Jaaroverzicht 2022 Wilmer

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2022.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2022 <je forum nicknaam>
Plaats reactie
TrainplazaNL
Berichten: 177
Lid geworden op: wo jun 13, 2018 3:30 pm
Contacteer:

Jaaroverzicht 2022 Wilmer

Bericht door TrainplazaNL »

Beste bezoeker van mijn jaaroverzicht,

Leuk dat je de moeite hebt genomen om dit jaaroverzicht te bekijken. Ook dit jaar heb ik me weer voorgenomen om een gevarieerd overzicht samen te stellen van foto’s die ik in 2022 genomen heb. Ik ben zelf van mening dat dit aardig goed gelukt is, al zal mijn voorliefde voor oudere locomotieven ongetwijfeld niet onopgemerkt blijven. 2022 was voor mij een mooi jaar op hobbygebied, en vooral met meer resultaat dan voorgaande jaren. Ik ben sinds eind februari ook in het bezit van een nieuwe camera; de Sony A7 iii. Een enorme vooruitgang en een aankoop waar ik zeker geen spijt van heb. Dit jaar heb ik ook nieuwe gebieden bezocht, zoals Frankrijk en de Alpenregio. Daarnaast zijn ook de vertrouwdere plekken in Nederland en Duitsland weer bezocht. Allen zijn ze terug te vinden in dit overzicht.

JANUARI

Januari was voor mij al een bijzonder productieve maand. Zo ben ik de eerste dagen van het jaar in België en Luxemburg geweest voor nachtfoto's, en kwam later in de maand het ersatzverkehr in NRW aan bod. Toch valt de keuze voor januari op een andere foto, namelijk een overbrenging van drie DDZ-stammen vanuit Hengelo naar Onnen.

AfbeeldingNS 1744 + DDZ 7543, 7528, 7503, Deventer (NL) (06012022) by Wilmer Treurniet, on Flickr
Op de relatief zonnige donderdag 6 januari 2022 brengt NS 1744 DDZ 7543, 7528 en 7503 vanuit Hengelo naar Onnen via Amersfoort, als trein 93207. Vlak voor de zon achter een sluier verdween, passeerde de combinatie in Deventer. Een sprinter maakte het nog behoorlijk spannend, maar de schade bleef gelukkig beperkt.

FEBRUARI

De productieve trend van januari werd in februari voortgezet, met opnieuw een bezoek aan het ersatzverkehr vlak bij de Nederlandse grens. Daarnaast werd ook de Rhein bezocht, maar de foto in dit overzicht is gemaakt op de laatste dag van februari. Op 28 februari 2022 vertrokken Jelani en ik richting Oostenrijk voor een midweek treinen fotograferen in de Alpenregio. Door het prachtige weer stelde ik voor een tussenstop te maken aan de spoorlijn tussen München en Garmisch-Partenkirchen, vanwege een treinverbinding die ik al langer graag op de foto wilde zetten.

AfbeeldingDB 111 035 + 111 073, Ohlstadt (D) (28022022) by Wilmer Treurniet, on Flickr
Tussen München en Garmisch-Partenkirchen rijdt een omloop op de RE6 met een vijftal Dosto’s ingeklemd door twee locomotieven van de serie BR111. Bij Ohlstadt werd de combinatie opgewacht, en met succes. DB 111 035 en 111 073 komen met trein 59451 langs, op weg naar Garmisch-Partenkirchen. In juni ontspoorde net ten noorden van Garmisch-Partenkirchen een gelijksoortige stam dubbeldekkers, geduwd door de 111 035. Het baanvak is bijna een half jaar gestremd geweest.

MAART

Maart stond vrijwel volledig in het teken van de trip richting de Alpen. In een paar dagen tijd werden Duitsland, Oostenrijk en Italië bezocht met een mooi resultaat. Het weer was deze week echt fantastisch, met een hele stabiele oostenwind en 4 nagenoeg strakblauwe dagen. Het is zonder twijfel een van de meest gave ervaringen van dit jaar te noemen. Het kiezen van een hoogtepunt was niet makkelijk, maar ik geef toch een lichte voorkeur aan onderstaande foto.

Afbeelding
Tussen München en Kufstein is Lokomotion in beperkte mate aan te treffen met locomotieven van de serie BR139 of BR151. Een van mijn hoofddoelen was om een van deze locomotieven vast te leggen, al was de hoop een beetje opgegeven toen deze op de laatste dag van de trip nog steeds niet gepasseerd was. In de allerlaatste zonnestralen werd in Raubling de laatste goederentrein van de dag opgewacht. Tot onze grote verbazing betrof dit de 151 074 van Lokomotion, die met een autotrein onderweg was vanuit München richting Oostenrijk. Een dag later mocht deze 151 tractie leveren aan de Alpen-Express, die tijdens het maken van deze foto nog in Nederland stond.

APRIL

In april was er weer ruimte voor een tripje richting de Rhein, en kon daarnaast een nieuwe regio bezocht worden. Ik was namelijk nog nooit voor de hobby in Frankrijk geweest, maar nu moest het toch echt gaan gebeuren. Op vrijdag 22 april werd naar de regio van Maubeuge gereden, vlak bij de Belgische grens. Hoewel Frankrijk altijd ver weg klinkt, is deze regio binnen een paar uur te bereiken vanuit mijn huis. In deze regio zijn nog een aantal Nèz-cassé’s aan te treffen voor zowel Corail als VR2n-stammen. Daarnaast konden er ook een paar goederentreinen vastgelegd worden.

AfbeeldingLineas 1321, Sassegnies (F) (22042022) by Wilmer Treurniet, on Flickr
Een van deze goederentreinen was Lineas met een vaste graantrein vanuit Tergnier naar Aalst. Even waren we bang dat de trein opgeheven was, maar drie kwartier na de geplande vertrektijd kwam het bericht binnen dat de trein vertraagd vertrokken was. Gelukkig was de vertraging geen probleem voor de zonstand, want in heerlijk voorjaarslicht kan de brandschone Lineas 1321 met graantrein bij Sassegnies vastgelegd worden.

MEI

In de eerste week van mei had ik een week vakantie, en werd een bezoek gebracht aan het Maintal. Het weer was deze keer iets minder in ons voordeel, en het aantal zonfoto’s was beperkt. Gelukkig reed de absolute knaller van deze maand wel in de volle zon voorbij, en het was voor mij gelijk de eerste keer om een BR155 goed vast te leggen.

Afbeelding
Op vrijdag 6 mei 2022 werd Press 155 059 met volbeladen autotrein voorgemeld op de Nord-Süd-strecke. Onze angst was dat deze trein rond het middaguur voorbij zou komen in het Maintal. Op dit moment is Harrbach nog te kops en Retzbach al te haaks. Gelukkig bood het zeer recent gesnoeide Gambach uitkomst, en zo kon bovenstaande foto afgedrukt worden.

JUNI

Ook in juni werd er weer een mooi aantal treinen op de foto gezet. Zo werd voor het eerste een bezoek gebracht aan de spoorlijn tussen Hannover en Maagdenburg, en konden er ook in Nederland een aantal foto’s gemaakt worden. Een van mijn doelen binnen Nederland was het vastleggen van de zondagse Craftertrein uit Polen naar Amersfoort. Hoewel de frequentie van deze trein in de zomer erg beperkt was, werd door Fairtrains wel steeds aangekondigd wanneer de trein ging rijden. Zo werd op 12 juni 2022 vertrokken naar Teuge, om hier een poging te wagen op deze fraaie trein.

AfbeeldingFairtrains 1315, Teuge (NL) (12062022) by Wilmer Treurniet, on Flickr
Getrokken door de 1315 van Fairtrains komt in prachtig avondlicht de Craftertrein voorbij langs de toegestroomde fotografen in Teuge. Ik vind het ontzettend gaaf om te zien hoe veel moeite er in de opknapbeurt van de 1315 is gestoken, en om deze incidenteel ook voor goederentreinen te zien is een mooie aanwinst voor de Nederlandse hobbyist.

JULI

De zomervakantie was aangebroken en dus was het weer tijd voor een trip richting het buitenland. Ditmaal was de bestemming opnieuw Frankrijk, ditmaal de regio van Strasbourg. In deze regio rijden namelijk nog diesellocs uit de serie BB67400 met RRR-stammen rond op een paar spitstreinen. Deze treinen zijn in de zon met loc voorop alleen in de zomerochtenden vast te leggen. Hoewel deze treinen alleen ’s ochtends reden, was er nog meer interessants vast te leggen in de regio. Daarom valt mijn keuze voor het hoogtepunt van juli, ondanks dat alle foto’s gelukt zijn, niet op een RRR-stam maar een minstens zo fraaie goederentrein.

AfbeeldingNaviland 22385 + 22389, Hochfelden (F) (12072022) by Wilmer Treurniet, on Flickr
Elke avond rijdt Naviland een containertrein vanuit Strasbourg naar het zuiden van Frankrijk. Deze trein kan in theorie getrokken worden door een Nèz-cassé, al moet de fotograaf wel geluk hebben met de belading. De eerste avond werd de trein getrokken door een Prima, en was de belading niet bepaald fraai te noemen. De tweede avond werden de rollen omgedraaid, en waren er maarliefst twee nèz-cassé’s aan te treffen voor de uitzonderlijk goed beladen trein. Naviland 22385 en 22389 werden hier in prachtig avondlicht ter hoogte van Hochfelden vastgelegd.

AUGUSTUS

In augustus werd een bezoek gebracht aan Luxemburg, en kwamen de omleidingen tussen Bremen en Wünstorf ook aan bod. Daarnaast ben ik met mijn gezin op vakantie geweest richting Zwitserland. Hoewel mijn ouders meestal (niet opzettelijk) een camping ver van het spoor vandaan uitzoeken, lag de camping ditmaal op steenworp afstand van een nabijgelegen spoorlijn. Het betrof echter een zijlijn met wat regionale treinen, maar niet veel verderop lag een van de twee belangrijkste verbindingen tussen Zwitserland en Italië. Na wat onderzoek bleek dat dagelijks over deze lijn de Gotthard Panorama Express rijdt, en dus werd deze trein als mijn hoofddoel bestempeld.

Afbeelding
Het beoogde fotopunt bij Claro was een kleine 20 minuten rijden vanaf de camping. Omdat ik nu zelf mijn rijbewijs heb, kon ik op eigen gelegenheid naar Claro toe rijden en in heerlijk zomerse omstandigheden de GoPex opwachten. Zo kon SBB Re420 11157 vastgelegd worden met een zestal rijtuigen, op weg als trein 3093 vanuit Arth-Goldau naar Lugano.

SEPTEMBER

In september begon het nieuwe schooljaar en was er wat minder tijd voor de hobby. De meeste tripjes hadden Duitsland als eindbestemming, en ik kreeg via school zelfs de mogelijkheid om InnoTrans in Berlijn te bezoeken. Het hoogtepunt van de maand werd echter al op de eerste dag van september afgedrukt, tijdens mijn tweede bezoek dit jaar aan de spoorlijn tussen Hannover en Maagdenburg.

Afbeelding
In Woltorf passeert de door NeS bij DB Gebrauchzug gehuurde 143 326 met een volbeladen BLG autotrein, op weg vanuit Falkenberch richting Emden. Zo kon voor mij weer een kleurstelling van de BR143 vastgelegd worden.

OKTOBER

In oktober viel het aantal foto’s weer erg tegen, door de drukte van school en andere zaken. De highlight is dan ook de eerste (en enige) foto dit overzicht die niet in de zon gemaakt is. Gelukkig zijn de lichtomstandigheden gewoon acceptabel, en kon er een trein met voetbalsupporters in het Ruhrgebied vastgelegd worden.

Afbeelding
SVG 111 185 passeert hier in Bochum-Ehrenfeld, met aan de haak een fraaie sleep rijtuigen op weg als zogenaamde ‘Fußballsonderzug’ vanuit Stuttgart naar Dortmund. Gelukkig voor ons werd de trein via het achterste spoor gestuurd, en waren de herfstkleuren mooi zichtbaar.

NOVEMBER

In november werden de dagen snel korter en was er opnieuw niet veel tijd voor de hobby. Er werd echter wel tijd gemaakt voor de Brabantroute, tijdens het tweede weekend van november. Goederentreinen uit Duitsland naar België moesten namelijk via Nederland omgeleid worden. Op zondag 13 november 2022 werd aan het begin van de middag Heukelom bezocht, waar in korte tijd een leuke optocht aan goederentreinen vastgelegd kon worden.

Afbeelding
De highlight van November bevond zich ook in deze optocht. Het betrof de omgeleide Linz-shuttle van Railtraxx, die deze zondag bijna volledig uit gasketels bestond. Getrokken door de blauwe 266 113 passeert de brute diesel de groep fotografen, op weg richting de Antwerpse havens.

DECEMBER

In december werd de camera maar één keer uit de tas gehaald. Op 14 december 2022 werd naar Hoevelaken toegereden voor RRF die met de 4402 en een keteltrein vanuit Rotterdam naar Bad Bentheim moest gaan rijden. Door een communicatiefout tussen mijn camera en mijn telefoon kon deze trein tot mijn grote spijt niet afgedrukt worden. Een écht ‘jaaroverzichtwaardige’ foto kan ik helaas niet laten zien. Als alternatief volgt hier de Katy-shuttle, die een uurtje eerder gelukkig wel vastgelegd kon worden.

Afbeelding
De bij ELL gehuurde RFO 193 742 passeert hier met volbeladen Katy-shuttle in Hoevelaken, op weg richting Bad Bentheim en uiteindelijk de Poolse grens. De 193 742 is recentelijk voorzien van logo’s, en is hiermee dus te onderscheiden van de saaie anonieme ELL-locs die er ook nog genoeg rondrijden. De kale bomen en bevroren velden verklappen dat de winter er echt aan begint te komen.

Hiermee ben ik aan het einde gekomen van mijn jaaroverzicht. Graag hoor ik wat de favorieten zijn. Hopelijk zie ik jullie volgend jaar weer bij een nieuw jaaroverzicht. Daarnaast wil ik iedereen graag hele fijne feestdagen en een gelukkig en gezond 2023 toewensen!

Wilmer Treurniet
Laatst gewijzigd door TrainplazaNL op za mar 11, 2023 1:06 am, 8 keer totaal gewijzigd.
EuropeTrains
Berichten: 291
Lid geworden op: ma jun 11, 2018 5:37 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Wilmer

Bericht door EuropeTrains »

Mooi overzicht! Augustus knalt eruit!
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd :D
https://www.flickr.com/photos/182086100@N03/
Gebruikersavatar
teunlukassen
Berichten: 2471
Lid geworden op: zo jan 24, 2016 9:08 pm
Locatie: 's-Heerenberg
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Wilmer

Bericht door teunlukassen »

Stuk voor stuk ontzettend gave platen, Wilmer! Mei en september zijn echte toppers!
Gebruikersavatar
erica
Berichten: 3853
Lid geworden op: za mar 01, 2014 5:38 pm
Locatie: Mokum
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Wilmer

Bericht door erica »

Mijn stem gaat naar november.
Gebruikersavatar
stijn55
Berichten: 396
Lid geworden op: vr mei 08, 2020 7:40 am
Locatie: Deurne

Re: Jaaroverzicht 2022 Wilmer

Bericht door stijn55 »

Stuk voor stuk knallers!
Jona Brans
Berichten: 1633
Lid geworden op: zo mei 12, 2019 12:52 pm
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Wilmer

Bericht door Jona Brans »

Mooi overzicht Wilmer! De keuze is erg lastig, maar ik ga voor juli en augustus als favorieten
TreinspotOdz
Berichten: 149
Lid geworden op: za apr 04, 2020 7:18 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Wilmer

Bericht door TreinspotOdz »

Wat een ongelooflijk fraai overzicht Wilmer! Ontzettend lastig kiezen, maar toch kies ik voor mei 😉.
:)
spotterbram
Berichten: 35
Lid geworden op: zo mei 03, 2020 1:30 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Wilmer

Bericht door spotterbram »

Een geslaagd jaar zo te zien, vooral April en Juli zijn knallers, al zit de rest er zeker niet ver onder🙃
Gebruikersavatar
RedmarStam
Berichten: 149
Lid geworden op: vr dec 28, 2018 5:01 pm
Locatie: Veendam

Re: Jaaroverzicht 2022 Wilmer

Bericht door RedmarStam »

Een heel leuk en divers jaaroverzicht, Wilmer. Het is best lastig om een favoriet uit te kiezen, maar ik ga toch voor de oude Reichsbahn locs! :D
Flickr: --> Klik <--
babosorany
Berichten: 80
Lid geworden op: ma sep 11, 2017 8:47 am

Re: Jaaroverzicht 2022 Wilmer

Bericht door babosorany »

Erg leuk, vooral september een het duo nezcasse in Frankrijk!
Gebruikersavatar
TimoTrimbos
Berichten: 370
Lid geworden op: do apr 12, 2018 5:17 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Wilmer

Bericht door TimoTrimbos »

Prachtig Wilmer! Dankzij de vele altbau maak je ook voor mij de keuze lastig, maar ik blijf erbij dat de Naviland geweldig is gelukt!
Marc Vlot
Berichten: 522
Lid geworden op: ma sep 28, 2015 4:51 pm
Locatie: Leerdam

Re: Jaaroverzicht 2022 Wilmer

Bericht door Marc Vlot »

Mooi overzicht!
ICEmaster
Berichten: 184
Lid geworden op: zo jul 17, 2016 12:35 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Wilmer

Bericht door ICEmaster »

Heel fraai overzicht met ontzettend veel bekende plaatjes :P
Bij 10 van de 12 stond ik naast je, dus dan kunnen ze zeggen dat ik vaak met Jip op stap ben maar ik denk dat die allang ingeruild is haha
Ik fotografeer op zonne-energie
Treinspot
Berichten: 126
Lid geworden op: di mar 31, 2020 2:27 pm
Locatie: Best

Re: Jaaroverzicht 2022 Wilmer

Bericht door Treinspot »

Prachtig, Wilmer! Een favoriet kiezen is heel lastig, maar de foto uit augustus vind ik heel gaaf!
Gebruikersavatar
derquinho
Berichten: 500
Lid geworden op: wo okt 08, 2014 1:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Wilmer

Bericht door derquinho »

Heel fraai! Qua toppers kan ik niet kiezen tussen maart en mei.
tiemen
Berichten: 236
Lid geworden op: di mar 12, 2019 11:26 am

Re: Jaaroverzicht 2022 Wilmer

Bericht door tiemen »

Prachtige reeks Wilmer! Mijn favorieten zijn juni en juli :D
arnold
Berichten: 14629
Lid geworden op: di aug 21, 2012 2:51 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Wilmer

Bericht door arnold »

Leuke serie.
Mattie
Berichten: 610
Lid geworden op: za aug 29, 2015 3:56 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Wilmer

Bericht door Mattie »

Prachtig overzicht Tiemen! De drie foto’s uit de Alpenregio doen het erg goed!
spurt2244
Berichten: 368
Lid geworden op: vr apr 22, 2016 8:18 am
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Wilmer

Bericht door spurt2244 »

Een mooi en divers overzicht Wilmer
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Wilmer

Bericht door VinceCargo »

Leuke reeks! Voor mij november als favo
Geen handvol, maar een land vol
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Wilmer

Bericht door RemcoG »

Mooie reeks Wilmer!! Je jaaroverzicht begint met mijn favoriet; januari is top!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
NS1707
Berichten: 386
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Wilmer

Bericht door NS1707 »

Lekker overzicht, Wilmer! Voor mij is februari favoriet!
TSNL250
Berichten: 983
Lid geworden op: zo nov 08, 2015 8:07 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Wilmer

Bericht door TSNL250 »

👍 Mooi
Zet er maar een stem bij voor december
Tijs
Berichten: 151
Lid geworden op: vr apr 13, 2018 12:50 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Wilmer

Bericht door Tijs »

Juli lik ik mijn vingers bij af, maar November mag er ook wezen!
ThijsvLoon
Berichten: 157
Lid geworden op: di dec 31, 2019 3:43 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Wilmer

Bericht door ThijsvLoon »

Leuke reeks Wilmer! Maart en Juli vind ik erg gaaf!
Plaats reactie