Jaaroverzicht 2021 Sander Zwoferink

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2021.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2021 <je forum (nick)naam>
Plaats reactie
SZwoferink
Berichten: 15
Lid geworden op: zo apr 13, 2014 1:14 pm

Jaaroverzicht 2021 Sander Zwoferink

Bericht door SZwoferink »

Jaaroverzicht 2021

Zoals velen weten loop ik jaren achter met het uploaden op Flickr, daardoor heb ik dit jaar besloten een klein jaaroverzicht te geven op dit forum van foto's die over 10 jaar op mijn flickr verschijnen. :lol:
Het jaar 2021 stond vooral in het teken van thuis studeren en proberen niet mentaal door te draaien. Om mijn gedachten te verzetten en hierdoor alles op een rijtje te houden werd er zo af toe erop uitgegaan om treinen te fotograferen. Voor sommige maanden was het een moeilijke keuze om de leukste foto van de maand uit te kiezen terwijl er voor andere maanden amper keus was.

Januari
Het jaar begon direct goed, de eerste dagen stond in het teken van overbrengingen en wegsleepdiensten. Zo reed op de eerste dag van het jaar een NSI 1700 een gestrande volvo trein en mocht de RXP 6002 een SLT afslepen bij Soest. Op de tweede dag van het jaar kwamen twee nieuwe ICNG treinstellen naar Nederland. Met op de radar geen kans op zon werd er naar Lotte bij Osnabrück gereden om deze trein op te wachten. Het moment toen de trein in zicht kwam, trok het ineens open waardoor de zon zich liet zien. Dit resulteerde in een zonnige foto met donkere wolken, het geluk was duidelijk aan mijn zijde toen de RailAventure 183 500 samen met de NS 3106 en 3112 Lotte passeerde op zijn weg naar Nederland.

Afbeelding

Februari
Zoals velen nog herinneren was februari een witte maand, met veel sneeuwval en zelfs zonnige periodes. Op 12 februari werd er vroeg weggereden richting Duitsland, om daar de zon en een dik pak sneeuw op te zoeken. Wat hoog op de verlanglijst stond was SETG tussen Mercer Stendal en Stendal, deze rijdt dagelijks meerdere malen op en neer tussen de houtverwerker Mercer en het hoofdspoor bij Stendal. Daardoor werd er gekozen om bij zonsopkomst bij Mercer Stendal te staan. Met succes, niet veel later na zonsopkomst reed de SETG V100.03 een lege houttrein van Mercer Stendal naar Stendal alwaar de trein overgenomen zou worden door een SETG Vectron.

Afbeelding

Maart
In maart werd er een onderdeel opgehaald in Wenen echter door vertragingen moest er enkele dagen gewacht worden. Hierdoor werd er besloten om een paar van deze dagen door te brengen in Slowakije. In de ochtend van 7 maart werd er eerst gekeken op een emplacement van Bratislava, daar bleek naar blijdschap een Travotransport klaar te staan met de CER 742 762. Nadat erachter was gekomen waar de trein heen ging werd de trein enkele malen ingehaald. Het inhalen bleek achteraf een eitje te zijn doordat het transport niet harder reed van een gemiddelde snelheid van 20 km/h. Tot Nové Zámky reed de CER 742 762 voorop, tegen alle verwachtingen in werd er in Nové Zámky de ex NMBS 1209, de CER 365 004 voor de trein geplaatst. Daardoor werd de trein bij Chotín nog eens op de foto gezet. Niet veel later kwam de trein aan in het Hongaarse Komárom.

Afbeelding

April
April werd het verenigd koninkrijk voor enkele dagen bezocht. Voor de ochtend van 20 april stond de South Wales Railway naast de Severn gepland. Het doel was de 6B13 van Robeston naar Westerleigh met beladen keteltrein. Deze trein wordt gepland gereden door een DB Class60, zo ook op 20 april. Op 20 april mocht de 60020 van DB Cargo UK de trein treinen en wordt hier opgewacht bij de baai van de Severn net buiten Wales. Met een zwart rookpluimpje kwam deze "Tug" langs "tugging" beladen met diesel murco ketels.

Afbeelding

Mei
Op 8 mei werd de RXP 9903 voorgesteld aan het publiek als de RailAdventure 9903. De locomotief mocht direct een ICNG overbrengen van Bad Bentheim naar de Watergraafsmeer. Op 9 mei moesten de koppelwagens weer terug naar Duitsland en daarvan werd direct gebruik gemaakt om een promotie rondje te maken. Het rondje begon op de Watergraafsmeer, en ging via de bloembollen, het molentje van Lisse, Rotterdam, Utrecht, Den Bosch, Arnhem, Deventer naar Bad Bentheim. Bij Lisse konden de fotografen hun geluk niet op toen de zon net doorbrak nadat de trein optrok vanaf het passeerspoor. Dit zorgde voor fraaie omstandigheden van de trein in de zon met een donkere lucht. Het geluk bleef me dit jaar maar toelachen.

Afbeelding

Juni
België mag natuurlijk niet ontbreken. Een dag voor mijn rijexamen maakte ik mijn gedachten leeg door foto's te maken op de fraaie Montzenlijn. Zondag 13 juni ging ten boeken als de dag dat er 10 cargo's achter elkaar in een uurtje voorbij kwamen. Dit kwam doordat er een spoorloper bij Wonck werd gezien waardoor al het verkeer stil viel. Samen met vele andere fotografen, werd trein na trein in beeld gebracht. Als laatste trein werd Crossrail DE6311 met een keteltrein gefotografeerd bij Nerem. Hierna werd er bijna in colonne naar Hoeselt gereden. Deze bezigheidstherapie heeft geholpen, waardoor ik de dag erna geslaagd ben voor mijn rij examen.

Afbeelding

Juli
Eind juli en begin augustus werd er rondgereisd door Europa. Een van de doelen waren de nachttreinen naar Split in Kroatië. Deze juli waren er maar liefst 4 nachttreinen op een dag die aankwamen en daarna ook weer vertrokken in Split. De laatste nachttrein die met zon gefotografeerd kon worden was de nachttrein naar Budapest Hongarije. De trein reed op 31 juli met de HZPP 2044 018 voorop van Split naar Hongarije en passeert hier enkele Nederlanders vlak voor zonsondergang. Met op de achtergrond de baai van Split en het dorp zelf, klimt de trein luid brullend omhoog terwijl de schaduwen steeds verder op trokken richting de trein.

Afbeelding

Augustus
Het tweede doel was het retro weekend in Hongarije nabij het Balaton meer. In dat weekend reden er verschillende diesellocomotieven in moderne en historische kleuren en een stoomtrein tussen Balatonfüred en Tapolca. Op 7 augustus reed de MAV Nostalgie M61 006 een intercity van Balatonfüred naar Tapolca en passeert hier weer enkele Nederlanders op zijn weg naar Tapolca.

Afbeelding

September
De maand oktober werd doorgebracht in het noorden van Noorwegen, om daar te geraken werd er via een kleine omweg gereden. Zo werden Polen, Litouwen, Letland, Estland en Finland aangedaan op de reis naar het hoge noorden. Hoewel ik in elk land enkele treinen heb gefotografeerd, was de enige trein in de zon in Estland. In Estland rijdt de goederenvervoerder Operail bijna alle goederentreinen, niet vreemd omdat Operail volledig in handen is van de Estse staat. Operail gebruikt voor bijna alle treinen op de hoofdlijn een locomotief van de serie GE C36-7i welke tweede hands gekocht zijn in de verenigde staten van de Union Pacific welke ze had overgenomen van Missouri Pacific Railroad. Zo ook op 27 september werd er een goederentrein gereden door deze locomotief serie. De Operail 1542 is op weg vanuit Tartu naar Valga en moet in Palupera aan de kant. Terwijl de trein wacht op de GTW van de andere kant, breekt de zon heel even door waardoor er snel een plaatje van deze trein gemaakt kon worden met een prachtige wolken lucht op de achtergrond.

Afbeelding

Oktober
Eind oktober werd er weer terug gereden uit het ijzige, besneeuwde en koude noorden van Europa. Deze keer werd er via Noorwegen, Zweden, Denemarken en Duitsland naar huis gereden. Daarbij werd er onderweg enkele kleine pauzes gehouden aan het spoor, meer dan enkele uren bruikbaar licht was er al niet meer doordat de dagen al korter waren dan de kortste dag in Nederland. Ook werkte het weer niet altijd even goed mee. Echter werd na 6 uur rijden door Noorwegen de eerste spoorlijn weer aangetroffen, de lijn naar Narvik. Sinds eind 2019 rijdt er op deze lijn tussen Narvik en het grensplaatsje Björnfjell de Arctic Train. Deze rijdt in de winter maanden alleen in het weekend terwijl hij in de zomer elke dag rijdt. De trein werd op 29 oktober opgewacht bij het besneeuwde Søsterbekk, en werd gereden door de Arctic Train 469 070 welke terug is gebracht in de oude blauwe kleurstelling van de NSB.

Afbeelding

November
Na ijs en sneeuwwegen, -10 graden Celcius en 1000 kilometer aan mist, werd er enkele dagen later Stockholm bereikt. Na een dagje Stockholm werd er de volgende dag enkele plaatjes gemaakt op de lijn tussen Stockholm en Malmö. Op 1 november scheen zelfs de zon in de ochtend waardoor er enkele treinen in de zon gefotografeerd konden worden. Zo werd er ook een X2000 van SJ gefotografeerd, de SJ 2031 was op weg als intercity vanuit Stockholm naar Malmö en verder naar Kopenhagen terwijl de trein hier net Kimstad passeert.

Afbeelding

December
Loc 61 van Regionalverkehr Münsterland (RVM) was op 15 december 2021 bezig met het lossen van een graantrein bij het bedrijf Emsland Flour Mills in de haven van Spelle-Venhaus. De avond viel wanneer de laatste wagens gelost werden waardoor er aan de overkant van het Dortmund-Ems-Kanal een foto in het blauwe uurtje gemaakt kon worden. De trein bestond uit blauwe en groene graanwagens van het Roemeense Annet Logistics en waren aangebracht in Rheine door een EP Cargo vectron.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door SZwoferink op wo dec 22, 2021 10:12 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Ruben01
Berichten: 1298
Lid geworden op: do jan 04, 2018 2:41 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021, Sander Zwoferink

Bericht door Ruben01 »

Wat een divers overzicht zeg! Maart en september zijn mijn favoriet.
ICEmaster
Berichten: 184
Lid geworden op: zo jul 17, 2016 12:35 pm

Re: Jaaroverzicht 2021, Sander Zwoferink

Bericht door ICEmaster »

Super fraaie reeks! Moeilijk hier een favoriet uit te zoeken. Zie al wel weer direct potentie om zelf richting Slowakije en omstreken te gaan :P
Ik fotografeer op zonne-energie
arnold
Berichten: 14629
Lid geworden op: di aug 21, 2012 2:51 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021, Sander Zwoferink

Bericht door arnold »

Top serie.
wessele
Berichten: 759
Lid geworden op: do jun 13, 2013 11:27 am
Locatie: Waardenburg

Re: Jaaroverzicht 2021 Sander Zwoferink

Bericht door wessele »

Zeer mooi Sander! Februari steekt er bovenuit voor mij. Wel nog even zonsondergang naar zonsopkomst aanpassen :-)
NS1707
Berichten: 386
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Sander Zwoferink

Bericht door NS1707 »

Heel gave serie, Sander!
Rolandrail
Berichten: 3275
Lid geworden op: ma jan 14, 2013 4:08 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Sander Zwoferink

Bericht door Rolandrail »

Zeer originele en fraaie reeks Sander, hulde :-)
Rolandrail is verhuisd van .net naar .nl!
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Sander Zwoferink

Bericht door VinceCargo »

Bijzonder fraaie reeks Sander!
Geen handvol, maar een land vol
Daan W
Berichten: 106
Lid geworden op: wo dec 25, 2019 12:51 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Sander Zwoferink

Bericht door Daan W »

Lekker divers Sander! januari is mijn favoriet :-)
Gebruikersavatar
QuinnTT
Berichten: 202
Lid geworden op: ma okt 05, 2020 6:04 pm
Locatie: Mdb

Re: Jaaroverzicht 2021 Sander Zwoferink

Bericht door QuinnTT »

Fraaie en diverse reeks! Mei springt eruit hier :)
Gebruikersavatar
teunlukassen
Berichten: 2471
Lid geworden op: zo jan 24, 2016 9:08 pm
Locatie: 's-Heerenberg
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Sander Zwoferink

Bericht door teunlukassen »

Wat een mooie reeks Sander! Mei en augustus vallen erg goed in de smaak
Peter1978
Berichten: 75
Lid geworden op: wo feb 03, 2016 10:39 am
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Sander Zwoferink

Bericht door Peter1978 »

Mooie serie! Juni is mijn favoriet.
Mijn foto's op Flickr
YuriSloof
Berichten: 120
Lid geworden op: vr dec 08, 2017 10:15 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Sander Zwoferink

Bericht door YuriSloof »

Fraai overzicht, Sander! De foto van juli komt me heel bekend voor ;)
BjörnNielsen
Berichten: 969
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Sander Zwoferink

Bericht door BjörnNielsen »

Prachtig jaarovericht, januari en juli zijn mijn favorieten
ThijsvLoon
Berichten: 157
Lid geworden op: di dec 31, 2019 3:43 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Sander Zwoferink

Bericht door ThijsvLoon »

Mooi overzicht!
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Sander Zwoferink

Bericht door RemcoG »

Fraai Sander! Mei is fenomenaal! Al mag dat trafotransport er ook zijn!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
Plaats reactie