Jaaroverzicht 2022 Babo

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2022.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2022 <je forum nicknaam>
Plaats reactie
babosorany
Berichten: 80
Lid geworden op: ma sep 11, 2017 8:47 am

Jaaroverzicht 2022 Babo

Bericht door babosorany »

2022 was een erg succesvol jaar, het weer was over het algemeen beter dan in 2021 en naast Nederland, Duitsland en België werd voor het eerst het land Bulgarije bezocht met als doel de laatste Ludmilla in reguliere reizigersdienst van Europa.


Januari
De keuze voor januari was erg makkelijk. De Eifelquerbahn is sinds vele jaren buiten dienst tussen Gerolstein en Kaisersesch. Door overstromingen in het jaar 2021 moesten een aantal treinen waaronder rijtuigen van de AKE Rheingold, een Turmtriebwagen, en LINT treinstellen van DB-Regio. Ik was bij de eerste overbrenging, op vrijdag kon ik in de zon het duo V60 omweg naar Gerolstein fotograferen, op zaterdag de AKE rheingold in de sneeuw. Doordat de trein veel harder reed dan gepland en er weinig fotoplekken mogelijk waren kon ik weinig foto’s maken, maar alsnog ben ik tevreden.
AfbeeldingVEB V60 1140+AKE Rheingold | Darscheid by Babo Sorany, auf Flickr

Februari
Door het failliet gaan van Abelio Rail NRW reden er meerdere Ersatzzüge. De lok was op de RB40 het meest interessant, hier had de Mauerfall lok inzet. In Wetter kon deze trein vastgelegd worden, met in de achtergrond de rivier de Ruhr.
AfbeeldingTRI 182 560 'Mauerfall'+Ersatzzug | Wetter (Ruhr) by Babo Sorany, auf Flickr

Maart 1
Maart was een erg succesvolle maand, met de laatste rit van de paardenlok, een WFL 143 met één DR-DoSto als Ersatzzug, de 6703 op de Ponlijn, de CT Leeuwenlok na een gefaald bezoek aan Großenkneten, Greencitytrip met 1700, mijn eerste keer 151 met Andernacher, een Werbe Eurodual, en als absolute hoogtepunt de inzet van de 218 op een spoorlijn die momenteel opnieuw voor gebruik klaargemaakt wordt. Het was een erg drukke maand die mij de keuze lastig maakt, en om deze reden bepaal ik dat ik 2 foto’s in het jaaroverzicht zet van deze maand. Maart is dus eigenlijk een enorm productieve maand geweest met echt veel knallers, het was ook bovengemiddeld goed weer.

De 159 102 reed op 23e van deze maand voor het eerst in de outfit met teksten over het milieu en de afbeelding van een mier. Ik moest de hele dag werken, maar kon afspreken dat ik eenmalig om 13:30 stopte waardoor ik met de IC Berlin van 14 uur uit Apeldoorn naar Bad Bentheim kon afreizen, wegens dat de overstap op de LINT van de Bentheimer Eisenbahn 52 minuten was ging ik met de fiets naar Quendorf omdat ik vreesde dat de trein mogelijk met -60 weg zou gaan, maar goed ook, hierdoor had ik ook een G2000 met buurtsuper. De mierenlok zelf slaagde dan om 1 minuut voor 17 uur.
AfbeeldingCT 159 102+Lege Steentrein | Neerlage by Babo Sorany, auf Flickr

Maart 2
Tijdens de ‘Reaktivierungsbauarbeiten’ van de Teutoburger Wald Eisenbahn bezochten wij deze lijn op een van de weinige dagen dat Fccpps’en inzet kregen, met als lok de LWC 218 451. Het was erg leuk om deze lok op deze lijn vast te leggen met infrawagens uit Nederland, een zeer unieke en eenmalige gebeurtenis. Meerdere foto’s kan ik plaatsen in dit jaaroverzicht, maar ik kies voor deze omdat ik de roze ballast uitzonderlijk vind.
AfbeeldingLWC 218 451+Fccppsen | Bad Iburg by Babo Sorany, auf Flickr

April
De maand april had ook wel wat hoogtepunten met de Venice Simplon Oriënt Express en een Swietelsky ballasttrein tussen Bad Nieuweschans.. Zelf vind ik het hoogtepunt de Dinnertrain in Lisse. De combinatie van bloemen en deze trein maakte het tot een geslaagde dag, oorspronkelijk kon ik niet in het veld zelf staan maar na onderhandelen en tegen de ruil van een gezinsfoto omdat ze anders een fotograaf moesten inhuren bleek het wel mogelijk.
AfbeeldingTCS 102001+Dinnertrain | Sassenheim by Babo Sorany, auf Flickr

Mei 1
Mei stond in het teken van de reis naar Bulgarije, ik ben hier ondanks een enorme regendag terwijl we er al zo kort waren enorm geslaagd. Ik wil van deze maand graag twee foto’s tonen omdat de reis bestond uit 2 delen. De Ludmilla in de zuidelijke-Dobruzhda regio, en elektrische treinen ten noorden an de hoofdstad. Bij deze foto staat de Ludmilla te wachten om te vertrekken uit Valchi Dol nadat wij keihard uit de trein naar voren waren gerend om het vertrek en stilstand te fotograferen.
AfbeeldingБДЖ/BDŽ 07 111+BV 2637 | Valchi Dol/Вълчи Дол by Babo Sorany, auf Flickr

Mei 2
In het Balkan gebergte kon een foto gemaakt worden waarbij de trein uit een tunnel kwam rijden, die parallel lag aan de tunnel voor treinen richting Illyantsi/Sofia. Bovenin is nog een klein deel van de mist te zien die in zeer korte tijd opgetrokken was en een andere foto reeds verpest had, we stonden hier immers meerdere uren voor deze foto, de foto van de andere trein mislukte, dit maakte het iets minder zuur doordat deze BV 7622 naar Vidin mooie y-Wagen bevatte.
AfbeeldingБДЖ/BDŽ 44 151+BV 7620 | Levishte/Левище by Babo Sorany, auf Flickr

Juni
De keuze was niet makkelijk, er werden meerdere leuke treinen gefotografeerd. Ik kies uiteindelijk VolkerRail omdat het toch een bijzondere gelegenheid was wat anders dan een GTW aan te treffen op de spoorlijn Apeldoorn-Zutphen.
AfbeeldingVRR 203-1 'Tom'+Fccpps'en | Klarenbeek by Babo Sorany, auf Flickr

Juli
Ook juli was net als juni en augustus een erg productieve maand. Omdat ik nog geen foto’s uit België in het overzicht heb plaats ik graag deze overbrenging van 3x typ73 met een class 66.
AfbeeldingRurtalbahn 561-04+HLR 7386+7384+7389 | Antwerpen Oorderen by Babo Sorany, auf Flickr

Augustus
De keuze was weer erg lastig, maar ik kies voor de prachtige 1315 in Sloe. Helaas is deze lok momenteel niet meer inzet gereed door meerdere factoren.
AfbeeldingHSL/FT 1315+Gasketeltrein | Lewedorp by Babo Sorany, auf Flickr

September
In September reed de plan u in de Westhaven van Amsterdam. Bij de OBA kon een trein komende van emplacement Awhv komende gefotografeerd worden, normaal wordt er altijd geduwd maar nu kon er eens een foto maken van de andere richting met zelfs een reizigerstrein.
AfbeeldingCREW 2454 Plan U 151 | OBA Westhaven by Babo Sorany, auf Flickr

Oktober
Voor oktober kies ik deze foto van de wekelijkse keteltrein in een zon-gat, in tegenstelling tot vaker zat het nu lekker mee met de zon.
AfbeeldingDBC 6412 'Hans'+3 ketels | Delden by Babo Sorany, auf Flickr

Voor de maanden november en december plaats ik niets, niet omdat ik toen geen foto’s heb gemaakt maar omdat ik van de maanden maart en mei graag twee foto’s wilde plaatsen.
Gebruikersavatar
teunlukassen
Berichten: 2471
Lid geworden op: zo jan 24, 2016 9:08 pm
Locatie: 's-Heerenberg
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Babo

Bericht door teunlukassen »

Mooi overzicht Babo, de tweede foto uit maart en eerste van mei springen er 100% voor me!
Gebruikersavatar
erica
Berichten: 3855
Lid geworden op: za mar 01, 2014 5:38 pm
Locatie: Mokum
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Babo

Bericht door erica »

Mei 2 is mijn favoriet. Wakkert de reislust flink aan!
Gebruikersavatar
QuinnTT
Berichten: 202
Lid geworden op: ma okt 05, 2020 6:04 pm
Locatie: Mdb

Re: Jaaroverzicht 2022 Babo

Bericht door QuinnTT »

Mooi overzicht Babo!
TreinspotOdz
Berichten: 149
Lid geworden op: za apr 04, 2020 7:18 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Babo

Bericht door TreinspotOdz »

Prachtig overzicht Babo, april en mei 2 zijn echte toppers!
:)
Gebruikersavatar
stijn55
Berichten: 396
Lid geworden op: vr mei 08, 2020 7:40 am
Locatie: Deurne

Re: Jaaroverzicht 2022 Babo

Bericht door stijn55 »

Lekker divers! Ik ga voor juli en augustus!
Marc Vlot
Berichten: 522
Lid geworden op: ma sep 28, 2015 4:51 pm
Locatie: Leerdam

Re: Jaaroverzicht 2022 Babo

Bericht door Marc Vlot »

Fraaie buitenlandse foto’s!
Jona Brans
Berichten: 1633
Lid geworden op: zo mei 12, 2019 12:52 pm
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Babo

Bericht door Jona Brans »

Prachtig overzicht Babo! Hoewel elke foto erg mooi is stijgt mei 2 er absoluut bovenuit!
Gebruikersavatar
Luka
Berichten: 1495
Lid geworden op: ma sep 02, 2019 3:30 pm
Locatie: Schiedam

Re: Jaaroverzicht 2022 Babo

Bericht door Luka »

Stuk voor stuk prachtfoto's, vooral die uit Bulgarije!
Gebruikersavatar
TimoTrimbos
Berichten: 370
Lid geworden op: do apr 12, 2018 5:17 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Babo

Bericht door TimoTrimbos »

Het is weer 'n mooie geworden Babo! De foto met de bollenvelden is mijn persoonlijke favoriet!
Gebruikersavatar
knarf6472
Berichten: 188
Lid geworden op: vr aug 01, 2014 2:35 pm
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Babo

Bericht door knarf6472 »

Mooi overzicht, Babo! Mijn favoriet zal je misschien niet verbazen: mei 2. ;)
Greetz,
Knarf
tiemen
Berichten: 236
Lid geworden op: di mar 12, 2019 11:26 am

Re: Jaaroverzicht 2022 Babo

Bericht door tiemen »

Fraai jaaroverzicht Babo!
David
Berichten: 1544
Lid geworden op: do sep 06, 2012 10:55 am
Locatie: Norrköping
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Babo

Bericht door David »

Mooi overzicht, vooral de twee platen uit Bulgarije!
NS1707
Berichten: 386
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Babo

Bericht door NS1707 »

Heel mooi overzicht, Babo! De Bulgaarse foto's springen er heerlijk uit!
spurt2244
Berichten: 369
Lid geworden op: vr apr 22, 2016 8:18 am
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Babo

Bericht door spurt2244 »

Leuke platen Babo!
Mattie
Berichten: 610
Lid geworden op: za aug 29, 2015 3:56 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Babo

Bericht door Mattie »

Leuke serie Babo! De 218 op roze ballast doet het goed!
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Babo

Bericht door VinceCargo »

Maart 1 vind ik heel tof. Geslaagd overzicht!
Geen handvol, maar een land vol
NovioSites
Berichten: 1227
Lid geworden op: ma mei 13, 2013 2:55 pm
Locatie: Bgn

Re: Jaaroverzicht 2022 Babo

Bericht door NovioSites »

Mooi diverse fotoreeks Babo.
BjörnNielsen
Berichten: 969
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Babo

Bericht door BjörnNielsen »

Mei-2 is wel echt heerlijk zeg, leuk overzicht!
Kevinrail
Berichten: 427
Lid geworden op: vr feb 06, 2015 9:29 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Babo

Bericht door Kevinrail »

Heel mooi jaaroverzicht geworden Babo! Lekker veel verschillend materieel. Ik ga voor de foto's van januari, april & augustus.
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Babo

Bericht door RemcoG »

Erg mooi en gevarieerd overzicht Babo! Ondanks de vele buitenlandse foto's zijn de Nederlandse foto's mijn favorieten!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
Gebruikersavatar
derquinho
Berichten: 500
Lid geworden op: wo okt 08, 2014 1:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Babo

Bericht door derquinho »

Stuk voor stuk mooie platen, met voor mij de LWC 218 en de plaat in de bergen in Bulgarije als toppers!
arnold
Berichten: 14631
Lid geworden op: di aug 21, 2012 2:51 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Babo

Bericht door arnold »

Leuk overzicht.
TSNL250
Berichten: 983
Lid geworden op: zo nov 08, 2015 8:07 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Babo

Bericht door TSNL250 »

Leuk 👍
Tijs
Berichten: 151
Lid geworden op: vr apr 13, 2018 12:50 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Babo

Bericht door Tijs »

De foto's uit Bulgarije blijven de eyecatchers hoor, klasse!
Rubenr
Berichten: 381
Lid geworden op: ma feb 14, 2022 6:31 pm
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Babo

Bericht door Rubenr »

Allemaal prachtige foto's! ik kan niet kiezen.
robehv
Berichten: 968
Lid geworden op: zo aug 26, 2012 12:07 pm
Locatie: Helmond

Re: Jaaroverzicht 2022 Babo

Bericht door robehv »

Erg mooi jaaroverzicht dit
Parttime member van Brabantroute Prestatie Team
Gebruikersavatar
wouterder
Berichten: 739
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 8:36 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Babo

Bericht door wouterder »

Leuk jaaroverzichtje Babo!
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3960
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Babo

Bericht door Jeroen »

Mooi jaartje! De foto uit de Eifel is mijn favoriet! Wat een leuke en unieke kans was dat!
Bitter nun boik van ut zoipuh, dan nun bult van ut werkuh
ThijsvLoon
Berichten: 157
Lid geworden op: di dec 31, 2019 3:43 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Babo

Bericht door ThijsvLoon »

Mooie overzichtje Babo! De Nez-Cassé in de bollenvelden is mijn favoriet.
Plaats reactie