Jaaroverzicht 2017 | Matthijs

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2017.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2017 <je forum (nick)naam>

Succes met de selectie!
Plaats reactie
NS1707
Berichten: 386
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm

Jaaroverzicht 2017 | Matthijs

Bericht door NS1707 »

Net als 2016 was 2017 een jaar vol met leuke, spoorse verrassingen. Het hoogtepunt van dit jaar voor mij was natuurlijk de omleiding van de Electroluxtrein via Bodegraven, ondanks mijn vakantieperiode in Petten. Uiteraard waren ook de bekende fotowolken weer aanwezig, maar de meeste foto's van dit jaar bevatten een hoop blauwe lucht. Veel plezier bij het bekijken dezer serie!

Januari 2017: een maand die bij veel mensen de kruising bij Lisse doet herinneren. Een dag daarvoor was dat nog niet zover en was ik nog optimistisch over de foto die op 22 januari gemaakt zou worden ... Op de zonnige 21e januari was de lucht strakblauw en de temperatuur rond het vriespunt; de ideale combinatie voor een fietstochtje door het Groene Hart. De bestemming des dags was Boskoop. Iets meer dan een maand reden de R-Net treinstellen al tussen Alphen aan den Rijn en Gouda, maar tijd voor een zonfoto was nog niet gemaakt. Hier kwam verandering in, toen op 21 januari de 2015 en 2011 de fotograaf bij de Baanwegsekade passeerden.

Afbeelding

Februari 2017: een grauwe maand waarin weinig werd gefotografeerd. Aangezien bij mijn collegae bekend is dat ik op zondagen met mooi/leuk weer vrij neem, moest ik natuurlijk op de 12e van deze maand vrij nemen: er werd sneeuw én later ook zon verwacht. Hierom werd naar Lisse getogen om de Alpen Express bij de bekende Lageveensemolen te fotograferen. De 9901 van het toenmalige Locon heeft een mooie rijtuigenset aan de haak als zij de vier fotografen passeert in een besneeuwd Lisse.

Afbeelding

Maart 2017: een maand die herinnerd kan worden aan het afscheid der Hoekse Lijn. Dit afscheid vond plaats op 26 maart. Op deze dag werd door het NSM de Muizeneus en de Plan V én door de Stichting Hondekop de 766 ingezet tussen Rotterdam Centraal en Hoek van Holland Haven(/Strand). Een plaatje bij de stroomloze brug in Maassluis kon daarom niet uitblijven. De 876 van het NSM passeert de hoop enthousiastelingen in een zonnig Maassluis.

Afbeelding

April 2017: een heerlijk zonnige maand waarin veel is gefotografeerd en gefietst. Zo ook op zondag 2 april. In tegenstelling tot normaal op zonnige zondagen werkte ik wel op deze zondag. Dit was geen probleem, want in de ochtend werd de 1618 met een Gefco autotrein gefotografeerd in Hogebrug en in de avond een fietsrondje naar Papekop gemaakt. In het allerlaatste avondlicht van 2 april passeert de 1619 van CapTrain met een fraaie keteltrein het Utrechtse dorpje Papekop en de twee fotografen.

Afbeelding

Mei 2017: een veelzijdige maand waarin ook leuke uitstapjes zijn geweest naar het buitenland. Met mijn vader werd de jaarlijkse treinvakantie naar Duitsland gedaan en met school ging ik op werkweek naar het Tsjechische Praag. Desondanks kies ik voor deze maand een foto uit mijn eigen Bodegraven. Op de warme en zonnige Hemelvaartsdag werd aan het einde van de ochtend even een rondje Groene Hart gefietst, alvorens het werken. De VIRMm 9401 passeert de schapen en de twee fotografen in een zonnig Borft op de 25e mei.

Afbeelding

Juni 2017: een maand die kan worden opgesplitst in twee delen: een heet en zonnig begin én een koud en regenachtig eind. Eerst maar even naar het zonnige begin. Op 10 juni had ik al het plan om naar Bovenkarspel te trekken om DDM-1 bij de molen te klikken, echter had ik nog geen tijd in de planning staan, want ik had toch maar één doel voor die dag: de molen. De keuze werd snel bevestigd toen ik halverwege de ochtend las dat er een museumtrein naar Enkhuizen ging. Als ik dat gewist had, was ik natuurlijk veel eerder vertrokken van huus! Maar gelukkig kon de terugweg nog wel gefotografeerd worden, maar dan wel in Westwoud (ten westen van Hoogkarspel). De NSM mP 3031 + plan W + plan E + 1312 passeerden de twee fotografen in een zongaatje te Westwoud.

Afbeelding

Juli 2017: de mooiste maand des jaars en mijns levens. Naast het feit dat ik altijd het voorrecht heb om op de 17e jarig te zijn (en lekker geen verjaardag te hoeven vieren!), is het ook vaak heerlijk zonnig en warm. De jaarlijkse zomervakantie gaat natuurlijk al jaren naar het Noord-Hollandse Petten. Precies gedurende mijn drie vakantieweken werd ook de Electroluxtrein via Bodegraven omgeleid. De vakantie was al letterlijk na drie dagen geruïneerd toen ik natuurlijk de eerste foto's al voorbij zag komen. Het kon mij echter niks schelen, dus ik ben meermaals terug naar huis gegaan om deze trein te fotografen. Tja, dat krijg je als voor het eerst na 25 jaar weer eens een goederentrein in je achtertuin passeert! Op de dag na mijn verjaardag werd daarom vanuit Woerden naar de oostkant van Bodegraven gefietst. Waarom vanuit Woerden? Ik wilde natuurlijk wel voorkomen dat veel mensen mij zouden zien, men wist natuurlijk dat ik pleiten was. Na aankomst werd een kleine twintig minuten gewacht en toen was eindelijk het moment daar: een goederen in mijn Borft. De 6477 heeft zes aanvoerwagens aan de haak als zij de twee fotografen in een snikheet Bodegraven passeert.

Afbeelding

Augustus 2017: een maand waarin veel werd gefotografeerd, maar weinig werd geüpload. Op de 26e augustus werd door half fotograferend Nederland de jacht gezet op de Tweakers Express die omgeleid werd via de noordelijke Maaslijn. De tractie bestond uit de IRP 2101. IRP is een nieuwe vervoerder sinds medio 2017. De 2101 heeft de LNS 186 293, een lange rijtuigenset en de LNS 186 291 aan de haak als zij de acht fotografen in Sint Agatha passeert.

Afbeelding

September 2017: het begin van het najaar is voor mij altijd weer het begin van een saaie tijd. Tot mijn vreugd liet de zon zich nog veel zien, waardoor wel veel gefotografeerd werd. Zo ook op de 22e september toen de witte 189 823 van DBC met een leuke UC Seelze in Papekop passeerde.

Afbeelding

Oktober 2017: de maand waarin afscheid werd genomen van het DM'90. Dit werd gedaan op zaterdag 14 oktober. In tegenstelling tot de rest van Nederland was het in Groningen vrijwel heel de dag grijs. Gelukkig kwam daar op het moment suprême verandering in, toen de trein Stadskanaal bereikte. Terwijl de fotografen en de excursiedeelnemers zich op de fotolijn hadden gesteld, konden de 3427 en 3446 naast elkaar vast worden gelegd in een prachtig zongat.

Afbeelding

November 2017: een maand waarin weinig werd gefotografeerd. De paar leuke foto's zijn niet noemenswaardig in dit overzicht, daarom wordt de twaalfde foto opgevuld doormiddel van een 'bonusfoto'.

December 2017: de laatste maand des jaars en tevens de stomste maand mijns inziens. Deze maand is er redelijk vaak gefotografeerd. Vooral op de verjaardag mijns vaders: 11 december 2017. Op deze dag had ik na 12:00uur sneeuwvrij. Er was namelijk op 10 en 11 december een prachtig wit pak gevallen in heel het land. Daarom werd naar de oostkant van Bodegraven gefietst voor een foto van twee ICMm-treinstellen in een besneeuwd landschap. De 4090 en 4014 passeerden de twee verkleumde fotografen in een besneeuwd Bodegraven op 11 december 2017.

Afbeelding

BONUS: een foto uit de lente, samen met de zomer de leukste tijd des jaars! Deze keer kies ik voor een foto uit Noord-Duitsland. Van 2 tot en met 4 mei was weer de jaarlijkse treinvakantie met mijn vader in Duitsland. Dit jaar werd gekozen voor de regio Niebüll/Sylt voor de 218'ers. Een foto bij de Hindenburgdamm kon uiteraard niet ontbreken. Na flink zoeken werd toch de stek bereikt. Helaas passeerde de 2x218 met IC in een fotowolk, maar de 245 met de Sylt Shuttle kwam wel mooi in de zon door. De 245 025 heeft een mooie Sylt Shuttle aan de haak als deze de fotograaf passeert in de gemeente Friedrich-Wilhelm-Lübke-Koog op 3 mei.

Afbeelding

En met deze bonusfoto sluit ik mijn overzicht af. Ik wens iedereen een fijne Kersemus en een voorspoedig 2018!
Laatst gewijzigd door NS1707 op ma dec 25, 2017 2:54 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
N-spoor
Berichten: 162
Lid geworden op: za dec 23, 2017 11:42 pm

Re: Jaaroverzicht 2017 | Matthijs

Bericht door N-spoor »

Leuk overzicht Matthijs!
DDZ7504
Berichten: 3870
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2017 | Matthijs

Bericht door DDZ7504 »

Veel fraaie platen maar voor mij staat januari echt op 1.
Ik ben de wolkenlotto aan het winnen.
TSNL250
Berichten: 966
Lid geworden op: zo nov 08, 2015 8:07 pm

Re: Jaaroverzicht 2017 | Matthijs

Bericht door TSNL250 »

Leuk!
Ik ga voor november
wessele
Berichten: 757
Lid geworden op: do jun 13, 2013 11:27 am
Locatie: Waardenburg

Re: Jaaroverzicht 2017 | Matthijs

Bericht door wessele »

Toppie! September is erg mooi.
arnold
Berichten: 14490
Lid geworden op: di aug 21, 2012 2:51 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2017 | Matthijs

Bericht door arnold »

Schön!
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2017 | Matthijs

Bericht door Ronnie »

September is mooi met die lucht erbij.
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3407
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht 2017 | Matthijs

Bericht door Rens »

Leuk met ook genoeg reizigersmaterieel!
Plaats reactie