Jaaroverzicht 2018 Björn

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2018.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2018 <je forum (nick)naam>

Succes met de selectie!
Plaats reactie
BjörnNielsen
Berichten: 965
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Jaaroverzicht 2018 Björn

Bericht door BjörnNielsen »

Het hoogtepunt van 2018 is eigenlijk in één woord samen te vatten: Rijbewijs! Tussen de rijlessen door konden ook nog een aantal buitenlandtrips gemaakt worden. Een koude maar zonnige winter en een verder bizar zonnig verlopen jaar zorgden uiteindelijk voor een productief fotojaar.

Januari
Het jaar begon met een zondagse wandeltrip rond Kropswolde voor onder andere de lege dolime-trein, die dit jaar voor het laatst door DB Cargo gereden wordt. De maand werd verder gevuld met een kille zaterdag omleidingen over Venlo, twee zonnige zondagen Maaslijn en tot slot een zondagje Holten. De keuze van de maand valt uiteindelijk op de intermodale trein Gallarate-Lutterade die sinds december 2017 door Captrain van tractie wordt voorzien.
Afbeelding
Als gevolg van een aanrijding van de blauwe G1206'en die in Venlo gestationeerd waren, werd de geel/groene 1796 in het overgrote deel van 2018 de stamlok voor het rijden van de zgn Busto-shuttles over de Maaslijn. Op zondag 14 januari 2018 ontstond bovenstaande plaat in Reuver "achter de LIDL". Inmiddels is deze plaat niet meer mogelijk: er staan nu hekken en de zondagochtend trein naar Lutterade rijdt uren vroeger.

Februari
Terwijl Februari koud en grijs begon, werd de tweede helft koud en zonnig! Er werd vrij genomen van het werk om meer te kunnen hobbyen in voornamelijk Limburg, waar veel klassiekers van het lijstje gestreept konden worden: Captrain met gasjes, de zwarte Lineas 77, de bonte dolimeset met 6400, de UBC-trein, De Verona LKW-Walter van DBC, de Cargobeamer en de dagkalk. Toch viel de keuze op een van de mooiste locomotieven in dienst bij onze vrienden uit België: Lineas.
Afbeelding
Lineas heeft de gasketeltreinen tussen Dormagen/Marl en Geleen-Lutterade van RTB Cargo overgenomen. Eind februari werd hier de 513-10 in Lineas kleurstelling voor ingezet. Deze lok kan niet over de Maaslijn rijden waardoor de route via Eindhoven gekozen wordt. Omdat rond Weert veel bouwhekjes stonden werd op 22 februari bij Sint Joost gepost om de vertraagde trein uit Marl vast te leggen.

Maart
In maart werd de ingraving bij Oldenzaal compleet vrijgemaakt. Het zorgt tot op de dag van vandaag voor een invasie van fotografen. In een verder rustig verlopende maand werd eerst het theorie-examen rijbewijs B gehaald alvorens de tweede helft van de maand enige foto's gemaakt konden worden. Het hoogtepunt van deze maand bleek helaas van korte duur: proefvervoer van RRF op de as Maasvlakte-Blerick.
Afbeelding
Bijkomend voordeel: de trein reed met een van de drie zeer fraaie "Hommels" in dienst bij RRF. Op maandag 19 maart werd in vroeg ochtendlicht de 561-03 bij Horst-Sevenum vastgelegd. Lang hield dit vervoer helaas niet stand.

April
In April stond de eerste buitenlandtrip op het programma, met Michel Heerkens ging het naar de KBS310 tussen Hannover en Magdeburg. We werden onder andere verwend met Deltarail, de gouden HSL 185. de PRESS Holzroller en de 232 van de LEG in voormalige DR-kleurstelling. Ook kon ik eindelijk de eerste zonplaat maken van de vlaggenlok van LTE met NL vlag voorop. Toch valt de keuze van de maand op iets veel dichter bij huis:
Afbeelding
Rheincargo rijdt tot vier keer per week treinen met vervuilde grond vanuit Basel Birsfelden Hafen naar Veendam. Per vrachtwagen worden de containers vervolgens in de Eemshaven gelost. Op maandag 16 april vertrok de DE668 met een lege trein uit Veendam naar Basel en kon hier bij Kropswolde worden vastgelegd.

Mei
In mei werd er alleen in Nederland gehobbyd. Zo konden er weer een aantal zaken van het lijstje gestreept worden: Captrain met GEFCO, Rheincargo Menath, LTE Chengdu, Metrans via Bentheim en de Pon bediening door DB Cargo. De keuze voor foto van de maand valt op een vervoerder die sinds de zomer van 2017 actief is in Nederland: Rail Force One.
Afbeelding
Meester Vince reed op dinsdag 8 mei een stookolietrein uit Tsjechië van Bad Bentheim naar Pernis. Vanaf Amersfoort werd de Locon 9802 in opzending meegenomen. Door een aanrijding bij Tilburg werd op het laatste moment de dienstregeling aangepast en werd zodoende via Gouda gereden.

Juni
In juni stond de jaarlijkse zomertrip met Leon en Kevin op het programma en deze ging, wederom, naar de KBS310. Deze lijn is zo veelzijdig dat je elke keer wel weer nieuwe treinen ziet. Zie daar maar eens een keuze uit te maken... Net niet geworden zijn: PKP met cokes, EVB met BLG, MEG met gasketels, HSL met auto's, LTE Flying Dutchman met Poznan, SRI 145 iov HSL, de laatste keer RBH 143 of CD Cargo met KLV.
Afbeelding
Inmiddels heeft RTB Cargo een behoorlijk aantal fraai bestickerde locomotieven, maar dat was in het begin van dit jaar wel anders. Enig hoogtepunt was de 193 875 "Connecting Europe". Uitgerekend deze lok reed op 5 juni 2018 een suikertrein van Leipzig naar Aachen en kon zo bij Woltorf worden vastgelegd.

Juli
In Juli stond de jaarlijkse zomervakantie met de vrouw voor de deur. Met de auto ging het naar Luxemburg, de Eifel en de Rijn. Ondanks dat er aan de Rijn enkele fraaie fotopunten vanuit de wijnbergen met goederentreinen konden worden omgezet, valt de keuze deze maand op het getrokken materieel in Luxemburg. De eerste dagen van de vakantie waren nog enigzins wisselvallig kwa weer. Geen regen, maar wel veel wolken.
Afbeelding
Tijdens een dagje Luxemburg-stad kon een bezoek aan het viaduct du Pfaffenthal niet uitblijven. Ondanks de vele wolken wist de zon toch kortstondig door te breken toen CFL-lok 3014 met IC 112 uit Liers Luxemburg-stad binnenreed.

Augustus
Terwijl al wekenlang 15 augustus D-Day zou gaan worden voor wat betreft het halen van het rijbewijs, besloot ik nog van het mooie weer te gaan genieten in de laatste week van mijn vakantie. Als je van moderne locomotieven houdt ben je in het Maintal op de juiste plek. De vele Vectrons, met enige regelmaat ook in een fraaie kleurstelling, vliegen je om je oren. Al jarenlang staat de uiterst fraaie ochtendstek bij Himmelstadt vanuit de wijnbergen op de lijst, maar het kwam er maar niet van. Nu bood zich die kans wel en dus moest ik hem meteen maar alle ochtenden volledig uitmelken.
Afbeelding
Het hoogtepunt was ongetwijfeld de Stille Nacht-Vectron van SETG, die met een beladen houttrein onderweg was van Göttingen naar Kufstein.

September
In september werd nog een meerdaagse trip met Michel naar het oosten van Duitsland gemaakt. Hoofddoel was het dieselgeweld rond Bernburg. Op de heenweg kon onder andere de kaliloogtrein van EBS worden vastgelegd en werd de middag keurig netjes afgesloten met een fraaie optocht in Ovelgünne. Na anderhalve dag dieselen werd de trip afgesloten bij de DDR overweg in Güterglück. Omdat de gehoopte bolle neus van Strabag niet reed (niet dat een 232 nou minder leuk is) valt de keuze deze maand op het beste van je van PRESS krijgen kan: de Holzroller:
Afbeelding
De 242 001 reed op dinsdag 18 september 2018 een ARS Altmann-trein van Zwickau-Mosel naar Bremen en kon onder perfecte omstandigheden worden vastgelegd in de boog bij Ovelgünne.

Oktober
Nadat ik half augustus mijn rijbewijs gehaald had maakte ik diverse kleine uitstapjes in de buurt. Half oktober werd er op een zaterdag erg mooi weer voorspeld waardoor ik besloot mijn eerste echte hobbytrip met de auto te maken. De dag begon langs de Emslandlijn bij Bernte.
Afbeelding
Vaste prik op zaterdagochtend is de Zwitserse goederenvervoerder Widmer Rail Services (WRS) die tussen Holthausen en Basel kerosinetreinen rijdt. Op 13 oktober had ik geluk toen men de van SBB overgenomen 421 381 zette.

November
Een spoorlijn dwars door een bosrijke omgeving levert in november meestal een fraaie herfstplaat op. Ondanks dat de Betuweroute inmiddels ruim 10 jaar in dienst is kiezen diverse vervoerders ook in 2018 voor de grensovergang Venlo, tot groot genoegen van menig hobbyist. Zo zijn er ook op dagen zonder omleidingen nog voldoende goederentreinen in het bos bij Venlo te fotograferen. Op zaterdag 10 november 2018 waren de bladeren aan de bomen op hun mooist gekleurd.
Afbeelding
Rheincargo reed in de herfst van 2018 voor een periode van een anderhalve maand bijna dagelijks treinen met cokes tussen Bottrop en de Sloehaven. De lege retourtrein kon met de DE67 aan kop worden vastgelegd bij vertrek uit Venlo.

December - bonus Augustus
Na een zeer zonnig verlopen jaar bleek december vooral grijs en grauw te verlopen. Daarom een bonusplaat van augustus. Het betreft een van de eerste foto's die ik gemaakt heb met behulp van de auto. Leeuwarden-Friesland was in 2018 de culturele Hoofdstad van Europa. In augustus 2018 kwamen de reuzen van Royal de Luxe naar Leeuwarden. Dwars door de binnenstad zorgden de metershoge reuzen voor drie dagen aan onvergetelijke beleving met hun voorstelling Grote Schaats in het IJs. Als gevolg van de verwachte toestroom van de vele reizigers werden vier GTW's uit Limburg tussen Leeuwarden en Sneek ingezet.
Afbeelding
Op vrijdag 17 augustus 2018 was er de meeste ruimte voor de zon en kon dit plaatje gemaakt worden bij het binnenrijden van Leeuwarden.

Via deze weg wens ik iedereen fijne Kerstdagen toe en een gelukkig, gezond en mooi hobbyjaar 2019 toe!
N-spoor
Berichten: 162
Lid geworden op: za dec 23, 2017 11:42 pm

Re: Jaaroverzicht 2018 Björn

Bericht door N-spoor »

Kleurrijk overzicht Björn!
Saitzee
Berichten: 587
Lid geworden op: zo mar 10, 2013 8:56 am

Re: Jaaroverzicht 2018 Björn

Bericht door Saitzee »

Lekker jaartje :)
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2018 Björn

Bericht door Ronnie »

September en oktober zijn mijn favorieten.
Goed sporen. Daar houden we van.
Kevinrail
Berichten: 426
Lid geworden op: vr feb 06, 2015 9:29 pm

Re: Jaaroverzicht 2018 Björn

Bericht door Kevinrail »

Heel mooi jaaroverzicht Björn. September is mijn favoriet. Jij ook fijne kerstdagen en een gezond, spoors en mooi 2019 gewenst.
TSNL250
Berichten: 966
Lid geworden op: zo nov 08, 2015 8:07 pm

Re: Jaaroverzicht 2018 Björn

Bericht door TSNL250 »

Mooi overzicht!
Ik ga voor september
arnold
Berichten: 14490
Lid geworden op: di aug 21, 2012 2:51 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2018 Björn

Bericht door arnold »

Fraaie overzicht Björn. Augustus & September favoriete platen.
Gebruikersavatar
kay-cee
Berichten: 1270
Lid geworden op: za aug 02, 2014 6:17 pm

Re: Jaaroverzicht 2018 Björn

Bericht door kay-cee »

Heel gaaf overzicht Björn!
Ruben01
Berichten: 1292
Lid geworden op: do jan 04, 2018 2:41 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2018 Björn

Bericht door Ruben01 »

Kleurrijk overzicht! Ik kies ook voor september als favoriet. Ik blijf het apart vinden dat zulke oude locomotieven nog rondrijden.
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2018 Björn

Bericht door VinceCargo »

Mooi overzicht! En zwaai terug ;-)
Geen handvol, maar een land vol
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3958
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2018 Björn

Bericht door Jeroen »

Mooi Björn! De Holzroller vind ik de topper van het jaar! 8-)
Bitter nun boik van ut zoipuh, dan nun bult van ut werkuh
Staaijeren
Berichten: 265
Lid geworden op: di mei 03, 2016 6:41 pm

Re: Jaaroverzicht 2018 Björn

Bericht door Staaijeren »

Mooi overzicht Bjorn
Foto's op Flickr
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3407
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht 2018 Björn

Bericht door Rens »

Ook dit jaar weer fraaie foto's. Ik ben benieuwd waar je rijbewijs je gaat brengen in 2019!
wessele
Berichten: 757
Lid geworden op: do jun 13, 2013 11:27 am
Locatie: Waardenburg

Re: Jaaroverzicht 2018 Björn

Bericht door wessele »

Mooi man, april is mijn favoriet👍
robehv
Berichten: 968
Lid geworden op: zo aug 26, 2012 12:07 pm
Locatie: Helmond

Re: Jaaroverzicht 2018 Björn

Bericht door robehv »

veel zon plaatjes:) mooie serie bij elkaar geklikt zo.
Parttime member van Brabantroute Prestatie Team
Gebruikersavatar
Railleon
Berichten: 1093
Lid geworden op: zo mei 26, 2013 7:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2018 Björn

Bericht door Railleon »

Fraai jaaroverzicht, met september als topper!
Gebruikersavatar
derquinho
Berichten: 498
Lid geworden op: wo okt 08, 2014 1:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2018 Björn

Bericht door derquinho »

Heel mooi overzicht. Natuurlijk met kop en schouders boven de andere platen uit de Holzroller van PRESS!
Plaats reactie