Jaaroverzicht 2017 Rens

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2017.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2017 <je forum (nick)naam>

Succes met de selectie!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3407
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Jaaroverzicht 2017 Rens

Bericht door Rens »

Voor mij kende 2017 meerdere emotionele hoogte- en dieptepunten, vooral in de eerste helft van het jaar. Na een lange zomervakantie had ik weer de moed om mijn afstudeerproject te hervatten op volle snelheid. Daarmee heb ik anderhalve week geleden mijn persoonlijke doel voor 2017 gehaald: mijn studie met een goed resultaat afronden!

In tegenstelling tot eerdere jaren, zijn er in 2017 geen grote verschillen geweest in aantallen foto's die ik in een maand heb gemaakt. Ik heb voor jullie dus een spoors overzicht gemaakt bestaande uit één foto per maand.

Afbeelding
Op 22 januari was ik samen met Durk in de ochtend naar een koud Willemsdorp gegaan, waar we een mooie serie cargo's op de foto konden zetten vanwege omleidingen. Trainservices reed de PortShuttle naar Tilburg die ochtend met de kleurrijke TS-107.

Afbeelding
In februari maakte ik vooral foto's dichtbij huis. Op 15 februari legde ik Intercity Direct 916 vast tegenover de opkomende zon.

Afbeelding
Alpen Express 13490 reed op zondag 5 maart met de 186 110 vanaf Emmerich. Nadat de laatste reizigers waren uitgestapt op Den Haag HS, vertrok het materieel in een heerlijk zonnetje als trein 71320 naar Watergraafsmeer.

Afbeelding
Na wat materieelverschuivingen reed GTW 10 525 van Arriva geruime tijd rond tussen Zwolle en Emmen in Valleilijn-outfit. Als sneltrein 3852 passeerde het Arriva-treinstel langs het kanaal in Gramsbergen op 30 april.

Afbeelding
Op 2 mei ging ik samen met een tante een dag op stap om tulpen te fotograferen in Noord-Holland. Langs de SHM-lijn wachtten we daarbij enkele malen de stoomtram op, die hier op de achtergrond naderde met loc 7742 'Bello' voorop.

Afbeelding
Op 14 juni ging ik op goed geluk een avondje naar Nispen. Captrain reed een extra trein met gasketelwagens vanuit Tessenderlo, getrokken door loc 6605. De aardbeien op de voorgrond waren duidelijk nog niet rijp genoeg om geplukt te worden.

Afbeelding
In juli stond een vakantie naar Kraków op het programma, waarvan ook een uitgebreide fotoserie te vinden is op dit forum. Een onbekende SM42 van PKP Cargo stak op 19 juli de rivier de Wisła over met een sleep Shimmns.

Afbeelding
DBC 1611 bracht op 6 augustus styreentrein 49510 (Kralupy - Hemiksem) van Bad Bentheim naar Kijfhoek. Bij Keverdijk werd de trein vastgelegd die de twee aanwezige fotografen, die daarna weer tevreden terug konden fietsen.

Afbeelding
Eind augustus en begin september had ik nog een tweede zomervakantiereis op de planning staan, ditmaal naar Portugal. Qua treinen had ik het doel om een rode Takargo-loc met houttrein vast te leggen. Op 1 september lukte dat inderdaad, toen loc 6007 de trein naar Lourical van tractie voorzag, onder een afwijkend treinnummer 92210.

Afbeelding
In het kopstation van Enkhuizen was op 28 oktober zowaar een goederentrein te zien. Railpro bakkies 602 (ex-604) en 606 (ex-602) stonden met ronkende motoren te wachten met een lange sleep beladen ballastwagens type Fccpps. Achter de trein is op de foto de Buyshaven te zien, met een goede hoeveelheid aangelegen zeilboten. Ik maakte de foto met een monopod van 6 meter.

Afbeelding
Na het inleveren van de eerste versie van mijn scriptie en het vieren van de verjaardag van iemand die in Duitsland woont, maakte ik een kleine omweg terug naar huis met 2 daagjes Tsjechië. Ondanks de donkere dagen, kon ik goed aantal leuke treinen op de foto zetten. Ik denk dat deze de meest unieke is: op 14 november reed de 181 040 van AWT een brammentrein vanaf de Duitse grens. Met het vallen van de avond bleek de trein in Praag aan de kant te staan, op weg naar een voor mij onbekende bestemming.

Afbeelding
De nieuwe vervoerder Rail Force One (en daaraan gelieerd bedrijf Railrelease) heeft de meeste 1800/9900-en van het failliet gegane Locon overgenomen. Als afsluiter van 2017 rijdt RFO nu staaltreinen voor TATA Steel vanuit Beverwijk naar de Houtrakpolder. Op 19 december stond trein 63100 te wachten op Zaandam met loc 1831 voorop.

Ondanks dat ik nu klaar ben met studeren, zal ik in 2018 ook nog genoeg aanwezig zijn op de TU Delft. Ik ga een jaar werken bij de TU Delft en het AMS Institute (Amsterdam Institute for Advanced Metropolitan Solutions). Ik ga wederom proberen te genieten van wat het jaar brengt. Voor nu wens ik iedereen fijne kerstdagen toe, een veilige jaarwisseling en een gezond 2018!
N-spoor
Berichten: 162
Lid geworden op: za dec 23, 2017 11:42 pm

Re: Jaaroverzicht 2017 Rens

Bericht door N-spoor »

Fraaie serie, januari is mijn favoriet!
TSNL250
Berichten: 966
Lid geworden op: zo nov 08, 2015 8:07 pm

Re: Jaaroverzicht 2017 Rens

Bericht door TSNL250 »

De foto van januari is het mooiste!
KvdLee
Berichten: 472
Lid geworden op: zo mei 26, 2013 4:47 pm

Re: Jaaroverzicht 2017 Rens

Bericht door KvdLee »

Mooie collectie zo!
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2017 Rens

Bericht door Ronnie »

Afwisselende serie. Februari en mei zijn de favorieten.
Goed sporen. Daar houden we van.
Kevinrail
Berichten: 426
Lid geworden op: vr feb 06, 2015 9:29 pm

Re: Jaaroverzicht 2017 Rens

Bericht door Kevinrail »

Heel mooi jaaroverzicht Rens. Ik ga voor de plaat van Februari (Is ook niet heel toevallig een ICD ;) ).
Plaats reactie