Jaaroverzicht 2018 Marcel

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2018.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2018 <je forum (nick)naam>

Succes met de selectie!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marcel
Berichten: 2342
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 6:55 pm
Contacteer:

Jaaroverzicht 2018 Marcel

Bericht door Marcel »

Het jaar 2018 zit er weer bijna op. Ook voor mij tijd om weer terug te kijken. Dit jaar was er iets meer tijd voor de hobby wat resulteerde in iets meer dagen de grens over. Met mijn nieuwe auto was de rit erheen vaak net zo leuk als de dag zelf. Hieronder mijn mooiste foto per maand. Gedurende het jaar besloot ik over te stappen op een full-frame camera waardoor nu ook groothoeken zonder vertekening mogelijk is.

Januari
Afbeelding
Hoogtepunt in januari was de inzet van de TRI 110 428 voor de skitrein vanuit Venlo. Op 12 januari besloot ik een kijkje te nemen. Helaas was het erg druk en een fotolijntje bleek niet mogelijk. Daarom een wat lager standpunt dan normaal als we hier de TRI 110 428 klaar zien staan met de skitrein naar de Oostenrijkse Alpen.

Februari
Afbeelding
In februari mocht ik voor mijn werk een 2de keer naar Singapore waar ik deze keer de mogelijkheid had om mijn fototoestel en statief mee te nemen. Dit leverde talloze gave foto's op. In het eind van de maand werden ook nog een aantal treinenfoto's gemaakt. Mooiste van het stel is de bovenstaande. De 486 serie van de BLS blijft toch een van mijn favoriete locseries. Hier zien we op 18 februari de 486 508 Breyell binnen rijden met een fraai beladen Bustoshuttle aan de haak.

Maart
Afbeelding
In maart viel er wat sneeuw en was het ook een aantal dagen mooi weer. Hoogtepunt voor mij was een foto zonder zon. We zien de 1251 van RailExperts rijden met de 2de skitrein, een kruising bleef uit op slechts enkele seconden.

April
Afbeelding
Zelf ben ik erg fan van de lente met mooie nieuwe groene kleuren aan de bomen. Binnen een maand zou ik daarom 3 keer naar de Zuidelijke Rijn gaan. Een dag Rijn gaat vaak samen met een hoop stress doordat treinen aan beide kanten kunnen rijden. Op 7 april kon tijdens de eerste Rijn visit eindelijk een privaat worden gefotografeerd bij de fraaie stek in Wellmich, iets wat mij tot dusver nog niet gelukt was. We zien hier de 486 510 van de BLS met een fraaie Hupactrein voorbij komen.

Mei
Afbeelding
In mei werden vele foto's gemaakt. Bij een absolute top 10 zouden er zeker meer dan 1 foto in het overzicht komen. Alleen al tijdens het reisje naar de Rijn werden 5 absolute knallers gefotografeerd. Uiteindelijk viel mijn keuze op deze foto die mijn Flickr volgers het vaaktst hebben geliked. We zien hier de DB E40 128 met een fraai museumconvoy voorbij rijden.

Juni
Afbeelding
In juni stond de jaarlijkse trip met Peter en Ronnie weer op het programma. Deze trip kreeg de bijnaam #gifbeker omdat bijna alles tegen leek te vallen. Dagelijks werd het weer naar beneden bijgesteld maar net niet zover dat het functioneel grijs werd. Gelukkig zaten we er een week en reed er uiteindelijk op bijna elke stek wel een fraaie trein in de zon. Toen het eindelijk een ochtend zonnig werd besloten we direct naar dé stek te gaan. De brug bij Beratzhausen. Niet lang na aankomst kwam de Gysev 470 502 voorbij met een vol beladen Gartner trein.

Juli
Afbeelding
In juli ging ik 3 weken naar Italië op vakantie waar geen treinen werden gefotografeerd. Op de terugweg kon ik wel een uurtje los gaan in Pratteln maar omdat die stek niet zo fraai is kies ik voor de enige andere foto die gemaakt werd in juli. we zien de LTE 189 212 met de Nederlandse vlag voor en een fraai beladen Rzepinshuttle Vught uit rijden richting Tilburg Industrie.

Augustus
Afbeelding
Begin augustus was het mooi weer en kon ik tijd maken om doordeweeks te hobby'en. Iets wat al lang op het programma stond kon eindelijk worden uitgevoerd, een bezoek aan Zeeuws-Vlaanderen. Wat een heerlijk gebied van enkelsporige diesellijntjes is dat. De mooiste stek is toch wel Zandstraat met de bekende bomenrij. Deze DB Cargo 6508 is natuurlijk geen bijzondere verschijning maar de fraaie groene tinten in deze dorre maand maken het samen met het fraaie ochtendlicht voor mij toch dé plaat van deze maand.

September
Afbeelding
September was de maand waarin ik mijn eerste DB Cargo Vectron in de zon klikte, ik eindelijk een Captrain 186 kon fotograferen en natuurlijk dé maand van HSL. Het was echter ook de maand van de stoomtreinen rond Den Bosch. Vanwege het zeer fraaie licht kies ik daarom toch voor de SSN 01 1075 die hier met een zeer fraaie pluim Zaltbommel uit rijdt richting het event in Den Bosch. Ook hier had de fotograaf ongekende mazzel. Toen de overweg dichtging was het licht nog compleet weg.

Oktober
Afbeelding
In oktober ging ik nog een 4de keer naar de Rijn deze keer op zoek naar herfstkleuren. Deze keer was wederom niet echt succesvol. Er reed niet veel en de fraaie herfstkleuren bleken er ook niet echt te zijn. Tot slot was het de hele ochtend erg mistig. Een plaat waar ik wel heel blij mee ben is deze 110 262 van de Bayernbahn met de bekende Henkeltrein.

November
Afbeelding
Vanaf november werd het heel erg druk op mijn werk waardoor er steeds minder tijd was voor de hobby. Tussendoor kon wel af en toe in het weekend een plaatje gemaakt worden. Hoogtepunt was een strakblauwe zaterdag 17 november. Hier kon eindelijk de Lineas 513-10 in de zon worden gefotografeerd.

December
Afbeelding
In december was er met alle verplichtingen helemaal geen tijd voor de hobby. Buiten een transport van de 1304 werd er dan ook geen foto gemaakt. Totdat het in de vakantie opeens mooi weerd werd en er nog een paar leuke treinen bleken te rijden. Hoogtepunt was de 101001 van Railpromo die onderweg was met een keteltrein. Athans dat was het idee, helaas werd er in Zutphen een G2000 voor gezet. Nog steeds een fraaie combinatie door de fraai schone IRP 2105 die met de 101001 in opzending en een keteltrein Vught uit kwam gereden.

Zo dat was het weer voor 2018. Ben benieuwd of het in 2019 weer zoveel mooi weer is of dat we het met iets minder zon moeten stellen dan in 2018.
"The chase is better than the catch."
N-spoor
Berichten: 162
Lid geworden op: za dec 23, 2017 11:42 pm

Re: Jaaroverzicht 2018 Marcel

Bericht door N-spoor »

Mooi overzicht!
cellique
Berichten: 125
Lid geworden op: zo apr 26, 2015 8:45 pm

Re: Jaaroverzicht 2018 Marcel

Bericht door cellique »

Hallo naamgenoot,

Een mooie reportage, waarbij September en Mei mijn favoriet zijn.

Groeten,

marcel (Cellique)
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21647
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2018 Marcel

Bericht door Ronnie »

Ik zie een aantal overeenkomsten met mijn overzicht :-)) . September is mijn favoriet.
Goed sporen. Daar houden we van.
ov_wijzer
Berichten: 926
Lid geworden op: do nov 15, 2012 2:39 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2018 Marcel

Bericht door ov_wijzer »

Mooi Marcel. Juli en December als favorieten.
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3958
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2018 Marcel

Bericht door Jeroen »

Mooie tripjes naar de Rijn gemaakt afgelopen jaar! September is voor mij de plaat van het jaar.
Bitter nun boik van ut zoipuh, dan nun bult van ut werkuh
arnold
Berichten: 14489
Lid geworden op: di aug 21, 2012 2:51 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2018 Marcel

Bericht door arnold »

Fraaie serie.
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2018 Marcel

Bericht door VinceCargo »

Mooi overzicht Marcel!
Juni en juli zijn m’n favorieten
Geen handvol, maar een land vol
TSNL250
Berichten: 966
Lid geworden op: zo nov 08, 2015 8:07 pm

Re: Jaaroverzicht 2018 Marcel

Bericht door TSNL250 »

Zit veel mooist tussen, vind oktober de leukste
BjörnNielsen
Berichten: 965
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2018 Marcel

Bericht door BjörnNielsen »

Fraai jaaroverzicht Marcel, september de mooiste kwa sfeer, december de mooiste kwa licht.
wessele
Berichten: 757
Lid geworden op: do jun 13, 2013 11:27 am
Locatie: Waardenburg

Re: Jaaroverzicht 2018 Marcel

Bericht door wessele »

Mooie serie man!
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3406
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht 2018 Marcel

Bericht door Rens »

Zonder twijfel is september favoriet, en dit jaar had je dus wel weer genoeg tijd voor elke maand een foto :P
Gebruikersavatar
Railleon
Berichten: 1093
Lid geworden op: zo mei 26, 2013 7:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2018 Marcel

Bericht door Railleon »

Heel fraai overzicht weer. Mei en juni favoriet.
Gebruikersavatar
derquinho
Berichten: 498
Lid geworden op: wo okt 08, 2014 1:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2018 Marcel

Bericht door derquinho »

Heel fraai; Henkel de mooiste!
Plaats reactie