Jaaroverzicht 2018 Bert

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2018.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2018 <je forum (nick)naam>

Succes met de selectie!
Plaats reactie
Bert13
Berichten: 2534
Lid geworden op: ma mei 26, 2014 9:38 am
Locatie: Limmen (Cas)
Contacteer:

Jaaroverzicht 2018 Bert

Bericht door Bert13 »

In een jaar met onbedoeld veel vrije tijd werd bij gebrek aan een eigen auto weer genoeg met de fiets en goedkope treinkaartjes eropuit getrokken. Was weer gezellig om velen van jullie tegen te komen! In het overzicht misschien niet de twaalf mooiste foto's, maar wel redelijk verdeeld over het jaar in twaalf verschillende plaatsen met meer dan twaalf soorten locs/treinstellen. Veel kijkplezier!

Afbeelding
Op 21 januari werd optijd bekend dat de AlpenExpress terug in Nederland leuke tractie zou hebben. Op Haarlem Goederen werd de 1251 van RailExperts opgewacht met trein 13486 bestaande uit twaalf rijtuigen uit Oostenrijk richting Leiden.

Afbeelding
In februari kwam ik een hoop leuke treintjes tegen, maar de grootste mazzel had ik bij de lege kalktrein uit Millingen: de Lineas 7789 in huisstijl zat voorop. Samen met de 7785 trekt hij de 30 wagens als trein 47534 naar België.

Afbeelding
Eind april ging ik op de gok naar Haarlem om een plaatje van de vers geschilderde Belgische diesel 6703 te kunnen maken. Dat verhaal werd nog mooier toen er bij aankomst een 1600 voor stond, deze binnen een halfuur naar het station ging voor de gebruikelijke controles en ik nog in de Sprinter richting zuiden kon springen. Bij Hillegom had ik bovenstaand plaatje voor ogen dat door een fotowolk bijna mislukte, maar de combi 9901+6703 en bollenvelden is te leuk om niet te laten zien.

Afbeelding
16 mei fietste ik weer eens richting de Amsterdamse Westhavens, waar Lineas met RFO-personeel en leuke tractie voor het eerst naar de Waterland Terminal ging. Tijdens een extra rangeerbeweging door de driehoek zien we de gele BTT 691 met vier lege staalwagens.

Afbeelding
Op 11 juni kwam het nieuws binnen dat een gloednieuwe CapTrain Traxx onderweg was richting Beverwijk met ook nog een interessante trein. De zon blijft die tijd van het jaar zo lang op dat zelfs na het wegbrengen van wagens naar de Hoogovens het restant van de trein - staalrollen - rond de klok van 21 uur nog in de avondzon te klikken was. Even later vertrok men als trein 47705 naar de Kijfhoek.

Afbeelding
Waar Rail Force One al eerder uitpakte met staaltreinen werd het nog leuker toen in de week van 19 juli ineens openluchtstaal aan de loc verscheen. De moeite van het vroege opstaan waard en zo zien we - terwijl verderop de kerkklok zevenmaal slaat - de 1831 van RFO bij het binnenrijden van station Uitgeest met trein 63107 naar de Westhaven.

Afbeelding
Op 16 augustus zou ik eens foto's langs de BetuweRoute maken. Dat liep deels heel anders, en het hoogtepunt kwam eigenlijk al tijdens de uren ervoor. In Amersfoort werd bovenstaand transport vertrekgereed gemeld. We zien Strukton Rail 303001 binnenlopen met drie multicourante Flirts van Arriva, de 556+557+555. Als trein 56450 reed men richting Duitsland voor testen. Hoewel die slaagden blijft er voorlopig van de Limax-express enkel de "M" over aangezien er nog niet naar Luik of Aken gereden mag worden.

Afbeelding
Half september startte DB Cargo weer kort staalplakkenvervoer op vanuit de Hoogovens. Op de zonnige 18e september kon ik 's morgens mooi nog net richting Spaarnwoude, waar we de 189 079 met trein 44782 voorbij zien komen. Achteraf zou deze meermaals stranden en na een sleepactie met een andere loc pas een halve dag later op de eindbestemming aankomen...

Afbeelding
Als bonus een van de weinige foto's waar ik wel voor met de auto heen ben gegaan. In de herfstvakantie reed men op Hoorn-Medemblik met verschillende gasten naast het eigen materieel. In heerlijk zonnig weer komt de mooi gerestaureerde omC 909 van de SGB aan op station Twisk onder nummer 62 naar Hoorn.

Afbeelding
Het gaat weer goed in de Amsterdamse havens, beter dan ik op twaalf foto's kan laten zien. Ook LTE komt met regelmaat naar de Houtrakpolder om kolen te laden bij de Nieuwe Rietlanden. Terwijl Vectron 193 232 staat uit te rusten na het aanbrengen van de lege wagens als trein 47708, maakt V100 203-2 van VolkerRail het klusje af door de 31 Falns'n op de juiste plek te zetten op 31 oktober.

Afbeelding
2019 gaat het laatste jaar van de 1700-locomotieven bij NS worden. In het herfstige Heilooërbos duwt loc 1755 de vier rijtuigen van DDM-1-stam 7211 richting Haarlem als trein 3437.

Afbeelding
Als verlaat verjaardagscadeautje hoopte ik 9 december een line-up van 1300-locs te gaan zien in Blerick. Dat mislukte, maar een onverwachte line-up kwam er dan toch. Terwijl de mooi opgeknapte 1304 van Fairtrains met de 1122 wacht op een veilig pad richting station, en de 231 achterlangs rangeert, komt de RheinCargo Class66 DE676 de hoek om met een lege cokestrein richting Bottrop (als ik de spotjes mag geloven was dat zo'n beetje de laatste...)
N-spoor
Berichten: 162
Lid geworden op: za dec 23, 2017 11:42 pm

Re: Jaaroverzicht 2018 Bert

Bericht door N-spoor »

Leuk overzicht Bert! Mei en juli zijn mijn favorieten.
KvdLee
Berichten: 472
Lid geworden op: zo mei 26, 2013 4:47 pm

Re: Jaaroverzicht 2018 Bert

Bericht door KvdLee »

Mooi overzicht Bert! Mei is favoriet hier :)
TSNL250
Berichten: 966
Lid geworden op: zo nov 08, 2015 8:07 pm

Re: Jaaroverzicht 2018 Bert

Bericht door TSNL250 »

Leuk!
Ik ga voor oktober
robehv
Berichten: 968
Lid geworden op: zo aug 26, 2012 12:07 pm
Locatie: Helmond

Re: Jaaroverzicht 2018 Bert

Bericht door robehv »

Leuk overzicht!
Parttime member van Brabantroute Prestatie Team
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3406
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht 2018 Bert

Bericht door Rens »

Duidelijk een opleving van spoorvervoer in Noord-Holland in tegenstelling tot eerdere jaren. Mooi overzicht! :-)
Gebruikersavatar
rob1965
Berichten: 1542
Lid geworden op: za jul 14, 2018 7:29 am

Re: Jaaroverzicht 2018 Bert

Bericht door rob1965 »

Wellicht een late reactie, maar een erg mooi overzicht. De mooiste vind ik april, juni en vooral november.
Ik ben niet blasé bij een Nez-Cassé. Het slaat nergens op, maar het rijmt wel top :-))
Plaats reactie