Jaaroverzicht 2020 Yuri

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2020.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2020 <je forum (nick)naam>

Succes met de selectie!
Plaats reactie
YuriSloof
Berichten: 120
Lid geworden op: vr dec 08, 2017 10:15 pm
Contacteer:

Jaaroverzicht 2020 Yuri

Bericht door YuriSloof »

De laatste uren van 2020 tikken voorbij, waarna ook dit jaar weer voorbij is... toch? Volgens grappenmakers zou er zomaar een 13de maand van dit schrikkeljaar kunnen zijn en duurt dit ietwat vreemde jaar nog even. Een abnormaal jaar of het nieuwe normaal, u mag hem zelf invullen. Een jaar dat door een inmiddels wereldwijd bekend virus anders liep met de nodige maatregelen tot gevolg. Aan de hand van 12 foto's zal ook ik dit jaar doorlopen om 2020 samen te vatten.

Januari
In deze maand was het virus nog maar nauwelijks bekend. We knalden een recordbedrag aan vuurwerk de lucht in en 75 jaar vrijheid wordt gevierd. Dat voelt momenteel net even anders. Ondanks dat de stad van oorsprong van het virus, oftewel Wuhan, in een zogeheten 'Lockdown' ging, reisden en werkten we er nog volop op los. Het was daarentegen qua weer wel een droevige maand met maar weinig zon. Op 18 januari werd er op goed geluk de Rotterdamse havens ingereden in de hoop dat het uit Engeland gehaalde hippeltje actief zou zijn. Dit bleek uiteindelijk zo te zijn en was de zon ook even van de partij toen de 692 in dienst van RFO een beladen keteltrein bij Botlek Tank Terminals naar binnen duwde. Niet lang hierna zou de 692 naar Oss overgebracht worden om daar in het haventje werkzaamheden uit te voeren.

Afbeelding

Februari
Het virus werd wereldwijd bekend gemaakt en kreeg de naam 'Covid-19'. Ook werd de eerste Nederlander besmet met dit virus. Veel werd er op het gebied van fotografie niet gedaan, al werd er wel weer een bediening van het lijstje gehaald. Elke woensdag komt DB Cargo met enkele ketelwagens naar KLK Kolb in Delden. Deze bediening vindt plaatst in het bos wat het tot één van de fraaiste maakt in Nederland. Op 26 februari was het de 6413 welke met 5 ketels de poort uitrijdt opweg naar grensstation bad Bentheim.

Afbeelding

Maart
Het virus greep om zich heen en al snel viel Europa stil. Italië was het eerste land dat geen grip kreeg op het virus, waarna niet veel later ook Spanje volgde. Ook in Nederland werden er maatregelen aangekondigd, waarna de heren Rutte en Van Dissel nog even de hand schudde. Er werd een 'Intelligente lockdown' afgekondigd met lege schappen in de supermarkten tot gevolgen. Ook ik als supermarktmedewerker heb de vele verbaasde gezichten van de klanten mogen aanschouwen en vullen was er niet meer bij aangezien iedereen bijna alles uit je handen pakten. School werd ook gegeven via online lessen en sport zat er ook niet meer in. Het was leeg op de wegen, omdat iedereen werd verzocht thuis te werken. Dit was goed te merken op de prachtig zonnige zondag 22 maart. Er werd een poging gedaan om de kalk/staaltrein van DB Cargo uit Beverwijk naar Jemelle vast te leggen, omdat het doek zou vallen voor de 1600'en van de genoemde vervoerder. De eer was uiteindelijk voor de 1616, welke net zoals de 1611 en 1615 voorzien waren van de stickers 'DB Cargo neemt afscheid van de locomotiefserie 1600.' en 'Elke dag wat dichterbij, na 39 jaar trouwe dienst is het dan voorbij.', om de uit staalwagens bestaande trein naar Sittard te trekken. De combinatie kon toen bij Tricht vastgelegd worden, waarna de trein achtervolgd werd naar Limburg.

Afbeelding

April
De druk op het zorgpersoneel nam maar toe en bijna alle ic-bedden waren in gebruik. De zorg draaide overuren en het 'Nieuwe normaal' werd langzaam zichtbaar. Ook werd de term 'Anderhalvemetersamenleving' in het leven geroepen. Desondanks werd er nog vrolijk gehobbyd, want de zonnige dagen volgden elkaar razendsnel op. Er werd veel gefotografeerd in de Rotterdamse havens en een dagje omleidingen op de noordelijke Maaslijn kon niet ontbreken. Tijdens één van de vele rondjes door de havens stuitte ik op een 16-assige lege kuilwagen, welke op de Waalhaven stond. Na enkele dagen post gevat te hebben, was het op 23 april wel raak en vertrok de wagon beladen met een wals van het straatspoor getrokken door de 6430 onder toeziend oog van een clubje fotografen en de politie, welke de maatregelen probeerde te handhaven. Op de achtergrond is nog net een hoekje van het STC-gebouw te zien waar ik op school zit en waar ik op het moment van klikken al een maand niet meer was geweest.

Afbeelding

Mei
Het nieuws van de dag waren altijd de nieuwe besmettingscijfers. De online lessen gingen nog altijd door, wat stiekem voor redelijk wat vrije tijd zorgde. Omdat de grenzen dicht zaten, werd Nederland nog maar eens verkend waardoor ook ik, net als velen anderen, in Friesland terecht kwam voor de omgeleide 61300. Die foto is het uiteindelijk net niet geworden, omdat 4 dagen eerder onderstaande foto gemaakt werd. Op 9 mei werd na werk de Coevorden-shuttle opgewacht in de Europoort. Op zaterdagmiddag wordt deze door een diesellocomotief van IRP naar de Maasvlakte getrokken. Mooie bijkomstigheid was dat de 1835, oftewel BE E01, van de Bentheimer Eisenbahn weleens in opzending meeging. Het geluk was dan ook aan mijn zijde toen de IRP 2211 met de BE E01 in opzending en de Coevorden-shuttle de Calandbrug passeerden. Op de achtergrond is ook de aanleg van het 'Theemswegtracé' te zien wat eind 2021 in gebruik moet worden genomen. Inmiddels is ook de 1835 ontstickerd en trekken de TCS 1700'en nu de Coevorden-shuttles.

Afbeelding

Juni
Vanaf 1 juno werden er versoepelingen aangekondigd. Bijna overal konden de deuren weer worden geopend en het aantal besmettingen lag laag. Nogsteeds werd school bij mij online uitgevoerd en kon het zoeken naar een stageplaats gaan beginnen. Er werd in juni qua hobby weinig gedaan. Er werd veelal gewerkt of het weer was er niet naar. Op 12 juni werd weer de Europoort bezocht en ditmaal voor de 6703. De locomotief voert al weer enige tijd de bediening van P&O, EBS en ADM uit in dienst van LTE. De meeste graantreinen gaan momenteel naar Oss, maar heel soms worden de installaties van EBS en ADM ook voorzien van een sleep graanwagons om beladen te worden. De 6703 is op de foto net vertrokken met zo'n graantrein welke ditmaal afkomstig is van de ADM.

Afbeelding

Juli
Deze maand kenmerkte zich voor mij met nogmaals veel uren werken, omdat anderen op vakantie waren. Langzaamaan kwam ook de angst naar voren om zelf de vakantie te moeten cancelen vanwege weer oplopende besmettingen. Veel vrije tijd was er dus niet, waardoor het een plaatje dicht bij huis is geworden. De Electrolux reed dit jaar een uur eerder ten opzichte van vorig jaar, waardoor een plaatje in Alphen aan den Rijn mogelijk werd. Op de avond van 21 juli heeft de DBC 6421 weinig moeite met de aanvoertrein, welke uit maar liefst 1 2-assige schuifwandwagon bestaat welke beladen is met witgoed. Ook had ik in deze maand een nieuwe camera aangeschaft met een hoogstatief om wat nieuwe ideeën om te zetten.

Afbeelding

Augustus
Terwijl minister Grapperhaus de regels overtrad op zijn bruiloft, wordt in Wuhan alweer volop feest gevierd. Ook in de Europese stadions zijn toeschouwers niet meer welkom. Gelukkig kon de vakantie naar Slovenië wel doorgaan waar dan ook volop genoten kon worden van het weer en het treinaanbod. Misschien wel het prachtigste land waar ik tot nu toe op vakantie ben geweest met de mooie natuur en uitzichten. Één van deze uitzichten was de bekende S-bocht op de zogeheten Koperrampe bij Črnotiče. Hier kon de 363 033 van de Sloveense Spoorwegen worden vastgelegd met een keteltrein uit de havenstad Koper. Achterop drukt de 541 009 de trein op om de berg op te klimmen.

Afbeelding

September
De tweede golf werd een feit en het hele land kleurde rood. Desondanks werden er toch nog enkele dingen in Duitsland en België van het lijstje gehaald. De steenslagtrein van/naar Quenast was weer een groots jachtobject onder de fotografen. Nadat eerder dit jaar een poging mislukte, omdat de trein uitviel vanwege de lockdown in Frankrijk, werd op 15 september nog een poging gedaan. Ditmaal met beter resultaat en ook de eerste foto in dit overzicht welke is gemaakt met behulp van het hoogstatief. Omdat ik persoonlijk de blauwe kleurstelling op de BB67400 erg fraai vind, toon ik de eerste foto van deze trein op die dag. De SNCF 467629 en 467579 zijn zojuist Soignies gepasseerd met de lege trein opweg naar Quenast.

Afbeelding

Oktober
In oktober is er weer sprake van een 'Gedeeltelijke lockdown' en moeten restaurants weer dicht. Ondertussen loopt de zoektocht naar een stage, welke al in september had moeten beginnen, nog altijd door. Bedrijven vinden het allemaal maar te risicovol om een stagiair nu nog aan te nemen, waardoor het niet bepaald makkelijk gemaakt wordt. Hierdoor konden er wel nog enkele tripjes gemaakt worden, waaronder eentje naar Limburg op 28 oktober. Het vervoer van auto's over het spoor was gedurende de pandemie flink gedaald, waardoor onder andere de Gefco-autotreinen van Rail Force One een tijd niet reden. Een mooie opsteker was dan ook het proefvervoer van enkele autotreinen naar Koopman Automotive Solutions BV in Holtum. Het gaat hier om auto's van het merk Mercedes welke met fraaie Milsped wagens worden vervoerd. Op de foto duwt de RFO 1605 het tweede deel van de trein het terrein op, waardoor de foto van een miljoenent(er)rein ontstond.

Afbeelding

November
Het vaccin voor het virus lijkt in de maakt en er werd een vuurwerkverbod aangekondigd voor komende jaarwisseling. De besmettingen stijgen weer fors, maar er lijkt licht aan de lange donkere tunnel. Ook heb ik eindelijk een stageplaats weten te bemachtigen, waardoor de vertraging enigszins te overzien valt. Ondertussen heb ik nog een laatste poging gedaan om de baureihe 111 met Dosto's in de RE4 te vereeuwigen. In september werd dit ook al eens gedaan, maar door enkele omleiders op de route werd toch nog een keer afgezakt richting Aachen. De laatste klik kon in de boog bij Würm worden gemaakt terwijl de 111 127 met een setje Dosto's de 2 fotografen passeerde.

Afbeelding

December
De mondkapjesplicht op openbare plekken werd ingevoerd en de eerste fysieke schooldag na bijna 9 maanden was bijna een feit. Nederland ging weer op slot, waardoor ook die ene schooldag niet doorging. Het jaar eindigt qua weer precies zoals het begon, grauw. Daarom werden er enkele keren na zonsondergang naar Moerdijk getogen, omdat daar in de avond altijd wel activiteit te vinden is. Op de avond van 15 december staat de Captrain 1375, welke de kleuren van de leasemaatschappij Alpha Trains heeft gekregen, klaar om de Segrate-shuttle uit te halen bij de CCT in Moerdijk. Op het station van Lage Zwaluwe zal een E-loc van Lineas het stokje overnemen.

Afbeelding

En zo komt er ook weer een einde aan mijn jaaroverzicht. Hopelijk wordt 2021 een veel beter jaar en dan rest mij nog maar één ding om te zeggen: Iedereen een gezond en gelukkig nieuwjaar gewenst!
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3432
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Yuri

Bericht door Rens »

Mooi overzicht met een paar gave bedieningen!
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Yuri

Bericht door RemcoG »

Fraai overzicht! Oktober vind ik erg gaaf!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
Kevinrail
Berichten: 427
Lid geworden op: vr feb 06, 2015 9:29 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Yuri

Bericht door Kevinrail »

Leuk jaaroverzicht Yuri! Ik ga voor de plaatjes van januari en juni als favorieten.
NS1707
Berichten: 386
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Yuri

Bericht door NS1707 »

Mooi overzicht, Yuri!
DDZ7504
Berichten: 3885
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Yuri

Bericht door DDZ7504 »

Je hebt zeker niet stilgezeten :-)) mooi overzicht!
Ik ben de wolkenlotto aan het winnen.
Gebruikersavatar
TimoTrimbos
Berichten: 370
Lid geworden op: do apr 12, 2018 5:17 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Yuri

Bericht door TimoTrimbos »

Heel fraai! Augustus en september zijn prachtig!
David
Berichten: 1544
Lid geworden op: do sep 06, 2012 10:55 am
Locatie: Norrköping
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Yuri

Bericht door David »

Erg fraai overzicht! Naast alle mooie bedieningen, is de 1835 bij de Calandbrug ook erg gaaf!
Daan W
Berichten: 106
Lid geworden op: wo dec 25, 2019 12:51 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Yuri

Bericht door Daan W »

Heel mooi overzicht Yuri, juni en augustus zijn mijn favorieten!
Plaats reactie