Jaaroverzicht 2022 Marcel

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2022.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2022 <je forum nicknaam>
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marcel
Berichten: 2342
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 6:55 pm
Contacteer:

Jaaroverzicht 2022 Marcel

Bericht door Marcel »

We beginnen steeds eerder dus ook hierbij mijn overzicht. Dit jaar stap ik ook maar af van de een foto uit iedere maand omdat december tot nu toe slecht één erg matige foto op heeft geleverd en ik me afvraag of dat nog beter gaat worden. Voor mij was het hoogtepunt van dit jaar het huwelijk met mijn vrouw in april met later een huwelijksreis naar Noorwegen in juni/juli. Helaas was er geen tijd voor een buitenlandse trip om treinenfoto's te maken en door werk was er ook in Nederland wat minder mogelijk. Gelukkig konden er nog wel een paar leuke foto's gemaakt worden.

Januari
Afbeelding
In januari werden slechts 6 foto's gemaakt. Hoogtepunt werd gemaakt op 15 januari toen er rond Visé wat blauw werd gespot op de sateliet. Helaas was het in Sint-Martens-Voeren nog vrij mistig. Toch kon er nog een leuke foto worden gemaakt van de DB 186 333 met een goed beladen LKW Waltertrein.

Februari
Afbeelding
In februari kon wat vaker op pad worden gegaan en werden diverse Nez Cassé locomotieven op de foto gezet. Hoogtepunt van de maand vormde voor mij een overbrenging van NS materieel door Strukton die nét in een half zongaatje voorbij kwam. Ook werd na bijna 10 jaar weer eens een klikje gemaakt in de mooie boog van Nijkerk.

Maart
Afbeelding
In maart was het erg lekker weer en werden veel foto's gemaakt. Hoogtepunt was echter meteen duidelijk. Al jaren stond de omgeving ten Zuiden van Brussel op "het lijstje". Nu het einde van de SNCF locomotieven echt aanstaande was werd er na lang twijfelen alleen die kant op gegaan. Het is altijd wat lastiger om alleen alle plekken te vinden als je ook moet rijden maar gelukkig kwam ik er redelijk uit en werd er niks gemist. Na een tijdje wachten kwamen de SNCF Fretjes aanrijden. Een kruisende trein gooide nog bijna roet in het eten maar gelukkig ging het deze keer qua kruising net goed in Soitnies op 24 maart.

April
Afbeelding
April stond voornamelijk in het teken van de bruiloft dus werden er maar weinig plaatjes gemaakt. Gelukkig was er nog wel een highlight in de vorm van de RFO's 1828 en 9802 met een lege kolentrein vanuit Amsterdam naar Sloe.

Mei
Afbeelding
In mei was er een bruiloft in de familie die plaats vond in Engeland. Dit gaf meteen de kans om voor het eerst wat foto's te maken in dit land. Ondanks Pinksteren reed er zelfs een goederentrein door het land. We zien de 66 116 en 66 155 van EWS Bath passeren met een sleep kolenwagens.

Juni
Afbeelding
Juni was ondanks de huwelijksreis naar Noorwegen waar nog wat treinen konden worden gefotografeerd een eenvoudige. Boven aan mijn wensen lijstje staan de oude NS locomotieven 1100, 1200, 1300 en 1500. Deze worden niet vaak ingezet dus toen de 1315 zou rijden en het in de avond opklaarde werd direct richting Teuge gereden. Wat opkomende bewolking die uiteindelijk sneller oploste dan richting de zon trok gooide nog bijna roet in het eten. Na 45 minuten billenknijpen was de buit binnen en nog geen paar minuten later zakte de zon in de bewolking. Voor mij het absolute hoogtepunt van het jaar.

Juli
Afbeelding
Hoewel we nog best wat zon hadden tijdens onze huwelijksreis was het vaak slecht weer als er wat ruimte was om iets aan de hobby te doen. Een van de uitstapjes die we maakte was met de beroemde Flåmsbana. Daar kon ik ook een foto maken van de VY 18 2250 die uit Flåm vertrok richting Myrdal.

Augustus
Afbeelding
In augustus was het lastig kiezen. Er was een succesvol bezoek aan België maar ook wat fraaie foto's uit Nederland. Als liefhebber van getrokken internationale treinen kies ik voor de NightJet in Elst als persoonlijke highlight.

September
Afbeelding
Ook september was een lastige. Tijdens een vakantie in Italië kon ik door een week met hele mooie weersomstandigheden veel mooie foto's maken. Echter was het me ook gelukt om tijdens mijn enige fotodag in Nederland zowel de VSM te bezoeken als foto's te maken op de heide in Assel. Uiteindelijk kies ik toch voor een foto van de heide door de grote moeite die ik moest doen om de stek te bereiken en de vele wolken en kruisende trein die nét geen roet in het eten gooide.

Oktober
Afbeelding
In oktober werden slechts 2 foto's gemaakt dus was het makkelijk kiezen. Mooi licht en een Nez Cassé vormden de doorslag. We zien TCS onderweg met een van de vele Müller partytreinen naar Alkmaar.

November
Afbeelding
In november werd ook niet veel gedaan. Uit de paar foto's die gemaakt werden kies ik wederom voor een Nez Cassé in heel mooi avondlicht. Het betreffen de RXP 9901 en 9902 die met een restauratiewagen onderweg waren naar Amsterdam.

December -> bonus september
Afbeelding
Omdat de enige foto tot nu toe uit december niet heel mooi is heb ik besloten voor het eerst af te wijken van het elke maand een foto stramien. Ik kies er voor om een foto uit de vakantie naar Italië uit september toe te voegen. In de tweede week wilde mijn vrouw wat meer relaxen waardoor ik zeker in de ochtend en namiddag wat ruimte had om het spoor op te zoeken. Dit in combinatie met mooi weer zorgde voor een goede buit aan foto's. Op 22 september begon de dag bewolkt maar ontstond later een mooi zongat met wolken tegen de bergrand. We zien de TXL 193 557 en 193 553 Ora passeren onderweg met de KLV naar Leizpig.

Rest mij niks anders dan iedereen een fijne feestdagen te wensen en alvast een gelukkig 2023!
"The chase is better than the catch."
Rubenr
Berichten: 381
Lid geworden op: ma feb 14, 2022 6:31 pm
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Marcel

Bericht door Rubenr »

Prachtig overzicht, december is mijn favoriet!
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Marcel

Bericht door VinceCargo »

Toch een heel lekker overzicht hoor!
September springt er voor mij uit
Geen handvol, maar een land vol
wessele
Berichten: 759
Lid geworden op: do jun 13, 2013 11:27 am
Locatie: Waardenburg

Re: Jaaroverzicht 2022 Marcel

Bericht door wessele »

Mooie reeks platen, waarbij april mijn favoriet is!
Gebruikersavatar
RedmarStam
Berichten: 149
Lid geworden op: vr dec 28, 2018 5:01 pm
Locatie: Veendam

Re: Jaaroverzicht 2022 Marcel

Bericht door RedmarStam »

Ook weer een mooi samengesteld jaaroverzicht, Marcel. Lastig kiezen welke maandfoto mijn favoriet is! :shock: :D
Flickr: --> Klik <--
David
Berichten: 1544
Lid geworden op: do sep 06, 2012 10:55 am
Locatie: Norrköping
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Marcel

Bericht door David »

Heerlijk overzicht zo! Ik ga voor april
robehv
Berichten: 968
Lid geworden op: zo aug 26, 2012 12:07 pm
Locatie: Helmond

Re: Jaaroverzicht 2022 Marcel

Bericht door robehv »

Mooie variatie, vind september echt gaaf :D
Parttime member van Brabantroute Prestatie Team
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Marcel

Bericht door RemcoG »

Mooi overzicht, Marcel! Februari is een wereldplaat!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
BjörnNielsen
Berichten: 969
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Marcel

Bericht door BjörnNielsen »

Veel juweeltjes in je jaaroverzicht Marcel! Mei is toch wel exclusiefste van het stel!
Kevinrail
Berichten: 427
Lid geworden op: vr feb 06, 2015 9:29 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Marcel

Bericht door Kevinrail »

Het is weer moeilijk kiezen dit jaar Marcel! Je hebt er weer een mooi en kleurrijk jaaroverzicht van gemaakt. Ik ga voor de foto's van mei, september en de bonus foto van september.
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3432
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Marcel

Bericht door Rens »

Genoeg hoogtepunten en inderdaad staan er al een hoop jaaroverzichten klaar nog voor kerstmis.
Gebruikersavatar
TimoTrimbos
Berichten: 370
Lid geworden op: do apr 12, 2018 5:17 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Marcel

Bericht door TimoTrimbos »

Erg fraaie serie, de foto's met de nez-casse's bevallen me erg goed! :)
ov_wijzer
Berichten: 932
Lid geworden op: do nov 15, 2012 2:39 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Marcel

Bericht door ov_wijzer »

Mooie reeks Marcel!
NS1707
Berichten: 386
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Marcel

Bericht door NS1707 »

Heel fraaie en diverse reeks!
Gebruikersavatar
QuinnTT
Berichten: 202
Lid geworden op: ma okt 05, 2020 6:04 pm
Locatie: Mdb

Re: Jaaroverzicht 2022 Marcel

Bericht door QuinnTT »

Mooi overzicht Marcel, mei springt eruit!
TreinspotOdz
Berichten: 149
Lid geworden op: za apr 04, 2020 7:18 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Marcel

Bericht door TreinspotOdz »

Heel gaaf Marcel! Persoonlijke favorieten zijn september en december
:)
ICEmaster
Berichten: 184
Lid geworden op: zo jul 17, 2016 12:35 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Marcel

Bericht door ICEmaster »

Zoals verwacht ook hier toffe platen! Een favoriet is opnieuw erg lastig, al had ik naast RFO in april wel heel graag naast je willen staan. Ik was zo dicht bij maar tegelijk ook zo ver weg :/
Ik fotografeer op zonne-energie
TSNL250
Berichten: 983
Lid geworden op: zo nov 08, 2015 8:07 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Marcel

Bericht door TSNL250 »

Knallers!
arnold
Berichten: 14631
Lid geworden op: di aug 21, 2012 2:51 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Marcel

Bericht door arnold »

Leuk Jaaroverzicht. Happy New Year.
Plaats reactie