Jaaroverzicht 2017 Björn

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2017.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2017 <je forum (nick)naam>

Succes met de selectie!
Plaats reactie
BjörnNielsen
Berichten: 965
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Jaaroverzicht 2017 Björn

Bericht door BjörnNielsen »

Ondanks de fotoloze herfst van dit jaar bleek 2017 toch een mooi spoors jaar te zijn geworden. Vele highlights konden van het denkbeeldige lijstje worden gestreept, zoveel zelfs dat dat hier onmogelijk in twaalf foto's samen te vatten is.

Januari
Afbeelding
In tegenstelling tot vorige jaren stond de hobby in de eerste maand van 2017 op een vrij hoog pitje. Diverse bezoekjes bracht ik aan Limburg en er werd zelfs een zondagmiddag in het Belgische Warsage gespendeerd. Toch werd de foto van de maand dichter bij huis gemaakt. In de wintermaanden is het mogelijk op zondagmiddag de lege dolimetrein tussen Veendam en Onnen goed voor het licht te fotograferen, al moet deze dan niet twee uur of meer te vroeg rijden wat nogal eens gebeurd. Op zondag 15 januari vertrok de 6412 met -90 uit Veendam en kon de lange trein in Zuidbroek onder winterse omstandigheden worden vastgelegd.

Februari
Afbeelding
In de maand februari was het wat drukker op het werk waardoor ik wat minder tijd had voor de hobby. Door een fatale keuze bij Holten dubbelde ik de eerste mogelijke foto van een 4400 met ketels, maar dat werd in maart, april en mei goed gemaakt. De keuze van de maand viel daarom op de aardgascondensaat in Groningen. De 6416 van DB Cargo verlaat "stad" op weg naar Roodeschool en passeert hier tussen alle stapelwolken tot groot geluk in de zon ter hoogte van de British American Tabacco fabriek Niemeijer.

Maart
Afbeelding
De bollenvelden in Noord-Holland hebben mij altijd al aangetrokken. Dit jaar waren de mogelijkheden ivm een groot narcissenveld direct aan het spoor bij Sassenheim uitstekend. Het kostte me wel een extra poging maar op maandag 27 maart, toen de zomertijd net ingegaan was, lukte het dan toch de staaltrein Beverwijk-Kijfhoek-Hagen vast te leggen.

April
Afbeelding
De laatste twee weken van april stonden in het teken van de grote buitendienststelling bij Assen. Hierdoor werden de aan- en afvoertrein van DB Cargo cluster Onnen via Leeuwarden afgewikkeld. Saillant detail: DB Cargo heeft de tractie tussen Onnen en Zwolle Rangeer aan Locon uitbesteed. Op de eerste rijdag van de afvoertrein waren de omstandigheden het best en kon deze foto bij Veenwouden worden gemaakt. De tweede week was het vaak slecht weer en werd tot overmaat van ramp (voor de fotografen) de trein door ProRail uren later verlegd waardoor daglicht foto´s niet meer mogelijk waren. Een paar weken later ging Locon Benelux helaas failliet.

Mei
Afbeelding
Gedreven door het laatste transport van een NSB-treinstel werd de foto van de maand mei dan eindelijk een RRF 4400 met ketelwagens. De inmiddels bijna alledaagse trein kon op zaterdag 6 mei als gevolg van werkzaamheden op een niet alledaagse stek worden vastgelegd: bij de molen van Wijhe.

Juni
Afbeelding
In juni was het druk op het werk en waren ook het aantal mooie zonnige dagen spaarzaam, waardoor er geen foto's werden gemaakt. Gelukkig had ik eind april/begin mei de eerste buitenlandtrip erop zitten en die ging dit keer niet naar een hoog frequent bereden goederenlijn maar naar het vakantieschiereiland Sylt. Door lokkentekort rijden hier anno 2017 toch nog 218'en in het autotransport. Samen met de bonte samenstellingen van het RE-vervoer en de 218'en in de IC-dienst kon ik me hier 4 dagen uitleven. Bij het kruisingsstation Lehnshallig kon een in bloei staand koolzaadveld prima gecombineerd worden met een trein en zo werden op 30 april 2017 de DB 218 363 en 218 314 vereeuwigd.

Juli
Afbeelding
Omdat mijn vrouw d'r rijbewijs heeft gehaald kon voor het eerst met de auto op vakantie gegaan worden. Alvorens we de bijna-spoorloze Eifel in zouden rijden werden de eerste paar dagen aan de Rijn doorgebracht. Hier was het typisch zomerweer: af en toe zon maar ook veel wolken. Na een grijze dag trok het aan het eind van 12 juli gedeeltelijk open waardoor de zon even doorbrak. Hierdoor kon de Crossrail-trein Germersheim-Antwerpen in Boppard worden vastgelegd, die tot mijn geluk deze dag niet met een mintgroene 185 maar met de DE6308 reed.

Augustus
Afbeelding
Begin Augustus had ik nog vakantie terwijl mijn vrouw alweer aan het werk moest. Er werden flink wat zonnige dagen voorspeld en dus werd de tweede hobbytrip van het jaar gepland en dit keer zou het einddoel Tsjechië worden. Natuurlijk moest er eerst nog even het Duitse Elbedal bezocht worden maar op de woensdag besloot ik de grens over te gaan en een volledige week in Tsjechië te verblijven. Hoofddoel werden de in het weekend ingezette Bardotka's rond Praag. Zo zien we de 749 264 met vier gemoderniseerde dubbeldeksrijtuigen bij Petrov U Prahy passeren op weg naar Cercany.

September
Afbeelding
Eind september bood zich nog de mogelijkheid aan om drie dagen naar het Maintal te gaan, waar je werkelijk alles kan verwachten. Ik was er al weer flink wat jaren niet geweest en de modernisering heeft er inmiddels wel toegeslagen. Van de zeker vijf absolute hoogtepunten kies ik voor de zeer fraaie LTE 187 930 die met een ketelwagentrein bij Karlstadt passeerde.

Oktober (BONUS April)
Afbeelding
Omdat de nazomer nog enkele hobbytripjes toeliet moest ik dat bekopen met een zeer druk najaar op het werk, soms met werkweken van haast 80 uur. Daarom een bonus plaatje uit April. Naast de aan- en afvoertreinen van DB Cargo reden op Tweede Paasdag en de zondag daarop ook enkele onderhoudstreinen van NSR via het baanvak Groningen-Leeuwarden, omdat Onnen niet via Assen bereikbaar was. Wat betreft weersomstandigheden en geluk stak Tweede Paasdag er wel met kop en schouders boven uit. Zowel de heentrein naar Onnen (met 6 bakken ICM) als de terugtrein naar Leeuwarden (met 12 bakken VIRM) ging ondanks de vele wolken in de zon. Een van de fraaiste fotopunten is het molentje bij Visvliet, alwaar de 6416 met de overbrengingsrit in een zongaatje een haast verkleumde groep fotografen erg blij maakten. Het (overigens gezellige) lange wachten werd beloond.

November (BONUS Augustus)
Afbeelding
De Tsjechië-reis wilde ik perse beginnen in het Duitse deel van het Elbedal omdat hier vaak Tsjechische diesellocomotieven tractie geven aan treinen die de grens moeten worden overgezet. Op de heerlijk zonnige 1 augustus konden de 742 260 + 742 529 van IDS Cargo met een suikertrein bij Krippen op de foto worden gezet.

December (BONUS Augustus)
Afbeelding
Lang getwijfeld tussen een bonusplaat uit het Maintal of IRP op de Maaslijn maar uiteindelijk viel de keuze toch op de start van Independent Rail Partner met fraaie roze G2000'en. Toen eind augustus deze chartertrein naar Köln Messe Deutz vanwege werkzaamheden op creatieve wijze werd omgeleid via de Maaslijn stond half hobbyend Nederland vroeg op om dit vast te leggen. Het zonnetje deed ook aardig zijn best en zo konden de 2101 met de 186 293 (ook een van de nieuwe highlights van dit jaar) worden vastgelegd bij het binnenrijden van Venray.

Via deze weg wens ik iedereen fijne Kerstdagen toe en een gelukkig, gezond en mooi hobbyjaar 2018 toe!
Saitzee
Berichten: 587
Lid geworden op: zo mar 10, 2013 8:56 am

Re: Jaaroverzicht 2017 Björn

Bericht door Saitzee »

Leuke serie kerel! Vooral Crossrail wel de mooiste :)
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2017 Björn

Bericht door VinceCargo »

Prachtige plaatjes Björn !
Geen handvol, maar een land vol
arnold
Berichten: 14489
Lid geworden op: di aug 21, 2012 2:51 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2017 Björn

Bericht door arnold »

Fraaie serie Björn! En fijne feestdagen gewenst
N-spoor
Berichten: 162
Lid geworden op: za dec 23, 2017 11:42 pm

Re: Jaaroverzicht 2017 Björn

Bericht door N-spoor »

Mooie serie, april is mijn favoriet!
Gebruikersavatar
kay-cee
Berichten: 1270
Lid geworden op: za aug 02, 2014 6:17 pm

Re: Jaaroverzicht 2017 Björn

Bericht door kay-cee »

Fraaie serie Björn! Maart is mijn favoriet.
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3958
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2017 Björn

Bericht door Jeroen »

Mooi kleurrijk overzicht! De plaatjes uit april zijn bijzonder fraai en uniek.
Bitter nun boik van ut zoipuh, dan nun bult van ut werkuh
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2017 Björn

Bericht door Ronnie »

Mooi jaaroverzicht. Maart en november zijn mijn favorieten.
Goed sporen. Daar houden we van.
wessele
Berichten: 757
Lid geworden op: do jun 13, 2013 11:27 am
Locatie: Waardenburg

Re: Jaaroverzicht 2017 Björn

Bericht door wessele »

April en april BONUS zijn voor mij de toppers!
TSNL250
Berichten: 966
Lid geworden op: zo nov 08, 2015 8:07 pm

Re: Jaaroverzicht 2017 Björn

Bericht door TSNL250 »

Top! april springt eruit
NS1707
Berichten: 386
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm

Re: Jaaroverzicht 2017 Björn

Bericht door NS1707 »

Fraaie serie, Björn! De foto's uit april zijn m.i. de leukste!
Staaijeren
Berichten: 265
Lid geworden op: di mei 03, 2016 6:41 pm

Re: Jaaroverzicht 2017 Björn

Bericht door Staaijeren »

mooie gevariëerde foto's
Foto's op Flickr
Plaats reactie