Jaaroverzicht 2017 Steven

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2017.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2017 <je forum (nick)naam>

Succes met de selectie!
Plaats reactie
DDZ7504
Berichten: 3867
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm
Contacteer:

Jaaroverzicht 2017 Steven

Bericht door DDZ7504 »

2017 was net als 2016 een behoorlijk vol bezet spoorjaar, alhoewel ik dit jaar iets minder vaak geluk had met het weer en dergelijke. Desondanks heb ik toch een mooi jaaroverzicht kunnen maken, met bijna alleen maar zonfoto's. Ik heb er ook voor gezorgd dat er in dit overzicht geen foto's staan die ook een keertje met de foto van de maand mee hebben gedaan.

JANUARI
Afbeelding

Het jaar begon meteen goed met de eerste reisdag op 2 januari, waarbij gebruik werd gemaakt van de studenten-ov die ik toen nog had. Er werd achter de NS Flirts aan gegaan, en de dag werd afgesloten op de welbekende brug bij Den Bosch. Daar werden, gelukkig in de volle zon, enkele ritten van de Flirts vast gelegd, waarbij de laatste foto die ik daar maakte veruit de mooiste was, naar mijn mening zelfs de mooiste foto die ik dit jaar van een NS trein heb kunnen maken. Terwijl de schaduw van de muur het spoor bijna raakt, passeert FFF 2217 (welke echt pas net in dienst was toen) als trein 9653 naar Deurne.

FEBRUARI
Afbeelding

De keuze voor februari was geen hele lastige, in deze maand konden geen echt mooie zonfoto's gemaakt worden, dus heb ik gekozen voor een plaat die al bijzonder genoeg is van zichzelf. Op de derde dag van deze maand maakte Eurostar 4013/4014 een overbrengings-/proefrit van Amsterdam naar Roosendaal, alvorens deze de grens over ging richting Brussel. Het leuke voor mij was dat deze via Gouda reed! Onder treinnummer 91599 passeert het bijna 400 meter lange treinstel het Moordrechtse viaduct, gelukkig zonder zon want deze had gigantisch kops gestaan.

MAART
Afbeelding

Eigenlijk begint het nu pas echt. In maart besloot ik om vroegtijdig met mijn studie te stoppen, wat ook betekende dat ik mijn studenten-ov zou kwijtraken. Deze liep echter nog tot april door, waardoor ik de hele maand de tijd had om te gaan en staan waar ik wilde. Omdat het gelukkig regelmatig prachtig weer was, kon ik dus genoeg mooie foto's maken. Daardoor wordt de keuze nu heel erg lastig. Er werden vooral veel 1600'en vastgelegd, maar eigenlijk hoort er maar eentje echt in deze maand thuis, en dat is de HSL 1832. Deze kwam op 25 maart als trein 41790 met een keteltrein door Gouda, waar hij door bijna 10 personen werd opgewacht. Het bleek mijn laatste foto te worden van deze loc in dienst bij HSL, vandaar dat ik deze foto ook koos.

APRIL
Afbeelding

Op 26 april werden zonder twijfel mijn meest spectaculaire foto's ooit genomen. De late middag en vroege avond werden deze dag bij Moordrecht gespendeerd, omdat er, naast de groene trein en een VIRMm, wat goederentreinen op komst waren. Nadat vooralsnog alle treinen behalve de UC Seelze in de zon waren vastgelegd, was het tijd voor een keteltrein van RRF. Deze kwam echter onverwacht een half uur later dan gedacht, waardoor ik al vreesde voor de zon, er kwamen namelijk regenbuien aan. Gelukkig ging het echt precies goed, want de wolken gingen net om de zon heen, waardoor het spoor belicht bleef. Op de achtergrond was echter al een gigantische bui verschenen! Onder perfecte lichtomstandigheden werd de RRF 4402 dus vastgelegd met zijn keteltrein. Nog geen kwartier later kwam ook DBC nog voorbij met de Electrolux, en zelfs die kwam nog in de zon. Toch vond ik deze mooier om te plaatsen.

MEI
Afbeelding

Deze maand werden de Metrans 386'ers toegelaten in Nederland, en als Traxx-liefhebber kon ik dat niet zomaar aan me voorbij laten gaan. Op 15 mei besloot ik naar de Betuweroute te gaan om de Praag-shuttle vast te leggen. Op de welbekende Metrans radar had ik al gezien dat de trein door de 386 030 gereden zou worden. Aangekomen bij de stek bij Hardinxveld bleek echter dat de trein nog steeds in Emmerich stond, waardoor het nog wel even zou duren voor hij zou komen. De tijd werd gespendeerd met een wandeling door het dorp, op zoek naar wat eten. Er waren ook geen goederentreinen over de Betuweroute gemeld verder, dus ik miste ook niets. Toen de trein eindelijk in de buurt kwam, ging ik weer terug naar de foto-stek, waar de zon al een beetje in de sluiers begon te zitten. Desondanks ben ik zeer tevreden met de plaat, wat ook wel te zien is aan de meelachende containers!

JUNI
Afbeelding

Zowel wat kwaliteit als kwantiteit betreft was juni, op maart na, wel het hoogtepunt. Het grote verschil met maart is dat ik deze maand vrijwel alleen maar in de buurt gebleven ben, ook omdat ik inmiddels een baantje had en dus wat tijd kwijtraakte. Desondanks ben ik meer dan tevreden met de Moordrechtse vangst, en natuurlijk ook met de Goudse gezelligheid :P
De keuze wordt er echter dan wel wat moeilijker op. Er werden zoveel goederentreinen gefotografeerd, dat ik echt niet meer wist welke ik moest kiezen, dus vandaar dat de keuze op een minstens zo opvallende reizigerstrein valt. Thalys PBKA 4306 was al een tijdje bestickerd met reclame voor het WK ijshockey (als ik het goed zeg), en kwam al twee keer eerder voor mijn lens van de verkeerde kant... Door de geplande omleidingen via Gouda deze week, hoopte ik dat hij nu wél een keertje van de goede kant zou komen, en dat was op 19 juni ook echt het geval. Als trein 9376 passeert het stel de verbazingwekkend genoeg enige fotograaf onderweg naar Parijs.

JULI
Afbeelding

In juli kon er weer flink gereisd worden, dankzij het maandje dalvrij. Ook dit jaar ging ik niet mee op vakantie met mijn ouders en kon ik zelf beslissen waar ik heen ging, en dat kwam mooi uit. Het hoogtepunt was de 22e van de maand, toen ik met twee mede-fotografen de grens over ging voor de Domodossola-shuttle van BLS. Deze trein stond al een tijdje op mijn lijstje, maar omdat ik zelf niet bepaald goed ben in buitenlandse bestemmingen (ook al is het nog geen 50 kilometer van de grens), zocht ik naar metgezellen die wat meer ervaring hadden. Ik vertrok behoorlijk vroeg uit Zevenhuizen, wat achteraf gezien lichtelijk overbodig was, want aangekomen bij de stek moesten we nog ruim anderhalf uur wachten voor de trein zou komen. Gelukkig kwam deze ook echt, en ook nog eens vol in de zon, dus werd zeer tevreden met slechts 1 bijzondere foto weer naar huis gegaan. Als ik komende zomer beschikking heb over wegvervoer zal dit hopelijk vaker gedaan kunnen worden, ook voor wat meer treinen ;)

AUGUSTUS
Afbeelding

Begin augustus stond in het teken van de omleidingen via Gouda omdat de Moerdijkbrug onder handen werd genomen. Hier kon echter maar weinig gebruik van gemaakt worden, omdat op de meeste dagen er veel wolken waren. Een zonfoto maken van de UC trein uit Lutterade is me bijvoorbeeld niet gelukt, en ook een echt goede foto van de Blerick-shuttle was erg lastig, omdat ook de belading regelmatig tegenviel. Daarom valt de keus voor deze maand op een foto die ik na de omleidingsperiode heb gemaakt, maar waarvan het "bijzonderheidsniveau" minstens net zo hoog is. Op 14 augustus reed LTE een graantrein naar de Rotterdamse Europoort, en deze keer niet met een Traxx maar met de 189 200, de Chengdu - Tilburg - Rotterdam Express-loc. Omdat de trein rond 3 uur in de middag zou komen, besloot ik om naar Gouda te gaan, waar vlak ervoor ook nog een instructierit van de R-Net Flirt voorbij kwam. Beide treinen kwamen gelukkig in de zon, en zo zien we hier de LTE 189 200 met trein 44380 door het station van Gouda komen.

SEPTEMBER
Afbeelding

Voor september heb ik gekozen voor een plaat waar behoorlijk veel geluk bij kwam kijken. Mijn broertje was door Ilse DeLange uitgenodigd om op het Tuckerville-festival te spelen, en om het festival geheel mee te kunnen maken, werd het eerste weekend van de maand doorgebracht in Enschede. Op de terugweg was er volop zon, en mijn vader vroeg of we nog ergens "moesten" stoppen voor mij om een eventuele bijzondere trein te kunnen zien. Nou, die bijzondere trein was daadwerkelijk onderweg, onze eigen VinceCargo op Captrain 1618 bracht een beladen autotrein naar Bad Bentheim. We besloten bij Kootwijk de snelweg te verlaten om via een onverhard landweggetje tussen de bossen door bij een overweg uit te komen, waar een klein half uurtje gewacht moest worden. Het was heel erg spannend met de zon, maar uiteindelijk ging het helemaal perfect. We zien de prachtig gerestaureerde loc bij Radio Kootwijk passeren met autotrein 46269 richting de Duitse grens, en daar voorbij.

OKTOBER
Afbeelding

Deze maand begon ik definitief vier dagen per week te werken, waardoor er maar weinig tijd overbleef voor foto's. Ook werden de dagen korter en scheen de zon al een heel stuk minder vaak, daardoor is er van fotograferen niet veel gekomen. Op maandag 23 oktober kon ik het toch niet laten om achter de SNG-proefritten aan te gaan, iets wat nog beter uitpakte dan van te voren gehoopt. Nadat de 2701 al in Driebergen was vastgelegd in een matig zonnetje, kreeg ik in Utrecht te horen van het personeel dat het stel naar Amersfoort zou gaan, waar deze gestald zou worden. Ik aarzelde geen moment en sprong zelf in de trein naar Amersfoort, waar ik naast de bovenstaande foto ook nog IRP 2102 mocht vastleggen met de lege trein uit PON, én ik kon eindelijk een goede plaat van een motorPost maken. Desondanks valt dat voor mij een beetje in het niets vergeleken met nieuw NS-materieel, vandaar dat de keuze voor deze maand op de 2701 valt, welke als rangeertrein 409305 naar het goederenemplacement vertrekt.

NOVEMBER
Afbeelding

Voor november valt de keuze voor de verandering eens op een nachtplaat. Ik ben maar twee dagen met treinen bezig geweest, en de andere dag stond in het teken van een SNG, waarvan er al eerder eentje voorbij kwam in het overzicht. Wat nog niet voorbij was gekomen, is museummaterieel, en wat is er dan beter dan een hele sleep ervan? Op 4 november hield het OB Watergraafsmeer een open dag, en het Spoorwegmuseum was goed vertegenwoordigd. Met de 1312, 3031, 876, de Plan D én het Benelux-stuurstandrijtuig was er voor elk wat wils. 's avonds werd er via een enorme omweg teruggereden naar de Maliebaan, en dat moest natuurlijk worden vastgelegd. Met een vertraging van precies een uur wacht het hele transport op wat inhalingen in Ede-Wageningen als het onderweg is als trein 82108 via Apeldoorn naar Utrecht.

BONUS
Afbeelding

Omdat ik, behalve wéér een nachtplaat van wéér een Eurostar geen noemenswaardige foto's heb gemaakt in december, heb ik besloten om een bonus uit september te plaatsen. Waar het me in de midzomer niet lukte om een UC uit Lutterade in de zon op de foto te krijgen, lukte het me op 25 september wel om de 61816 op zijn normale route met een bijzondere voorspan te platen. De 1604 en 1611 hadden beiden een trein aangevoerd naar Sittard, en moesten dus ook beiden weer terug naar de Kijfhoek. Dat werd mooi opgelost door een van de twee in opzending mee te sturen in de UC, wat een erg blije fotograaf opleverde. Passage in Tilburg Reeshof.

Op het moment van plaatsen is het einde van mijn rijlessen in zicht, zodra deze binnen is ga ik hoogstwaarschijnlijk direct een auto aanschaffen, waarmee onder andere wat meer ritjes naar voor mij tot nu toe onbekende stekken zullen worden gemaakt. Ik hoop dan ook dat het jaaroverzicht van volgend jaar meer plaatsen buiten Gouda en Moordrecht bevat, maar nu neem ik genoegen met wat ik al heb. Bedankt voor dit op zijn zachtst gezegd bijzondere jaar, en nog een fijne kerst toegewenst ;)
Laatst gewijzigd door DDZ7504 op zo dec 20, 2020 11:52 am, 5 keer totaal gewijzigd.
Ik ben de wolkenlotto aan het winnen.
N-spoor
Berichten: 162
Lid geworden op: za dec 23, 2017 11:42 pm

Re: Jaaroverzicht 2017 Steven

Bericht door N-spoor »

Mooi overzicht, april is zonder twijfel mijn favoriet! Al is een foto op m'n verjaardag in oktober ook niet verkeerd :D
michelgouda
Berichten: 34
Lid geworden op: za apr 23, 2016 8:32 am

Re: Jaaroverzicht 2017 Steven

Bericht door michelgouda »

Erg leuk ! April spreekt me het meeste aan, dat zal ik nooit vergeten hoe het spannen was op dat viaduct 😂
Gebruikersavatar
derquinho
Berichten: 498
Lid geworden op: wo okt 08, 2014 1:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2017 Steven

Bericht door derquinho »

Mooie serie. Uiteraard is april de topper!
Plaats reactie