Jaaroverzicht 2018 | Durk

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2018.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2018 <je forum (nick)naam>

Succes met de selectie!
Plaats reactie
The_Knitter
Berichten: 3912
Lid geworden op: wo aug 22, 2012 1:00 pm
Locatie: Zwijndrecht

Jaaroverzicht 2018 | Durk

Bericht door The_Knitter »

Hierbij mijn jaaroverzicht van 2018. Enkel foto's die Flickr hebben behaald, offline archief staat nog heel veel in, maar de toppers zouden online moeten staan.

Januari 2018
Afbeelding
LTE 363 723 + Kornwestheim-shuttle by Durk Houtsma.
27 Januari 2018 - Vandaag even een rondje Pernis gedaan, waarbij eerst gekeken werd bij de CombiTerminalTwente, ook wel bekend als de CTT. Nadat het vervoer bij de CTT ingekakt was, is er weer een hele opleving gekomen. LTE rijdt een containertrein tussen Rotterdam en Kornwestheim via de CTT, maar ook CapTrain komt hier met een PortShuttle. Daarnaast is DB Cargo nog af en toe aanwezig met containerwagens uit het UC-netwerk die beladen zijn met enkele tankcontainers.
De vervoerder die hier al het langst nonstop actief is, is de altijd fraai beladen PCC-shuttle.

Vanochtend stond LTE binnen de poort bij de CTT met een Kornwestheim-shuttle, die hier op dit moment gelost werd. Nadat de wagenset gelost was, ging deze retour naar het emplacement Pernis, waarna de lok zich bij zijn soortgenoot voegde bij het kopspoortje.
LTE heeft de 2 gehuurde 363'tjes maar erg kort ingezet, waarbij ik gelukkig een foto heb kunnen maken. Helaas ging de trein zonder containers naar emplacement Pernis.

Februari 2018
Afbeelding
Lineas 513-10 + gasketeltrein by Durk Houtsma.
17 Februari 2018 - De trekkracht momenteel voor de gasketeltreinen van Lineas tussen de DSM in Lutterarde/Geleen en Marl en Dormagen is de bestickerde Class66 513-10.
Hier wordt Sint Joost gepasseerd als trein 44781 naar de DSM Lutterade.
Gelukkig kon ik, dankzij goede informatie, mooi op tijd in Limburg komen om de trein vast te leggen.

Maart 2018
Eindelijk werd er weer meer gehobbyd, wat ook betekent dat de keuze moeilijker wordt om te kiezen.. Na veel wikken en wegen iets gekozen. Gezien ik bedieningen het gaafste vind, heb ik gelijk hoofdlijnritten laten wegvallen in de keuze. Uiteindelijk bleef het RFO-hippeltje 683 in de Sloehaven over samen met CapTrain 203 103 met Laude.pl containertrein in Moerdijk..

Afbeelding
CT 203 103 + Laude.pl containertrein by Durk Houtsma.

24 Maart 2018 - Nadat Captrain de staaltrein uitgehaald had bij Wuppermann, werd terug gereden naar de losplaats om de eerste 14 wagens met laude.pl containers naar Wuppermann te brengen zodat die geladen konden worden met staalrollen.
Omdat deze wagens nog niet gereed waren voor belading, werd er besloten alvast de andere 13 wagens met ook elk 2 containers, dus totaal 26 containers, richting de losweg te rijden.
Omdat de containers deze dag ook niet meer gereed zouden komen, werd er na deze foto en veel wachten uiteindelijk weer vertrokken naar huis. Het gevolg van dit vervoer met Laude.pl containers is u ongetwijfeld bekend: Geen vervolg gekomen.
Het idee was ooit geweest om bijvoorbeeld kippenstront naar Moerdijk te rijden, en dan staalrollen retour.

April 2018
Wederom lastig. Er werden diverse bedieningen in Nederland en België vastgelegd, wat hoofdlijnwerk en een tripje naar het Dampflokfest rond Trier.
Ondanks dat stoomtreinen bij mij de absolute nummer 1 zijn, vond ik het een lastige keuze. Ook hier werd verkeer op de hoofdlijn en onder de draad weggelaten. De gefotografeerde stoomtreinen reden ook op regulier spoor, maar toch laat ik daar de keuze op vallen, uiteraard op een diesellijn.

Afbeelding
01 150 + Sdz by Durk Houtsma.
28 April 2018 - Tijdens het Dampfspektakel 2018 rondom Trier kwam ook de 01 150 met Sonderzug uit Mönchengladbach naar Trier. De rit ging via de prachtige Eiffelstrecke van Keulen via Gerolstein naar Trier.
Wij wilden graag een foto van de 78 468 met Sonderzug naar Gerolstein in Mürlenbach, maar ongeveer gelijktijdig zou de 01 150 daar ook zijn. Even werd er gepast en gemeten, en bleek deze trein hier ook fraai vastgelegd kan worden. De trein bestaande uit 10 rijtuigen en de pakwagen van de club passeert hier met een mooie pluim Mürlenbach.
Helaas reed de 78 468 in tegenstelling tot het plan eerst met tender voor naar Gerolstein, ipv tender voor naar Trier vanuit Gerolstein.

Mei 2018
Ik ging eerst 2 weken rondtoeren door Polen, en na één dag thuis gelijk aansluitend nog een weekje naar Engeland. In Mei heb ik geen enkele foto in Nederland gemaakt, enkel in Polen en Engeland. Bedieningen zijn er dus niet bij, maar uiteraard wel stoom en ander dieselgeweld.
Polen was het toppunt toch wel de stoomtrein rond Wolsztyn, waar de stoomtrein nog in regulier bedrijf reizigerstreinen rijdt. Engeland werd wel een museumlijn bezocht, maar voornamelijk langs de diesel-hoofdlijnen gefotografeerd.
De keuze werd vanuit Polen de stoomtrein, maar vanuit Engeland knap lastig. Stoom op de museumlijn, een oude diesel op diezelfde lijn, of dikke cargo's op de diesellijnen? De klapper is toch wel deze foto, waar ik wat medewerking van de overwegwachter heb gekregen om hoger te kunnen staan. Ook een trekker die rechts voor de overweg zou stoppen, werd even 5 meter achteruit gezet, zodat het plaatje toch wat oude gevoelens doet opleven. Op deze lijn zelfs nog prachtige armseinen ;-)

Afbeelding
PKP Ol49-69 by Durk Houtsma.
8 Mei 2018 - Vandaag werd er wederom vroeg opgestaan om de stoomtrein met de ochtendrit te fotograferen. De mooiste rit ook, want de meeste stoom te zien vanwege de lagere temperaturen. De middagrit zie je wat rook, maar door de warmte verder weinig spektakel ondanks dat het lokpersoneel hun best doet.

Hier passeert de trein de fotograaf bij Nowa Wieś Mochy, waar hij net vertrokken is richting Leszno.
Na deze klik is de fotograaf naar het ontbijt in het hotel gegaan.

Juni 2018
Niet echt een productieve maand. Toch werd er het één en ander gefotografeerd. Even in de Botlek & de Europoort geweest op een paar zaterdagen, maar ook werd Duitsland bezocht voor oa de V160 002 en Venice Simplon Oriënt Express, helaas met een BR101 ervoor.
De keuze viel uiteindelijk op de V160 002 onder de draad ;-)

Afbeelding
V160 002 + ODF Sonderzug by Durk Houtsma.
23 Juni 2018 - 's Ochtends was bij Rheine al een Sonderzug van de Osnabrucker Dampflokfreunde vastgelegd met de V160 002 in grauw weer. 's Avonds kon de terugrit in een heerlijk zonnetje - het was enorm opengetrokken - bij Lingen gefotografeerd worden. De wolken namen het wel weer de overhand, maar gelukkig niet tijdens de foto.

Juli 2018
Dit was een zeer magere maand. Er werd zelfs naar Limburg gereden op zaterdagochtend om de aldaar vertrekkende kolentrein van Captrain in Born te kunnen klikken, maar die was meer dan 2 uur te vroeg(!) vertrokken. Plan werd elders weer opgepakt: In België. Prachtig gebied, die Ardennen, maar fototechnisch is het bar weinig voor een lange goederentrein. Uiteindelijk ga ik voor RFO met staaltrein in de Houtrakpolder.

AfbeeldingRFO 9802 + 1831 + staaltrein by Durk Houtsma.
7 Juli 2018 - De laatste foto die gemaakt werd in de Houtrakpolder was vlak voor het emplacement. Helaas was de begroeiïng bij het bruggetje enorm gegroeid, dus werd snel nog een andere plek gekozen en kon de trein alsnog vastgelegd worden.

Augustus 2018
Ook nog een lange dag Duitsland geweest, een dik museumtransport in België, en enkele bedieningen. De keuze was weer lastig.. Uiteindelijk gekozen voor Captrain met de Den Hartogh Bulk-shuttle (ook wel bekend als UBC-shuttle) in Moerdijk
Afbeelding
CT 203 101 + Den Hartogh Bulk (UBC) by Durk Houtsma.
3 Augustus 2018 - Ook werd de Den Hartogh bulktrein nog even geklikt. U zult vast wel denken "Den Hartogh bulktrein?"?? Ja, dat klopt! Interbulk is overgenomen door Den Hartogh. Ook in rap tempo worden er vanuit China nieuwe containers van Den Hartogh getransporteerd, per 500 tegelijk naar RST Rotterdam en per binnenvaartschip naar Moerdijk. Vanuit daar gaan ze dan per trein en vrachtwagen naar andere bestemmingen.

Aan deze trein is de oude naam Interbulk en UBC nog te zien, maar die zal op termijn helemaal verdwijnen. Op deze trein zitten ook al de gloednieuwe containers van Den Hartogh.

Hier arriveert de trein op industrieterrein Moerdijk, en zal aansluitend geplaatst worden bij de CCT.

September 2018
Weekje Koos Treinloos in Albanië, een 3-daagse havenmarathon in Antwerpen voor enkel de bedieningen en nog een gelukstreffertje in de Moerdijk. Veel werd er op treinengebied dus niet geklikt, maar maakt de keuze niet makkelijker gezien vrijwel alles in Antwerpen Haven gewoon gaaf was, zoveel anders als in Rotterdam.
Voor de grootste knaller moest ik toch alsnog een foto uploaden. De foto was een lastige, maar gelukkig hebben we gewacht.
Nog geen 2 minuten na de foto was de zon echt al te ver gezakt voor de trein nog in de zon te krijgen.

Afbeelding
LNS 7811 + Afvoer AGT en Euroports by Durk Houtsma.
26 September 2018 - De laatste foto van de dag, in het allerlaatste zonlicht, kon gemaakt worden nadat Lineas de gasketeltrein vanaf de AGT met de daarvoor uitgehaalde schuifwandwagens van Euroports gecombineerd had.
De trein ging aansluitend weer ri. Waaslandhaven bundel Zuid en wij gingen huiswaarts.

Oktober 2018
Er werd géén enkele foto geklikt. Wel wordt er een bonus gekozen, zie onderaan.

November 2018
November was de keuze wel erg makkelijk. 2 Foto's, en beide op één dag tijdens het werk. De keuze was dus erg makkelijk ;-)
Afbeelding
RRF 17 + containertrein by Durk Houtsma.
6 November 2018 - Toen ik met de vrachtwagen onderweg was naar de CTT in Pernis, zag ik RRF een trein naar de CTT duwen. Omdat ik toch voor de overweg had moeten stoppen, kon ik ook wel even een klikje wagen.
Hier duwt de RRF 17 een volbeladen en kleurrijke containertrein van emplacement Pernis naar de CTT.

December 2018
Ook december was alles behalve productief. Weer was troosteloos, andere bezigheden en weinig treinen die mij echt de deur uit deden trekken in de weekenden. Doordeweeks wordt voor mij toch wel moeizaam vanwege werk.

Afbeelding
IRP 2213 + VTG tankcontainertrein by Durk Houtsma.
1 December 2018 - Vandaag even in Moerdijk wezen buurten voor de VTG tankcontainertrein. De trein is vanochtend geplaatst, en nadat de containers gewisseld waren en het nieuwe personeel er was, ging de trein weer naar buiten. Later op Kijfhoek neemt Rheincargo de trein weer over richting Duitsland.
Bij het uithalen mooi beladen aan de lok, na kopmaken op het emplacement een hele reeks wagens leeg aan de lok. De trein werd dus alleen vastgelegd tijdens het uithalen ;-)

Bonus 2018
Gezien ik Albanië-fanaat ben, één foto uit Albanië. Ook gelijk de enige die ik op de foto heb dit jaar daar.
Afbeelding
HSH T669 1059 + 2 y-Wagen by Durk Houtsma.
Laatst gewijzigd door The_Knitter op za jan 12, 2019 11:27 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3407
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht 2018 | Durk

Bericht door Rens »

Leuk jaaroverzicht met enkel diesel en stoom (en uniek plaatje van de 363). Er lijt wel iets mis te gaan met het bijschrift in juni ;-)
The_Knitter
Berichten: 3912
Lid geworden op: wo aug 22, 2012 1:00 pm
Locatie: Zwijndrecht

Re: Jaaroverzicht 2018 | Durk

Bericht door The_Knitter »

Rens schreef:Leuk jaaroverzicht met enkel diesel en stoom (en uniek plaatje van de 363). Er lijt wel iets mis te gaan met het bijschrift in juni ;-)
Dat bijschrift wijzigen we vanavond even, verkeerde foto de tekst gekopieerd
Plaats reactie