Jaaroverzicht 2017 Niels

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2017.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2017 <je forum (nick)naam>

Succes met de selectie!
Plaats reactie
N-spoor
Berichten: 162
Lid geworden op: za dec 23, 2017 11:42 pm

Jaaroverzicht 2017 Niels

Bericht door N-spoor »

Het jaar is weer bijna ten einde, dus is het tijd om terug te blikken. 2017 was een jaar met veel hoogtepunten, zoals het behalen van mijn rijbewijs, het afronden van het eerste jaar van mijn studie, en nóg meer succesvolle fotodagjes dan voorgaande jaren. Helaas was 2017 ook een jaar met grote verliezen, zowel persoonlijk als in de hobbywereld. Hieronder een overzicht van mijn beste foto's van afgelopen jaar, helaas niet volledig, maar wel grotendeels per maand geselecteerd:

Januari
Afbeelding
Het jaar werd rustig begonnen, waardoor de keuze voor januari erg makkelijk was. Een van de momenten dit jaar die een aantal mensen zich nog goed zullen herinneren: de Alpen-Expres bij Lisse op de zonovergoten 22 januari. De voorlangs kruisende intercity zorgde bij de 14 wachtende fotografen voor veel gevloek, mislukte foto's en 'shop'werk.

Maart
Afbeelding
Februari leverde qua foto's weinig interessants op, dus gaan we door met maart. Het was de maand van het afscheid van de Hoekse Lijn, maar een leuke bediening kreeg toch mijn voorkeur. Begin dit jaar reed Locon een aantal staaltreinen tussen Beverwijk en de HCT-terminal in de Amsterdamse Houtrakpolder. Op de zonnige namiddag van 15 maart kwam de trein, vanzelfsprekend geduwd door een dieselloc achterop, over Zijkanaal F net na emplacement Houtrakpolder. 2017 was ook het jaar van vele nieuwe vervoerders op het Nederlandse spoor. Helaas is Locon Benelux een van de vervoerders die dit jaar verdween.

Juni
Afbeelding
Het jaar begon pas echt goed op gang te komen aan het begin van de zomer. Waar in april en mei de focus vooral lag op overige zaken, was er pas in juni weer veel tijd om vaker op pad te gaan. Hier werd op de eerste dag van de maand meteen gebruik van gemaakt. De toen nog in het geel/grijs gestoken 6455 van DB Cargo verzorgde die dag de bedieningen rond de haven van Moerdijk.

Juli
Afbeelding
In juli was het, ondanks de zomer, wat vaker grijs weer. Dat leent zich dan weer uitstekend voor het fotograferen in de haven. Op 4 juli werd een rondje gemaakt door de Rotterdamse Waalhaven, waar nog karakteristieke kades en straatspoor te vinden zijn. DB Cargo haalde in de namiddag 1 rongenwagen met aluminiumbroodjes op bij Metaal Transport. De sfeer in dit deel van de haven, in combinatie met het straatspoor en het bescheiden vervoer maken dit tot een van mijn favoriete bedieningen om te fotograferen.

BONUS Juli
Afbeelding
Een ander gewild foto-object in juli was de Electrolux-trein van DB Cargo, welke in deze periode vanwege werkzaamheden werd omgeleid. Via de spoorlijn Alphen a/d Rijn-Woerden passeerde de trein het station van Bodegraven, wat al tientallen jaren geen goederentreinen had gezien. De trein zelf is overigens eind dit jaar naar de nacht verplaatst, vanwege de verhoogde frequentie van RNET tussen Alphen en Gouda.

Augustus
Afbeelding
In augustus was het weer tijd voor een meerdaagse hobbytrip naar het buitenland. Net als vorig jaar werd het gebied rond Braunschweig, in het midden van Duitsland, bezocht. In 4 dagen tijd werden honderden foto's geschoten, dus was het niet makkelijk de beste te selecteren. Uiteindelijk ben ik voor deze beladen autotrein van EVB gegaan, welke op een van de weinige zonnige momenten van de eerste dag de fotogenieke bocht bij het plaatsje Ovelgünne passeerde.

September
Afbeelding
In september ging de hobby vanwege het begin van het nieuwe schooljaar weer op een iets lager pitje. Uitzondering hierop was een uitgebreide serie van het van DB Cargo overgenomen cacaovervoer vanuit Amsterdam Westhaven door CapTrain. Op 21 september duwde de 203-103 vijf voor dit vervoer kenmerkende wagens naar Steinweg Handelsveem. Rechtdoor loopt het spoor door naar Koopman Car Terminal, waar het vervoer dit jaar in tegenstelling tot de rest van de Amsterdamse haven wat is ingezakt.

Oktober
Afbeelding
Hoogtepunt in oktober was de inzet van 2 RailPro hippels bij vernieuwingswerkzaamheden tussen Hoorn en Enkhuizen. De locomotieven werden ingezet voor het rijden van ballasttreinen tussen het tijdelijke laaddepot in Bovenkarspel Flora en de loslocatie bij Westwoud. Op 29 oktober passeerde de fraaie combinatie ter hoogte van Hoogkarspel, slechts seconden voordat de zon achter het wolkendek zou verdwijnen.

BONUS Oktober
Afbeelding
Ook reed CapTrain vanaf oktober weer een aantal buizentreinen vanuit Duitsland naar Moerdijk. De eerste werd op de strakblauwe zondag 15 oktober opgewacht in Teuge.

November
Afbeelding
Na Metaal Transport in de Waalhaven volgt Elementis Delden op het lijstje met favoriete bedieningen. Het spoor door het dichtbegroeide bos maakt dit een uniek beeld in Nederland. Op 8 november werd richting het oosten gereisd om dit weer eens vast te leggen. DB Cargo bracht met de 6412 drie aanvoerwagens, en haalde drie afvoerwagens weer op.

BONUS November
Afbeelding
Ook rondom Dordrecht werd in november een dag besteed aan de plaatselijke bedieningen. Op de avond van 3 november werd de kou getrotseerd om de aanvoer van ketelwagens bij chemisch complex Chemours op industrieterrein De Staart te fotograferen. Met een sleep van 17 wagens kwam de trein tot stilstand op het omloopspoor voor het bedrijf. Nadat het treinpersoneel zich heeft gemeld duwde de 6435 de wagens binnen de poort.

December
Afbeelding
En hoe anders kun je het jaar nu afsluiten dan met een flink pak sneeuw! Op 11 december pendelde er een DDM1 stam tussen Hoorn en Enkhuizen, welke werd vastgelegd bij de bekende molen in Bovenkarspel Flora. De sneeuw van de voorgaande dagen zorgden voor een fraai wit landschap.


Tot slot wens ik iedereen een hele fijne kerst, en alvast een gelukkig, gezond en fotorijk 2018!
Laatst gewijzigd door N-spoor op zo dec 02, 2018 6:52 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
TSNL250
Berichten: 966
Lid geworden op: zo nov 08, 2015 8:07 pm

Re: Jaaroverzicht 2017 Niels

Bericht door TSNL250 »

Leuk!
Laatst gewijzigd door TSNL250 op zo dec 31, 2017 4:15 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2017 Niels

Bericht door Ronnie »

Oktober is ook mijn favoriet.
Goed sporen. Daar houden we van.
Staaijeren
Berichten: 265
Lid geworden op: di mei 03, 2016 6:41 pm

Re: Jaaroverzicht 2017 Niels

Bericht door Staaijeren »

fraai en mooi overzicht
Foto's op Flickr
NS1707
Berichten: 386
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm

Re: Jaaroverzicht 2017 Niels

Bericht door NS1707 »

Leuk, Niels! De bonusfoto uit juli is uiteraard mijn favoriet ;-)
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3958
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2017 Niels

Bericht door Jeroen »

Mooie serie! Oktober is mijn favoriet!
Bitter nun boik van ut zoipuh, dan nun bult van ut werkuh
N-spoor
Berichten: 162
Lid geworden op: za dec 23, 2017 11:42 pm

Re: Jaaroverzicht 2017 Niels

Bericht door N-spoor »

TSNL250 schreef: zo dec 24, 2017 5:53 pmLeuk!
Ronnie schreef: zo dec 24, 2017 6:34 pm Oktober is ook mijn favoriet.
Staaijeren schreef: ma dec 25, 2017 3:06 pm fraai en mooi overzicht
NS1707 schreef: ma dec 25, 2017 3:51 pm Leuk, Niels! De bonusfoto uit juli is uiteraard mijn favoriet ;-)
Jeroen schreef: ma dec 25, 2017 4:45 pm Mooie serie! Oktober is mijn favoriet!
Bedankt voor de reacties!
Gebruikersavatar
derquinho
Berichten: 498
Lid geworden op: wo okt 08, 2014 1:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2017 Niels

Bericht door derquinho »

Mooie plaatjes! Die hippels zijn wel erg speciaal, daarom ga ik voor oktober.
N-spoor
Berichten: 162
Lid geworden op: za dec 23, 2017 11:42 pm

Re: Jaaroverzicht 2017 Niels

Bericht door N-spoor »

derquinho schreef: vr jan 12, 2018 7:54 pm Mooie plaatjes! Die hippels zijn wel erg speciaal, daarom ga ik voor oktober.
Bedankt, dat gaan we inderdaad niet snel weer zien hier in de omgeving, denk ik zo :D
arnold
Berichten: 14486
Lid geworden op: di aug 21, 2012 2:51 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2017 Niels

Bericht door arnold »

Skôn overzicht!
N-spoor
Berichten: 162
Lid geworden op: za dec 23, 2017 11:42 pm

Re: Jaaroverzicht 2017 Niels

Bericht door N-spoor »

arnold schreef: di jan 16, 2018 8:05 pmSkôn overzicht!
Bedankt Arnold!
Plaats reactie