Jaaroverzicht 2018 Wessel

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2018.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2018 <je forum (nick)naam>

Succes met de selectie!
Plaats reactie
wessele
Berichten: 757
Lid geworden op: do jun 13, 2013 11:27 am
Locatie: Waardenburg

Jaaroverzicht 2018 Wessel

Bericht door wessele »

Het is alweer tijd geworden voor mijn vijfde jaaroverzicht op SION-rail. Het jaar 2018 loopt weer op haar einde en dit jaar kan worden omschreven als een enerverend jaar wat vooral in het teken stond van het opknappen van onze nieuwe woning in Waardenburg. Mede hierdoor was er wat minder tijd en motivatie om te gaan hobbyen dan voorheen, maar toch lijkt het erop dat er weer voldoende fotomateriaal bij elkaar is gesprokkeld voor een kleurrijk jaaroverzicht. Op spoors gebied waren er in 2018 weer de nodige ontwikkelingen. Onder de economische hoogconjunctuur sprongen weer de nodige nieuwe shuttleverbindingen de grond uit, terwijl het kleinschalige vervoer het nog altijd moeilijk heeft.

JANUARI
Afbeelding
Het jaaroverzicht begint in Rotterdam, op steenworp afstand vanaf mijn werkplek. DB Cargo komt hier (werk)dagelijks om wagens te wisselen bij Metaal Transport, Steinweg en Rhenus. Een (veel) minder bediende klant is het Rotterdamse Havenbedrijf, dat enkel nog vervoer op projectbasis mag begroeten. Ik heb het vervoer dit jaar weinig waargenomen. In januari werd er een fikse hoeveelheid wagens beladen met staaldraad. Op 23 januari toog loc 6437 naar de kade om niet minder dan 10 wagens met draadstaal uit te halen. De setting is met recht rommelig te noemen. Het is best even zoeken naar een manier om de bediening fatsoenlijk in beeld te kunnen brengen met alle immens grote attributen langs de kade. We zien de loc inmiddels vertrekken met de eerste 5 wagens, om kort erna terug te steken naar de andere 5 wagens om deze twee setjes te combineren. Het autoverkeer langs de S101 (Waalhaven Oostzijde) liep er compleet door vast tijdens de drukke vrijdagmiddagspits. Overigens geen haan die ernaar kraaide, fietsende voorbijgangers noemde het een typisch Rotterdams taferaal dat men moet koesteren. Daar konden de fotografen zich natuurlijk enkel bij aansluiten.

FEBRUARI
Afbeelding
In februari kon ik een voor mij een lang gekoesterde foto maken van de bediening aan de kade van Enerco in Born, namelijk ééntje waarbij de zon het spoor reeds is overgestoken en de bediening hierdoor vanaf de waterzijde vast te leggen is. Hiervoor is het belangrijk dat de dagelijkse kolentrein pas laat in de ochtend geplaatst wordt en daarnaast ook behoorlijk wat lengte heeft, zodat het laadproces tot zeker 14.00 in beslag neemt.
Op 22 februari was dit inderdaad het geval en zien we hier eenling 6601 van Captrain met de inmiddels beladen wagens het terrein van Enerco verlaten, badend in een heerlijk voorjaarszonnetje. De wagens zullen worden gewogen voor een correcte afrekening en correcte vastlegging van de wagengewichten in de (ProRail)systemen. Links een beeld een vrachtschip die beladen wordt door de kenmerkende laadkraan. De treinen worden al enige tijd geleden met shovels.

MAART
Afbeelding
Voor wat betreft goederenvervoer per spoor in 2018 deed de fa. Pauw in de Eemshaven een flinke duit in het zakje. Vele tientallen treinen togen richting zowel Veendam als de Eemshaven om bakken met vervuilde grond aan te brengen. De treinen worden bij zowel de Sugerterminal in de Eemshaven als bij het RSC Groningen in Veendam gelost. Op 19 maart toog ik samen met ov_wijzer richting het noorden van het land om wat regulier verkeer vast te leggen. O.a. de Coevorden-shuttle en de DBC dolimetrein stonden op het programma. De dag verliep dermate succesvol dat ook nog werd doorgereden naar Roodeschool om daar de dagelijkse bediening vast te leggen. Dit verliep ook bijzonder voorspoedig en overmoedig als we waren reden wij tenslotte nog naar Sappemeer Oost in de hoop dat de "Bauer"-containertrein uit Veendam zich wellicht ook nog wel flink vervroegd zou aandienen. Terwijl de zon in een razend tempo zakte, en daarmee eigenlijk ook onze laatste hoop op een zonplaat van deze trein, dook de trein in het állerlaatste bruikbare pad richting Onnen toch nog op! Snel de ladders op en klikken maar. We zien hier de fraaie DE668 van Rheincargo passeren t.h.v. Sappemeer Oost met de lange trein richting Onnen, alwaar de trein haar eigenlijke dienstregeling richting Bad Bentheim zou gaan afwachten.

APRIL
Afbeelding
Voor wat betreft het vastleggen van "BE"-treinen in Nederland was 2018 een topjaar. De nieuw aangelegde boog bij Coevorden werd dit jaar goed benut doordat het spoor tussen Nordhorn en Bad Bentheim meermaals voor langere tijd buiten dienst moest. Het spoor is in deze periode klaargestoomd voor het aanstaande reizigersverkeer dat medio 2019 zal worden opgestart. Voor de Bentheimer Eisenbahn betekende dit veel omleiders voor hun diverse bulk- en containertreinen. Op 4 april gebeurde dit voor het eerst en werd de bekende "Pinnow-shuttle" omgeleid via grensovergang Emmerich! Werkzaamheden bij Salzbergen (D) lagen hieraan ten grondslag. Voor deze grote omleiding werd de hulp ingeroepen van Independent Rail Partner, dat een eigen G2000 afvaardigde voor de rit vanuit Coevorden. Op de zonovergoten 4 augustus zien we de IRP 2103 ter hoogte van Gramsbergen passeren met de zeer lange en volbeladen containertrein passeren als trein 45789 naar Emmerich en Pinnow (D). De verschijning van deze trein is ronduit fraai te noemen, zeker op dit fraaie punt langs de enkelsporige Emmerlijn.

MEI
Afbeelding
Het jaar 2018 bracht voor RTB Cargo grote veranderingen met zich mee. Het bedrijf stortte zich in dit jaar volledig op de uitbreiding (dan wel overname) van de containerdiensten vanuit Rotterdam richting Basel, Frankfurt en Nürnberg. De aloude vervoersstroom tussen Marl/Dormagen en Geleen werd in januari overgenomen door Lineas, waardoor het DSM verkeer voor RTB op een lager pitje kwam te staan. Wat overblijft naast het sporadische "Retrack" verkeer tussen Köln Eifeltor en Geleen, is de wekelijkse dienst tussen Kralupy (CZ) en Geleen, wat in 2018 een vaste trein werd voor RTB haar ATB-NG Class V271. De trein kenmerkt zich door een redelijke punctualiteit maar een enorme fluctuatie in de hoeveelheid wagens. Op 17 mei was de V271 in onderhoud en was de trein daarnaast enorm vertraagd. Dit alles zorgde voor de juiste ingrediënten om af te zakken naar Limburg om de trein vast te leggen. Speciaal voor deze trein werd de V155 los vanuit Rotterdam naar Viersen gereden om de trein over te nemen van de Duitse eloc, waarna als een speer richting Geleen gereden werd. De trein was deze dag niet zo lang en gezien het beperkte vermogen van de good old V155 was dat maar goed ook. Met een halve dag vertraging aan de broek zien we de fraaie V155 passeren ter hoogte van het oude station van Belfeld als trein 42304, wanneer de eindbestemming alweer bijna bereikt is. De loc zou daarna weer los richting Rotterdam vertrekken om daar weer haar reguliere werkzaamheden op te pakken.

JUNI
Afbeelding
Voor de maand juni was het moeilijk om een keuze te maken. Veel fraaie bedieningen werden gefotografeerd onder strakblauwe luchten. Echter gaat mijn voorkeur voor deze maand toch uit naar het extreem bijzonder transport dat DBC deze maand uitvoerde vanaf Nyrstar in Budel (!). Bij Nyrstar werd namelijk een fraaie transformator geladen. Een transportje dat ik tijdens mijn hobby nog niet eerder heb gezien. We zien loc 6411 ter hoogte van het in onbruik geraakte omloopspoor langs de stamlijn naar Nyrstar geduwd passeren richting de aansluiting naar de hoofdbaan in Budel. Hier zal de machinist weer in de cabine stappen, en zal via de IJzeren Rijn terug naar Weert worden gereden. Via Roermond en de Maaslijn reed het transport vervolgens verder richting Venlo en Duitsland.
Voor DB Cargo was het qua goederenverkeer alweer 14 jaar geleden dat Budel bezocht werd. Tot 2004 reed het toenmalige Railion een dagelijkse buurtgoederentrein van Sittard naar Budel tot aan het hier zichtbare omloopspoor. Door de lokale O&K rangeerloc van Nyrstar (voorheen Budelco) werd de retourtrein op het andere spoor geplaatst, waarna Railion net als op deze dag geduwd terugging naar de aansluiting in Budel, waarna weer getrokken richting Sittard werd vertrokken.

JULI
Afbeelding
Hoogst uitzonderlijk reed RTB Cargo op 18 juli een ethanoltrein naar NWB Amsterdam met loc V271 in plaats van de reguliere G2000. Hoewel een zware ethanoltrein voor de V271 een fluitje van een cent is qua gewicht, is rangeren met de loc bij NWB niet mogelijk door de korte boogstraal bij deze spoorklant (hierbij is een verhoogd risico op ontsporen aanwezig). Bij gebrek aan een andere dieselloc werd de hulp ingeroepen van Lineas om de bediening bij NWB uit te voeren. Hiervoor werd het toenmalig in Amsterdam gestationeerde "bakkie" 691 opgestart om de bediening uit te voeren. Op de snikhete ochtend zien we de vrolijke 691 bij het oversteken van de drukke Basisweg, de eerste 14 wagens ethanolwagens duwend.

AUGUSTUS
Afbeelding
Al op 2 augustus werd de absolute knaller van maand vastgelegd. Zoals eerder benoemd reed Rheincargo in 2018 een flinke hoeveelheid treinen met vervuilde grond richting de fa. Pauw in de Eemshaven. Nieuw in 2018 was de directe verbinding naar raccordement Eemshaven, dat hierdoor voor het eerst sinds jaren weer eens spoorvervoer zag. De trein werd gedurende het zomerseizoen echter "geplaagd" door de inzet van logoloze locomotieven, wat mij onvoldoende motivatie gaf om richting het noorden te rijden. Op 2 augustus werd de reis naar België ingezet om daar te gaan hobbyen samen met David. In de auto werd vooraf nog gegrapt "je zult zien dat er vandaag een mooie loc richting de Eemshaven gaat". Toen echter bleek dat het niet bij een grap zou blijven, maar de DE668 was gespot richting de Eemshaven werd na een korte aarzeling de lange reis naar Groningen aanvaard om dit schouwspel vast te leggen. Het is even voor acht 's avonds wanneer de baan vrij is voor de rode krachtpatser op het baanvak naar de Eemshaven. We zien hier de trein over de Walfridusbrug rijden wanneer de stad Groningen zojuist is gepasseerd en de laatste etappe naar de Noordelijkse haven van Nederland is ingezet als trein 41726.

SEPTEMBER
Afbeelding
In september was het wederom genieten geblazen van de vele zonuren die de maand, en overigens het gehele jaar, tekende. Er werd veel aandacht besteed aan de door Lineas (inclusief personeel) ingehuurde V60 die de rangeringen tussen Axel en Sas van Gent uitvoert t.b.v. de nieuw opgezette GXN Zeeland-Xpress. In een stralend zonnetje zien we de 363 712 van BT Trains (onderverhuurd aan Railworks) in opdracht van Lineas ter hoogte van de herkenbare draaibrug over het "Kanaal van Gent naar Terneuzen" passeren met 6 lege ketelwagens richting emplacement Terneuzen Zuid en uiteindelijk Yara in Axel. De wagens zullen daar beladen worden met ammoniak.

OKTOBER
Afbeelding
In oktober blijven we in Zeeuws-Vlaanderen, waar deze maand werd stilgestaan bij de nu nog dagelijkse (tank)containertrein tussen Hoek en Antwerpen Combinant. RRF zal per 1/1/2019 haar activiteiten in België staken, waardoor ook deze verbinding niet langer door de firma onderhouden kan worden. Na enkele bittere mislukkingen lukte het op 9 oktober dan toch eindelijk om trein 41601 naar Antwerpen vast te leggen bij Zelzate! Deze fraaie trein rijdt iedere werkdag tussen Antwerpen Combinant en de Bertschi Terminal in Terneuzen, en wordt in de regel voorzien van tractie door één van de twee fraaie Class'66 locs van RRF die in bijpassende huisstijl zijn getooid. De trein vertrekt in de regel om 17.50 vanaf het DOW terrein, maar in de praktijk gebeurt dit dikwijls vroeger. Vandaag was dit niet anders. Met 40 minuten vóór plantijd werd er vertrokken richting Sas van Gent. Hier moest de trein ruim een kwartier aan de kant, vermoedelijk omdat er in België nog geen doorgaand pad beschikbaar was richting Gent. Ongeveer 20 minuten voor tijd werd de grens bij België bereikt, en werd er zonder te stoppen op station Zelzate doorgereden richting Gent en Antwerpen. Het grensstation van Zelzate was tot het einde van vorig jaar bezet door een seinwachter, die het treinverkeer tussen Zelzate en de Nederlandse grens aanstuurde. Deze functie wordt nu centraal aangestuurd vanuit de post in Gent. Hiermee heeft het toch al stevig gedecimeerde emplacement Zelzate definitief geen belangrijke functie meer bij de dagelijkse treinafhandeling van de treinen naar- en afkomstig van Zeeuws Vlaanderen.
Vanaf het viaduct vlak voor emplacement Zelzate is er sinds begin 2018 fraai zicht gemaakt op het "kanaal van Gent naar Terneuzen", dat door de kap van de bomen langs het talud mooi zichtbaar is.

NOVEMBER
Afbeelding
Vervoer dat in 2018 steeds in vlagen terugkeerde bij RTB Cargo was het vervoer van acrylnitril tussen Geleen en Köln Eifeltor, een onderdeel van het VTG Retrack-netwerk dat voorheen ook door RTB Cargo naar verschillende spoorklanten in Nederland reed. Op 16 november was de V271 onderweg met een dergelijke trein, ware het niet dat deze nu eens goed voor de zon te zien was. De last van slechts 5 lege ketelwagens rechtvaardigt de inzet van een Class'66 niet. We zien de V271 ter hoogte van Tegelen passeren met trein 45785 naar Geleen. Aldaar zouden weer 7 beladen exemplaren worden aangehaakt, die weer terug zouden worden gebracht richting Keulen.

DECEMBER
Afbeelding
Als afsluiter van het jaar werd gekozen voor de bediening van Dordrecht Zeehaven, die aan het einde van 2018 nog slechts éénmaal per week plaatsvind. Verwonderlijk is het dus ook dat de firma Van der Wees op 4 december voor het eerst sinds tijden weer gebruik maakte van spoorvervoer. Omdat Van der Wees niet over een eigen spooraansluiting beschikt, worden de wagens t.h.v. de vestiging van de klant "voor de deur" losgekoppeld, waarna DBC verder gaat om Standic te bedienen. De losploeg van Van der Wees gaat intussen aan de slag om de wagens van hun lading te ontdoen. Het is dus zaak dat de wagens zeer nauwkeurig worden voorgemeld, zodat de spoorklant tijdig een ploeg kan bestellen. We zien het voor Dordrechtse-begrippen lange treintje de drukke Laan van Verenigde Naties oversteken met loc 6435 als voorspan. Ik ben zeer benieuwd of dit soort kleinschalig vervoer 2020 zal halen.

Daarmee sluiten we dit jaaroverzicht af. Ik ben zeer benieuwd wat 2019 op spoors gebied voor ons in petto heeft. Ik wens jullie allemaal een spetterend uiteinde van het jaar toe en hoop jullie ook in 2019 weer langs de baan te mogen begroeten.
BjörnNielsen
Berichten: 965
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2018 Wessel

Bericht door BjörnNielsen »

Keurig overzicht Wessel! November vind ik de mooiste!
N-spoor
Berichten: 162
Lid geworden op: za dec 23, 2017 11:42 pm

Re: Jaaroverzicht 2018 Wessel

Bericht door N-spoor »

Fraai overzicht! Ik sluit me bij Björn aan wat betreft november :D
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2018 Wessel

Bericht door Ronnie »

Leuk overzicht. Mei is mijn favoriet.
Goed sporen. Daar houden we van.
YuriSloof
Berichten: 120
Lid geworden op: vr dec 08, 2017 10:15 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2018 Wessel

Bericht door YuriSloof »

Lekker kleurrijk dieseloverzicht! Augustus vind ik persoonlijk wel een hele fraaie
GvTrail
Berichten: 3418
Lid geworden op: vr okt 24, 2014 5:12 pm
Locatie: Hart van de Betuwe

Re: Jaaroverzicht 2018 Wessel

Bericht door GvTrail »

Mooie productie gedraaid en ik lees dat je de Metropool heb verruild voor het landelijke ;-)
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3958
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2018 Wessel

Bericht door Jeroen »

Mooi dieselend het jaar door! De bediening in Budel is mijn favoriet.
Bitter nun boik van ut zoipuh, dan nun bult van ut werkuh
Gebruikersavatar
Marcel
Berichten: 2342
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 6:55 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2018 Wessel

Bericht door Marcel »

Gave soms unieke foto’s Wessel. Oktober is mijn favoriet.
"The chase is better than the catch."
NS1707
Berichten: 386
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm

Re: Jaaroverzicht 2018 Wessel

Bericht door NS1707 »

Een heel fraai overzicht met februari als topper!
ov_wijzer
Berichten: 926
Lid geworden op: do nov 15, 2012 2:39 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2018 Wessel

Bericht door ov_wijzer »

Gaaf Wessel. Favorieten Augustus en September.
KvdLee
Berichten: 472
Lid geworden op: zo mei 26, 2013 4:47 pm

Re: Jaaroverzicht 2018 Wessel

Bericht door KvdLee »

Fraai overzicht Wessel, en leuk om eens wat andere vervoerders dan RTB te zien :-)) Januari en mei springen er wel erg mooi uit!
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2018 Wessel

Bericht door VinceCargo »

Fraaie plaatjes Wes!
Geen handvol, maar een land vol
arnold
Berichten: 14490
Lid geworden op: di aug 21, 2012 2:51 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2018 Wessel

Bericht door arnold »

Leuke serie
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3406
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht 2018 Wessel

Bericht door Rens »

En ook in 2018 weer 100% diesel. Mooie fotoselectie!
Kevinrail
Berichten: 426
Lid geworden op: vr feb 06, 2015 9:29 pm

Re: Jaaroverzicht 2018 Wessel

Bericht door Kevinrail »

Heel fraai jaaroverzicht Wessel. Ik ga voor de foto's van februari en juli. Fijne jaarwisseling en een mooi, spoors en gezond 2019 gewenst.
Gebruikersavatar
Railleon
Berichten: 1093
Lid geworden op: zo mei 26, 2013 7:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2018 Wessel

Bericht door Railleon »

Mooi diesel-overzicht! Trafo-transportje bij Budel is zeer bijzonder en mooi.
Gebruikersavatar
derquinho
Berichten: 498
Lid geworden op: wo okt 08, 2014 1:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2018 Wessel

Bericht door derquinho »

Mooie plaatjes Wessel!
Plaats reactie