Jaaroverzicht 2022 Timo Trimbos

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2022.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2022 <je forum nicknaam>
Plaats reactie
Gebruikersavatar
TimoTrimbos
Berichten: 370
Lid geworden op: do apr 12, 2018 5:17 pm

Jaaroverzicht 2022 Timo Trimbos

Bericht door TimoTrimbos »

Jaaroverzicht 2022 Timo Trimbos

Het jaar 2022 gaat voor mij de boeken in als bewogen maar geslaagd! Het eerste halfjaar verliep vrij rustig en gaf veel mogelijkheden om erop uit te trekken, maar het tweede halfjaar was dankzij een meeloopstage een stuk drukker. Ik heb dit mogen doen bij het prachtige bedrijf Strukton Rail die mij de ogen heeft geopend voor het werk in de spoorsector en waarvan ik nu zeker weet dat ik in die sector terecht wil komen.
Hoe dan ook is het wel gelukt om een overzicht van het gehele jaar op te stellen die ik bij deze graag wil delen.


Januari

AfbeeldingPFT/TSP 5519 I Spontin by Timo Trimbos, on Flickr

Ik begon het jaar met best wat leuke uitstapjes waarmee de keus me direct lastig wordt gemaakt. De overbrenging van de DDZ's per 1700 is een terechte kansmaker en maakte ik destijds na de passage al tot "foto van de maand januari" maar desondanks overtrof een andere foto het nog. Medio januari bracht ik weer eens een bezoek aan de mooie Bocq-spoorlijn alwaar na lange tijd leven werd gewekt in m.i. de mooiste loc van de Benelux: de blauw/gele 5519. Dat liep allemaal best op rolletjes en zo stond de machine na zonsondergang bij het stationsgebouw, wat vanaf het wegviaduct de bovenstaande foto "im blaue Stunde" opleverde.


Februari

AfbeeldingSNCF 7267 I Train du Nuit 3751 I Paris-Austerlitz by Timo Trimbos, on Flickr

Dat we beginnen met twee donkere maanden blijkt in februari want ook hier valt mijn keus op een foto in het donker. In de carnavalsvakantie besloten Tijs en ik werk te maken van wat al langer op het lijstje stond, namelijk de getrokken reizigerstreinen in de Franse hoofdstad Paris. Naast een leuke heen- en terugreis per trein die op zich al de moeite was, maakten we ook foto's die ons tripje tot een succes maakten. Er was in het bijzonder één foto die mij het meest tevreden stelde en die werd gemaakt op "gare d'Austerlitz". Daar leek ons tripje even volledig in het water te vallen door de stationsbeveiliging maar uiteindelijk konden we de gehoopte foto maken. De laatste nachttrein die avond werd niet geblokkeerd door een andere trein, stond op een mooi perron én reed met een BB7200 in de "Béton" livrei.


Maart

AfbeeldingRTB Cargo PB10 I Z65201 I Antwerpen-Oorderen by Timo Trimbos, on Flickr

Ook in maart wist ik een aantal leuke foto's te maken waardoor de keus wederom niet heel gemakkelijk was. Het werd een foto uit België en wel van een fraai loc transport. In de voorafgaande maanden was er door een groep vrijwilligers, waaronder ik, veel werk verzet aan twee rangeerlocs type 73 van het PFT/TSP om deze gereed te maken voor transport naar Antwerpen. De Rail Service Net wagenwerkplaats had de machines overgekocht en op de eerste zaterdag van maart zou hun tweede leven beginnen. Na enkele voorbereidingen te hebben getroffen in Schaarbeek, besloten we nog wat foto's van het transfer te maken. De tweede inhaalpoging leverde een foto op bij de overweg naast de nieuwe eigenaar van de locs in een ondergaande voorjaarszon.


April

AfbeeldingNMBS 2704 I IC E2033 I Heikant by Timo Trimbos, on Flickr

April leek te gaan beginnen met een klassieke aprilgrap, want sneeuw in de lente was wel te mooi om waar te zijn. De wonderen bleken echter de wereld nog niet uit want in de nacht van maart naar april viel in bijna heel Nederland daadwerkelijk een laag sneeuw. Daar profiteerde ik direct van al stak ik wederom de grens met België over om mijn geluk te beproeven. Tijdens de vorige sneeuwval was ik genoeg rondom Roosendaal gebleven dus nu wilde ik proberen om wat HLE27's in het besneeuwde Essen vast te leggen. Dankzij de bewolking kon ik in beide richtingen fotograferen dus na aankomst in Essen reed ik door naar het bos tussen Essen en Wildert. Zoals gehoopt waren de bomen daar nog aardig wit en bovendien had ik geen last van boomschaduwen, nu de zon achter de wolken zat. Vlak voordat de sneeuw in rap tempo verdween passeerde de fraaie trek-/duwtrein me voor de tweede keer met wederom een brandschone T27 aan kop.


Mei

AfbeeldingVR 7143 I 58131 I Willemsdorp by Timo Trimbos, on Flickr

In mei dit jaar kon ik eindelijk vastleggen wat ik al jaren wenste te hebben: een HLD55 op de "thuis"lijn L12. In de nadagen van de voorjaarscampagne van de sproeitrein plande men de mooie TUC-Rail 5508 in en in die laatste dagen moest men toevallig nog Essen bezoeken. Ondanks twee leuke foto's van deze trein is het een andere trein die het jaaroverzicht heeft gehaald. Medio mei zou VolkerRail weer eens met één van hun 1700'n Roosendaal bezoeken teneinde een trein met ballast uit te wisselen. Het vertrek rond half zeven maakte een foto in de buurt onmogelijk door de zonstand, maar op de bekende avondstek in Willemsdorp zou de zon perfect staan. Die wilde ik al geruime tijd bezoeken in het bijzonder voor een nez-cassé en nu bleken alle puzzelstukjes in elkaar te vallen. Die kans liet ik uiteraard niet liggen en zo ontstond het gewenste plaatje op de zonnige zaterdagavond van 14 mei.


Juni

AfbeeldingNMBS 2738 I IC E2017 I Essen by Timo Trimbos, on Flickr

Tja wie mij een beetje kent weet dat ik een fan ben van België en het zal niet verbazen dat het aandeel foto's uit dit land relatief hoog is. Daar draagt ook juni aan bij want in die maand slaagden Tijs en ik er ein-de-lijk in om het gewenste avondplaatje van een reeks 27 met het stationsgebouw in Essen te maken. Hiervoor waren de langere dagen een vereiste maar ook op tal van andere factoren ging het fout: bewolking of half licht maar daarnaast smerige locs of stuurstandrijtuigen aan kop zorgden keer op keer voor een mislukking. Eén week voor de langste dag en zo'n tien pogingen verder werd onze moeite beloond want toen reed de tweede avondrit met T27 met de schone 2738 en in een heerlijk avondzonnetje. Nu de T27's in Essen zijn verdwenen ben ik des te blijer dat ik de pogingen heb gedaan om dit te laten slagen...


Juli I

AfbeeldingSNCF 67512 I TER 831809 I Urmatt by Timo Trimbos, on Flickr

In juli vond het tweede tripje naar Frankrijk van dit jaar plaats maar die voerde ditmaal naar de oostkant van het land. Het uitgangspunt waren de laatste inzetten van de brute BB67400'n in de reizigersdienst, namelijk vanuit het depot Strasbourg. We wisten bijna al het interessante in de omgeving mee te pakken en gecombineerd met het fantastische weer slaagde deze trip boven verwachting. Meteen op de eerste ochtend was het raak en ondanks de bewolking bij het hotel reden we de ochtendzon tegemoet. Daardoor lukte de eerste poging direct voor een foto bij een stek die we meermaals op Flickr hadden gezien, namelijk bij de papierfabriek in Urmatt. Onder aanvoering van de brullende 67512 vertrekt op de stralende maandagmorgen 11 juli jl. TER 831809 uit Urmatt, zijnde de tweede en laatste spitsrit met deze trek-/duwtreinen van die ochtend.


Juli II

AfbeeldingSNCF 22385 I Naviland 50363 I Hochfelden by Timo Trimbos, on Flickr

Naast de Pielstick-diesels bood de regio Strasbourg nog iets wat we ontzettend graag op foto wilden, namelijk de containertrein tussen Strasbourg en Gevrey. Deze containertrein is onderdeel van het Naviland-netwerk dat binnenlandse containertreinen uitbaat, vaak getrokken door BB26000 "Sybic" of BB22000. De treinen van/naar Strasbourg laten zich echter niet gemakkelijk vastleggen want de beladingsgraad is geregeld laag en daarnaast is de kans op een BB37000 "Prima" erg groot. Op laatstgenoemde factor ging het de eerste avond de mist in maar onze tweede poging in de weilanden van Hochfelden wierp wel zijn vruchten af. Zowat op de minuut nauwkeurig verscheen een grijs/oranje neus in beeld: voltreffer! Met zelfs twee nez-cassé's in de "Béton" livrei passeerde in heerlijk avondlicht de werk dagelijkse Naviland-containertrein met de schoonste van beiden aan kop: de 22385.


Augustus I

AfbeeldingRTX 266-009 I Millingen-keteltrein I Zegge by Timo Trimbos, on Flickr

Ook in augustus werd er weer veel naar België getrokken maar was ik ook wel in eigen omgeving actief. Op de eerste vrijdag van augustus besloot ik dit laatste weer eens te doen want één van de fraaiste cargo's die Roosendaal nog rijk is (/was?), reed door een flinke vervroeging nog bij daglicht. Het ging om de ketelwagentrein van Railtraxx vanuit Millingen naar Antwerpen die, zelfs rond de langste dagen, normaal niet bij daglicht te fotograferen is. Dankzij een vervroeging van meerdere uren was dit op deze stralende vrijdag uitzonderlijk wél mogelijk en dat liet ik me geen twee keer zeggen. Nabij Zegge had ik nog een fotopunt dat ik nog graag wilde aandoen en dat bood uitkomst voor een geslaagde foto van de blauwe RTX 266-009 met zijn 11 ketelwagens.


Augustus II

AfbeeldingSNCB 981 I S61 E4188 I Châtelet by Timo Trimbos, on Flickr

Zoals gezegd werd er in augustus nog veel naar België gereisd, voordat de drukte van stage dit lastig zou maken. Ik hielp mee als vrijwilliger op de Bocq-spoorlijn tijdens het jaarlijkse festival en de foto-safari, maar daarnaast trok ik ook naar de andere delen van het land. Daarbij wilde ik nog graag naar het sfeervol vervallen station van Châtelet in de avonduren voor wat klassiekjes met het stationsgebouw als motief. Na een eerste bezoek dat weinig vruchten afwierp zat het me de tweede keer mee en trof ik zelfs een blinkend treinstel.


September

Per eind augustus begon mijn stageperiode bij Strukton Rail en mijn aandacht ging in september bijna volledig uit naar de stage. Het resultaat was dat er op het gebied van hobby weinig werd ondernomen, zodat ik heb besloten om september leeg te laten en voor juli een bonusfoto te pakken.


Oktober

AfbeeldingPFT/TSP 2309 I TW Antwerpen-Noord by Timo Trimbos, on Flickr

Oktober leverde voor een maand in het najaar nog relatief veel leuke foto's op maar de leukste maakte ik wel in het donker. Die werd gemaakt in de Antwerpse havens en wel bij de Tractie Werkplaats Antwerpen-Noord. Eerder dit jaar kwamen daar een aantal Belgische museumlocs op bezoek voor een open dag en die bleven daar nog wat maanden voordat ze terugkeerden naar Melle en Saint-Ghislain. In die tussentijd pakten de werknemers van de werkplaats één machine in het bijzonder aan om terug rijvaardig te maken: de 2309. In het najaar was dit zover en werd er een kleine demonstratie gegeven om de 2309 op eigen kracht te laten rijden. Bij het invallen van de schemering zette men de 2309 tussen wat andere machines en zo kon in het blauwe uurtje de fraaie line-up vastgelegd worden...


November

In november had ik weinig tijd voor de hobby en daarbij motiveerde het weer meestal ook niet, dus is camera op enkele uitstapjes na uit gebleven. Normaal heb ik graag per maand één foto in een jaaroverzicht maar in deze heb ik gekozen om twee maanden leeg te laten en twee maanden aan te vullen met een bonusfoto: voor november is dit augustus II geworden.


December

AfbeeldingNMBS 992 I IC E4242 I Antwerpen-Centraal by Timo Trimbos, on Flickr

In december vond traditiegetrouw de overgang van oude naar nieuwe dienstregeling plaats en dat ging gepaard met de nodige verschuivingen in de materieelinzet. Vanwege de korte dagen en zeer beperkte vrije tijd tijdens daglicht maakte ik deze maand bijna alle foto's in het donker en dat was op vrijdagavond 9 december niet anders. Op deze laatste doordeweekse dag vóór nieuwe dienstregeling trok ik met twee anderen naar Antwerpen alwaar het hoogtepunt van de avond iets anders werd dan verwacht. Rond half tien konden we de volledig schone NMBS 992 onder de prachtige stationskap van het centrale station vastleggen, niet lang voor vertrek naar Turnhout.


Al met al kan ik terugkijken op een succesvol jaar waarin, ook buiten de hobby, veel leuks is gebeurd. Ik heb veel het geliefde België kunnen bezoeken en ondanks dat ik dit komend jaar ook van plan ben, wil ik mij meer gaan oriënteren op de andere buitenlanden.

Er rest mij niks anders te zeggen dan degenen te bedanken die zo ver is geraakt met lezen en iedereen een goed nieuwjaar te wensen! :)

Met vriendelijke groeten,
Timo Trimbos
Treinspot
Berichten: 126
Lid geworden op: di mar 31, 2020 2:27 pm
Locatie: Best

Re: Jaaroverzicht 2022 Timo Trimbos

Bericht door Treinspot »

Heel leuk jaaroverzicht Timo, ik kan echt niet kiezen tussen al deze leuke foto's!
ov_wijzer
Berichten: 932
Lid geworden op: do nov 15, 2012 2:39 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Timo Trimbos

Bericht door ov_wijzer »

Fraaie reeks met December als favoriet!
NS1707
Berichten: 386
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Timo Trimbos

Bericht door NS1707 »

Erg tof overzicht, Timo! December is wel een enorm gave plaat geworden zeg!
Mattie
Berichten: 610
Lid geworden op: za aug 29, 2015 3:56 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Timo Trimbos

Bericht door Mattie »

Moeilijk kiezen met al die fraaie foto’s, ik ga voor juli 2!
wessele
Berichten: 760
Lid geworden op: do jun 13, 2013 11:27 am
Locatie: Waardenburg

Re: Jaaroverzicht 2022 Timo Trimbos

Bericht door wessele »

Mooi zeg! December knalt eruit.
spurt2244
Berichten: 369
Lid geworden op: vr apr 22, 2016 8:18 am
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Timo Trimbos

Bericht door spurt2244 »

Mooi overzicht en lekker veel België
Rubenr
Berichten: 381
Lid geworden op: ma feb 14, 2022 6:31 pm
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Timo Trimbos

Bericht door Rubenr »

Gaaf overzicht! Mooi gedaan!
ClintW
Berichten: 93
Lid geworden op: zo sep 13, 2020 12:01 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Timo Trimbos

Bericht door ClintW »

Prachtig overzicht Timo! ik ga voor Juli 2 als favoriet!
NovioSites
Berichten: 1227
Lid geworden op: ma mei 13, 2013 2:55 pm
Locatie: Bgn

Re: Jaaroverzicht 2022 Timo Trimbos

Bericht door NovioSites »

Een heerlijk overzicht met een zeer geslaagd Belgisch tintje. Mooie verzameling weer!
tiemen
Berichten: 236
Lid geworden op: di mar 12, 2019 11:26 am

Re: Jaaroverzicht 2022 Timo Trimbos

Bericht door tiemen »

Een fraai 'Belgisch' jaaroverzicht Timo! Mijn favoriet is Oktober
ICEmaster
Berichten: 184
Lid geworden op: zo jul 17, 2016 12:35 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Timo Trimbos

Bericht door ICEmaster »

Heel leuk overzicht Timo! Stuk voor stuk prachtige platen, maar die van maart en de beiden uit juli zijn mijn favorieten!
Ik fotografeer op zonne-energie
Gebruikersavatar
derquinho
Berichten: 500
Lid geworden op: wo okt 08, 2014 1:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Timo Trimbos

Bericht door derquinho »

Zeer fraaie foto's! Juli 1 is mijn favoriet!
BjörnNielsen
Berichten: 969
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Timo Trimbos

Bericht door BjörnNielsen »

Gaaf jaaroverzicht Timo, februari en april zijn heerlijk!
Jona Brans
Berichten: 1633
Lid geworden op: zo mei 12, 2019 12:52 pm
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Timo Trimbos

Bericht door Jona Brans »

Leuke serie met lekker veel nachtplaten! Vooral februari en juni zijn mooi
David
Berichten: 1544
Lid geworden op: do sep 06, 2012 10:55 am
Locatie: Norrköping
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Timo Trimbos

Bericht door David »

Zeer gave serie en wat een geluk met december!
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Timo Trimbos

Bericht door RemcoG »

Mooi overzicht! Mijn favorieten zijn zonder twijfel juni en augustus I.
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
TSNL250
Berichten: 983
Lid geworden op: zo nov 08, 2015 8:07 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Timo Trimbos

Bericht door TSNL250 »

Leuk! 👍
Ik ga voor oktober
Gebruikersavatar
TimoTrimbos
Berichten: 370
Lid geworden op: do apr 12, 2018 5:17 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Timo Trimbos

Bericht door TimoTrimbos »

Dank voor de vele leuke reacties! :lol:
Marc Vlot
Berichten: 522
Lid geworden op: ma sep 28, 2015 4:51 pm
Locatie: Leerdam

Re: Jaaroverzicht 2022 Timo Trimbos

Bericht door Marc Vlot »

Mooie serie! Juni is favoriet
ThijsvLoon
Berichten: 157
Lid geworden op: di dec 31, 2019 3:43 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Timo Trimbos

Bericht door ThijsvLoon »

Hele fraaie platen Timo! Net als bij Wilmer is Juli II mijn favoriet!
KvdLee
Berichten: 473
Lid geworden op: zo mei 26, 2013 4:47 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Timo Trimbos

Bericht door KvdLee »

Mooie serie Timo! De Franse plaatjes zijn favoriet hier :)
Plaats reactie