Jaaroverzicht 2021 Redmar

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2021.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2021 <je forum (nick)naam>
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RedmarStam
Berichten: 149
Lid geworden op: vr dec 28, 2018 5:01 pm
Locatie: Veendam

Jaaroverzicht 2021 Redmar

Bericht door RedmarStam »

Ook dit jaar heb ik geprobeerd zo veel mogelijk m'n hobby geprobeerd uit te voeren. Sinds dat ik m'n eerste volledige baan heb, is de motivatie voor de hobby een beetje weggezakt en is meer de focus gegaan naar een ander onderdeel van de hobby. Toch heb ik voor dit jaar een serie van 12 foto's kunnen maken zodat ook 2021 afgesloten kan worden met een goeie buit foto's waar ik tevreden over mag zijn, desondanks de vele momenten dat ik achteraf toch graag de deur uit had wilde gaan.

Ook dit jaar geen buitenlandse tripjes voor mij. Ik hoop dat volgend jaar toch echt te gaan doen.
Laten we beginnen met de reeks:


Januari
Begin dit jaar hadden we weer te maken met de welbekende lockdown, waardoor we weer niet veel mochten reizen. Toch werd halverwege januari een tripje gemaakt. Het Spoorwegmuseum maakte de Hondekop 386 een conditierit vanuit Utrecht naar Emmen.

AfbeeldingNSM, Werkspoor Mat’54 - 386 // Station Deventer - Overijssel // 09-01-2021 by Redmar Stam, on Flickr
Er werd ingezet op de weersverwachtingen van Buienradar dat de gehele dag bewolkt aangaf, maar tevergeefs werd er ergens gewacht waar de zon vol doorkwam op het moment van passage. Na nog twee keer proberen zonder resultaat, werd toch maar ingezet op de nachtplaatjes op de stations. Station Deventer was in mijn optiek wel de mooiste van de twee stations waar ik gestaan heb. En zo zien we hier treinstel 386 op Station Deventer met rechts in beeld het oude Verwarmingsgebouw en watertoren wat perfect past in het plaatje met het oude treinstel wat onderweg was naar haar thuisbasis in Utrecht.


Februari

In februari werd er wat actiever gehobbyd. Zo werd er in die maand de aanvoertrein naar Delfzijl gefotografeert in de mist, een Lotos Keteltrein met RRF 4400 en de Clockwork loc van RTB Cargo. Waar februari vooral om bekend stond was de periode dat Nederland lag bedolven onder een flinke pak sneeuw.

AfbeeldingArriva Nederland, Stadler GTW-E - 10524 ‘Jaap en Aleid Rensen’ // Heinoseweg, Dalfsen - Overijssel // 13-02-2021 by Redmar Stam, on Flickr
Voor sneeuwfoto's ging ik niet ver weg. De aandacht lag bij het fotograferen van de treinen van de Vechtdallijnen tussen Zwolle en Emmen. De mooiste uit de reeks is deze samen met het stationsgebouw van Dalfsen. Arriva treinstel 524 is net vertrokken uit de laatsgenoemde plaats en zet koers naar Ommen.


Maart *

In maart begon ik bij m'n nieuwe werkgever en lag de motivatie voor het fotograferen van treinen behoorlijk laag. Dus slaan we deze maand over en gaan we naar de volgende maand. Voor februari plaats ik hieronder een bonusfoto.

AfbeeldingRotterdam Rail Feeding, Alsthom Nez-Cassé - 4402 [Ex-NS 1609] // Gooikersdijk, Colmschate - Overijssel // 27-02-2021 by Redmar Stam, on Flickr
Op 27 februari werd eerst in de ochtend DB Cargo in Noord Nederland onder bewolkte en mistige omstandigheden geklikt. Later op de dag bleek 't echter strakblauw te worden en werd richting Twente gereden om daar foto's te gaan maken. In de avond werd een Lotus keteltrein


April

In april wilde ik weer gaan hobbyen, alleen was er vrij weinig te doen. Echter werd er op een vrije dag toevallig een melding opgepikt waarvoor ik maar 30 minuten moest fietsen.

AfbeeldingLINΞΛS 1571 + IRP/LINΞΛS 2105 // Kerkstraat, Hoogezand - Groningen // 21-04-2021 by Redmar Stam, on Flickr
Ik kreeg een melding dat de Dolimetrein voor de zoveelste keer gestrand was met een defecte last-mile loc. LINEAS stuurde een hulploc in de vorm van een G1206 om de trein naar Veendam te brengen en ook weer terug naar Onnen. In Zuidbroek werd de trein succesvol opgewacht. Hier ging het nog maar net goed met de wolkenroullete. Ik wilde echter ook de gok wagen om de terugrit te fotograferen. Hiervoor ging ik per bus naar Hoogezand en werd daar de trein opgewacht. Weer was het een grote wolkenroulette. Toch lukte me het WEER om de trein vol in de zon erop te krijgen. En zo zien we hier de LINEAS 1571 die de defecte 2105 en lege dolimetrein naar Onnen sleepte.


Mei

Begin mei werd er aandacht besteed aan de WINK-treinstellen die op dat moment in Friesland in de dienstregeling gingen rijden en fotografeerde ik de eerste rit van een schuifwandwagentrein naar de Eemshaven.

AfbeeldingStichting 2454 Crew mP 3029 + NSM mP 3031 // Siemelinksweg, Deventer - Overijssel // 30-05-2021 by Redmar Stam, on Flickr
De foto voor deze maand is een foto van de rondrit van Motorpost 3029 van de Sticting 2454-Crew en de 3031 van het Spoorwegmuseum. Na een plek gevonden te hebben op maps en flickr werd daarnaartoe gereisd. Helaas was de plek al ingenomen door heel wat spottersvolk (om het zo maar even netjes gezegd te hebben) en stond een maaimachine hinderlijk in beeld. Snel werd naar een andere locatie gezocht en dat was een verkeersbord dat langs een parallel gelegen fietspad stond. Snel werd omhoog geklommen en gewacht. De alternatieve plek kwam toch zijn recht door de bomenrij links in beeld. Op de foto scheuren de 3029 en 3031 in treinschakeling langs de eenzame fotograaf.


Juni

In juli werd zo af en toe nog een trein gefotografeerd als je toch staat te vervelen.

AfbeeldingArriva GTW 10307 - Peizerweg - Groningen // 14-06-2021 by Redmar Stam, on Flickr
Zo werd uit spontaniteit deze GTW geklikt welke onderweg is vanuit Groningen naar Friesland. Arriva-rood begint een zeldzaamheid te worden in Noord-Nederland, omdat de treinstellen zowel van buiten als van binnen vernieuwd worden. De treinstellen komen terug in de nieuwe Turquoise huisstijl.


Juli

Juli stond voor mij in het teken van het klikken van de Kameel van het Spoorwegmuseum op de PON-lijn, een weekend achter de Plan U 151 en 's-avonds laat fotograferen van DB Cargo in de Eemshaven

Afbeelding2454-Crew, Plan U 151 // Imboslaan, Dieren - Gelderland // 03-07-2021 by Redmar Stam, on Flickr

In het eerste weekend van juli werd er gejaagd op de Plan U 151 van de Stichting 2454-Crew die in dat weekend de zogenaamde Railsafari organiseerde. Een tweedaagse trip langs diverse museumlijnen. Als eerste werd de VSM bezocht. Na een fotostop in Beekbergen reed de trein verder naar Dieren en ging de rit naar Limburg. In Dieren werd een plek gevonden bij de overweg aan de Imboslaan. Hier werd met een groepje fotografen gewacht op de 151. Toen we stonden te wachten kwam vanuit de wasbox van de Tango een oude Amerikaanse Lincoln Continental uit 1974 gereden. De bestuurder stond net op het punt om zijn reis te vervolgen toen een van de aanwezige fotografen naar de bestuurder toeliep. Hem werd gevraagd of hij de fotografen een gunst wou doen en de auto op te stellen langs het baanvak op het terrein van de Tango. Hier ging hij mee akkoord en hij positioneerde de auto netjes langs de spoorbaan. Nog snel kwam de poetsdoek tevoorschijn om de voorkant van de auto helemaal droog te krijgen. En toen kwam de trein eraan. Nog snel werd geprobeerd het wegverkeer tegen te houden. Dat werkte en de automobilisten werkten keurig mee aan deze unieke foto.

Met de aanwezigheid van pak en beet 15 fotografen rijdt de Plan U 151 van de 2454-crew langs de mooie blauwe Lincoln Continental in Dieren. Er werd gestopt om de overweg af te vlaggen en hierna reed de trein verder naar Dieren.


Augustus

In Augustus werd er opnieuw weinig aandacht besteed aan het fotograferen van treinen. Halverwege de maand kwam wel een moment dat ik weer even in eigen dorp een trein kon fotograferen.

AfbeeldingMuseumspoorlijn STAR - 2278 // Station Veendam - Groningen // 21-08-2021 by Redmar Stam, on Flickr
De Museumspoorlijn STAR reed op 21 augustus een besloten rit vanuit Stadskanaal naar Veendam en terug. Trekkracht was dieselloc 2278. Voor vertrek terug naar Stadskanaal kwam in Veendam de zon achter de wolken vandaan. Voor de wat kopse zon is ook een wat kopse foto genomen met links in beeld het historische stationsgebouw van Veendam.


September

In bijna geheel september werd geen tijd aan de hobbye gespendeerd, behalve op Zaterdag 25 september. Toen was ik in Gelderland en Noord-Brabant om stoom te snuiven

Afbeelding

In het weekend van 25 en 26 september werd door ModeltreinCenter 's-Hertogenbosch het evenement Den Bosch onder Stoom editie 2021 georganiseerd. Op de zaterdag pendelde de SSN met de 23 023 en de VSM 23 071 met een personentrein tussen Nijmegen en 's-Hertogenbosch. Ik had de trein al meerdere keren vastgelegd maar deze is naar mijn mening de beste. Met de 23 071 op kop passeert de pendeltrein het dorp Rosmalen en is onderweg naar 's-Hertogenbosch. Achterop stoomde de 23 023 mee.


In Oktober, November en December is geen enkele trein gefotografeerd, dus om alsog 12 foto's voor het jaaroverzicht te krijgen zal ik nog eens drie bonusfoto's plaatsen.


Bonusfoto mei

Op 29 mei reed DB-Cargo met een schuifwandwagentrein vanuit Onnen naar de Eemshaven. De trein wordt in de Eemshaven geladen met Cellulose.
AfbeeldingDB Cargo 6417 // Koeriersterweg - Groningen // 29-05-2021 by Redmar Stam, on Flickr

De trein werd op de eerste dag op een ander tijdstip dan de resterende ritten gereden, waardoor de trein bij daglicht in goede omstandigheden was vast te leggen. In een zongat rijdt de DBC 6418 met acht schuifwandwagens keurig op tijd langs de Sigarettenfabriek Niemeyer in Groningen. Deze fabriek staat gepland om volgend jaar te sluiten vanwege de dalende vraag naar Sigaretten.


Bonusfoto juli 1

In het eerste weekend van juli werd er gejaagd op de Plan U 151 van de Stichting 2454-Crew die in dat weekend de zogenaamde Railsafari organiseerde. Een tweedaagse trip langs diverse museumlijnen.

Afbeelding2454-Crew, Motorpost 3029 // Oranjeweg, Rheden - Gelderland // 03-07-2021 by Redmar Stam, on Flickr

Voorafgaand aan de Plan U werd nog een andere bijzonder trein gefotografeerd. Waaruit de meeste rit van de Plan U vanuit Amersfoort naar Beekbergen gingen fotograferen, ging onze aandacht uit naar een andere speciale trein. Deze had echter wel een zwarte rand. De 2454-Crew reed in opdracht van Railexperts een rit vanuit Arnhem naar Eerbeek voor een terminaal persoon die niet zo lang te gaan hadt. Hiervoor werd met spoed de Motorpost, de 2454, de Mitropa van de SSN en de groene Bm-rijtuig (Eveneens van de SSN) bij elkaar geschraapt om voor deze persoon een rit te maken.

Rheden was zontechnisch de meest geschikte locatie voor deze trein en zodoende werd daar deze aparte combinatie opgewacht. Op de foto passeert deze toch wel bijzondere combinatie de vier fotografen aan de Oranjeweg in Rheden. Voor dat we de foto maakten hadden we met elkaar afgesproken dat we niet naar binnen gingen loeren uit respect voor de mensen in de trein die het al zwaar genoeg hadden.


Bonusfoto juli 2

De laatste bonusfoto is ook een foto uit juli
AfbeeldingDB Cargo, 6418 // Eemshornweg, Eemshaven - Groningen // 20-07-2021 by Redmar Stam, on Flickr

Op 18 juli werd 's-avonds laat nog naar de Eemshaven gereden om de Celluosetrein bij de bediening bij Wagenborg te fotograferen. Twee maanden eerder werd de trein al een keer gefotografeerd (zie bonusfoto mei). De trein moest bij Wagenborg worden opgesplitst in twee treinen van elk vier wagens. Daardoor stond de trein voor een lange tijd buiten de poort stil. Hierdoor konden we in alle rust de nodige foto's schieten.


Dit was dan mijn jaaroverzicht van 2021. Niet zo erg veel als dat ik zelf gedacht had, maar wel leuke vangsten waar ik tevreden over kan zijn. Ik hoop volgend jaar toch voor elke maand foto's te kunnen maken. Ik durf niks te beloven. We gaan het wel zien. :P

Ik wens iedereen die dit leest: Fijne Feestdagen en een gelukkig nieuwjaar!!
Laatst gewijzigd door RedmarStam op vr dec 24, 2021 9:40 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Flickr: --> Klik <--
Gebruikersavatar
wouterder
Berichten: 739
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 8:36 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 - Redmar

Bericht door wouterder »

Mooi overzicht Redmar! :D
Gebruikersavatar
TimoTrimbos
Berichten: 370
Lid geworden op: do apr 12, 2018 5:17 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 - Redmar

Bericht door TimoTrimbos »

Nette serie!
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 - Redmar

Bericht door VinceCargo »

Nice! De bonus van juli vind ik erg leuk
Geen handvol, maar een land vol
NS1707
Berichten: 386
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Redmar

Bericht door NS1707 »

Heel leuk Noord-Nederlands overzicht!
YuriSloof
Berichten: 120
Lid geworden op: vr dec 08, 2017 10:15 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Redmar

Bericht door YuriSloof »

Mooi overzicht! April is goed gelukt
Lars
Berichten: 73
Lid geworden op: vr sep 06, 2019 2:55 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Redmar

Bericht door Lars »

Gaaf! Ik kies april
BjörnNielsen
Berichten: 969
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Redmar

Bericht door BjörnNielsen »

Heel fraai Redmar, april doet t m :-)
Staaijeren
Berichten: 266
Lid geworden op: di mei 03, 2016 6:41 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Redmar

Bericht door Staaijeren »

Mooie serie Redmar!
Foto's op Flickr
NovioSites
Berichten: 1227
Lid geworden op: ma mei 13, 2013 2:55 pm
Locatie: Bgn

Re: Jaaroverzicht 2021 Redmar

Bericht door NovioSites »

Mooie serie Redmar. Heerlijk al dat oude materieel!
Jbakker
Berichten: 101
Lid geworden op: vr mei 23, 2014 9:54 am
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Redmar

Bericht door Jbakker »

Leuke serie Redmar!
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Redmar

Bericht door RemcoG »

Mooi, afwisselend overzicht, Redmar! Bekende plaat uit september. Bij mij heeft ie het niet gered.
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
Kevinrail
Berichten: 427
Lid geworden op: vr feb 06, 2015 9:29 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Redmar

Bericht door Kevinrail »

Leuk jaaroverzicht Redmar! Mijn favorieten zijn maart en juli.
spurt2244
Berichten: 369
Lid geworden op: vr apr 22, 2016 8:18 am
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Redmar

Bericht door spurt2244 »

Leuke platen Redmar.
Plaats reactie