Jaaroverzicht 2018 Steven

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2018.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2018 <je forum (nick)naam>

Succes met de selectie!
Plaats reactie
DDZ7504
Berichten: 3867
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm
Contacteer:

Jaaroverzicht 2018 Steven

Bericht door DDZ7504 »

Iets wat ik dit jaar vaker voorbij heb horen komen bij fotografen is dat het rijbewijs recent binnengehaald is. Om het cliché dan maar rond te laten komen, hetzelfde geldt voor mij :P
En gezien de "vangst van het jaar, heb ik daar ook goed gebruik van gemaakt. Nu ik geen "last" meer heb van alle verplichtingen die bij school horen en mijn vrije dag vrijwel wekelijks zelf mag indelen aan de hand van het weer, ben ik zo veel mogelijk weggeweest. Van april tot december heb ik bijna elke zonnige dag de kans gegrepen om foto's te gaan maken, wat resulteert in een jaaroverzicht dat voor het eerst geheel uit foto's met zon bestaat. Wie had dat kunnen denken, na een jaar als 2017... Ik zou zeggen, geniet van de foto's waarmee ik zelf maar al te blij ben :-))

JANUARI
Afbeelding

Half januari werden Nederland en omstreken getroffen door een voor ons begrip vrij zware storm. Dit resulteerde in meerdere stremmingen op het spoor. RailExpert's 9901 stond daardoor opgesloten in Bad Bentheim, en het materieel voor de Alpen Express kon niet via die route aangevoerd worden. Er werd een oplossing gevonden door de lege trein via Venlo te sturen en te laten ophalen door de 1251. Helaas kon ik door drukte op het werk niet bij die overbrenging zijn (deze kwam prachtig in de zon langs mijn eigen woonplaats...), dus werd gehoopt de zondagse terugrit van de Alpen Express wel nog ergens op de foto te kunnen zetten. Ook dit bleek vrij lastig, gezien een lift naar de buurt van Lisse niet meer gevonden kon worden (ik had op dat moment mijn rijbewijs nog niet tenslotte). Er werd maar weer ouderwets naar Gouda gegaan om een poging te wagen op de losweg, en dat pakte nog best aardig uit, ondanks de vele aanwezige bewolking. Zo zien we op 21 januari de RXP 1251 met het LM van de Alpen Express als trein 70456 station Gouda passeren onderweg naar de Watergraafsmeer.

FEBRUARI
Afbeelding

De keuze voor februari was geen moeilijke. Op 5 februari kreeg ik de kans om de gloednieuwe SBB Cargo Vectron 193 463 te komen bekijken in Duisburg. De loc, waarvan de kleurstelling is ontworpen door Railcolor Design, werd daar officieel "gedoopt" tot de loc met de naam "Duisburg". Speciaal voor de fotografen stond de loc precies goed voor de zon opgesteld, wat iedereen erg blij maakte natuurlijk. Later bleek dat dit tripje ook nog voordelen voor de loop van de rest van mijn jaar had... ;)

MAART
Afbeelding

Voor maart werd de keuze alweer wat moeilijker. Halverwege deze maand behaalde ik mijn rijbewijs, maar omdat ik in het begin nogal een schijterd was, werd daar nog niet heel veel mee gedaan. Verder dan een tripje Waddinxveen-Gouda was het in het begin nog niet :lol:
Op de laatste dag deze maand kon ik mijn eigen auto al in ontvangst nemen. Ondanks dat ik nog diezelfde dag wat leuke foto's bij Moordrecht kon maken, viel de keuze voor de foto van de maand toch op eentje die al op 4 maart was gemaakt, dankzij een vriend die deze keer wel beschikbaar was om naar Lisse te rijden. Daar konden beide Alpen Expressen worden opgewacht, en met heel veel geluk reden ze ook daadwerkelijk beiden in de zon. Daarom zien we dit keer wel de RXP 9901 met Alpen Express 13436 uit Oostenrijk passeren voor de allerlaatste kilometers naar Leiden.

APRIL
Afbeelding

Deze maand begon ik pas echt met het maken van langere ritjes door Nederland. Veruit de meest succesvolle dag van de maand was 21 april, waarbij er goed gebruik werd gemaakt van werkzaamheden op de Brabantroute. 's Ochtends werd vertrokken naar de Betuweroute, waar de grootste klapper de witte Vectron in dienst van RTB Cargo was. Ondanks dat de dag daardoor al niet meer stuk kon, kwam de grootste verrassing van een andere Vectron, namelijk de "Flying Dutchman" 193 232 in dienst van LTE. Deze loc reed met Linz-shuttle 45795 tot mijn verbazing niet over de Betuweroute, maar via Utrecht en daarmee dus ook Gouda. Zonder twijfel werd dus naar Moordrecht gereden aan het einde van de middag, waar de trein onder vrijwel strakblauwe hemel vastgelegd werd.

MEI
Afbeelding

Een maand later was er opnieuw een weekend omleidingen door werkzaamheden op de Brabantroute. Wat mij al snel opviel was dat treinen die een maand eerder nog via Utrecht reden, deze keer wel de Betuweroute pakten, maar ook andersom. Dat laatste was onder andere het geval bij de Busto-shuttle 43582, welke tot groot genoegen van mij met de Rastatt-loc reed. Na al bij Moordrecht en Rotterdam Terbregseplein geweest te zijn, besloot ik ook nog even langs Papekop te rijden voor de betreffende Busto-shuttle. Daar was ik niet de enige belangstellende, maar dat mocht de pret niet drukken.

JUNI
Afbeelding

Het begin van juni verliep met vrij veel bewolking, waardoor er dus eventjes minder foto's gemaakt werden. Aan het eind van de maand klaarde het gelukkig enkele dagen flink op, en gezien ik wel weer wat vrije dagen kon gebruiken, besloot ik er maar eens flink van te gaan genieten. Een van de hoogtepunten was toch wel de verrassing van 26 juni, nadat ik al een RRF keteltrein bij Papekop op de foto had kunnen zetten besloot ik naar Hogebrug te rijden voor de Nosta-shuttle. Een mede-fotograaf wist mij echter te vertellen dat achter die Nosta-shuttle nog een leuke goederentrein kwam, namelijk Captrain met een lege aluminiumtrein. Die bestond vrijwel geheel uit zilverkleurige schuifwandwagens, iets wat ik zelf nog niet bepaald vaak op de foto had. En met de zeer fraaie 1619 als tractie voor deze trein 46268, kon hij ook niet missen als foto voor deze maand.

JULI
Afbeelding

Deze maand stapte ik af van mijn Nikon D3200 waar ik 3,5 jaar van heb genoten, en besloot ik een Nikon D500 te kopen. Of de foto's er veel beter door zijn geworden? Vergelijk dat gerust zelf eens :-))
Voor juli wilde ik eigenlijk voor de 1618 met een autotrein gaan, maar omdat ik zo'n zelfde foto vorig jaar ook al in mijn overzicht had staan, gooi ik het toch even over een andere boeg. Het blijft echter bij Captrain, want op 21 juli werd een poging gedaan om een van de nieuwe 186'ers op de foto te krijgen. Nadat de 186 154 eerst met een lege kolentrein richting Rotterdam reed, kwam de melding dat die loc bij de Waalhaven van de trein af ging. Ik ging al rekenen, en ik bleek gelijk te hebben, want de loc werd daar voor de Ludwigshafen-shuttle 40739 gezet! Zo was de missie van de dag in elk geval geslaagd ;)

AUGUSTUS
Afbeelding

Ook voor augustus kies ik voor een 186'er. Deze maand startte HSL Netherlands met het rijden van hun treinen, en toevalligerwijs was ik in de buurt van Amersfoort toen de eerste trein de grens over kwam. Getrokken door de iconische 186 181 komt keteltrein 41782 op 5 augustus langs het plaatsje Terschuur onderweg naar de Botlek. Vanwege een storing bij Hilversum werd onderlangs gereden vanaf Amersfoort, en omdat ik in het dorp nog wat dingen moest regelen voor de avond viel, kon ik helaas geen tweede klik meer maken.

SEPTEMBER
Afbeelding

Al sinds mijn bezoek aan Duisburg in februari waren er plannen om heel misschien in september naar Innotrans te gaan in Berlijn. Dankzij veel hulp van het Railcolor team kon dit mogelijk gemaakt worden, en het is dan ook alleen maar logisch dat er een foto uit Berlijn in dit overzicht komt. Iets wat ik zelf heel erg graag wilde doen naast de beurs, was het fotograferen van een van de blauwe ČD Vectrons. Omdat er op 20 september pas later naar de beurs vertrokken werd, besloot ik wat treinen te gaan spotten op de Monumentenbrücke. Daar kwam gelukkig een van de EC's langs die met zo'n Vectron reed. Als EC 379 van Kiel naar Praag komt de 193 293 onder de brug doorgereden.

OKTOBER
Afbeelding

Natuurlijk kan ook dit jaar een foto van een van VinceCargo's treinen niet missen in het overzicht. Op 3 oktober kreeg ik eindelijk de kans om de laagwaterkolentrein van HSL Netherlands op de foto te zetten. Ruim op tijd stond ik klaar langs de Vondelingenweg bij de Waalhaven, waar het "gelukkig" nog even duurde voordat de trein eraan kwam. Gelukkig, omdat de zon nog nergens te bekennen was bij aankomst. Gelukkig ging het op het nippertje goed, en de net in beeld gereden kraan maakte het beeld helemaal af. Omdat de trein een lange stop op Kijfhoek had, werd een tweede poging onderworpen bij Dordrecht Zuid, dit bleek echter onsuccesvol vanwege de alweer toenemende stapelwolken. Het treinnummer van die dag heb ik helaas niet meer kunnen achterhalen ;)

NOVEMBER
Afbeelding

In november werden wonderbaarlijk genoeg nog vrij veel zonfoto's gemaakt van goederentreinen. Mede dankzij het laatste weekend van werkzaamheden langs de Betuweroute natuurlijk. Op 18 november mocht ik met een vriend meerijden naar Dordrecht Zuid, waar het aanbod in eerste instantie tegenviel door wat later bleek een ontsporing op de Maasvlakte. Een van de treinen die gelukkig wel kwam opdagen was de RheinCargo Keulen-shuttle 40775. In een lekker ochtendzonnetje kon deze met de DE 803 voorop vastgelegd worden.

DECEMBER
Afbeelding

Mensen die mij een beetje kennen, weten dat ik altijd een zwak heb voor nieuw NS-materieel. Zo ook bij de SNG natuurlijk. Al ruim van te voren had ik de eerste dagen na ingang van de nieuwe dienstregeling vrij genomen, in de hoop dat het een beetje weer zou worden om de SNG's op de foto te gaan zetten. Ik hoopte stiekem dat dat 10 december al kon, en dat ik het kon combineren met de Amnesty-trein die diezelfde dag reed. Het was echter dusdanig bewolkt dat dat weinig zin had, dus ik besloot nog even af te wachten. Pas de laatste dag dat ik vrij had, donderdag 13 december, werd het echt mooi weer, en vertrok ik naar Lisse. Door een domme rekenfout kwam ik helaas te laat aan voor de staaltrein, waardoor ik die niet meer bij de molen kon doen. Desondanks besloot ik toch even langs de molen te gaan, waar ik toch even gek op keek door wat er op de stek veranderd was. Vergelijk deze foto eens met die van maart, dan zie je het meteen. Ik besloot een uurtje in de kou te wachten op een SNG-rit die met twee treinstellen reed, en ondanks dat dat best zwaar was met temperaturen rond het vriespunt, was het het zeker waard. Als trein 6349 van Haarlem naar Den Haag passeren de 2304 en 2716 de Lageveense molen, als zonnige afsluiter van dit nogal snel voorbij gegaan zijnde jaar voor mij.

Vorig jaar zei ik onder mijn jaaroverzicht dat ik hoopte dat er voor dit jaar meer foto's buiten Gouda en Moordrecht in zouden zitten. Volgens mij is dat aardig gelukt. Nu maar hopen dat 2019 dit nog kan overtreffen, dat gaat vrij lastig worden!
Ik wens iedereen een fijne kerst (voor zover ik nog op tijd ben) en alvast een gelukkig nieuwjaar ;)
Laatst gewijzigd door DDZ7504 op di dec 24, 2019 9:32 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik ben de wolkenlotto aan het winnen.
N-spoor
Berichten: 162
Lid geworden op: za dec 23, 2017 11:42 pm

Re: Jaaroverzicht 2018 Steven

Bericht door N-spoor »

Leuk overzicht!
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2018 Steven

Bericht door VinceCargo »

Mooi overzicht! Leuk om mezelf weer terug te zien
Geen handvol, maar een land vol
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3958
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2018 Steven

Bericht door Jeroen »

Mooi divers overzicht. Juni is mijn favoriet.
Bitter nun boik van ut zoipuh, dan nun bult van ut werkuh
YuriSloof
Berichten: 120
Lid geworden op: vr dec 08, 2017 10:15 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2018 Steven

Bericht door YuriSloof »

Fraai overzicht! Het rijbewijs is inderdaad een leuk pasje ;)
NS1707
Berichten: 386
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm

Re: Jaaroverzicht 2018 Steven

Bericht door NS1707 »

Een mooi gevarieerd overzicht!
TSNL250
Berichten: 966
Lid geworden op: zo nov 08, 2015 8:07 pm

Re: Jaaroverzicht 2018 Steven

Bericht door TSNL250 »

Mooi!
Februari en november vind ik de leukste!
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3405
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht 2018 Steven

Bericht door Rens »

Mooi zonnige serie!
arnold
Berichten: 14486
Lid geworden op: di aug 21, 2012 2:51 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2018 Steven

Bericht door arnold »

Veel zon dit jaar.
Gebruikersavatar
rob1965
Berichten: 1542
Lid geworden op: za jul 14, 2018 7:29 am

Re: Jaaroverzicht 2018 Steven

Bericht door rob1965 »

Mooi overzicht!! Juni, mei en juli zijn mijn favorieten. In die volgorde.
Ik ben niet blasé bij een Nez-Cassé. Het slaat nergens op, maar het rijmt wel top :-))
BjörnNielsen
Berichten: 965
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2018 Steven

Bericht door BjörnNielsen »

Mooi jaaroverzicht, maart is mijn favoriet!
Plaats reactie