Jaaroverzicht 2018 Tim

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2018.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2018 <je forum (nick)naam>

Succes met de selectie!
Plaats reactie
TSNL250
Berichten: 966
Lid geworden op: zo nov 08, 2015 8:07 pm

Jaaroverzicht 2018 Tim

Bericht door TSNL250 »

2018 was een jaar waarin ik weer genoeg foto's heb gemaakt!
Hierbij een overzicht:

januari
Begin van het jaar vonden er diverse slooptransporten van oud NS materieel plaats van en naar Eindhoven. In Eindhoven werden de 1700'en en de DDM-1/DDAR rijtuigen geplukt, vervolgens werden ze bij HCT in de Houtrakpolder opgesteld in afwachting sloop.
Op 25 januari staat VolkerRail 203-2 in de Houtrakpolder met wat slooprijtuigen met als bestemming HCT.
Afbeelding

februari
Sinds begin dit jaar rijdt Captrain met gasketels tussen de Sloehaven en Geleen. Op 22 februari kon ik deze trein vastleggen bij Vlake met de schone Captrain 1621. Inmiddels staat de 1621 al een poosje terzijde op de Kijfhoek
Afbeelding

maart
In 2018 deed ook de SNG zijn intreden bij NSR. Veel treinstellen kwamen met de boot naar Rotterdam en gingen over de weg verder naar Amsterdam, maar er kwamen ook treinstellen via het spoor naar Nederland. Dit was onder andere de 2704 die gebruikt is voor testen in het Tsjechische Velim.
Op 10 maart legde ik de ietsje oudere RXP 1251 met de gloednieuwe 2704 vast bij de ingraving van Oldenzaal, die sinds dit jaar weer vrij is van begroeiing.
Afbeelding

april
Railpromo startte in april met de inzet van twee ex. NSR 1700'en. De 1772 werd als eerste gereactiveerd en kwam als RFS 101002 op de baan. Op 6 april kwam de loc met de Brunch express het dorp Uitgeest uit rijden richting Haarlem en de eindbestemming Amsterdam Centraal. Als tweede werd de 1781 gereactiveerd, dit is de 101001 geworden.
Afbeelding

mei
Op zaterdagen is de staaltrein van Beverwijk via Uitgeest naar Amsterdam Westhaven een vaste waarde. De 6400 neemt altijd 16 huifwagens mee beladen met staalrollen en brengt ze naar de Waterland terminal. Op 5 mei fotografeerde ik de 6461 met deze trein bij de Hornweg in Amsterdam. De 6461 is de laatste gele 6400. De Raillion sticker is inmiddels verwijdert, maar de loc is niet rood geworden. De loc heeft nu een gele zijkant met een klein zwart DB logo, het uiterlijk van de loc lijkt weer sterk op hoe ze ooit in dienst kwamen.
Afbeelding

juni
In juni is het lekker lang licht, zodoende kon ik op 29 juni de vervroegde lege Menath shuttle met RheinCargo DE 67 vastleggen bij Hoogeveen. De trein was afkomstig uit de Eemshaven en reed met -180. Het tijdstip van de opname is 20.29
Afbeelding

juli
In juli ging werd er een tripje gemaakt naar het uiterste noorden van Duitsland, hier rijdt DB met de BR 218 van en naar Sylt. Op de avond van 14 juli stonden we bij Klanxbüll de treinen naar Sylt te fotograferen. De treinen reden een aantal keer in de wolkenschaduw, gelukkig ging het ook af en toe goed. Op de foto is een setje 218 te zien met een Sylt Shuttle onderweg van Niebüll naar Sylt.
Afbeelding

augustus
De zomer van 2018 was erg droog, aan het eind van de zomer was de droogte op zijn hoogtepunt. In Assel was dit ook duidelijk te zien. Waar normaal heide in bloei staat, staan nu dorre struikjes. Oja, HSL Duitsland kwam op deze 5 augustus voor het eerst naar Nederland met een keteltrein. De trein is onderweg naar de Botlek in Rotterdam.
Afbeelding

september
De dagen werden weer korter en het gras werd weer groener, september was aangebroken. In het laatste licht van 13 september fotografeerde ik de NSR 1731 met DDM-1 7205 in het weiland bij Bakkum. 2019 zal het laatste jaar zijn voor de 1700'en en de DDM-1, bij de foto van januari schreef ik dat er dit jaar al soortgenoten zijn afgevoerd.
Afbeelding

oktober
In oktober kwamen de herfstkleuren aan de bomen. In oktober kwam ook RFO voor de lens bij Terschuur met een Styreentrein die normaal gesproken door DB Cargo wordt gereden.
Afbeelding

november
Militaire treinen heb ik nog weinig gefotografeerd, gelukkig kreeg ik er in november eentje voor de lens. Op 18 november passeert DB 6411 met een fraaie legertrein de onbewaakte overweg bij Teuge. Als het aan de overheid ligt zijn deze overwegen zo snel mogelijk verdwenen of vervangen door een bewaakte variant.
Afbeelding

december
RFO rijdt sinds 2018 de last mile voor de Pontrein van DB Cargo. Normaal gesproken doet RFO dat met de 9702, deze ging kapot. Hierdoor moest er een vervangende loc komen. Dit werd opvallend genoeg de BSH 2454. Op 21 december rangeert de loc met gesloten wagens op het terrein van Pon in Leusden, de wagens zijn beladen met auto onderdelen.
Afbeelding

Ik eindig dit jaaroverzicht met een dikke pluim! Ik wens iedereen fijne feestdagen en een goed 2019!
DDZ7504
Berichten: 3868
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2018 Tim

Bericht door DDZ7504 »

Leuk overzicht, Tim! Februari en augustus zijn mijn favorieten ;)
Ik ben de wolkenlotto aan het winnen.
N-spoor
Berichten: 162
Lid geworden op: za dec 23, 2017 11:42 pm

Re: Jaaroverzicht 2018 Tim

Bericht door N-spoor »

Lekker hoor! Ik ga voor februari en mei.
TSNL250
Berichten: 966
Lid geworden op: zo nov 08, 2015 8:07 pm

Re: Jaaroverzicht 2018 Tim

Bericht door TSNL250 »

DDZ7504 schreef: di dec 25, 2018 11:05 am Leuk overzicht, Tim! Februari en augustus zijn mijn favorieten ;)
N.vanLeijden schreef: di dec 25, 2018 11:49 am Lekker hoor! Ik ga voor februari en mei.
Bedankt beide!
Gebruikersavatar
derquinho
Berichten: 498
Lid geworden op: wo okt 08, 2014 1:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2018 Tim

Bericht door derquinho »

Mooie plaatjes! Ik ga voor februari en oktober.
Kevinrail
Berichten: 426
Lid geworden op: vr feb 06, 2015 9:29 pm

Re: Jaaroverzicht 2018 Tim

Bericht door Kevinrail »

Mooi jaaroverzicht geworden Tim. Ik ga voor de foto van december. Oja, de beste wensen voor het nieuwe jaar.
Plaats reactie