Jaaroverzicht 2022 Vincent

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2022.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2022 <je forum nicknaam>
Plaats reactie
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Jaaroverzicht 2022 Vincent

Bericht door VinceCargo »

Eigenlijk vind ik het wat te vroeg voor een jaaroverzicht, het is immers pas 22 december. Aan de andere kant is de buit voor december wel binnen en rijdt er rond kerst en oud & nieuw meestal zo weinig dat er toch niks gefotografeerd wordt...
Een compleet ander jaar dan de jaren ervoor, zo kan ik 2022 wel omschrijven. Waar in 2020 en 2021 vooral in Duitsland werd vertoeft voor het werk bleef dit in 2022 vooral beperkt tot Nederland, met een paar dienstjes de grens over en slechts een enkele hotelovernachting.
Leuk voor het thuisfront, iets minder positief voor de hobby. In Nederland valt immers veel minder te beleven dan bij onze oosterburen.

Januari
Er werden meerdere diensten gedaan voor Railexperts en SBB Cargo, waaronder de nog vrij nieuwe treinen vanuit Gekkengraaf. Er werden wat nachtplaatjes van deze treinen geschoten. Verder kon de Euro9000 op testrit vastgelegd worden en dat was het eigenlijk wel...

Afbeelding
De bijzonder schone 193 520 staat in de nacht van 28 op 29 januari 2022 vertrekgereed in Venlo met Wetron-shuttle 40069 naar Gallarate.

Februari
In februari stapte ik over van de Canon 6D naar de Sony A7R-IV. Achteraf gezien een hele goede keuze, want wat ben ik tevreden met deze camera!

Afbeelding
Op 28 februari 2022 staan de 193 627 van Rail Force One (met Katy-shuttle 41712 naar Lage Zwaluwe) en de 193 342 van DB Cargo (met autotrein 48576 naar Zeebrugge) in Amersfoort te wachten op het vervolg van hun reis. Beide bekende meesters kwamen even een babbeltje maken, een leuke ontmoeting zo 's avonds laat.

Maart
Een bijzonder volle maand voor wat betreft foto's. Een keuze is dan ook vrij moeilijk te maken. De Shadowpiercer kwam voor het eerst het land in, er werd nog een laatste foto van een Linked by Rail 189 gemaakt, BBL werd voor het eerst met Eurodual gefotografeerd en ook bij omleidingen via Venlo werd er zat leuks vastgelegd.

Afbeelding
De keuze valt echter op de Paarden Vectron van SBB Cargo. Door een stom misverstand werd de 193 657 van TX Logistik ingeleverd bij MRCE en doorverhuurd aan SBB Cargo. Nadat bekend werd dat de loc onstickerd zou worden deed ik een poging om de loc nog een keer bij daglicht met de Busto-shuttle te laten rijden, wat wonder boven wonder nog lukte ook.
Helaas ging een plaatje bij Hulten door een kruising de mist in, dus moest er doorgereden worden naar Breyell. Na een vlotte rit, ondanks de vele vrachtwagens, vertrok de trein zo'n 10 minuten na onze aankomst in Breyell uit Venlo. De foto toont de 193 657 met Busto-shuttle 40033, op haar een-na-laatste rit in deze bestickering, vlak voor Breyell.


April
In april werden er naast wat losse plaatjes vooral in Italië, Oostenrijk en Duitsland wat plaatjes gemaakt. Een succesvol tripje met Enrico, maar de foto van de maand komt deze keer niet uit deze trip. Ook werd eindelijk de Clockwork 186 van RTB Cargo op een gewenste manier vastgelegd, en reed de Oriënt Express met de Lineas 186 258 naar Amsterdam.
Afbeelding
Nadat de door "Het Stoomgenootschap" georganiseerde "Bossche Bollen Express" op 25 april 2020 niet door kon gaan vanwege Covid werd 2 jaar later nog een poging ondernomen om de rit alsnog te organiseren. Zonder ook maar enige vorm van de kansloze maatregelen (die in grote delen van Europa overigens nog wel gelden) kon de door de Stoom Stichting Nederland gereden rit dit jaar wel door gaan. Nadat duidelijk was dat de zon zou schijnen werd op zondagochtend om 7:00 de wekker gezet (niks voor mij...) en werd richting Papekop gereden om de trein vast te leggen in het heerlijke ochtendlicht. De foto toont de SSN 01 1075 met 9 rijtuigen als trein 70453 bij Papekop, onderweg vanuit Rotterdam Noord Goederen naar ’s Hertogenbosch. Vanaf daar zal na het waternemen via Tilburg, Rotterdam, Den Haag HS en Leiden naar Haarlem worden gereden.

Mei
In mei werden er een stuk minder foto’s gemaakt dan in maart en april. Tijdens een omleidingsweek waarbij treinen richting België via Nederland reden kon gelukkig wat tijd vrij gemaakt worden.

Afbeelding
Het absolute hoogtepunt van de dag betrof de via Emmerich en Kijfhoek omgeleide PCC-shuttle van RTB Cargo. De uit Frankfurt a/d Oder afkomstige trein, die normaal gesproken over Aachen West naar Antwerpen rijdt, passeerde met de 186 423 "Clockwork" op kop als trein 41500 de fotografen bij Nispen op 18 mei 2022.

Juni
Wederom een wat lastige maand om een leukste foto uit te kiezen. Een trip naar de Rijn met Michel leverde wat leuke plaatjes op, bij omleidingen via Venlo kon bij de inrijder voor het eerst een NS Vectron goed voor de zon worden vastgelegd, werd de eerste foto bij daglicht van de “Hollandpiercer” gemaakt, mocht ik voor het eerst met de RT&S 193 701 op pad en strandde ik bij Gekkengraaf met een defecte stroomafnemer; keuze genoeg…
Afbeelding
De rode Klazen van Crossrail blijven toch verdraaid fotogeniek, zeker in een groene (of witte) omgeving. Op 22 juni 2022 werd vroeg van huis vertrokken om voor het werk nog even de Nightjet bij de inrijder van Venlo te fotograferen. Tijdens de autorit naar Venlo stond de Railcam aan, en bleek de EVS silotrein van Crossrail met een Class66 te rijden. Gelukkig zat ik vlak voor de afslag bij Sevenum, en kon ik eindelijk eens de ochtendslag van de EVS silotrein fotograferen. De foto toont de DE6310 met trein 49523 (Antwerpen – Buna Werke) tussen Horst Sevenum en Gekkengraaf.

Juli
Wederom werd een tripje naar het buitenland gepland met Enrico, wederom kwamen we door de weersomstandigheden uiteindelijk in Italië terecht. Dit keer was dat overigens geen straf: door werkzaamheden tussen Tavisio en Udine reden er een aantal extra treinen via de Brenner.
Na de eerste ochtend langs de Rijn te hebben gefotografeerd en in de middag tussen Würzburg en Nürnberg nog even te hebben gekampeerd (waar het hoofddoel EVB 159 met hulppakketten keihard zon uit ging) werd nog 4 dagen genoten van zon en warm weer alvorens weer richting huis te rijden.
Met Cargoserv Taurussen bij St. Jodok, GTS Rail bij Campo di Trens, een geslaagde foto bij Besenello (wat in april niet lukte) en tal van andere leuke locomotieven / treinen werd tevreden naar huis gereden.
Afbeelding
Een dag voor deze foto kregen we accu problemen met de auto. De auto wilde niet meer starten en we moesten een paar uur wachten tot er een wegenwacht verscheen; gelukkig stonden we op een fotostek. De volgende ochtend bleek de auto wederom niet te starten, en kregen we hulp bij een tegenover het hotel gelegen tankstation. We besloten naar een stek te rijden waar we de motor konden laten draaien, en na openingstijd vam de garage (en dus eigenlijk nagenoeg ook tijdens de pauze op de Brennerbahn) naar de Renault garage in Trento te rijden. Bij Cortina sulla Strada del Vino zien we de EU43-004 en EU43-001 met Paneuropa/Terratrans-shuttle 43820 passeren op 8 juli 2022.

Augustus
In augustus werden niet heel veel foto’s gemaakt, maar konden er wel een paar leuke dingen worden vastgelegd. Zo reed op zondag 7 augustus 2022 de Mortara-shuttle van Crossrail flink vertraagd en daarmee goed voor de zon, reden de Nightjet-treinen via de Betuweroute en daarmee goed voor de zon bij Elst, ging de 01 1075 op pad via de Betuweroute (!) en kwam er helaas een einde aan het aluoxide vervoer van de Botlek naar Žiar nad Hronom.
Afbeelding
Op 10 augustus 2022 strandde BLS Cargo met een vaste rem op de Betuweroute. Een van de treinen die onderweg was betrof aluminiumoxidetrein 46608 van DB Cargo. Door de gestrande trein van BLS werd de trein omgelegd via Arnhem - Nijmegen - Den Bosch - Tilburg - Breda. Enkele dagen na het maken van de foto werd duidelijk dat de fabriek Hydro Slovalco in Žiar nad Hronom haar deuren per 1 oktober 2022 zou gaan sluiten. De trein werd bij wijze van uitzondering getrokken door een "Das ist Grün" Vectron, en dat was was een prima bijkomstigheid natuurlijk. De foto toont de 193 312 van DB Cargo met trein 46608 uit Žiar nad Hronom naar de Botlek bij Helvoirt op 10 augustus 2022.

September
In september kon eindelijk weer genoten worden van Terug naar Toen bij de VSM. Toch wel hét evenement voor de liefhebber van stoomtreinen. Tevens kon ik tijdens de vakantie van Ruben wat diensten voor Railexperts doen in de Houtrakpolder, waarbij ook wat statiefplaatjes van de V60 gemaakt konden worden.
Afbeelding
Nadat de 44 1593 de ochtendgoederentrein naar Apeldoorn had gebracht zou deze met de 52 3879 en 50 307 terug komen. Na een korte stop in Beekbergen om wat wagens af te rangeren zien we de 52 3879 en 50 307 weer op gang komen met goederentrein uit Apeldoorn naar Eerbeek.

Oktober (bonus September)
In oktober stond een tripje naar Berlijn op de planning met de vriendin, gelukkig was er tijd om wat plaatjes te schieten. Tevens werd een defecte GTW van Zutphen naar Venlo gebracht, en werden in Praest wat plaatjes gemaakt tijdens het wachten op mijn vertraagde treinen. Aangezien er niet echt iets bij zit voor in het jaaroverzicht plaats ik een bonusfoto van september.
Afbeelding
Op woensdag 21 september 2022 stond voor de derde dag op rij een rangeerdienst in de Amsterdamse haven op het programma. Dit keer moest een set van 30 lege Eanos'en beladen worden bij de Nieuwe Rietlanden. Na het laden werd ter hoogte van Oil Tanking de 186 382 voor de trein gezet, zodat de machinist meteen zijn trein gereed kon maken en nog op tijd kon vertrekken. De foto toont de 6002 van Railexperts, de 186 382 van HSL en 30 met kolen beladen Eanos'en op inmiddels 22 september 2022.

November
In november stond er een zondagje omgeleide treinen in Brabant op de planning. De hoeveelheid treinen viel tegen, maar er konden wel wat leuke plaatjes gemaakt worden.
Afbeelding
Na een dagje omleidingen op zondag 13 november 2022 was het wachten op de laatste trein van deze dag, het betrof de Linz-shuttle van Railtraxx. De trein had zowaar gasketelwagens aan de loc (toch een stuk mooier dan de schuifwandwagens) en passeert getrokken door de blauwe 266 113 in heerlijk licht bij Heukelom als trein 42584 naar Antwerpen.

December
Eind 2022 verschenen er ineens wat nieuw bestickerde locomotieven op het spoor. Onder andere TXL (nieuwe paardenloc), WLC (Green Mobility Alliance) en LTE (Yellow Grain, Green Train, Attracktive Blue) werden als nieuwe jachtopjecten gebombardeerd. De laatste 2 werden in nog geen uur tijd beide bij Schelluinen gefotografeerd. Waar de LTE Vectron met de Wolfurt-shuttle wellicht nog wel vaker vastgelegd kan worden is dat bij de WLC Vectron, die een keteltrein voor RRF reed, waarschijnlijk minder snel het geval.
Afbeelding
Onlangs werd de 193 943 van Wiener Lokalbahn in een frisse, groene jas gestoken. Onder het motto "Green Mobility Alliance" kwam de loc een paar weken geleden voor het eerst het land in met een trein naar de Botlek.Voor Nederlanders is het nadeel dat de treinen van Wiener Lokalbahn vrijwel nooit goed voor de zon rijden, het kon dus wel eens een flinke klus worden om de loc te fotograferen. Gelukkig bleek RRF uitkomst te bieden, want de 193 943 werd ingezet om keteltrein 49798 uit Emmerich naar IJsselmonde te rijden. De foto toont de trein bij Schelluinen op 16 december 2022.

Hopelijk bevalt het overzicht :-)

Groeten, Vince
Geen handvol, maar een land vol
Gebruikersavatar
stijn55
Berichten: 396
Lid geworden op: vr mei 08, 2020 7:40 am
Locatie: Deurne

Re: Jaaroverzicht 2022 Vincent

Bericht door stijn55 »

Lekker overzicht. Heel lastig kiezen ;)
Rubenr
Berichten: 381
Lid geworden op: ma feb 14, 2022 6:31 pm
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Vincent

Bericht door Rubenr »

Prachtig overzicht! Stuk voor stuk mooie platen!
KvdLee
Berichten: 473
Lid geworden op: zo mei 26, 2013 4:47 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Vincent

Bericht door KvdLee »

Heel mooi overzicht Vincent!
arnold
Berichten: 14630
Lid geworden op: di aug 21, 2012 2:51 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Vincent

Bericht door arnold »

Vele mooie plaatjes.
Marc Vlot
Berichten: 522
Lid geworden op: ma sep 28, 2015 4:51 pm
Locatie: Leerdam

Re: Jaaroverzicht 2022 Vincent

Bericht door Marc Vlot »

Mooi man! Foto uit Italië springt eruit
Gebruikersavatar
RedmarStam
Berichten: 149
Lid geworden op: vr dec 28, 2018 5:01 pm
Locatie: Veendam

Re: Jaaroverzicht 2022 Vincent

Bericht door RedmarStam »

Heel leuk overzicht, Vincent! Juli en september zijn mijn favoriet!


Flickr: --> Klik <--
Gebruikersavatar
teunlukassen
Berichten: 2471
Lid geworden op: zo jan 24, 2016 9:08 pm
Locatie: 's-Heerenberg
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Vincent

Bericht door teunlukassen »

Lekker jaaroverzicht Vince! De beide stoomplaatjes uit april en september springen er toch het meeste uit voor me :)
ClintW
Berichten: 93
Lid geworden op: zo sep 13, 2020 12:01 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Vincent

Bericht door ClintW »

Mooie collectie Vincent! mijn favoriet is april :D
Gebruikersavatar
knarf6472
Berichten: 188
Lid geworden op: vr aug 01, 2014 2:35 pm
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Vincent

Bericht door knarf6472 »

Allemaal prachtplaten! De keuze voor een favoriet is moeilijk.
Greetz,
Knarf
Gebruikersavatar
Marcel
Berichten: 2342
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 6:55 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Vincent

Bericht door Marcel »

Mooi overzicht weer Vincent.
"The chase is better than the catch."
David
Berichten: 1544
Lid geworden op: do sep 06, 2012 10:55 am
Locatie: Norrköping
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Vincent

Bericht door David »

Prachtig overzicht met de V60 nachtplaat als favoriet!
wessele
Berichten: 759
Lid geworden op: do jun 13, 2013 11:27 am
Locatie: Waardenburg

Re: Jaaroverzicht 2022 Vincent

Bericht door wessele »

Mooie serie man! Oktober is mijn favoriet.
Gebruikersavatar
derquinho
Berichten: 500
Lid geworden op: wo okt 08, 2014 1:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Vincent

Bericht door derquinho »

Ja, het overzicht bevalt :-) Ik ga ook voor de v60!
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Vincent

Bericht door RemcoG »

Een overzicht om blij van te worden, Vince. Super! Van augustus en november word ik extra blij. Was de keuze voor december lastig? ;)
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
BjörnNielsen
Berichten: 969
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Vincent

Bericht door BjörnNielsen »

Lekker jaaroverzicht Vince! Juni is zo lastig om te krijgen en daarom mijn favoriet
Kevinrail
Berichten: 427
Lid geworden op: vr feb 06, 2015 9:29 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Vincent

Bericht door Kevinrail »

Mooi en kleurrijk jaaroverzicht Vincent, waarbij ook stoom niet ontbreekt. Ook dit jaar is het weer lastig om een keuze te maken. Mijn favorieten van het afgelopen jaar zijn april, september en november.
robehv
Berichten: 968
Lid geworden op: zo aug 26, 2012 12:07 pm
Locatie: Helmond

Re: Jaaroverzicht 2022 Vincent

Bericht door robehv »

Mooie serie :)
Parttime member van Brabantroute Prestatie Team
1622
Berichten: 317
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 8:15 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Vincent

Bericht door 1622 »

Mooi jaaroverzicht!
TrainplazaNL
Berichten: 177
Lid geworden op: wo jun 13, 2018 3:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Vincent

Bericht door TrainplazaNL »

Gaaf jaaroverzicht! Juni en juli zijn mijn absolute favorieten!
spotterbram
Berichten: 35
Lid geworden op: zo mei 03, 2020 1:30 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Vincent

Bericht door spotterbram »

Tof overzicht! Juni en Juli zijn mijn favorieten!
babosorany
Berichten: 80
Lid geworden op: ma sep 11, 2017 8:47 am

Re: Jaaroverzicht 2022 Vincent

Bericht door babosorany »

Leuk jaaroverzicht! de Italiaanse is mijn absolute favoriet.
Gebruikersavatar
erica
Berichten: 3855
Lid geworden op: za mar 01, 2014 5:38 pm
Locatie: Mokum
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Vincent

Bericht door erica »

Juli steekt er wat mij betreft met kop en schouders bovenuit!
Gebruikersavatar
TimoTrimbos
Berichten: 370
Lid geworden op: do apr 12, 2018 5:17 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Vincent

Bericht door TimoTrimbos »

Héél lastig om hier een favoriet uit te kiezen, maar bij de foto uit Horst had ik wel héél graag naast je gestaan!
ov_wijzer
Berichten: 932
Lid geworden op: do nov 15, 2012 2:39 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Vincent

Bericht door ov_wijzer »

Lekkere serie Vincent!
Gebruikersavatar
wouterder
Berichten: 739
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 8:36 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Vincent

Bericht door wouterder »

Knaller van een serie. Prachtig!
ICEmaster
Berichten: 184
Lid geworden op: zo jul 17, 2016 12:35 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Vincent

Bericht door ICEmaster »

Heel gaaf overzicht met zeker een paar bekende plaatjes man!
Maart en juni springen er voor mij wel uit, eeuwig zonde dat die 193 657 zo vlug weer ontstickerd is...
Volgend jaar gaan we weer verder knallen ;)
Ik fotografeer op zonne-energie
TreinspotOdz
Berichten: 149
Lid geworden op: za apr 04, 2020 7:18 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Vincent

Bericht door TreinspotOdz »

Ontzettend fraai overzicht! Juli knalt er lekker uit!
:)
tiemen
Berichten: 236
Lid geworden op: di mar 12, 2019 11:26 am

Re: Jaaroverzicht 2022 Vincent

Bericht door tiemen »

Sublieme reeks Vince! Mijn favoriete plaat vind ik toch wel juli
Jona Brans
Berichten: 1633
Lid geworden op: zo mei 12, 2019 12:52 pm
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Vincent

Bericht door Jona Brans »

Leuk gevarieerd overzicht! Lastige keuze maar ik ga voor maart en april
NS1707
Berichten: 386
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Vincent

Bericht door NS1707 »

Erg leuk en gevarieerd overzicht! April en juli springen er voor mij wel uit!
TSNL250
Berichten: 983
Lid geworden op: zo nov 08, 2015 8:07 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Vincent

Bericht door TSNL250 »

👍👍 ik ga voor november!
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3960
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Vincent

Bericht door Jeroen »

Oef! Geniet zeg! Oktober is mijn favoriet, maar december is ook erg bruut!
Bitter nun boik van ut zoipuh, dan nun bult van ut werkuh
Ruben01
Berichten: 1298
Lid geworden op: do jan 04, 2018 2:41 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Vincent

Bericht door Ruben01 »

Gaaf overzicht Vince! Stuk voor stuk mooie platen.
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3432
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Vincent

Bericht door Rens »

Weer een hoop knallers (en vectrons)!
ThijsvLoon
Berichten: 157
Lid geworden op: di dec 31, 2019 3:43 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Vincent

Bericht door ThijsvLoon »

Enorm leuk overzicht!
Plaats reactie