Jaaroverzicht 2017 YuriSloof

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2017.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2017 <je forum (nick)naam>

Succes met de selectie!
Plaats reactie
YuriSloof
Berichten: 120
Lid geworden op: vr dec 08, 2017 10:15 pm
Contacteer:

Jaaroverzicht 2017 YuriSloof

Bericht door YuriSloof »

Dit jaar was voor mij een jaar waarbij ik veel heb geprobeerd met camerainstellingen en bewerkingen. De ene keer met succes, de andere keer zonder. Desalniettemin was het een jaar met veel fraaie treinen en mijn eigen auto waarmee ik een beetje door het land kan crossen. Ook was het een jaar met de komst van nieuwe vervoerders, maar ook het verdwijnen. Tevens is dit mijn eerste jaaroverzicht op dit forum.

Januari
De keuze voor de eerste maand van het jaar was geen moeilijke. Ik had namelijk weinig keus qua leuke plaatjes. Het jaar was nog geen 2 dagen oud of een keteltrein van LTE diende zich al aan. In de ochtend was het prachtig weer, maar de wolken kwamen al snel dichterij. De trein bleef maar op zich wachten en de regen viel met bakken uit de hemel. Gelukkig was het dan toch droog bij doorkomst en de zon kwam ook nog een beetje tevoorschijn.

AfbeeldingLTE 189 095 en 186 427 met een VTG keteltrein, Moordrecht

Februari
Dat ik in deze periodes nog niet erg actief bezig was met fotograferen, was ook in deze maand te merken aan de hoeveelheid foto's. Gelukkig zit er 1 foto bij, die waardig is om hier te tonen. Op 12 Februari had het in de nacht gesneeuwd en werd de zondagse ''lege'' Gefco-autotrein opgewacht. Dat deze trein niet altijd leeg is, is bij de meeste wel bekend. Dit was ook het geval bij deze plaat, waarbij de toen recentelijk in dienst genomen 1618 de tractie mocht voorzien. Dit is mijn eerste en jammer genoeg nogsteeds de enige foto van een goederentrein in de sneeuw.

AfbeeldingCaptrain 1618 met een Gefco autotrein, Moordrecht

Maart
Het was ook het jaar van de afscheid van de Hoekse Lijn. Dit afscheid werd verzorgd, naast de planmatige SGM's, door een Plan V, een mat'46 en een mat'54. Vele fotografen waren er dan ook op zondag 26 Maart langs de lijn te vinden om het spectacel vast te kunnen leggen. Gelukkig klaarde het in de middag helemaal op en zien we hier de Plan V 876 vlak voor Maassluis de 2 fotografen passeren.

AfbeeldingNSM Plan V 876, Maassluis

April
In Duitsland is nog veel historisch materieel te vinden op de spoorwegen. Dit bleek ook weer eens in de week dat ik op vakantie was in de buurt van Haren (D). Na eerst de ochtend en een deel van de middag in Salzbergen te hebben besteed met een leuke vangst had ik thuis al gezien dat AKE met de Rheingold reed vanaf Köln naar Papenburg en terug. Er werd daarom verkast naar Lingen, omdat de watertoren en de seinpalen en leuk motief geven voor deze plaat. Helaas was de zon in een sluier gezakt, maar dat mocht de pret niet drukken toen de bijpassende E10 tevoorschijn kwam en met een toeterconcert de fotografeer passeerde.

AfbeeldingAKE E10 1309 met de Rheingold, Lingen

Mei
In Mei werd er gebruik gemaakt van het fraaie avondlicht aan het einde van de maand. RRF rijdt het hele jaar door vele keteltreinen van en naar de Rotterdamse haven. Op een onbewolkte avond had de 4401 de eer om een keteltrein van bad Bentheim naar IJsselmonde te brengen, die vastgelegd werd op één van favorietste stekken in een lekker zonnetje.

Afbeelding

Juni
In deze maand werd er redelijk vaak een trein van DB Cargo gefotografeerd. Ook het weer was vaak zeer goed, maar als je denkt dat alles meezit, is er altijd wel iets dat tegenzit. Ik moest namelijk in deze periode aan het eind van de middag werken op donderdag en zaterdag. Precies de dagen dat er altijd wel iets leuks langs kwam. Zo ging IRP met een keteltrein aan mij voorbij net zoals de Nosta-shuttle. Op de dagen dat ik wel kon, was het ronduit saai te noemen, maar de UC Seelze reed enkele keren met 2 locs. Zo ook op 14 juni, een week na mijn verjaardag, reed de trein in dubbeltractie.

AfbeeldingDBC 189 071 en 189 079 met UC Seelze, Moordrecht

Juli
Omdat ik 2 weken weg was naar Turkije voor de zomervakantie, werd er weinig gefotografeerd. Wel werd het plan gemaakt om de Coevorden-shuttle vast te leggen, omdat ie alleen in de zomer vast te leggen is. De trein komt namelijk al rond half 8 langs Gouda. Op 3 juli werd er naar Moordrecht gereden om hem op te wachten. Helaas was het vroege opstaan zinloos, want de shuttle kwam met +90 tevoorschijn met de 1835 op kop. Voor de oplettende kijker, de loc mist de voorste pantograaf.

AfbeeldingBE E01 met een Coevordenshuttle, Moordrecht

Augustus
Augustus was een maand waarin er zeer veel gefotografeerd werd. Mede door de langdurige werkzaamheden aan de Moerdijkbrug en de lange dagen regende het leuke treinen. De keuze is hierdoor wel erg lastig, maar mijn oog is toch gevallen op het graanvervoer, dat heel frequent reed. Op 11 augustus reden er namelijk zelfs 2 graantrein naar het buitenland. De ene door LTE en de andere door Captrain. Captrain kwam met de 1621 de bocht om, maar de spoorbrug ging voor en zo moest de trein even wachten voor het rode sein. Dit leverde als extra dubbele pantograaf omhoog op.

AfbeeldingCaptrain 1621 met een graantrein, Moordrecht

September
Natuurlijk kan mijn favorietste treintje niet ontbreken in de lijst. De electrolux werd verplaatst van de middag naar de avond/nacht. Dit levert als gevolg op, dat het altijd maar gokken is wat de tractie mag leveren. Gelukkig was dit niet het geval toen de trein gemeld werd met de 6455, die nog in geel/grijze outfit rondreed. Rond 23.00 werd er die avond naar het station van Gouda gefietst in de hoop dat de trein niet te lang was en dat ie op het goede spoor zou komen te staan. Alles ging perfect en zo geschiedde de nachtplaat. De 6455 rijdt tegenwoordig rond in de DB-rode kleuren.

AfbeeldingDBC 6455 met de electrolux, Gouda

Bonus September
Zoals ik aan het begin al zei: Er zijn nieuwe vervoerders bijgekomen op het spoor. Een daarvan was IRP die de G2000 weer in dienst stelde. De kleurstelling van de eerste serie locs was voor de meesten een beetje lachwekkend met de roze fronten, maar dat maakte het spoor weer wat kleurrijker. De G2000 worden vaak ingezet voor autotreinen naar PON te Leusden, maar soms ook voor keteltreinen naar de haven van Amsterdam of Rotterdam. Op 15 September kon ik eindelijk een G2000 van IRP vastleggen met zo'n keteltrein.

AfbeeldingIRP 2101 met een keteltrein, Papekop

Oktober
Ook Railexperts reed veel dit jaar, voornamelijk met de 9901. Sinds kort hebben ze ook de 1251 als 2de loc erbij, maar die heb ik helaas nog niet kunnen vastleggen. Naast de Alpen Express, enkele overbrengingen en rondritjes, rijdt Railexperts ook treinen naar Alkmaar met feestgangers vanuit Duitsland. Op de zonovergoten 15 Oktober werd er een rondje gemaakt door Nederland en de 9901 werd opgewacht te Culemborg met zo'n trein, alleen dan als leeg materieel van Amersfoort naar Geldermalsen.

AfbeeldingRXP 9901 met de Müller feesttrein, Culemborg

November
Novmeber werd er weinig gefotografeerd, vanwege het weer en het gebrek aan leuke treinen. Daarom een extraatje bij September.

December
December was net zoals de maand ervoor erg saai. De komst van de staaltrein van RFO was dan ook een groot trekpleister voor hobbyisten. De trein reed van de hoogovens van Beverwijk naar het HCT te Amsterdam. Voor het laatste stukje werd een hippel gebruikt, die overgenomen is van het dit jaar failliet verklaarde Locon. Elke dag waren er meerdere fotografen op de been om de trein vast te kunnen leggen. Helaas is dit vervoer voorlopig over, maar het is een leuk transport om het jaar mee af te sluiten.

AfbeeldingRFO 683 met een staaltrein, Amsterdam Houtrakpolder

Het was een geweldig jaar met veel te doen op het gebied van treinen. Veel mede-hobbyisten mogen ontmoeten en veel mogen vastleggen. Hopelijk wordt komend jaar nog beter. Hierbij wens ik iedereen ook gelijk een gelukkig nieuwjaar toe en dat het weer een mooi spoors jaar mag worden!
N-spoor
Berichten: 162
Lid geworden op: za dec 23, 2017 11:42 pm

Re: Jaaroverzicht 2017 YuriSloof

Bericht door N-spoor »

Mooi overzicht, mei is mijn favoriet!
JUSTINIAN
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr mar 15, 2013 8:13 pm

Re: Jaaroverzicht 2017 YuriSloof

Bericht door JUSTINIAN »

Mooi overzicht, februari is mijn favoriet -en de 1618 staat nog steeds op mijn to-do lijst.
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3406
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht 2017 YuriSloof

Bericht door Rens »

Een set leuke foto's! September geeft goede herinneringen van enkele jaren geleden, toen die bediening ook in de nacht reed. Toen was ik na een paar pogingen juist blij met een rode loc :)
Bij sneeuwfoto's, zoals februari, kan het de moeite waard zijn om de foto achteraf iets bij te lichten: dan is de sneeuw mooi wit en de foto niet zo donker ;)
Plaats reactie