverzicht af met een bijzondere exoot in Nederland; namelijk Cargounit. Op dinsdag 6 december kwam de 193 567 (of 5370 037) met een containertrein geheel onverwachts de grens over bij Emmerich. De loc heeft toen zo’n 3 en een halve dag in de Rotterdamse havens gestaan en is op zaterdag 10 december weer richting het buitenland vertrokken. Ik vermoede dat de trein gewoon weer via de Betuweroute naar Emmerich zou rijden, maar tot mijn verbazing werd de trein gezien in Arnhem Centraal. Later werd de trein zelfs in Deventer gezien en als ik de trein op de plaat wilde zetten moest ik nu op de fiets stappen. Gelukkig bood moeders aan om mij door de kou heen te rijden, waardoor ik maar 15 minuten de kou hoefde te trotseren in plaats van anderhalf uur :lol:

Afbeelding

-

Dit was mijn jaaroverzicht van 2022, en ik hoop dat jullie hebben genoten, van de plaatjes die ik heb geschoten! Haha, wat een grappig rijmpje, niet? Ik wens iedereen nog prettige feestdagen, en een voorspoedig 2023 toe waarin hopelijk weer heel veel fraais kan worden gefotografeerd!
Laatst gewijzigd door TreinspotOdz op zo dec 25, 2022 3:54 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
:)
babosorany
Berichten: 80
Lid geworden op: ma sep 11, 2017 8:47 am

Re: Jaaroverzicht 2022 Jamie

Bericht door babosorany »

Erg mooi overzicht met juli 1 als favoriet!
Jona Brans
Berichten: 1633
Lid geworden op: zo mei 12, 2019 12:52 pm
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Jamie

Bericht door Jona Brans »

Leuk overzicht met veel voor mij bekende foto's :D
Juli 1 en september zijn mijn favorieten
ICEmaster
Berichten: 184
Lid geworden op: zo jul 17, 2016 12:35 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Jamie

Bericht door ICEmaster »

Fraai overzicht, februari is een opvallende!
Ik fotografeer op zonne-energie
Gebruikersavatar
teunlukassen
Berichten: 2471
Lid geworden op: zo jan 24, 2016 9:08 pm
Locatie: 's-Heerenberg
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Jamie

Bericht door teunlukassen »

Fraai overzicht Jamie, de foto's van februari en oktober vind ik erg tof!
NS1707
Berichten: 386
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Jamie

Bericht door NS1707 »

Heel leuk en divers overzicht!
Gebruikersavatar
stijn55
Berichten: 396
Lid geworden op: vr mei 08, 2020 7:40 am
Locatie: Deurne

Re: Jaaroverzicht 2022 Jamie

Bericht door stijn55 »

Leuk overzicht Jamie. Oktober is favoriet
Mattie
Berichten: 610
Lid geworden op: za aug 29, 2015 3:56 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Jamie

Bericht door Mattie »

Leuke fotoreeks maat! Februari is mijn favoriet :-))
wessele
Berichten: 759
Lid geworden op: do jun 13, 2013 11:27 am
Locatie: Waardenburg

Re: Jaaroverzicht 2022 Jamie

Bericht door wessele »

Leuke serie Jamie!
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Jamie

Bericht door VinceCargo »

Leuke serie! Voor mij oktober als stoomliefhebber favoriet
Geen handvol, maar een land vol
BjörnNielsen
Berichten: 969
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Jamie

Bericht door BjörnNielsen »

Mooi jaaroverzicht Jamie, de boogjes in mei zijn mijn favoriet!
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Jamie

Bericht door RemcoG »

Mooi overzicht Jamie! Lekker gevarieerd! In mei hebben we blijkbaar naast elkaar gestaan. Die foto heeft mijn jaaroverzicht ook gehaald, zie hier. Het is ook meteen mijn favoriet in je reeks!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
Gebruikersavatar
wouterder
Berichten: 739
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 8:36 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Jamie

Bericht door wouterder »

Lekker divers overzicht! Van alles wat.
Plaats reactie