9 mei 2018 | Nieuw speeltje

Ruimte voor het plaatsen van foto's en reportages.
Forumregels
Graag het volgende formaat gebruiken voor de titel van een fototopic: 'Datum of periode | Thema of locatie(s) van de fotoserie'
Plaats reactie
ovlov
Berichten: 265
Lid geworden op: di mei 20, 2014 3:20 pm

9 mei 2018 | Nieuw speeltje

Bericht door ovlov »

Omdat steeds meer goede spotplekken ten prooi vallen aan het ProRail hekwerk heb ik een drone aangeschaft. Deze nieuwe manier van fotograferen bevalt mij uitstekend! Persoonlijk vind ik dit een van de beste investeringen die ik in jaren heb gedaan.

Afbeelding1837 - captrain - echt - 9518 by .Nivek., on Flickr

Afbeelding6412 + 6455 - db cargo - echt - 9518 by .Nivek., on Flickr

Afbeelding1618 - captrain - echt - 9518 by .Nivek., on Flickr

Afbeeldingufm120 - eurailscout - echt - 9518 by .Nivek., on Flickr

Afbeelding7866 + 7867 - lineas - echt - 9518 by .Nivek., on Flickr

Afbeelding9597 - ns - echt - 9518 by .Nivek., on Flickr

Afbeelding1611 - db cargo - echt - 9518 by .Nivek., on Flickr
Rolandrail
Berichten: 3243
Lid geworden op: ma jan 14, 2013 4:08 pm

Re: 9 mei 2018 | Nieuw speeltje

Bericht door Rolandrail »

Persoonlijk vind ik het brede beeld niet fraai als je dicht bij de spoorlijn hangt met je drone, de trein verzuipt dan in het landschap, als de loc bijna het beeld uit rijdt vervormt die zichtbaar op je foto's (in de exif zie ik 26mm, dat verklaart e.e.a.) . Check ook even de regels voor hoe dicht je boven/naast een spoorlijn mag komen, ik meen dat je minstens 50 meter van de spoorlijn moet blijven en als dat nog niet moet wordt dat wetgeving binnenkort (ook voor recreatief maar zowiezo wordt dat nu al aangeraden voor recreatief). In elk geval mag je nu al niet boven een spoorlijn komen.
Rolandrail is verhuisd van .net naar .nl!
ovlov
Berichten: 265
Lid geworden op: di mei 20, 2014 3:20 pm

Re: 9 mei 2018 | Nieuw speeltje

Bericht door ovlov »

Die regelgeving heb ik inderdaad al gecheckt. Je mag er niet boven vliegen.

http://wetten.overheid.nl/BWBR0019147/2015-11-07
Gebruikersavatar
Kobus
Berichten: 398
Lid geworden op: ma aug 27, 2012 7:59 pm

Re: 9 mei 2018 | Nieuw speeltje

Bericht door Kobus »

Ik vind ze schitterend! Heeft iets weg van Madurodam :)
(Spoor)brug en overwegfreak.
Thieske
Berichten: 1377
Lid geworden op: zo aug 19, 2012 6:28 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: 9 mei 2018 | Nieuw speeltje

Bericht door Thieske »

ovlov schreef: do mei 10, 2018 11:16 am Die regelgeving heb ik inderdaad al gecheckt. Je mag er niet boven vliegen.

http://wetten.overheid.nl/BWBR0019147/2015-11-07
En je zit ook buiten de no fly zone voor drone gelukkig: https://kadata.kadaster.nl/dronekaart/
parttime member of the Brabantroute Prestatie Team
Gebruikersavatar
Bordensteker
Berichten: 11734
Lid geworden op: do mar 10, 2016 8:36 am
Locatie: Bgn

Re: 9 mei 2018 | Nieuw speeltje

Bericht door Bordensteker »

Tijdens “Sporen naar het verleden” zag ik op de vrijdag (11 mei) in Hoedekenskerke een fotograaf of filmer* bezig met een camera op een lange telescopische uitschuifmast. Geen eenbeenstatief, maar echt gewoon een losstaande paal, die je dus zelf moet rechthouden. De mast staat gewoon met een klein voetje op de grond en de bediener houdt hem met één hand vast, en op een aan het onderste deel op ellebooghoogte bevestigde tablet of zoiets kon hij draadloos diverse functies van de camera bovenop de ca. 6 m hoge mast bedienen.
Uiteraard zwabbert de top wat heen en weer, maar dat hoeft kennelijk niet altijd een bezwaar te zijn.
Hij kon steeds sectie voor sectie omhoog schuiven en vastzetten terwijl hij het onderste gedeelte met zijn andere hand rechtop hield.
Eenmaal uitgeschoven, kon hij op zijn beeldscherm zien wat er in beeld was en de camera bedienen.
Dit lijkt me veel langer vol te houden dan met een drone als platform, en het maakt geen geluid en je bent niet bij voorbaat beperkt door de nabijheid van spoorlijnen of wegen. Laat staan dat je last hebt van de no-flyzones op de dronekaart. Je moet alleen uitkijken hoe je je beweegt nabij bovenleidingen, al was het maar vanwege de storende beeldvulling!
Maar bovendien geldt: de mast is van een koolstofhoudend en dus geleidend materiaal en je bent dus de klos als je dicht bij de bovenleiding komt. Dichtbij komen is dan al genoeg voor elektrocutie, de bovenleiding aanraken is niet nodig.
Ook bij onweer moet je beseffen dat je een wandelende bliksemafleider, of eigenlijk bliksemaantrekker, bent waarbij je een eventuele inslag niet navertelt.

Ik had zoiets nog niet eerder gezien, maar heb er wel iets over kunnen vinden op het internet:
https://www.panoramic-photo-guide.com/v ... .html#mats
https://www.panoramic-photo-guide.com/n ... eview.html

Het merk OKAF komt uit China
http://www.hd-ptzcamera.com/sale-104564 ... -lock.html

Er zit kennelijk een soort dealer van zulke masten in Nederland: https://photomast.com/
Ze zijn allemaal wel een stuk duurder dan de bekende uitschuifbare raamwasserstelen!

Er zijn ook zwaardere maar nog wel draagbare uitvoeringen die op een (grote) instelbare driepootvoet staan, en die je in het winderige Nederland dus in veel omstandigheden met tuidraden moet vastzetten. Dan kun je hem loslaten.
Maar dat is meer iets voor professioneel gebruik voor langere tijd op één lokatie.

* Het was uiteraard waarschijnlijk geen filmer; het zwabberen van de camera wordt dan pas écht storend!
Laatst gewijzigd door Bordensteker op za jun 02, 2018 7:46 am, 1 keer totaal gewijzigd.
ovlov
Berichten: 265
Lid geworden op: di mei 20, 2014 3:20 pm

Re: 9 mei 2018 | Nieuw speeltje

Bericht door ovlov »

Bordensteker schreef: za jun 02, 2018 6:19 am Tijdens “Sporen naar het verleden” zag ik op de vrijdag (11 mei) in Hoedekenskerke een fotograaf of filmer bezig met een camera op een lange telescopische uitschuifmast. Geen eenbeenstatief, maar echt gewoon een losstaande paal, die je dus zelf moet rechthouden. De mast staat gewoon met een klein voetje op de grond en de bediener houdt hem met één hand vast, en op een aan het onderste deel op ellebooghoogte bevestigde tablet of zoiets kon hij draadloos diverse functies van de camera bovenop de ca. 6 m hoge mast bedienen.
Uiteraard zwabbert de top wat heen en weer, maar dat hoeft kennelijk niet altijd een bezwaar te zijn.
Hij kon steeds sectie voor sectie omhoog schuiven en vastzetten terwijl hij het onderste gedeelte met zijn andere hand rechtop hield.
Eenmaal uitgeschoven, kon hij op zijn beeldscherm zien wat er in beeld was en de camera bedienen.
Dit lijkt me veel langer vol te houden dan met een drone als platform, en het maakt geen geluid en je bent niet bij voorbaat beperkt door de nabijheid van spoorlijnen of wegen. Laat staan dat je last hebt van de no-flyzones op de dronekaart. Je moet alleen uitkijken hoe je je beweegt nabij bovenleidingen, al was het maar vanwege de storende beeldvulling!
Maar bovendien geldt: de mast is van een koolstofhoudend en dus geleidend materiaal en je bent dus de klos als je dicht bij de bovenleiding komt. Dichtbij komen is dan al genoeg voor elektrocutie, de bovenleiding aanraken is niet nodig.
Ook bij onweer moet je beseffen dat je een wandelende bliksemafleider, of eigenlijk bliksemaantrekker, bent waarbij je een eventuele inslag niet navertelt.

Ik had zoiets nog niet eerder gezien, maar heb er wel iets over kunnen vinden op het internet:
https://www.panoramic-photo-guide.com/v ... .html#mats
https://www.panoramic-photo-guide.com/n ... eview.html

Het merk OKAF komt uit China
http://www.hd-ptzcamera.com/sale-104564 ... -lock.html

Er zit kennelijk een soort dealer van zulke masten in Nederland: https://photomast.com/
Ze zijn allemaal wel een stuk duurder dan de bekende uitschuifbare raamwasserstelen!

Er zijn ook zwaardere maar nog wel draagbare uitvoeringen die op een (grote) instelbare driepootvoet staan, en die je in het winderige Nederland dus in veel omstandigheden met tuidraden moet vastzetten. Dan kun je hem loslaten.
Maar dat is meer iets voor professioneel gebruik voor langere tijd op één lokatie.
Ja de driepoot versie heb ik hier ook liggen maar die gebruik ik nooit. Je kan hem overnemen mocht je interesse hebben.
Gebruikersavatar
Bordensteker
Berichten: 11734
Lid geworden op: do mar 10, 2016 8:36 am
Locatie: Bgn

Re: 9 mei 2018 | Nieuw speeltje

Bericht door Bordensteker »

Nou, ik heb al jaren niet eens een geschikte camera.
En interesse heb ik dan ook uitsluitend in de zin van: viel het gebruik van zo'n lange driepootmast in de praktijk tegen, en waarom?
ovlov
Berichten: 265
Lid geworden op: di mei 20, 2014 3:20 pm

Re: 9 mei 2018 | Nieuw speeltje

Bericht door ovlov »

Bordensteker schreef: za jun 02, 2018 7:54 am Nou, ik heb al jaren niet eens een geschikte camera.
En interesse heb ik dan ook uitsluitend in de zin van: viel het gebruik van zo'n lange driepootmast in de praktijk tegen, en waarom?
Het systeem met motorisch gestuurde statiefkop werkte prima. Persoonlijk vond ik het wat omslachtig om steeds overal zo'n lange paal en laptop mee naartoe te sjouwen. De drone is voor mij een meer een verlengstuk om foto's te maken op plekken waar je lastig of zelfs helemaal niet kan fotograferen. Met dat statief ben je daar veel beperkter in.
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3407
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: 9 mei 2018 | Nieuw speeltje

Bericht door Rens »

Bordensteker schreef: za jun 02, 2018 6:19 am(...)Ze zijn allemaal wel een stuk duurder dan de bekende uitschuifbare raamwasserstelen!
Ik gebruik zelf nu al bijna een jaar zo'n steel voor glazenwassers (4x1,5m + 1,5m opzetstuk + 1/4" zelfgemaakte adapter voor camera). Ten opzichte van de grote driepoten en drones heeft deze het nadeel dat het gewoon een monopod is, die ik dus moet blijven vasthouden zodra die uitgeklapt staat. Ik heb geen draaibare statiefkoppen, maar met de monopod tegen mijn schouder kan ik de poot een altijd een beetje bijstellen om de horizon recht te krijgen.

Het grote voordeel ten opzichte van driepoten is dat die nog op de fiets, in de trein en in de auto mee kan (met langere maten vallen fiets en auto af) en de snelheid waarmee ik deze kan uitklappen. Grote voordeel ten opzichte van drones is inderdaad de regelgeving voor drones die het gebruik daarvan beperkt (en de prijs van drones die een spiegelreflex kunnen tillen). Op de volle 7,5 meter hoogte zwabbert het apparaat redelijk wat, vooral veroorzaakt door de gammele plastic koppeling voor het opzetstuk. Ik wil nog kijken of ik daar een geschikt aluminium koppeling voor kan maken.

Als mensen geïnteresseerd zijn, kan ik wel eens een uitgebreide uitleg geven over mijn monopod. Algemeen nog een puntje: de huidige generatie camera's van Canon hebben allemaal WiFi, waarmee ze vanaf een smartphone te bedienen zijn. Ik hoef dus geen laptop mee te zeulen, maar ik heb wel beide handen nodig voor fotografie met hoogstatief: Één om de monopod vast te houden en de ander voor mijn telefoon.
GvTrail
Berichten: 3418
Lid geworden op: vr okt 24, 2014 5:12 pm
Locatie: Hart van de Betuwe

Re: 9 mei 2018 | Nieuw speeltje

Bericht door GvTrail »

Het gebruik van groothoek bij drones vind ik persoonlijk niet zo mooi maar dat is mijn smaak ;-)
Plaats reactie