Jaaroverzicht 2018 Rens

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2018.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2018 <je forum (nick)naam>

Succes met de selectie!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3407
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Jaaroverzicht 2018 Rens

Bericht door Rens »

Met nog slechts één dag in aantocht loopt 2018 ten einde. Mijn eerste jaar als niet-student, hoewel ik toch bijna dagelijks tussen de studenten zat: ik heb een vol kalenderjaar gewerkt aan de TU Delft en het AMS Institute. Persoonlijk was het een fijn jaar met vooral veel hoogtepunten (en weinig dieptepunten). Als ik terugkijk op de spoorse ontwikkelingen van 2018, denk ik dat we een mooi jaar achter de rug hebben: zonder twijfel een groei in het goederenverkeer, mede dankzij de lage waterstanden in de rivieren. Vooral IRP en RFO waren te zien in het spotvervoer, waarbij het mooi is dat deze vervoerders zo flexibel zijn. Al met al heeft Lineas de meeste uitbreiding gekend, en zien we in een globaal opzicht dat de goederenvervoerders nog meer en beter zijn gaan samenwerken. Ook ik ga de maanden langs met wat foto's, ik heb hierbij de selectie zo gemaakt dat er maximaal één foto per vervoerder tussen zit.

Januari
Afbeelding
Hoewel de Waalhaven echt niet ver weg is vanuit Delft, was het er voor mij in eedere jaren nog niet van gekomen om de bediening aan de oostzijde vast te leggen. Na een tip op het Rolandrail-forum en met wat schuiven van werktijden ging ik op 22 januari die kant op. RHB bleek helaas pas een dag later bediend te worden (zie het jaaroverzicht van Wessel), maar niettemin kon ik de bedieningen van Rhenus en Metaal Transport afvinken. Loc van dienst was de DBC 6431.

Februari
Afbeelding
De maand februari stond bijna volledig in het teken van de orkesttournee met het Nederlands Studenten Orkest (en daarmee ook direct de laatste keer, nu ik geen student meer ben). Eén van de buitenlandse bestemmingen was Ljubljana waar we genoeg vrije tijd hadden en er duidelijk een betere winter was dan in Nederland. Ik kon een paar goederentreinen fotograferen, die veelal iets buiten het station kopmaken. Op de foto zien we de SŽ 363 032 met een ballasttrein zoals er standaard rijden op deze route: speciale "Rocktainers" op containerdraagwagens.

Maart
Afbeelding
In maart kocht ik een eigen autootje en sindsdien ben ik niet meer afhankelijk van OV. Direct in de eerste weekenden maakte ik er al goed gebruik van. Het lukte mij dan ook om voor het eerst een vectron in Nederland vast te kunnen leggen (direct 3 op een dag, zelfs één met een laagje poedersneeuw). Toch gaat mijn keuze uit naar één dag later met zon: de welbekende RC DE668 met Bauer-containertrein.

April
Afbeelding
Twee 1700'en verschenen bij Railpromo als tractie voor de Amsterdam Dinner Train. Omdat eind april de bollenvelden weer mooi in bloei stonden, wilde ik de trein graag vastleggen met hoogstatief bij Hillegom. De 26e was er zon voorspeld en ging ik na werk die kant op. Helaas bleek de dinner train die dag niet te rijden, maar gelukkig deed een NS-trein het hier ook goed op de foto: VIRM 9569 als intercity 2177.

Mei
Afbeelding
Nog leuker dan een blauwe Railpromo 1700 is de RRF 19 in Distrirail-uitvoering. Deze loc werd op bevrijdingsdag gebruikt om ketelwagens uit te wisselen bij de Botlek Tank Terminal.

Juni
Afbeelding
In de maand juni kon ik veel tijd besteden aan de hobby, veelal profiterend van de lange dagen.
Ondanks eerdere tests met hybride locs, rijden op het terrein van Tata Steel de loco's serie 800 en 900 nog altijd hun rondjes. In augustus werd de eerste gereviseerde 900 (de 994, nu bekend onder nummer 331) afgeleverd, maar zover was het nog niet op 6 juni.
Het was nog voor 7 uur in de ochtend toen ik loco 909 kon vastleggen, die terugkeerde met een geloste set slakkenpanwagens. Op het grasveld lagen nog meer van deze slakkenpannen, die waarschijnlijk niet meer gebruikt worden.

Afbeelding
In juni kreeg Captrain enkele nieuwe 186'ers geleverd, maar ook qua inzetten van oude locs was er nieuws te melden in Nederland.
In Amsterdam werd de 691 gestationeerd voor treinen naar VCK, en in Europoort verscheen de 6703 in dienst voor LTE. Op de laatste dag van juni kon ik samen met David de 6703 vastleggen, toen deze een Novara shuttle van de P&O terminal naar emplacement Europoort duwde.

Juli
Afbeelding
Het vervoer van RFO in odpracht van TATA steel breidde zich uit naar meerdere treinen per dag tussen Beverwijk enerzijds en Amsterdam (VCK en TMA-terminal in de Houtrakpolder). De 6702 werd gestationeerd in de Houtrakpolder en is sindsdien voor veel diverse treinen gebruikt. Hoogtepunt was echter toen de 1829 in het grijs op de baan verscheen en voor het staalvervoer verscheen. Bij Halfweg kon ik op 29 juli deze foto maken, keurig nadat de wolken verdreven waren.

Augustus
Normaal is augustus altijd tijd voor een zomervakantiereis, maar ik had mijn vakanties dit jaar anders ingedeeld. Ik maakte wel wat foto's in deze maand, maar ik sla in dit overzicht toch iets meer dan een maand over tussen eind juli en begin september.

September
Afbeelding
Eén van de leukere treinen in het weekend was de staalproductentrein die Captrain dit jaar startte met rijden. Op 9 juli zat de 186 152 voor deze trein, die later dit jaar een iets andere opzet kreeg: tegenwoordig rijden er in het weekend meestal staalrollen mee die voor Moerdijk bestemd zijn en rijdt de trein dan via Kijfhoek.

Oktober
Afbeelding
De lage waterstand in de rivieren zorgde dit jaar voor een grote stijging in het aantal goederentreinen, met name in het kolenvervoer. RRF (enkel last-mile), Lineas, Captrain, HSL, IRP, RFO, DBC en LTE reden af en aan vanaf de Maasvlakte en de Europoort. Daarmee was de 186 383 van de (in Nederland) nieuwe vervoerder HSL Netherlands meerdere keren per week te zien, zo ook op 5 oktober.

November
Afbeelding
Na de zomer verhuisde AMS naar een nieuwe locatie in Amsterdam, op het marineterrein. Vanaf deze nieuwe locatie had ik zo nu en dan uitzicht op het spoor en dus zag ik af en toe treinen van/naar Awhv voorbijkomen, vaak voor of na werktijd op de looproute naar Amsterdam Centraal. Een foto vanaf deze locatie vond ik wel een must voor in het jaaroverzicht. IRP startte dit jaar een trein met walsdraadrollen van VCK in Amsterdam naar Van Merkesteijn in Almelo, die in de praktijk op onregelmatige tijden reed. Enkele pogingen om de trein nog voor werktijd vast te leggen, mislukten daardoor. Op 8 november was ik buiten bezig met het maken van promofoto's voor een van de onderzoeksprojecten, toen ik IRP in de verte zag aankomen. Vanaf de kade kon ik vervolgens deze foto maken van de trein met de 2101 op kop.

December
Afbeelding
Voor eind november en begin december had ik een prachtige reis gepland door Noord-China. In ruim een week bezocht ik veel toeristische plekken die ik graag eens wilde zien (Chinese muur, Tiananmenplein, Terracottaleger etc.), maar de hoofdreden om deze reis specifiek dit jaar te maken was de tweede week, die georganiseerd was door FarRail tours. In de provincie Xinjiang rijden nog volop stoomtreinen bij een paar kolenmijnen in de buurt van Sandaoling, tot halverwege 2020 (en mogelijk nog langer als de sluiting van deze mijnen weer wordt uigesteld). Het is echter de vraag of het over een jaar nog steeds mogelijk is om hier (individueel, of juist als groep) naartoe te reizen, gezien de conflictsituatie in Xinjiang en de steeds verder aangescherpte veiligheidsmaatregelen. Op de meeste plekken was fotograferen nog steeds mogelijk en we hadden geluk met het weer (erg koud, maar wel zonnig).
Het meest indrukwekkend om te zien waren twee passages na zonsondergang waarbij de organisatie (Bernd, Alan en Jun) om "extra sparks" had gevraagd bij het locpersoneel. De eerste avond waren mijn foto's niet zo scherp als ik gehoopt had, maar de dag erna lukte dat wel. Met kolen en een Chineese stoomlocomotief is er dus goed vuurwerk te produceren, haast nog mooier dan oudjaarsavond!

In 2019 heb ik hopelijk een (voor mij) nog leukere baan dan het afgelopen jaar: per 1 februari ga ik in Utrecht aan de slag als IT Consultant. Ik ben benieuwd wat 2019 gaat brengen op het spoorse vlak in Nederland. Ik wens iedereen een fijne jaarwisseling en een prachtig nieuwjaar!
Gebruikersavatar
rob1965
Berichten: 1542
Lid geworden op: za jul 14, 2018 7:29 am

Re: Jaaroverzicht 2018 Rens

Bericht door rob1965 »

Prachtig overzicht! Favorieten zijn februari, april, juli en -uiteraard!- december.
Ik ben niet blasé bij een Nez-Cassé. Het slaat nergens op, maar het rijmt wel top :-))
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2018 Rens

Bericht door Ronnie »

Leuk overzicht. De plaat van december is erg mooi gedaan.
Goed sporen. Daar houden we van.
Bert13
Berichten: 2535
Lid geworden op: ma mei 26, 2014 9:38 am
Locatie: Limmen (Cas)
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2018 Rens

Bericht door Bert13 »

Erg gaaf overzicht zo!
N-spoor
Berichten: 162
Lid geworden op: za dec 23, 2017 11:42 pm

Re: Jaaroverzicht 2018 Rens

Bericht door N-spoor »

Fraai overzicht, december is erg bijzonder!
DDZ7504
Berichten: 3870
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2018 Rens

Bericht door DDZ7504 »

Hele mooie plaatjes! September en oktober zijn mijn favorieten, en hoewel ik de foto van mei ook erg leuk vind, vind ik ook de Railpromo-blauwe locs leuker dan die V100 :-))
Ik ben de wolkenlotto aan het winnen.
Kevinrail
Berichten: 426
Lid geworden op: vr feb 06, 2015 9:29 pm

Re: Jaaroverzicht 2018 Rens

Bericht door Kevinrail »

Heel mooi jaaroverzicht Rens. Favorieten zijn de foto's van oktober, november en december. Oja, bij deze de beste wensen voor 2019.
Gebruikersavatar
derquinho
Berichten: 498
Lid geworden op: wo okt 08, 2014 1:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2018 Rens

Bericht door derquinho »

Leuke plaatjes! Die van juni is het bijzonderst. Succes met je nieuwe baan!
Gebruikersavatar
Railleon
Berichten: 1093
Lid geworden op: zo mei 26, 2013 7:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2018 Rens

Bericht door Railleon »

Mooi overzicht. Juli springt eruit.
Plaats reactie