Jaaroverzicht 2017 | Vincent

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2017.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2017 <je forum (nick)naam>

Succes met de selectie!
Plaats reactie
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Jaaroverzicht 2017 | Vincent

Bericht door VinceCargo »

2017 werd het jaar waarin V-Rail werd opgericht; voor mij het begin van een mooi nieuw avontuur.
Ik kwam met name op (Raillogix) treinen van Captrain, SETG en Rail Force One terecht.
Ook mocht ik mijn eerste klusjes voor Railexperts doen; met als hoogtepunt het begeleiden van de 01 1075 van Apeldoorn naar Rotterdam.
Voor de hobby was echter veel minder tijd dan voorgaande jaren, al kwam ik toch tot zo'n 500 foto's, veelal treinen die ik zelf reed.
Bijgaand het jaaroverzicht:

Januari
Afbeelding
Het hoogtepunt van januari was de eerste foto die dat jaar gemaakt werd. De 1621 van Captrain (helaas ontzettend smerig) trok buizentrein 47702 uit Beddingen naar Moerdijk langs de fotografen die zich in het weiland tussen Zaltbommel en Hedel verzameld hadden op 4 januari.

Februari
Afbeelding
Geen jaaroverzicht van mijn kant zonder een Ekol-shuttle natuurlijk. Die werd hier ook gefotografeerd maar haalde het overzicht niet, aangezien een van mijn favoriete Werbeloks vlak daarvoor passeerde. Na wat foto's van diverse wintersporttreinen in Oostenrijk werd naar Pass Lueg gereden om de Ekol-shuttle op te wachten. Via de Lokfinder van ÖBB kwamen we erachter dat er nog iets leuks zou moeten passeren. De 1016 048 "Feuerwehr" trekt trein "D15000" uit Wenen naar Villach, welke bestond uit IC rijtuigen en 1 Nightjet rijtuig.

Maart
Afbeelding
Een grote wens voor mij was het fotograferen van de 189 206 in de schitterende sferen van de "Mittelrhein". Nog in dienst van ERS Railways passeert de "Vincent van Gogh" loc met Melzo-shuttle 40030 op 28 maart ter hoogte van Wellmich. Twee weken later reed de laatste trein van ERS Railways, en ging de loc naar SBB Cargo.

April
Afbeelding
Op 12 april kon ik mijn eerste (en vooralsnog enige) Vectron van Lokomotion fotograferen. De smerige 193 772 is met trein 46658 (Hegyeshalom - München Nord) onderweg bij Hörafing.

Mei
Afbeelding
In het perfect belichte Kaiserslautern Hbf moest SETG 193 247 met containertrein 44788 (Ehrang - Emmerich) even wachten op vertrek van een stoptreintje. De zoveelste keer in 2 dagen tijd dat er een stoptrein voor de veel snellere goederentrein uit werd gestuurd. Het leverde de machinist dit keer een leuk plaatje op, het was dus geen straf deze keer...

Juni
Afbeelding
Het is 19 juni 2017, om 2:51 uur 's ochtends als de 193 204 "Wolfgang Amadeus Mozart" van SETG met de vanaf de Maasvlakte afkomstige containertrein 45797 naar Ehrang in Viersen even aan de kant staat. Vanuit Emmerich werd met een flinke omweg gereden, aangezien me weer overal aan het klussen was aan het spoor.

Juli
Afbeelding
Vanwege meerdere storingen en problemen aan de rechter Rheinstrecke werden op 6 juli vrijwel alle cargo's omgeleid via de linker Rheinstrecke. De 162 001 "Mabuse" van Hectorrail trekt trein 43565 uit Krefeld Uerdingen naar Mortara langs de fotografen bij Oberwesel. Detailtje: de trein heeft maarliefst 4 uur staan wachten op een "Umleitungsfahrplan" en een gaatje om via dit traject te kunnen rijden.

Augustus
Afbeelding
Door een spoorverzakking bij Rastatt was het goederenverkeer op de corridor van en naar Zwitersland ernstig ontregeld. Een van de routes waarover de treinen werden omgeleid loopt door het Neckartal; een fotogeniek dieseltraject tussen Horb am Neckar en Tübingen. Met Henk en Sander werd dit traject 3 dagen bezocht, waarin enkele leuke foto's gemaakt werden. Een van de gaafste plaatjes werd op de eerste avond gemaakt, toen de 232 703 van DB Cargo de 185 615 van Crossrail met trein 40129 (Zeebrugge - Milaan) uit Kilchberg vertrok op 28 augustus.

September
Afbeelding
Zoals ik al bij februari schreef: geen Jaaroverzicht zonder een Ekol-shuttle. Op 1 september kon ik op Nederlandse bodem deze fraaie shuttle fotograferen. Met een vertraging van maarliefst ruim 21 uur (!) passeert de 186 268 van RhenusRail / Crossrail met Ekol-shuttle 43984 uit Triëst naar Zeebrugge de fotografen ter hoogte van het dorpje Nispen, vlak onder Roosendaal. Helse stress, maar het ging kantje boord zon-aan.

Oktober
Afbeelding
Eind oktober kon ik wat vrije dagen nemen om even wat energie op te doen. Er werd een zoektocht gedaan naar waar het weer goed zou zijn in Europa om ook wat foto's te maken. Helaas bleek het overal saai, grijs, grauw weer te worden, dus moesten we onze horizon wat verbreden. Het lijkt wel alsof de dagen met zon per jaar minder worden, ook dit jaar overheersen de grauwe dagen behoorlijk.
We kwamen uit bij Kroatië, waar de temperaturen ook nog eens lekker boven de 20 graden hingen. Vliegtickets werden geboekt, het hotel werd gereserveerd en een auto werd ook geregeld. Het goederenvervoer viel enorm tegen, en de reizigerstreinen bleken met treinstellen te rijden in plaats van de gewenste dieseltractie. Groot was dan ook de vreugde toen we op de laatste dag (en 3 uur voor ons vliegtuig weer vertrok) toch nog een goederentrein konden fotograferen! Met brullende motoren en in een ontzettend laag tempo passeren de 2062 038 en 2062 014 van de Hrvatske Željeznice met trein 81448 (Vinkovci - Solin) de 2 fotografen in Nožine, bij Prgomet op 27 oktober.

November
Afbeelding
Voor een cursus in Regensburg werd op 13 november 's avonds vertrokken van huis. De cursus was op 15 en 16 november en op deze manier kon ik op de 14e mooi wat foto's maken in de omgeving. Tijdens de zoektocht naar een fotostek kwam ik uit bij een weggetje naar een boerderij tussen Beratzhausen en Laaber. Hier werd de Curtici-shuttle van RTB Cargo opgewacht. Als trein 40679 passeert de volbeladen shuttle met de schone 193 832 als trekkracht de fotograaf op 14 november.

December
Afbeelding
Wat is er nou leuker? De nieuw geschilderde 1251 van Railexperts of het staalvervoer van Rail Force One tussen Beverwijk en de Houtrakpolder met inzet van het 600'tje? Ik denk toch de combinatie van allebei. Op 20 december is de 683 van Rail Force One zojuist met de 1831 en 23 lege Shimmns'en aangekomen op emplacementje Houtrakpolder, als 5 minuten later de 1251 en 6703 van Railexperts ook binnen komen rollen. De Belgische diesel moest gedriehoekt worden, wat in de Houtrakpolder prima kan. Het leverde een leuke ontmoeting op tussen 2 oude locomotieven in commerciële dienst.
Geen handvol, maar een land vol
TSNL250
Berichten: 966
Lid geworden op: zo nov 08, 2015 8:07 pm

Re: Jaaroverzicht 2017 | Vincent

Bericht door TSNL250 »

Leuk hoor!
juli is mijn favoriet!
N-spoor
Berichten: 162
Lid geworden op: za dec 23, 2017 11:42 pm

Re: Jaaroverzicht 2017 | Vincent

Bericht door N-spoor »

Erg mooi! Bijna lastig om een favoriet uit te zoeken, ik ga voor januari en augustus.
Gebruikersavatar
kay-cee
Berichten: 1270
Lid geworden op: za aug 02, 2014 6:17 pm

Re: Jaaroverzicht 2017 | Vincent

Bericht door kay-cee »

Mooie serie Vince! Februari is favoriet bij mij!
ov_wijzer
Berichten: 926
Lid geworden op: do nov 15, 2012 2:39 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2017 | Vincent

Bericht door ov_wijzer »

Leuk overzicht! Januari is mijn favoriet en September herriner ik me nog maar al te goed :-)
wessele
Berichten: 757
Lid geworden op: do jun 13, 2013 11:27 am
Locatie: Waardenburg

Re: Jaaroverzicht 2017 | Vincent

Bericht door wessele »

Mooi man, augustus is de fraaiste wat mij betreft!
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2017 | Vincent

Bericht door Ronnie »

Mooi overzicht. Maart en juli zijn mijn favorieten.
Goed sporen. Daar houden we van.
DDZ7504
Berichten: 3870
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2017 | Vincent

Bericht door DDZ7504 »

Zeer fraai Vince! Ik kan bijna niet kiezen maar april en september ben ik toch wel het meest jaloers op ;)
Ik ben de wolkenlotto aan het winnen.
arnold
Berichten: 14490
Lid geworden op: di aug 21, 2012 2:51 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2017 | Vincent

Bericht door arnold »

Sehr Schönes Serie Vince!
robehv
Berichten: 968
Lid geworden op: zo aug 26, 2012 12:07 pm
Locatie: Helmond

Re: Jaaroverzicht 2017 | Vincent

Bericht door robehv »

Mooi hoor vincent! ondanks dat het geen zonplaat is vind ik december heel erg gaaf:)
Parttime member van Brabantroute Prestatie Team
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3407
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht 2017 | Vincent

Bericht door Rens »

Mooi jaaroverzicht!
Gebruikersavatar
wouterder
Berichten: 733
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 8:36 pm

Re: Jaaroverzicht 2017 | Vincent

Bericht door wouterder »

Fraaie serie. Juli en augustus zijn de mooiste wat mij betreft!
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3958
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2017 | Vincent

Bericht door Jeroen »

Lekker overzicht! December is mijn favoriet. 2 locs uit de jaren '50 in 2017 gewoon nog in commerciële dienst. 8-)
Bitter nun boik van ut zoipuh, dan nun bult van ut werkuh
Gebruikersavatar
derquinho
Berichten: 498
Lid geworden op: wo okt 08, 2014 1:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2017 | Vincent

Bericht door derquinho »

Mooi overzicht! Als liefhebber van oude locs ga ik voor juli, hoewel ik eigenlijk wel een beetje jaloers ben op september.... :-)
Gebruikersavatar
CFL1800
Berichten: 2282
Lid geworden op: vr aug 31, 2012 10:30 pm

Re: Jaaroverzicht 2017 | Vincent

Bericht door CFL1800 »

Erg mooi, ja dat dagje in maart was erg leuk!
Plaats reactie