Jaaroverzicht 2022 Derk

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2022.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2022 <je forum nicknaam>
Plaats reactie
Gebruikersavatar
derquinho
Berichten: 500
Lid geworden op: wo okt 08, 2014 1:30 pm
Contacteer:

Jaaroverzicht 2022 Derk

Bericht door derquinho »

Hallo allemaal,

Altijd erg leuk om te lezen, die jaaroverzichten! Hier mijn bijdrage.

Het jaar 2022 was voor mij geen saai jaar. Dieptepunt voor mij persoonlijk was het overlijden in mei van een van mijn beste vrienden, een markant persoon uit de hobbywereld. Verder zijn we in november van Leiden naar Leusden verhuisd en het recente hoogtepunt was de geboorte van mijn dochter.
Ook ben ik blij dat we in 2022 grotendeels bevrijd zijn van COVID en nog blijer dat de bijbehorende angstcultuur voorbij lijkt te zijn. Daartegenover staat de uitbraak van een nutteloze oorlog die het mooie Oekraïne (ook qua spoorwegen) kapot maakt en de wereld in een economische crisis lijkt te gaan storten.

Qua hobby heb ik mooie tripjes kunnen maken, vooral in de periode tot en met de zomer. Onderstaand de topfoto's:

Januari:
Geen foto's gemaakt; weer was niet best. Mijn januari-plaat wordt maart 2.

Februari:
Eind februari werd ik ineens actief en heb ik een paar dagen kunnen hobbyen. Goede platen gemaakt maar geen superknallers, dus ik bewaar mijn februari-plaat voor maart 3.

Maart 1:
Afbeelding
Helaas viel eind dit jaar het doek voor de Coevorden-shuttle. Vaak zat voor deze trein de 9902 van Railexperts. Je moest bij deze trein geluk hebben met de belading. Op zaterdag 5 maart was deze trein goed beladen en kon ik bij Nijkerk deze foto maken van de 50419 naar Kijfhoek.

Maart 2:
Afbeelding
Op de eerste plaats op mijn lijst voor dingen die ik als liefhebber van 'gebroken neuzen' in 2022 wilde hebben stond, was de 9903 van Railexperts in Railadventure-jasje. Op 5 maart kreeg ik in de gaten dat de loc een ledig-materieeltrein naar Bad Bentheim zou gaan rijden, wat bleek te zijn voor het ophalen van Oekraïense vluchtelingen, en reed ik speciaal daarvoor vanuit Leiden naar Zenderen voor deze plaat.

Maart 3:
Afbeelding
Eerste korte buitenlandtrip was naar België/Frankrijk om o.a. de BB67400 met steenslagtreinen vanuit Quenast te fotograferen. Verrassend was het dat deze locs ondanks de andere verwachtingen weer werden ingezet naar België. Nadat ik een dag eerder de lege trein al in Frankrijk met de blauwe BB67629 voorop had gefotografeerd, verwachtte ik op in België bij Soignies deze loc weer voorop, echter het bleken twee groene te zijn. Omdat ik deze stek zo mooi vind, misstaat een koppeltje groene niet.

April 1:
Afbeelding
Nummer 2 op mijn 2022-hotlist was de Fairtrains 1315. Het is me ook gelukt om daarvan een goede plaat te maken. Op 10 april zou deze loc een autotrein van HSL Logistik van Bentheim naar Amersfoort brengen en ook voor deze loc reed ik speciaal naar het oosten, terwijl ik voorafgaand nog een trein met gebroken neus van RRF kon meepikken.

April 2:
Afbeelding
Nadat de 1828 van RFO in het grijs met streepjes Nederlandse vlag op de baan verscheen, werd deze loc ook een gewild jachtobject. Ik heb een paar goede platen van deze loc kunnen maken, waarvan ik deze de beste vind: de 1828 met lege kolentrein 49398 (Ostrava -) Bad Bentheim - Amsterdam Westhaven bij Holten op 20 april.

Mei:
Afbeelding
Mijn tweede korte trip buitenland was naar Duitsland. Ik wilde graag oude elocs van Locomotion scoren en daar bleek ik geluk mee te hebben: deze rijden niet zo veel meer en er zijn zelfs dagen dat je ze helemaal niet ziet. Op mijn eerste dag kreeg ik een 140 in zebra-kleuren en een groene 151'er voor de lens, op de tweede dag deze 151 in zebra-kleuren bij Strass met trein 42869 Ludwigshafen - Wels op 19 mei.

Juni 1:
Afbeelding
In juni ging het weer naar Duitsland en Frankrijk. De eerste foto op 14 juni was gelijk een knaller: De 110 428 van TRI Train Rental GmbH, dat 1 treinpaar per dag Tübingen - Stuttgart rijdt, in het vroege ochtendlicht op bij Kirchentellinsfurt.

Juni 2:
Afbeelding
Nadat die trip er ook goede platen op de Nord-Süd-Strecke zijn gemaakt, van NoHAB's met armseinen en van 218 in de reizigersdienst rond Halberstadt, kwamen we uit in Frankrijk, waar we rond Straatsburg BB67400 en BB22200 met reizigerstreinen klikten en meer richting Dyon op 17 juni deze roze Ouigo-BB22323 met trein Ouigo Classique 5760 Lyon-Perrache - Paris-Bercy.

Juli:
Afbeelding
Eind juli kon ik een wat langer uitstapje maken naar mijn geliefde Centraal-Europese landen. In Tsjechië was een van de toppers deze plaat: 'Duikbril' 754 067 in het klassiek beveiligde Nemotice met reizigerstrein Sp 1762 Bojkovice - Brno hl.n. op 28 juli.

Augustus:
Afbeelding
Voor mij was de verrassing van de zomer dat de beide locs serie 140 van Arriva door Regiojet in Tsjechië werden ingezet in de sneltreindienst Ústí nad Labem - Nymburk - Kolín, samen met locs serie 162 'Knödelpresse' die normaal deze diensten uitvoeren. Omdat ik tijdens mijn juli-trip van een van beide locs, die verschillende kleurstellingen hebben, geen goede foto's had (lees: niet in de zon), ben ik in augustus 'even' teruggegaan. 140 052 bij de burcht Střekov in Ústí nad Labem.

September:
Afbeelding
In september niet veel foto's gemaakt, maar wel deze op 22 september te Amsterdam Houtrakpolder: BT Trains 363 723 & TCS 101001 met pas opgestart kolenvervoer van Lineas/PKP Cargo naar Dolna Odra in Polen. In de Houtrakpolder was dit jaar sowieso veel leuks te zien, voornamelijk oude rangeerlocs zoals V60, V100 en van RFO de 600'jes en de 'Belg'. Ik ben er daarom ook vrij vaak geweest.

Oktober:
Ook deze maand weinig foto's gemaakt; wel een paar aardige zoals Railpro 600 en V60 RXP te Awhv, maar ik ben al bijna door het maximale aantal te tonen foto's heen dus geen oktoberplaat.

November
Ook geen novemberplaat, want door de verhuizing geen foto's gemaakt.

December
Afbeelding
In Leiden woonde ik hemelsbreed 600 meter van de stoomtram Valkenburgs Meer, nu woon ik hemelsbreed 600 meter van de PON-lijn vandaan. Ik woonde er nog maar net en kon daar al een mooie loc fotograferen: op 1 december kwam de 2454 van de Stichting 2454 CREW met een autotrein met Škoda's aan te Amfpon.

Fijne kerstdagen allemaal!

Groet,
Derk
EuropeTrains
Berichten: 291
Lid geworden op: ma jun 11, 2018 5:37 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Derk

Bericht door EuropeTrains »

Heel mooi Derk, kan geen favoriet kiezen! Knallen er allemaal uit.
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd :D
https://www.flickr.com/photos/182086100@N03/
Gebruikersavatar
QuinnTT
Berichten: 202
Lid geworden op: ma okt 05, 2020 6:04 pm
Locatie: Mdb

Re: Jaaroverzicht 2022 Derk

Bericht door QuinnTT »

Heerlijk gevarieerd overzicht! Juni 2 knalt er persoonlijk wel echt uit :)
wessele
Berichten: 759
Lid geworden op: do jun 13, 2013 11:27 am
Locatie: Waardenburg

Re: Jaaroverzicht 2022 Derk

Bericht door wessele »

Nice Derk, voor mij is april-1 de favoriet!
Jona Brans
Berichten: 1633
Lid geworden op: zo mei 12, 2019 12:52 pm
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Derk

Bericht door Jona Brans »

Leuke gevarieerde serie, maart 2 en september springen er wat mij betreft bovenuit!
ClintW
Berichten: 93
Lid geworden op: zo sep 13, 2020 12:01 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Derk

Bericht door ClintW »

Heerlijke reeks Derk, mijn favorieten zijn juni 2 en juli!
Gebruikersavatar
stijn55
Berichten: 396
Lid geworden op: vr mei 08, 2020 7:40 am
Locatie: Deurne

Re: Jaaroverzicht 2022 Derk

Bericht door stijn55 »

Mooi Derk! Lastig kiezen ;)
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Derk

Bericht door VinceCargo »

Gaaf Derk! Juli en augustus springen er voor mij uit.
Geen handvol, maar een land vol
Gebruikersavatar
knarf6472
Berichten: 188
Lid geworden op: vr aug 01, 2014 2:35 pm
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Derk

Bericht door knarf6472 »

Stuk voor stuk prachtplaten, Derk! Juli vind ik de mooiste.
Greetz,
Knarf
Gebruikersavatar
teunlukassen
Berichten: 2471
Lid geworden op: zo jan 24, 2016 9:08 pm
Locatie: 's-Heerenberg
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Derk

Bericht door teunlukassen »

Prachtige foto's Derk, de foto's uit mei en juli vind ik echte knallers!
Gebruikersavatar
erica
Berichten: 3854
Lid geworden op: za mar 01, 2014 5:38 pm
Locatie: Mokum
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Derk

Bericht door erica »

Maart 3 is mijn favoriet. Wilde ik ook heen, maar voordat de combinatie tijd in mijn agenda + zon zich voordeed was het al opgeheven.
KvdLee
Berichten: 473
Lid geworden op: zo mei 26, 2013 4:47 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Derk

Bericht door KvdLee »

Fraaie reeks, Derk! Ik vind de roze Ouigo trein toch wel het leukst :D
Rubenr
Berichten: 381
Lid geworden op: ma feb 14, 2022 6:31 pm
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Derk

Bericht door Rubenr »

Mooi gedaan, ik ga voor september!
Kevinrail
Berichten: 427
Lid geworden op: vr feb 06, 2015 9:29 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Derk

Bericht door Kevinrail »

Gefeliciteerd met de geboorte van jullie dochter Derk :D. Dat is natuurlijk voor jullie het mooiste nieuws van het afgelopen jaar. En inderdaad erg triest dat Marijn overleden is. Zo heb je jaren niks en zo heb het allebei in één jaar.

Je hebt weer een mooi jaaroverzicht gemaakt Derk! Het is moeilijk kiezen met al die fraaie platen, toch ga ik voor de foto's April 1 & Juni 1.
David
Berichten: 1544
Lid geworden op: do sep 06, 2012 10:55 am
Locatie: Norrköping
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Derk

Bericht door David »

Prachtig jaaroverzicht waar moeilijk een favoriet uit te kiezen is!
arnold
Berichten: 14630
Lid geworden op: di aug 21, 2012 2:51 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Derk

Bericht door arnold »

Mooie serie Derk. Juli & Augustus. Erg mooi treinenland.
Gebruikersavatar
RedmarStam
Berichten: 149
Lid geworden op: vr dec 28, 2018 5:01 pm
Locatie: Veendam

Re: Jaaroverzicht 2022 Derk

Bericht door RedmarStam »

Leuk overzicht, Derk. De Duitse altbauloks zijn het leukst!
Flickr: --> Klik <--
SB6414
Berichten: 1541
Lid geworden op: zo aug 26, 2012 11:43 am

Re: Jaaroverzicht 2022 Derk

Bericht door SB6414 »

Mooie serie hoor Derk. Een jaar van tegenstellingen.
robehv
Berichten: 968
Lid geworden op: zo aug 26, 2012 12:07 pm
Locatie: Helmond

Re: Jaaroverzicht 2022 Derk

Bericht door robehv »

Fraaie serie , mooi al die wat oudere loks :D
Parttime member van Brabantroute Prestatie Team
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Derk

Bericht door RemcoG »

Topoverzicht Derk! Van april 2 en december word ik vrolijk!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
BjörnNielsen
Berichten: 969
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Derk

Bericht door BjörnNielsen »

Top jaaroverzicht weer Derk. Alleen al vanwege de moeite is augustus wat mij betreft wel echt de topper!
Gebruikersavatar
Marcel
Berichten: 2342
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 6:55 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Derk

Bericht door Marcel »

Wat een topjaar weer voor je Derk!
"The chase is better than the catch."
1622
Berichten: 317
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 8:15 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Derk

Bericht door 1622 »

Mooi! Juni 1 springt er uit voor mij.
babosorany
Berichten: 80
Lid geworden op: ma sep 11, 2017 8:47 am

Re: Jaaroverzicht 2022 Derk

Bericht door babosorany »

Geweldig overzicht, ik kan amper een keuze maken maar ik zou gaan voor juni1, juli en augustus.
TrainplazaNL
Berichten: 177
Lid geworden op: wo jun 13, 2018 3:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Derk

Bericht door TrainplazaNL »

Leuk overzicht Derk! Maart 2 vind ik de leukste.
Gebruikersavatar
TimoTrimbos
Berichten: 370
Lid geworden op: do apr 12, 2018 5:17 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Derk

Bericht door TimoTrimbos »

Getuige je foto's liggen je interesses aardig in lijn met de mijne dus een favoriet kiezen lukt me niet echt: prachtig overzicht!
ov_wijzer
Berichten: 932
Lid geworden op: do nov 15, 2012 2:39 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Derk

Bericht door ov_wijzer »

Mooie serie Derk!
Mattie
Berichten: 610
Lid geworden op: za aug 29, 2015 3:56 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Derk

Bericht door Mattie »

Leuke plaatjes, de aprils zijn mijn favoriet.
NS1707
Berichten: 386
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Derk

Bericht door NS1707 »

Erg fraai overzicht met de plaatjes uit april als favoriet!
TSNL250
Berichten: 983
Lid geworden op: zo nov 08, 2015 8:07 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Derk

Bericht door TSNL250 »

Fraai Derk! 👍
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3960
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Derk

Bericht door Jeroen »

Heerlijk overzicht! Geen één moderne loc! En lekker hoor zo dicht bij de Pon-lijn gaan wonen! Ik kijk al uit naar "Pon-plaatjes" komend jaar. :P
Bitter nun boik van ut zoipuh, dan nun bult van ut werkuh
arnold
Berichten: 14630
Lid geworden op: di aug 21, 2012 2:51 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Derk

Bericht door arnold »

Mooi Overzicht. Juli & Augustus > ToP. En tevens ook mijn favoriete treinenland.
Plaats reactie