Jaaroverzicht 2018 Ronnie

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2018.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2018 <je forum (nick)naam>

Succes met de selectie!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Jaaroverzicht 2018 Ronnie

Bericht door Ronnie »

Hierbij mijn jaaroverzicht van 2018.

Januari

Afbeelding
Sinds het einde van 2017 reed Captrain de containertreinen tussen Moerdijk en Geleen met een 1600. Voordeel voor de zuiderling dus dat deze loc nu regelmatig dicht bij huis langskwamen. Op 30 januari was de UBC-trein wat later door het uitzetten van een wagen in Eindhoven, waardoor ik de trein met loc 1619 vlak voor station Roermond op de foto kon zetten.

Februari

Afbeelding
Ook nieuw bij Captrain sinds december 2017 was de intermodale trein tussen Geleen en Busto, die werd overgenomen van DB. Op zondagen werd er planmatig bij daglicht gereden, waarbij de trein naar Italië meestal rond de middag uit Venlo vertrok met een BLS 186 of 486. Op zondag 18 februari was BLS 486 508 ingepland om het gedeelte vanaf Venlo voor zijn rekening te nemen en kon de trein bij Breyell geklikt worden.

Maart

Afbeelding
Nog meer 'nieuwe' treinen voor Captrain in 2018. Het gasvervoer vanuit Antwerpen naar Geleen werd verplaatst naar de Sloehaven, waardoor er tot Sittard met elektrische tractie gereden kan worden. Na het uitwisselen van de beladen trein in Sittard kon ik op 20 maart loc 1618 met de trein naar Zeeland vastleggen bij Kelpen-Oler.

April

Afbeelding
Voor april koos ik nogmaals een foto van de 1618. Nadat loc 1837 langere tijd de UBC-trein had gereden, was op 6 april de 1618 weer eens te zien voor deze trein. Bij Leeuwen wordt de fotograaf gepasseerd.

Mei

Afbeelding
Op zondag 6 mei werd met Peter richting de Montzenroute gereden om te kijken wat de zondagoptocht zou brengen. We begonnen bij Wonck, waar naast de vele Railpools ook DB langskwam met de autotrein naar Zeebrugge. Deze dag werd de trein door twee rode 186'ers gereden die mooi kleuren bij de wagens.

Juni

Afbeelding
Eind juni werd voor de traditionele fotovakantie met Marcel en Peter gebivakkeerd in de wijde omgeving van Regensburg. Op woensdag 27 juni was een van de doelen de tweemaal per week rijdende Gartner-trein van Karlsruhe naar Hongarije. Na een wat stroeve start van de dag kwam tegen 7 uur de melding dat de trein onderweg was. Er werd snel naar het fotopunt op de brug bij Beratzhausen gegaan, waar de trein ongeveer drie kwartier later met de bijpassende 470 502 van GySEV tevreden werd vastgelegd.

Juli

Afbeelding
Door werkzaamheden aan het spoor tussen Eindhoven en Roermond was daar halverwege juli zo'n anderhalve week geen treinverkeer mogelijk. Hierdoor werden een aantal goederentreinen omgeleid via Venlo en de Maaslijn. Captrain reed de UBC-treinen en de gasketeltreinen via Venlo en DB reed onder andere de dolime via deze route. Op donderdagochtend 19 juli was DB 1616 met de lege dolimetrein onderweg naar Venlo toen ik deze vlak na station Horst-Sevenum op de foto kon zetten.

Augustus

In augustus werd nauwelijk gefotografeerd, dus volgt later een bonusfoto.

September

Afbeelding
Rond september was HSL Logistik een aantal weken actief met extra kolentreinen naar Dillingen, omdat de rivieren door de gortdroge zomer extreem laag stonden. Tractie gedurende de hele periode was de paarse 186 383, die ik op 14 september bij Boxtel klikte.

Oktober

Afbeelding
Begin oktober was ik een aantal dagen op fotosafari in de omgeving van Freiburg in het zuiden van Duitsland. Tijdens het uitzoeken van de fotopunten had ik een stek gevonden vanuit de wijnbergen bij Schallstadt. Omdat ik alleen wat oudere foto's kon vinden was niet duidelijk of de stek nog bruikbaar was, maar gelukkig was deze niet dichtgegroeid en nog steeds te gebruiken. Daarom stond ik in de middag van 9 oktober in de wijnbergen te wachten op wat komen ging. Een van de treinen was de Wetron-trein uit Kaldenkirchen die toen net een aantal dagen door SBB werd gereden.

Oktober (bonus voor augustus)

Afbeelding
Een dag later stond voor het eerst een tripje naar Frankrijk op het programma, waarbij twee doelen waren gesteld. Het eerste doel was de bekende stek bij Steinbourg en het andere de TER-treinen met een SNCF BB25500-loc en RRR-rijtuigen in trek-duwformatie, die eind oktober nog rond Strasbourg actief waren. Omdat de locs allemaal aan de westkant van de trein zitten kunnen de TER-treinen naar Saverne goed op de foto gezet worden in Steinbourg. Onder andere loc 25606 was op 10 oktober actief tussen Strasbourg en Saverne, waardoor beide doelstellingen afgestreept konden worden.

November

Afbeelding
Met het inleveren van de 1621 en 1837 waren aan het einde van het jaar alleen nog maar de 1618 en 1619 actief bij Captrain, die dus de standaardtractie voor de UBC en gasketeltrein naar Sittard werden. Begin november was de 1618 actief met de UBC-treinen en werd op 2 november op de plaat gezet bij Susteren.

December

Afbeelding
Nog meer Captrain :-)). Met ingang van de nieuwe dienstregeling werden de BLS Vectrons ook ingezet naar Nederland door Captrain en IRP. Nadat BLS 475 404 in dienst van Captrain een dag eerder met een Samskip-trein naar Amsterdam was gereden, kon op 13 december de trein naar Melzo bij Horst worden vastegelegd.

Hierbij wens ik iedereen fijne kerstdagen en een gezond en gelukkig 2019.
Goed sporen. Daar houden we van.
TSNL250
Berichten: 966
Lid geworden op: zo nov 08, 2015 8:07 pm

Re: Jaaroverzicht 2018 Ronnie

Bericht door TSNL250 »

Mooi overzicht
December is mijn favoriet
N-spoor
Berichten: 162
Lid geworden op: za dec 23, 2017 11:42 pm

Re: Jaaroverzicht 2018 Ronnie

Bericht door N-spoor »

Fraai, ik ga voor mei en september!
Gebruikersavatar
rob1965
Berichten: 1542
Lid geworden op: za jul 14, 2018 7:29 am

Re: Jaaroverzicht 2018 Ronnie

Bericht door rob1965 »

Heel erg mooi! Mijn favorieten zijn januari, maart, april en juli.
Ik ben niet blasé bij een Nez-Cassé. Het slaat nergens op, maar het rijmt wel top :-))
Gebruikersavatar
kay-cee
Berichten: 1270
Lid geworden op: za aug 02, 2014 6:17 pm

Re: Jaaroverzicht 2018 Ronnie

Bericht door kay-cee »

Mooi overzicht Ronnie!
arnold
Berichten: 14491
Lid geworden op: di aug 21, 2012 2:51 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2018 Ronnie

Bericht door arnold »

December is fraai. Veel 1600den.
BjörnNielsen
Berichten: 965
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2018 Ronnie

Bericht door BjörnNielsen »

Mooi jaaroverzicht! Juni en oktober zijn mijn favorieten.
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3958
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2018 Ronnie

Bericht door Jeroen »

Lekker veel 1600! 8-) Mooi.
Bitter nun boik van ut zoipuh, dan nun bult van ut werkuh
Kevinrail
Berichten: 426
Lid geworden op: vr feb 06, 2015 9:29 pm

Re: Jaaroverzicht 2018 Ronnie

Bericht door Kevinrail »

Mooi jaaroverzicht Ronnie. Ik ga voor de landschapsplaat van oktober. Fijne jaarwisseling en een gezond en spoors 2019 gewenst.
Plaats reactie