Jaaroverzicht 2022 Björn

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2022.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2022 <je forum nicknaam>
Plaats reactie
BjörnNielsen
Berichten: 969
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Jaaroverzicht 2022 Björn

Bericht door BjörnNielsen »

Na de twee coronajaren is het jaar 2022 gelukkig weer een (grotendeels) normaal jaar geworden. We konden weer op vakantie naar het buitenland zonder gedoe met passen en prikken. En ook van de hobby genoten we weer vaker buiten onze landgrenzen. Maar ook in Nederland kon genoeg leuks worden vastgelegd, al merk je wel dat het steeds meer kruimelwerk begint te worden en je dus veel kilometers moet maken voor weinig plaatjes. Regelmatig laat ik dan ook de treinen maar schieten omdat het teveel moeite of tijd kost of dat het meer van hetzelfde is. Ik probeer dan ook steeds vaker de juiste hobbydagen uit te kiezen.

Januari en februari
In januari en een groot deel van februari werd niets aan de hobby gedaan. Zoals gebruikelijk was het vaak slecht weer en met de korte dagen loont het vaak niet om op pad te gaan. Eind februari brak er een langere periode met mooi weer aan die uiteindelijk bijna een maand aanhield. Er kon veel tijd voor de hobby worden vrijgemaakt waardoor een aantal nieuwe locomotieven en vervoeren konden worden afgestreept.

Maart
Al jaren rijdt de Franse staatsgoederenvervoer SNCF Fret een steenslagtrein vanuit de groeve van Quenast, gelegen ten zuiden van de Belgische hoofdstad Brussel, naar het in Noord Frankrijk gelegen Somain. De treinen rijden vaak alleen in het voorjaar, soms ook in het najaar. Al jaren is sprake van het einde van de inzet van de "fretjes", maar door de ingebruikname van ETCS is 2022 daadwerkelijk het laatste jaar geweest dat deze trein met de oude Franse diesellocomotieven heeft gereden.
Afbeelding
Een nadeel: Zuid-Brussel is rum vier uur rijden vanaf huis en alleen zag ik dat niet echt zitten. Gelukkig wilde Sicco hier ook graag heen en dus werd samen naar het zuiden van België gereden. Een hele lange dag, maar wel met goed resultaat. De ballasttrein werd vier keer vastgelegd en er werden tevens nog enkele piekuurtreinen met oude Belgische elocs vastgelegd.

April
De zinkertstrein naar Budel is een rasechte klassieker. De trein reed al in de jaren 80, ooit met reeks 51 en de laatste jaren bij Lineas met reeks 77. In september 2021 heeft Railtraxx het vervoer van Lineas overgenomen. Door een nieuwe opzet ging ging de lege trein enkele uren later rijden dan voorheen. Dat biedt mogelijkheden bij het vertrek uit Budel richting Antwerpen.
Afbeelding
Op 20 april 2022 waren de omstandigheden perfect: het was stralend zonnig weer, de lentekleuren waren op z'n mooist en de geloste trein had ook retourlading, waardoor deze nog later reed dan gepland - en daarmee goed voor de zon. Railtraxx rijdt de trein meestal met een van DB Cargo overgenomen 6400-loc, die bij Railtraxx de groene kleur hebben gekregen.

Juni
In de maand mei werden vooral in de spreekwoordelijke achtertuin foto's gemaakt, zoals de Plan V van Stichting Crew2454, een handjevol werktreinen, de omgeleide dolimetrein en het Arriva Refit-transport naar Winterswijk. Het jaar terugkijkend hebben deze foto's het jaaroverzicht niet gehaald. In juni diende zich dan eindelijk een meerdaags bezoek aan de Montzenroute aan, waar aardig wat treinen op een flink aantal nieuwe fotopunten kon worden vastgelegd.
Afbeelding
Ik heb altijd een zwak gehad voor de rode klazen van Crossrail. Gelukkig worden ze ook in 2022 nog steeds ingezet, bijvoorbeeld voor de eenmaal per week rijdende gasketeltrein van Antwerpen naar het Zwitserse Visp. Op een zonnige vrijdagavond kon de DE6302 met zo'n trein bij 's Herenelderen worden vastgelegd. Het is een klassiek fotopunt in België: de lijn verloopt hier enkele kilometers naar het zuidwesten waardoor tot in de avond treinen richting Duitsland goed voor de zon kunnen worden vastgelegd.

Juli
Nadat eerst in Nijmegen het concert van Rammstein werd bezocht, besloten we om de zomervakantie in zuidwest Duitsland te gaan genieten, aangezien het daar verreweg het mooiste weer zou worden. Ook hier werden weer oude Franse diesellocomotieven opgezocht, maar ook kon de combinatie tussen een Duitse BR628 met Frans armsein meermaals worden vastgelegd. Voor het cargogeweld was de Rheintalbahn tussen Karlsruhe en Basel de place to be.
Afbeelding
Het heerlijke avondfotopunt bij Kollmarsreute werd een van de highlights en gezien het vrij korte bruikbare tijdvenster hier was een tweede poging nodig. Op 15 juli zat alles mee toen Hectorrail de 162 009 voor een korte ketelwagentrein richting Gelsenkirchen inzette.

Augustus
In 2022 nam HSL Netherlands de ongeveer 1x per maand rijdende VW Craftertrein uit Wrzesnia naar Leusden over van Rail Force One. Hiervoor werd regelmatig Fairtrains gevraagd om de trein van Bad Bentheim naar Amersfoort te rijden. Fairtrains zette daarbij de 1315 in, die in het blauw is gereviseerd, een knipoog naar het Berlijns blauw van vroeger.
Afbeelding
Een aantal dagen in het voorjaar skipte ik de trein nog, maar op maandag 1 augustus trok het opeens helemaal open en durfde ik de reis wel aan. Het was meteen raak in Hengelo, al scheelde het ook weer niet veel want vanwege werkzaamheden en een "vol" Bentheim liet het vertrek lang op zich wachten. Dat je soms alles moet laten vallen voor 1 trein bleek deze dag een gouden keus. Drie maanden later werd bekend dat de 1315 voorlopig niet meer inzetbaar is vanwege een defect.

Oktober
In september werd zeer weinig aan de hobby gedaan en ook oktober ging grotendeels over zonder foto's. Begin oktober kon nog wel even een plaatje van een goederentrein in de ingraving van Assel gemaakt worden. Dit was in 2021 met de vol bloeiende heide niet gelukt.
Afbeelding
Terwijl de 1828 er nog een keer op moet bij mij, kon de fraaie en schone 1830 wel al een paar keer op de chip vastgelegd worden. Op 2 oktober passeerde de oranjeknaller met een styreentrein op weg naar de Kijfhoek.

November
In oktober startte nieuw vervoer van walsdraad vanuit de Eemshaven naar Almelo. De walsdraad wordt per schip vanuit Turkije aangevoerd en gaan per trein naar de fabriek van van Merksteijn in Almelo.
Afbeelding
Op zaterdag 19 november waren de omstandigheden prima voor een dagje noord-oost Groningen. In de ochtend werd de buurtsuper naar Delfzijl vastgelegd. Het middagprogramma stond in het teken van de walsdraadtrein. Bij Uithuizen zien we de 6455 van DB Cargo met de beladen trein richting Onnen en Twente.

Een aantal drukke maanden werden afgewisseld door een aantal fotoloze maanden. Daarom volgen voor de overige maanden nog een aantal bonusfoto's:

Bonus: Maart 2
Door een ongelukkige samenloop van omstandigheden werd de paardenloc 193 657 van TX Logistik in 2021 per abuis teruggegeven aan leasemaatschappij MRCE, die de loc vervolgens aan SBB Cargo verhuurde. Eind februari 2022 kwam het nieuws dat de loc ontstickerd zou gaan worden en dus werd snel werk gemaakt om deze locomotief nog fotografisch vast te leggen.
Afbeelding
Op 3 maart 2022 kon met veel moeite worden geregeld dat de loc bij daglicht met een Busto-shuttle van Rotterdam naar Basel zou rijden. Na een mislukte poging bij Tilburg werd snel doorgereden naar het Duitse Breyell, daar hadden de fotografen meer succes.

Bonus: Maart 3
Voor sommige locomotieven moet je alles uit je handen laten vallen. De Fairtrains 1315 was er zo'n eentje, maar ook de Climate Hero-Vectron stond heel hoog op het lijstje dit jaar. Toen op 4 maart 2022 de loc in Seelze werd gemeld voor de aluminiumoxide richting de Botlek, werd niet getwijfeld en meteen richting Twente gereden.
Afbeelding
De 193 363 bleek superschoon en dus werd met veel plezier en genoegen de trein maar liefst twee keer vastgelegd, eerst bij Deventer en later nog bij Zutphen. In het najaar van 2022 sloot de fabriek in Slowakije vanwege de gestegen energieprijzen haar deuren, waarmee dit vervoer helaas is gesneuveld.

Bonus: Juli 2
In de ochtenduren is het vaak heerlijk toeven aan de Rheintalbahn. Veel stekkeuze vanaf het eerste licht is er niet en dus was het vaak gezellig druk in Köndringen, tussen Offenburg en Freiburg.
Afbeelding
Lang werd getwijfeld tussen de WRS 151 en de foto van het duo Smartrail 111. Aangezien we Hectorrail en RFO al met een ketelwagen in het jaaroverzicht hebben opgenomen, valt de keuze hier op de Urlaubs-Express. De 111 057 en 111 212 zijn op 15 juli 2022 in dubbeltractie onderweg met een autoslaaptrein Hamburg-Lörrach.

Bonus: Juli 3
Hoog op het todolijstje stond al jaren het ochtendpunt aan de Rechter Rheinstrecke bij Rüdesheim am Rhein. Hier heb je alleen in de hoogzomer een tijdvenster van 30-45 minuten dat de zon net over de berg is maar nog niet te kops is gedraaid. Terwijl het overdag plaatselijk tegen de 40 graden zou worden, was het in de ochtend nog heerlijk buiten. Er werd dan drie dagen op rij vanaf het vakantieadres naar Rüdesheim gereden. De eerste dag vooral om te kijken, passen en meten. De tweede en derde dag moest het dan gebeuren.
Afbeelding
Op de tweede dag was het in de ochtend heel erg druk: een storing zorgde voor een flinke optocht van veel vertraagde treinen. De keuze voor in het jaaroverzicht viel op een van de weinige treinen op de derde ochtend: de 193 596 "Naturtalent" van TX Logistik.

Bonus: November 2
Enkele jaren geleden zou de Dinnertrein vanuit Leeuwarden vertrekken, maar Corona gooide roet in het eten. Nu de Dinnertrein weer rijdt wordt vooralsnog vanuit andere steden vertrokken. Eind november werd vanuit Zwolle wél een slag naar Leeuwarden gereden. Op de zaterdag waren de omstandigheden verreweg het beste.
Afbeelding
Vlak voor zonsondergang passeerde de 102001 van TCS de brug over het van Harinxmakanaal. Over enkele jaren zal deze brug vervangen worden door een tunnel.

Zo'n jaaroverzicht brengt toch altijd weer keuzestress met zich mee. Het lijkt het stemlijstje van de Top 2000 wel. Ja die ene plaat had er eigenlijk nog in gemoeten, en deze andere foto eigenlijk ook. We zien volgend jaar wel weer wat de hobby ons gaat brengen. Een ding lijkt zeker: het jaar verloopt bijna altijd anders dan je vooraf verwacht.

Via deze weg wens ik iedereen fijne feestdagen en een gelukkig en gezond 2023!
Marc Vlot
Berichten: 522
Lid geworden op: ma sep 28, 2015 4:51 pm
Locatie: Leerdam

Re: Jaaroverzicht 2022 Björn

Bericht door Marc Vlot »

Leuk overzicht weer!
Saitzee
Berichten: 587
Lid geworden op: zo mar 10, 2013 8:56 am

Re: Jaaroverzicht 2022 Björn

Bericht door Saitzee »

Leuk overzicht
Michel
Berichten: 432
Lid geworden op: zo sep 29, 2013 8:39 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Björn

Bericht door Michel »

Leuk overzicht.
Gebruikersavatar
teunlukassen
Berichten: 2471
Lid geworden op: zo jan 24, 2016 9:08 pm
Locatie: 's-Heerenberg
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Björn

Bericht door teunlukassen »

Gaaf overzicht Björn, met toch wel de 2e bonus van juli als mooiste!
Jona Brans
Berichten: 1633
Lid geworden op: zo mei 12, 2019 12:52 pm
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Björn

Bericht door Jona Brans »

Stuk voor stuk mooie platen, juli 1 en 2 springen er wel bovenuit!
Gebruikersavatar
stijn55
Berichten: 396
Lid geworden op: vr mei 08, 2020 7:40 am
Locatie: Deurne

Re: Jaaroverzicht 2022 Björn

Bericht door stijn55 »

Leuk! Juli 2 is mijn favoriet.
Rubenr
Berichten: 381
Lid geworden op: ma feb 14, 2022 6:31 pm
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Björn

Bericht door Rubenr »

Mooi overzicht, ik ga voor Juli 3!
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Björn

Bericht door VinceCargo »

De jaaroverzichten komen helaas steeds vroeger.
Ondanks het minimale aantal tripjes een erg leuke buit!
Voor mij springen de beide foto’s van maart en juli er uit 😁
Laatst gewijzigd door VinceCargo op do dec 22, 2022 8:25 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Geen handvol, maar een land vol
Gebruikersavatar
RedmarStam
Berichten: 149
Lid geworden op: vr dec 28, 2018 5:01 pm
Locatie: Veendam

Re: Jaaroverzicht 2022 Björn

Bericht door RedmarStam »

Ondanks dat je sommige maanden niet kon invullen heb je wel een lekker kleurrijk jaaroverzicht kunnen maken. November en bonus foto juli 2 zijn mijn favoriet! :D
Flickr: --> Klik <--
wessele
Berichten: 759
Lid geworden op: do jun 13, 2013 11:27 am
Locatie: Waardenburg

Re: Jaaroverzicht 2022 Björn

Bericht door wessele »

Lekkere reeks Björn. Maart is mijn favoriet, zeker nu we weten dat die trein volgend jaar elektrisch door BE gaat rijden.
EuropeTrains
Berichten: 291
Lid geworden op: ma jun 11, 2018 5:37 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Björn

Bericht door EuropeTrains »

Prachtige reeks! Juli 2 is mijn absolute favoriet!
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd :D
https://www.flickr.com/photos/182086100@N03/
ClintW
Berichten: 93
Lid geworden op: zo sep 13, 2020 12:01 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Björn

Bericht door ClintW »

Heel mooie reeks zo! mijn favoriet is Juli 2 :D
KvdLee
Berichten: 473
Lid geworden op: zo mei 26, 2013 4:47 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Björn

Bericht door KvdLee »

Mooi, zonnig overzicht zo!
Gebruikersavatar
Marcel
Berichten: 2342
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 6:55 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Björn

Bericht door Marcel »

Ultiem overzicht weer Björn, maart is de knaller voor mij.
"The chase is better than the catch."
Kevinrail
Berichten: 427
Lid geworden op: vr feb 06, 2015 9:29 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Björn

Bericht door Kevinrail »

Hmm, je maakt het ons weer erg moeilijk dit jaar Björn! Ik merk zelf inderdaad dat je echt op zoek moet naar de krenten in de pap wil je niet veel van hetzelfde fotograferen (das natuurlijk een persoonlijke keuze). Welke stickers je ook op een Traxx of Vectron plakt het blijven uiteindelijk dezelfde locomotieven. Gelukkig rijden er nog veel 16/17/1800en rond bij de privaten en de al wat 'oudere' diesellocomotieven zijn ook leuk om vast te leggen.
Er staat in mijn geval nog steeds genoeg op mijn lijstje, maar het ligt er ook aan wat ik wil fotograferen en vooral mijn tijd voor de hobby is kostbaar.

Ik ga voor de foto's van April (Hopelijk komt dit vervoer nog terug want het staat er bij mij nog niet op), Juni (ik blijf een zwak houden voor de Montzenroute) en November 2 (vanwege het ligt).
Gebruikersavatar
derquinho
Berichten: 500
Lid geworden op: wo okt 08, 2014 1:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Björn

Bericht door derquinho »

Allemaal puike platen! Juli 2 is een van de toppers maar de echte topper is de Hectorrail 151. Om zo'n trein te scoren op zo'n mooi punt in de korte tijd dat het kan.....
David
Berichten: 1544
Lid geworden op: do sep 06, 2012 10:55 am
Locatie: Norrköping
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Björn

Bericht door David »

Prachtige serie met veel hoogtepunten!
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Björn

Bericht door RemcoG »

Mooie reeks, Björn! De brute dieselpower van juni is mijn favoriet!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
robehv
Berichten: 968
Lid geworden op: zo aug 26, 2012 12:07 pm
Locatie: Helmond

Re: Jaaroverzicht 2022 Björn

Bericht door robehv »

Fraaie serie foto’s
Parttime member van Brabantroute Prestatie Team
1622
Berichten: 317
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 8:15 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Björn

Bericht door 1622 »

Mooi overzicht met enkele bekende plaatjes! ;)
TrainplazaNL
Berichten: 177
Lid geworden op: wo jun 13, 2018 3:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Björn

Bericht door TrainplazaNL »

Leuk jaaroverzicht! Ik geef de voorkeur aan juli.
Gebruikersavatar
erica
Berichten: 3855
Lid geworden op: za mar 01, 2014 5:38 pm
Locatie: Mokum
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Björn

Bericht door erica »

Maart is mijn favoriet. Helaas zelf geen kans voor gezien.
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3432
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Björn

Bericht door Rens »

Weer een mooie set, met voor mij juli als favoriet!
spotterbram
Berichten: 35
Lid geworden op: zo mei 03, 2020 1:30 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Björn

Bericht door spotterbram »

Fraai jaaroverzicht! Juli 1 & 2 zijn mijn favorieten
babosorany
Berichten: 80
Lid geworden op: ma sep 11, 2017 8:47 am

Re: Jaaroverzicht 2022 Björn

Bericht door babosorany »

Mooi overzicht, die 151 in Kollmarsreute knalt eruit!
Gebruikersavatar
TimoTrimbos
Berichten: 370
Lid geworden op: do apr 12, 2018 5:17 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Björn

Bericht door TimoTrimbos »

Heerlijk zo, vooral maart en juli!
TreinspotOdz
Berichten: 149
Lid geworden op: za apr 04, 2020 7:18 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Björn

Bericht door TreinspotOdz »

Heel fraai Björn! Ik ga voor maart 3 en juli 2!
:)
ICEmaster
Berichten: 184
Lid geworden op: zo jul 17, 2016 12:35 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Björn

Bericht door ICEmaster »

Heel mooi overzicht Björn! Je bijdrage van maart lijkt bijna een kopie als die van mij terwijl het niet eens dezelfde dag was :P De Urlaubs-Express is wel echt de knaller naar mijn mening, schitterend!
Ik fotografeer op zonne-energie
NS1707
Berichten: 386
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Björn

Bericht door NS1707 »

Heerlijk zonovergoten jaaroverzicht, Björn!
TSNL250
Berichten: 983
Lid geworden op: zo nov 08, 2015 8:07 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Björn

Bericht door TSNL250 »

Leuk, ik ga voor oktober
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3960
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Björn

Bericht door Jeroen »

Prachtig jaaroverzicht, Björn! :D Je hebt je hobbydagen goed weten uit te kiezen! Stuk voor stuk fraaie foto's!
Bitter nun boik van ut zoipuh, dan nun bult van ut werkuh
Ruben01
Berichten: 1298
Lid geworden op: do jan 04, 2018 2:41 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Björn

Bericht door Ruben01 »

Prachtig overzicht Björn met stuk voor stuk mooie platen!
ThijsvLoon
Berichten: 157
Lid geworden op: di dec 31, 2019 3:43 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Björn

Bericht door ThijsvLoon »

Gave plaatjes! Juli is mijn favoriet!
Plaats reactie