Jaaroverzicht 2018 Kevin (Piket)

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2018.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2018 <je forum (nick)naam>

Succes met de selectie!
Plaats reactie
Kevinrail
Berichten: 426
Lid geworden op: vr feb 06, 2015 9:29 pm

Jaaroverzicht 2018 Kevin (Piket)

Bericht door Kevinrail »

Jaaroverzicht 2018 Kevin-rail (Kevin Piket)

Op de valreep van 2018 plaats ook ik mijn fotografische jaaroverzicht van 2018 (dit jaar overigens voor het eerst). Ook ik kan terugblikken op een mooi fotografisch 2018. Mede door het mooie weer trok ik er met enige regelmaat op uit om foto’s te maken. Op hobbygebied werden de periodes wel afgewisseld van heel druk naar vrij rustig. Persoonlijk was 2018 voormij een rustig jaar, alles ging z’n gangetje en mijn vriendin en ik wonen nu ruim één jaar in ons nieuwe huis. Natuurlijk werd er dit jaar de nodige tijd besteed aan klussen in en rondom ons huis, op dit gebied valt er de komende jaren nog genoeg te doen. Veel kijkplezier met mijn jaaroverzicht.

AfbeeldingRailexperts 1251 met trein 70456 by Kevin Piket, on Flickr
Januari
In de maand januari werd er niet zoveel gefotografeerd. Eén van de hoogtepunten was de inzet van de 1251 voor de Alpen Express. Als gevolg van de storm van donderdag 18 januari en de daarmee gepaard gaande stormschade op het traject Oldenzaal-Bad Bentheim, stond de 9901 opgesloten in Bad Bentheim en kon tevens het lege materieel van de Alpen Express vanuit Hamburg niet van de route via Bad Bentheim gebruik maken. Als gevolg van dit alles mocht de fraaie 1251 de trein op vrijdag 19 januari in Venlo ophalen en deze via Eindhoven-Utrecht-Gouda-Zoetermeer en Den Haag naar Leiden brengen. Vanaf Leiden werd via de geplande route naar Venlo gereden. Op zondag 21 januari mocht diezelfde 1251 de Alpen Express weer van Venlo naar Leiden rijden en vervolgens het lege materieel via Den Haag-Rotterdam (westelijke Splitsing) Gouda-Woerden–Breukelen-Abcoude en Diemen naar de Watergraafsmeer brengen. Helaas liet de zon het afweten als we in de weilanden bij Kethel de nog strak in de lak zittende 1251 zien passeren, welke met 12 rijtuigen aan de haak als trein 70456 (Ledn-Wgm) onderweg is richting Mokum.

AfbeeldingNSI Traxx 186 006 + 009 met Benelux by Kevin Piket, on Flickr
Februari
In februari werden er wat meer foto’s gemaakt dan de maand ervoor. Eind februari heb ik foto’s gemaakt op het traject Roosendaal-Essen om nog wat Benelux treinen vast te leggen op het voor hun zo vertrouwde traject. Vanaf 9 april zouden de Benelux treinen tussen Amsterdam CS en Brussel Zuid/Midi via de HSL Noord & Zuid sectie gaan rijden. Op 28 februari is van dit alles nog niets te merken als de NS Traxx locomotieven 186 006 en 009 met Benelux trein 9244 onderweg zijn van station Den Haag Holland Spoor naar station Antwerpen Centraal en deze bij Nispen gefotografeerd worden richting onze zuiderburen. De trein rijdt vanwege werkzaamheden niet verder dan station Antwerpen Centraal, waar de reizigers over moeten stappen op een reguliere intercity voor het laatste stuk naar station Brussel Zuid/Midi. Overigens mocht de fotograaf op deze zeer koude 28ste februari zijn 31e verjaardag vieren. Weer en jaartje ouder en wijzer?????

AfbeeldingRFO 1831 met trein 41787 by Kevin Piket, on Flickr
Maart
De maand Maart was een redelijke productieve maand qua foto’s maken. De keuze voor welke foto ik bij deze zou publiceren was vrij makkelijk. Op 21 maart was de Lente weer begonnen en konden we naar later dit jaar zou blijken, de kou van de winter achter ons laten. Bij de Lente hoort natuurlijk vooruitgang en wel in de vorm van de klok welke in het weekend van 24/25 maart weer een uur vooruit werd gezet. Rail Force One locomotief 1831 hield zich ten tijde van de opname bijna alleen maar bezig met het rijden van de PON-treinen tussen Bad Bentheim en Amersfoort, maar soms mocht ze ook eens iets anders doen. Op de zeer zonnige 19e maart passeert even na 18.00 uur, de RFO 1831 met een lange sleep ketelwagens (UN 3082, stookolie) aan de haak, als trein 41787 (Bh-Kfhn) in het laatste zonlicht van de dag bij Nieuwerkerk a/d IJssel de fotograaf richting de Kijfhoek.

AfbeeldingTucrail 6244 met Weedfree en loc 5528 by Kevin Piket, on Flickr
April
Ook in April werd er een aantal keren op uit getrokken. Er werd wat museum materieel vastgelegd, een dagje tussen Roosendaal en Essen gestaan, en op 14 April werd er samen met Durk en twee anderen fotografen op uit getrokken om in België de Weedfree sproeitrein vast te leggen. Zoals gezegd maakt men in België voor onkruidbestrijding nog altijd gebruik van een heuse sproeitrein, die dan ook nog eens de naam Weedfree draagt. Deze trein bestaat uit een vaste samenstelling van een gesloten goederenwagen, twee rijtuigen en twee ketelwagens met aan beide kanten van de trein een diesellocomotief. De beide diesellocomotieven zijn voorzien van een camera, zodoende kan het personeel in de trein zeer gericht het verdelgingsmiddel spuiten en bijvoorbeeld op overwegen even stoppen met spuiten! Elk voorjaar wordt deze trein van stal gehaald om in heel België de gewassen langs de spoorlijnen te bestrijden. Dit jaar werden de fraaie blauwe TUC-Rail 6244 en de geel/groene 5528 voor het trekken van deze trein gebruikt. Op zaterdag 14 april werd de Weedfree trein ingezet op lijn 50A tussen Gent en Brussel , inclusief de twee boogjes bij Denderleeuw en Melle. Helaas gooide een lekke band roet in het eten, maar gelukkig konden we met een thuisbrenger naar Melle toe, waar we deze bijzondere trein (welke 135 minuten voor op schema reed) voor de eerste keer met de blauwe 6244 voorop konden fotograferen. Omdat de Weedfree in Brussel-Zuid zou keren, werd koers gezet naar Erpe-Mere, waar we een fraaie stek langs de spoorlijn vonden. Vanaf Brussel-Zuid naar Gent werd de sproeitrein getrokken door de helaas minder strak in lak zittende 5528. Ook de rit van Brussel naar Gent reed veel te vroeg, maar wel minder vroeg dan bij de vorige rit. Op de foto zien we in Melle de TUC-rail locomotief 6244 met de sproeitrein en loc 5528 achterop de vier fotografen passeren richting Gent. Na het maken van deze foto werd een bandenboer opgezocht voor een nieuwe band, waardoor we helaas geen foto meer konden maken van de laatste goed voor de zon rit met de 5528 voorop. Soms moet je prioriteiten stellen. Na de bandenboer zijn we de Antwerpse haven nog even ingegaan waar we nog twee leuke treinen konden fotograferen.

AfbeeldingGBRF 66709 met trein 6M54 by Kevin Piket, on Flickr
Mei
Ook in de maand mei werden de nodige leuke treinen gefotografeerd. Hoogtepunt deze maand, was de vakantie naar Engeland (samen met Durk Houtsma en Stephan Breugelmans). In Engeland hebben we op verschillende locaties treinen geklikt en hadden we veel geluk met het weer. Vanwege het mooie weer in Engeland was de keuze voor de foto van Mei dan wel weer wat moeilijker. Het is er eentje geworden van de ook op het continent populaire loctype class 66. GBRF locomotief 66709 genaamd 'Sorrento' met het MSC schip op de flanken, passeert met trein 6M54 (Colnbrook Lafarge Gbrf-Bardon Hill Gbrf) de drie fotografen in Bagworth richting Bardon.

AfbeeldingRailpromo 101001 + 101002 als trein 33201 by Kevin Piket, on Flickr
Juni
De maand juni verliep wat rustiger qua fotograferen dan de voorgaande maanden. Er werden meerdere leuke treinen gefotografeerd, wat de keuze voor deze maand wat moeilijker maakte. Dit jaar reed de Dinner Train van Railpromo een andere route dan voorgaande jaren. Het is nog steeds een rondje door de randstad maar deze keer is voor de route Asd-Hlm-Ledn-Gv (kopmaken)-Gd-Wd-Bkl-Ac-Dvd-Asdm-Asd gekozen. Ook de tractie voor deze treinen was dit jaar anders. Waar er voorgaande jaren een 1200 voor de trein stond, was er dit jaar voor gekozen om twee voormalige NS 1700en (101001 en 101002) samen de tractie te laten verzorgen. Op de foto passeren de Railpromo 101001 (v) + 101002 (a) met de Dinner Train als trein 33201 (Gv-Asd) bij Moordrecht de fotograaf richting Gouda e.v. naar Amsterdam.

AfbeeldingR-Net treinstel 2014 als trein 8670 by Kevin Piket, on Flickr
Juli
In de maand juli werd er samen met mijn vriendin van een welverdiende vakantie op Rhodos in Griekenland genoten. Helaas rijden er op Rhodos geen treinen, dus was het voor een spoorman/hobby fotograaf wel ff afkicken. Vanwege deze vakantie werd er logischerwijs ook wat minder gefotografeerd. De keuze is voor deze maand gevallen op R-Net treinstel 2014, welke als trein 8670 (Gd-Apn) het voorsein van Waddinxveen passeert en deze door de fotograaf wordt vastgelegd. Een dag later zouden mijn vriendin en ik voor 11 dagen naar Griekenland vliegen.

AfbeeldingNSI locomotief 1745 met IC Berlijntrein 144 by Kevin Piket, on Flickr
Augustus
Ook augustus was een vrij rustige maand. Er werd slechts een paar keer op uit getrokken met de camera. Op 3 augustus stond een dagje wegleren op het programma. De keuze viel op het traject Amersfoort-Apeldoorn-Deventer-Almelo-Hengelo-Enschede. Vanwege werkzaamheden tussen Rotterdam en Woerden werd met de auto vanuit Nieuwerkerk naar Woerden gereden en aldaar de trein gepakt. Vanwege een sein en wisselstoring tussen Deventer en Almelo ging de heen reis naar Enschede gepaard met de nodige hindernissen maar het einddoel werd gehaald. Na in Enschede het station bekeken te hebben en het nuttigen van een bak koffie werd de aan de terugreis begonnen. Omdat het mooi weer (en erg warm) was ben ik een paar uurtjes in Hengelo blijven hangen in de hoop het nodige goederenverkeer op de foto te kunnen zetten. Dat viel echter wat tegen want verder dan drie goederentreinen ben ik niet gekomen. Natuurlijk werd ook het overige treinverkeer vastgelegd. Er werd begonnen op het station van Hengelo, waarna ik samen met een andere fotograaf naar de voormalige Hazemeijer fabriek in de splitsing van de spoorlijnen naar Almelo en Zutphen ben gelopen. Omdat 2019 waarschijnlijk het laatste jaar gaat worden voor wat betreft de inzet van de 1700en voor de IC Berlijn treinen (in 2020 worden de machines waarschijnlijk vervangen door Vectrons) kies ik voor de maand augustus voor een plaatje van de IC Berlijn. NS Internationaal locomotief 1745 passeert met IC Berlijntrein 144 (Berlijn-Amsterdam) keurig optijd de fotografen richting onze hoofdstad.

AfbeeldingVSM 50 0073 met trein 761 by Kevin Piket, on Flickr
September
In september werd er eveneens een paar keer op uit getrokken met de camera. Hoewel ik het niet meer verwachte, was ik toch nog vrij in het weekend van ‘Terug naar Toen’. Snel werd Dick van Beek gebeld om op zaterdag 1 september samen een dagje op pad te gaan. Er werden meerdere fraaie platen geschoten (waarbij de ochtend goederentrein toch wel dé plaat van de dag werd). Omdat er meerdere leuke platen geschoten werden die dag, was de keuze toch wel moeilijk. Met het inrijsein van Beekbergen en de VSM dieselloc’s 2233 + 2530 als decor zien we VSM stoomlocomotief 50 0073 met trein 761 (Apd-Ebk) aan de haak, kort na vertrek uit station Beekbergen de fotografen passeren richting Eerbeek.

AfbeeldingSHM 7742 + MBS 8107 met werkliedentram by Kevin Piket, on Flickr
Oktober
Hoogtepunten in de maand oktober waren de SSN rit naar Koblenz en de fotodag bij de SHM. Voor oktober is het een foto bij de SHM geworden. Op Dinsdag 16 oktober werd er bij de Stoomtram Hoorn Medemblik door Sevrien Ferrée een besloten fotorit georganiseerd welke als thema ‘NS-Loks in dienst bij Tramwegen’ had. Hierbij vervulden de MBS 8107 (Kikker, te gast bij de SHM), SHM 7742 (Bello) en SHM 6513 de hoofdrollen voor een publiek van +/- 40 fotografen. De gehele dag waren de fraaie machines met diverse historisch verantwoorde goederen/reizigerstrams onderweg tussen Medemblik en Wognum-Nibbixwoud. Daarnaast was ook aan een klassieke auto in de vorm van een Citroën Traction Avant en de nodige figuranten gedacht. Er werden op deze mooie najaarsdag vele fraaie platen geschoten. Helaas ging mijn camera halverwege de dag defect. Gelukkig bood oud SSN medewerker Dick van Beek uitkomst en mocht ik van hem een camera lenen om foto’s te maken. Hoogtepunt van de dag, waren de silhouet foto’s aan het einde van de middag met de 7742 + 8107 met een Rotterdamse werkliedentram. We zien de beide locomotieven tegen een mooie ondergaande zon afsteken, als ze op volle kracht de fotografen passeren.

AfbeeldingLineas 2830 met trein 40951 by Kevin Piket, on Flickr
November
In november ben ik slechts één keer op pad geweest. De bedoeling was om de dolime trein van DB Cargo te fotograferen, maar helaas die reed op de bewuste dag niet. Daarom is het een foto van Lineas geworden. De Belgische vervoerder Lineas (voormalige NMBS Logistics en B-Logistics) timmert in Nederland flink aan de weg om in ons land één van de grootste vervoerders te worden. Het bedrijf neemt steeds meer bestaand vervoer over van andere goederenvervoerders en start op kleinere schaal ook nieuw vervoer op. Omdat Lineas zo hard groeit en men daardoor een tekort aan locomotieven en personeel heeft, is Lineas voorlopig genoodzaakt werk uit te besteden aan derden. Zo verzorgt Independent Rail Partners voor Lineas het staaldraadvervoer vanuit de Amsterdamse Westhaven naar Van Merkesteijn in Almelo en neemt IRP de trein uit Antwerpen over in Deventer om deze eveneens bij Van Merkesteijn in Almelo te plaatsen. Ook de Dolime treinen van Nedmag (Hermalle-Veendam) worden per 1-1-2019 door Lineas overgenomen van DB Cargo. Voor deze laatste trein toog ik op dinsdag 27 november naar het station van Bilthoven om deze vanaf de bekende brug aldaar vast te kunnen leggen. Helaas kwam de Dolimetrein van de DBC op de verwachte tijd niet opdagen, wel passeerde Lineas met een korte GXN Czech-Xpress aan de haak. Traxx locomotief 2830 dendert als trein 40951 (Antwerpen-Ústí nad Labem) met 2 uur vertraging langs de fotograaf richting Bad Bentheim en verder naar het Oosten van Europa.

AfbeeldingNSM 6xx, 137 &amp; 2498 by Kevin Piket, on Flickr
December
In december werd er niet veel gefotografeerd. Werk en andere dingen slokte mijn tijd op. Daarnaast was december ook niet de meest zonnige maand. Op 28 december bracht ik samen met mijn vriendin een bezoek aan het winterstation van ‘Het Spoorwegmuseum’. Voormij was het al weer ruim 2 ½ jaar geleden dat ik voor het laatst ‘Het Spoorwegmuseum’ bezocht heb. Het was natuurlijk erg druk, maar wel gezellig. Er konden diverse etenswaren gegeten & gedronken worden (o.a. koek en zopie, Luikse wafels, chocomel, Glühwein) en er kon geschaatst worden rond HSM stoomlocomotief Nestor. Buiten stond zoals altijd divers materieel opgesteld. Mat 64’ treinstel 876 stond langs het perron opgesteld. Een onbekend gebleven 600, ‘Oersik’ 137 en de 2498 stonden rond en op de draaischijf opgesteld. Een foto van deze fraaie locomotieven sluit dit jaaroverzicht.

Rest mij alleen nog om u allen een fijne jaarwisseling en een mooi, spoors en vooral gezond 2019 te wensen.
Laatst gewijzigd door Kevinrail op zo dec 29, 2019 1:26 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rob1965
Berichten: 1542
Lid geworden op: za jul 14, 2018 7:29 am

Re: Jaaroverzicht 2018 Kevin (Piket)

Bericht door rob1965 »

Mooi overzicht. Favorieten voor mij zijn maart, juni en juli.
Ik ben niet blasé bij een Nez-Cassé. Het slaat nergens op, maar het rijmt wel top :-))
DDZ7504
Berichten: 3870
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2018 Kevin (Piket)

Bericht door DDZ7504 »

Leuke plaatjes allemaal! Ik denk dat ik februari en maart wel de leukste vind.
Ik ben de wolkenlotto aan het winnen.
N-spoor
Berichten: 162
Lid geworden op: za dec 23, 2017 11:42 pm

Re: Jaaroverzicht 2018 Kevin (Piket)

Bericht door N-spoor »

Mooi overzicht, februari en juli zijn mijn favorieten!
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2018 Kevin (Piket)

Bericht door Ronnie »

Afwisselend overzicht. September en oktober zijn mijn favorieten.
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3407
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht 2018 Kevin (Piket)

Bericht door Rens »

Heb ik gewoon je jaaroverzicht gehaald :lol:
Ik ga voor mei en september als favorieten!
Kevinrail
Berichten: 426
Lid geworden op: vr feb 06, 2015 9:29 pm

Re: Jaaroverzicht 2018 Kevin (Piket)

Bericht door Kevinrail »

Sorry mannen voor de late reactie, maar bedankt voor de complimenten :D .
Hahaha inderdaad Rens en je valt niet eens op ;) .
Plaats reactie