Jaaroverzicht 2018 Matthijs

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2018.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2018 <je forum (nick)naam>

Succes met de selectie!
Plaats reactie
NS1707
Berichten: 386
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm

Jaaroverzicht 2018 Matthijs

Bericht door NS1707 »

Net als voorgaande twee jaren maak ik ook dit jaar weer een jaaroverzicht. Ik kan terugblikken op een prachtig fotografisch 2018. 2018 is het jaar waarin veel weerrecords gebroken zijn, waaronder het record met de meeste zonuren in één jaar. Mede hierdoor was het ook heerlijk om er vaak op uit te trekken om te fotograferen. 2018 was ook het examenjaar voor mij, waardoor ik zeeën van tijd had om te fotograferen. Zowel voor, tijdens en na de examens was het prachtig weer en ben ik vrijwel elke dag weggeweest. Ook de zomer van 2018 was er eentje die de boeken in kan. De vakantie werd uiteraard weer doorgebracht in het geliefde, Noord-Hollandse Petten. Tot zover het weerpraatje. Hopelijk wordt 2019 net zo geweldig als 2018. Gaandeweg wens ik alle collega-fotografen prettige feestdagen en een voorspoedig 2019!

Januari 2018: 2018 begon net zo grijs als 2017 eindigde. Per januari 2018 beschik ik over het 1e klas Weekend Vrij abonnement, waardoor er ook ’s weekends gereisd kon worden. Helaas was januari geen beste maand qua treinaanbod en zonlicht, waardoor er elders in dit verslag een zogenaamde bonusfoto zal verschijnen.

Februari 2018: februari begon grijs, maar halverwege februari wist de zon de overhand te krijgen. Als gevolg van (noord-)oosten droge winden, kreeg Nederland veel zon, maar ook lage temperaturen. Op 28 februari 2018 was de temperatuur ook recordlaag en in het oosten des lands was een klein pak sneeuw gevallen. Onder een gevoelstemperatuur van -15 graden klikt de verkleumde fotograaf de 1619 met een fraai beladen Gefco autotrein.
Afbeelding

Maart 2018: in maart werd ook het een en ander gefotografeerd. Echte keuzestress bij deze maand was gelukkig niet aan de orde, waardoor de foto van maart vrij snel gekozen was. De 6417 van DB Cargo passeert met vijf ketelwagentjes uit Farmsum, nabij Delfzijl, de fotograaf in een strakblauw Adorp op 20 maart 2018.
AfbeeldingDBC 6417 met afvoertrein uit Delfzijl in Adorp by Matthijs Schreurs, on Flickr

April 2018: iedereen die mij goed kent, weet dat ik verzot ben op (de Kop van) Noord-Holland. Het zal in de toekomst daarom ook niet heel veel verbazing op gaan wekken als ik ooit naar deze regio/provincie zal trekken. Op 21 april 2018 nam ik alvast een voorproefje en besloot ik af te reizen naar Den Helder om wat reguliere NS VIRM’s met de bollenvelden te fotograferen tussen Den Helder en Schagen. Ten noorden van de Koegrasbrug (Kgr), gelegen te Julianadorp, vond ik een prachtig bollenveld waar ik wel een half uurtje wilde vertoeven. De 8658 passeert de fotograaf in het zonovergoten Julianadorp als hij net begonnen is met de lange reis naar Nijmegen.
Afbeelding

Mei 2018: voor de prachtige meimaand was het enorm lastig om een keuze te maken. Mei 2018 was ontzettend zonnig en warm. Hierdoor is er enorm veel gefotografeerd, echter blijf ik in mei in mijn eigen ook wel prachtige regio: het Groene Hart. Net buiten de hoofdstad van het Groene Hart, Woerden, splitsen de spoorlijnen naar Gouda en Bodegraven zich. Vlak na de aftakking naar Bodegraven vindt men het keerspoor te Woerden Molenvliet. Tussen 10 en 13 mei waren er werkzaamheden, waardoor de Sprinterserie 4000 verkort werd tussen Amsterdam Centraal en Woerden v.v. Hierdoor belandden er ook twee DDM-1-stammen in de 4000. Er werd gekeerd bij Molenvliet wat ervoor zorgde dat er eens 1700’en op de Leidse Lijn te zien waren. De 1778 duwt stam 7202 door de verbindingsboog naar Woerden Molenvliet als trein 804051 op 11 mei 2018.
AfbeeldingNSR DDM-1 7202 + 1778 in Woerden Molenvliet by Matthijs Schreurs, on Flickr

Juni 2018: elk jaar ga ik met mijn vader een aantal dagen naar Duitsland om de jacht op de 218’ers te openen. Dit jaar vond de reis plaats tussen 30 mei en 2 juni 2018 in de omgeving van Lindau am Bodensee. Op de laatste dag werd nog even snel de omgeving van Lindau onveilig gemaakt en had ik de mogelijkheid om een EuroCity vast te leggen. De DB 218 422-4 en 218 423-2 passeren de fotograaf met EC 196 van München naar Zürich.
Afbeelding

Juli 2018: de mooiste maand van het jaar was tevens de zonnigste maand van het jaar. Met 341 zonuren t.o.v. 206 ‘normaal’ is juli 2018 recordzonnig. In juli vond ook weer de jaarlijkse vakantie naar Petten plaats. Op 13 juli zou ik alvast met mijn vader de tent op gaan zetten, zodat op de 14e de vakantie met ma en pa kon beginnen. Alvorens de tent opgezet zou worden, wilde ik eerst nog naar Harculo toe om de omgeleide, lege dolimetrein bij de voormalige elektriciteitscentrale vast te leggen. De 1604 van DB Cargo heeft een sleep lege Taoos aan de haak en achterop loopt de 1611 plat mee als het geheel de fotograaf passeert in het enige zongat te Harculo. Nadat deze was vastgelegd, kon de reis per trein naar Alkmaar worden aangevangen en vanaf daar zou ik met m’n vader verder reizen naar de Kop van Noord-Holland.
Afbeelding

Augustus 2018: halverwege augustus waren er werkzaamheden tussen Leiden en Den Haag, waardoor de treinen vanuit Haarlem niet verder konden rijden dan Leiden Centraal. Dientengevolge dat de Sprinterserie 6300 de enige trein was die reed en was doorgekoppeld aan de 2100 tussen Haarlem en Amsterdam Centraal v.v. Het materieel dat hier werd ingezet was DDM-1, waardoor ik eindelijk eens een DDM-1 dichtbij huis kon vastleggen. De keuze om naar Lisse te gaan op 17 augustus 2018, was hierdoor ook snel gemaakt. Ter hoogte van de Lageveensemolen passeert stam 7203 met duwende locomotief 1770 de fotograaf onder een mooie, Hollandse wolkenlucht.
Afbeelding

September 2018: de keuze voor september 2018 was heel snel gemaakt: Zuidermeer. Op zaterdag 15 september 2018 ging ik met vrijkaarten naar de stoomtram Hoorn-Medemblik. Na afloop hiervan werd vanaf Hoorn een OV-Fiets gehuurd en naar Zuidermeer gefietst om wat SGMm-treinstellen te klikken. De 2971+2990 passeren onder een fraaie wolkenlucht de fotograaf als de rit naar Amsterdam Centraal kort daarvoor begonnen is.
AfbeeldingNSR SGMm 2971+2990 in Zuidermeer by Matthijs Schreurs, on Flickr

Oktober 2018: voor oktober gaan we even naar de Zuiderburen. Op de nazomerse 6e oktoberdag werd afgereisd naar Wallonië om wat klassiekjes te klikken. De keuze viel al snel voor Trooz, aangezien het in mijn ogen één der fraaiste fotopunten in de omgeving van Liège/Herstal is. De 636 had de eer om voor mijn lens te passeren op 6 oktober 2018.
Afbeelding

November 2018: de herfst is duidelijk begonnen zodra de bomen beginnen te verkleuren. Nu de inzet van het DD-AR-materieel tegen het einde loopt, kon ik het niet laten om vanuit Rotterdam door te reizen naar Groenekan om DD-AR-stammen te fotograferen in combinatie met de fraai gekleurde bomen. De 1749 passeert met stam 7376 de fotograaf op 8 november 2018 in Groenekan.
Afbeelding

December 2018: de laatste maand eindigt vrij grauw, wat een groot contrast is met de hoogzomer die we hebben gehad. Nu we ook weer tegen de feestdagen aanlopen, vind ik een nachtelijk plaatje op Zandvoort aan Zee een toepasselijke afsluiter. De 2972 staat op het station van Zandvoort te wachten op het vertrekmoment op de stormachtige 7 december 2018.
Afbeelding

BONUS-foto: aangezien ik geen topfoto van januari heb kunnen plaatsen, neem ik jullie nog mee naar het Noord-Hollandse Heemskerk. Op zaterdag 14 juli 2018 passeert RFO’s 1831 met een lege staaltrein de fotograaf als de eindbestemming Beverwijk al bijna in zicht is.
Afbeelding
wessele
Berichten: 757
Lid geworden op: do jun 13, 2013 11:27 am
Locatie: Waardenburg

Re: Jaaroverzicht 2018 Matthijs

Bericht door wessele »

Leuke serie. Oktober en december zijn mijn favorieten.
Ruben01
Berichten: 1292
Lid geworden op: do jan 04, 2018 2:41 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2018 Matthijs

Bericht door Ruben01 »

Fraaie plaatjes met veel landschap! November is mijn favoriet.
YuriSloof
Berichten: 120
Lid geworden op: vr dec 08, 2017 10:15 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2018 Matthijs

Bericht door YuriSloof »

Fraai overzichtje zo! Zo zie je maar dat een jaaroverzicht niet altijd maar alleen uit goederentreinen hoeft te bestaan.
Kevinrail
Berichten: 426
Lid geworden op: vr feb 06, 2015 9:29 pm

Re: Jaaroverzicht 2018 Matthijs

Bericht door Kevinrail »

Mooi jaaroverzicht Matthijs. Ik ga voor de foto van februari omdat ik op die dag jarig ben ;) :lol: . Alvast een fijne jaarwisseling en een spoors en gezond 2019 gewenst.
N-spoor
Berichten: 162
Lid geworden op: za dec 23, 2017 11:42 pm

Re: Jaaroverzicht 2018 Matthijs

Bericht door N-spoor »

Lekker Matthijs! Maart en november zijn mijn favorieten.
arnold
Berichten: 14490
Lid geworden op: di aug 21, 2012 2:51 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2018 Matthijs

Bericht door arnold »

Leuke serie.
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3958
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2018 Matthijs

Bericht door Jeroen »

Oktober is absoluut mijn favoriet! Heel fraai.
Bitter nun boik van ut zoipuh, dan nun bult van ut werkuh
TSNL250
Berichten: 966
Lid geworden op: zo nov 08, 2015 8:07 pm

Re: Jaaroverzicht 2018 Matthijs

Bericht door TSNL250 »

Leuk Matthijs!
Ik ga voor november als favoriet
BjörnNielsen
Berichten: 965
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2018 Matthijs

Bericht door BjörnNielsen »

Leuk overzicht met opvallend veel reizigerstreinen, eens een keer wat anders :)
Gebruikersavatar
derquinho
Berichten: 498
Lid geworden op: wo okt 08, 2014 1:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2018 Matthijs

Bericht door derquinho »

Mooie foto's! Doe mij maar de sneeuwplaat met de 1619!
Plaats reactie