Jaaroverzicht 2017 Jeroen

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2017.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2017 <je forum (nick)naam>

Succes met de selectie!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3958
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Jaaroverzicht 2017 Jeroen

Bericht door Jeroen »

Het is weer tijd voor het jaaroverzicht.

Januari
Afbeelding
In de vroege ochtend van 17 januari werd afgereid naar Kaldenkirchen. Het doel was om de toen nieuwe Cargobeamer vast te leggen. Toen ik aankwam in Kaldenkirchen rolde vanuit Millingen de lege kalktrein binnen. Deze moest Eurobahn naar Venlo voor laten gaan. Terwijl de opkomende zon de lucht prachtig koper kleurt, staan B Logistics 7789 + 7785 met lege kalktrein in Kaldenkirchen te wachten op vertrek naar Venlo en het Belgische Yves-Gomezée.

Februari
Afbeelding
Op 13 februari was de fraaie RRF hommel (toen nog de enige) als losse loc gespot naar Duitsland. Wat betekende dat hij onderweg was naar Köln-Eifeltor en ongeveer 4 uur later terug zou moeten komen met trein. In Dülken werd de trein opgewacht. Zo'n 4 uur later kwam RRF de bocht omgevlogen met een fraaie graantrein. Trouwens tot nu toe enige keer dat ik een hommel met een graantrein zag. Na de klik kon de trein nogmaal opgewacht worden in Hegelsom. RRF 561-03 met graantrein onderweg naar Antwerpen bundel Angola, langs Hegelsom.

Maart
Afbeelding Een combinatie waar ik al langere tijd op aasde kon ik op 22 maart 2017 voor mijn lens krijgen. Europorte 4185 005 + 4185 007 met beladen kalktrein uit Flandersbach naar Saarbrücken, langs Bösinghoven.

April
Afbeelding
Er is ook aan de liefhebbers van bedieningen gedacht. :P In april moest ik diverse keren in Düsseldorf zijn, dus werd van de gelegenheid gebruik gemaakt om de fotogenieke haven van Neuss in te duiken. Toen ik een paar dagen eerder door de haven reed, was ik helaas net te laat voor de fraaie bediening bij Thywissen. Op 24 april 2017 kon ik in de herkansing. RheinCargo DH715 haalt 2 ketelwagens uit bij Thywissen en plaatst deze tijdelijk op het raccordement. Voor de liefhebbers van Nederlandse bedieningen. Ga de grens over. Düsseldorf en Neuss Hafen zijn aanraders.

Mei
Afbeelding
Mei was een lastige keuze. in mei hadden leuke dingen in het zuiden. Duo 77 in Lineas kleuren, de terugkeer van de UBC containertrein, de eerste de Lineas 186 en nog een aantal dingen. Maar op 6 mei kon ik twee vliegen in één klap slaan. Op deze stond de laatste overbrenging van een gereviseerd Noors treinstel gepland. De overbrenging werd gereden door de Captrain 1618. Zowel het Noors treinstel als de 1618 had ik nog eerder, daarom werd afgereisd naar Haarlem. Captrain 1618 met NSB BM73 treinstel 73007 van Haarlem naar Bad Bentheim, langs de grote groep fotografen in Haarlem-Spaarnwoude.


Juni
Afbeelding
Op 14 juni stond er weer eens een dagje Rhein gepland. Na ruim 2 jaar werd weer eens de fraaie stek aangedaan in Braubach. De zeer fraaie Bayerbahn 140 438 met de bekende Henkelzug uit Langenfeld naar Wassertrüdingen, slingert langs Braubach.


Juli
Afbeelding
In juli heb ik in mijn ogen een mooier plaatje, maar ik vond deze meer geschikt voor het jaaroverzicht. In 2017 verscheen IRP op het Nederlandse spoor. De vervoerder staat bekend om haar vloor roze smalbek G2000's. IRP laat zich nauwelijks zien in het zuidoosten van het land, maar op 19 juli dook IRP een keer op in het zuiden. Dankzij een melding van Arnold kon ik IRP opwachten in mijn achtertuin. IRP 2101 met keteltrein uit de Rotterdamse haven op weg naar Duitsland, door Helmond.

Augustus
Afbeelding
Voor augustus was de keuze simpel. De Lineas class 66 in Welkenraedt. Door werkzaamheden op de Montzenroute was ruim een maand de Montzenroute gesperd, waardoor diverse treinen werden omgeleid. Enkele treinen werden omgeleid via het enkelsporig lijntje tussen Montzen en Welkenraedt, waar normaal niks rijdt. Op 14 augustus 2017 stond de Hermalle kalktrein gepland om via Welkenraedt om te rijden. De fraaie Lineas 513-10 met beladen kalktrein uit Hermalle-sous-Huy via Welkenraedt naar Oberhausen-West. Het zat een keer mee, want na de klik verdween de zon achter de wolken.

September
Afbeelding
Deze maand stond op hobbygebied in het teken van de nieuwe Ekol-trein. Die door werkzaamheden een hele maand omgeleid werd via Venlo en Roosendaal. Het gunstige was dat deze trein vrijwel elke rit bij daglicht door Nederland reed, daardoor kon er maximaal op gejaagd worden. Crossrail 186 268 (in de kleuren van moederbedrijf Rhenus) met vol beladen Ekol-trailertrein uit het Italiaanse Triëst naar het Belgische Zeebrugge, langs Heierhoeve. In 2022 komt op het weiland rechts, de grootste binnelandse spoorterminal van Nederland te staan.

Oktober
Afbeelding
Deze maand was niet zo interessant, totdat de Belgen besloten om een HSL class 66 goudkleurig te gaan bestickeren. Weer een nieuw jachtobject erbij. Op 25 oktober gingen we er ook achteraan. Doordat HSL in deze maand elke werkdag een suikertrein reed tussen Aachen en Antwerpen, was de kans zeer groot dat we hem zouden treffen. HSL 653-07 met beladen suikertrein van Aachen naar Antwerpen, passeerst keurig op tijd de stek in Wonck.

November
Afbeelding
De keuze moest gemaakt worden uit Lineas 513-10 in Budel of het Angertal. Omdat ik Lineas al in augustus in het overzicht heb, koos ik voor het Angertal. In november reed enkele weken op zaterdagen de Flabaka op de Angertalbahn met een 294. Op 11 november voorspelde ze mooi grijs weer en schatte ik in dat de herfstkleuren op zijn mooist waren, dus vertrokken we naar het Angertal. Na ruim 2 in regen hebben gestaan (stek is niet bereikbaar met auto) passeert DB Cargo 294 669 met beladen kalktrein voor Tata Steel door het fraai gekleurde Angertal t.h.v. Eggerscheidt.

December
Afbeelding
Het jaar sluit ik af met een sneeuwfoto. In december 2017 nam NS afscheid van de DM’90 en sloot daarmee ook het dieseltijdperk af. Treinstel 3426 is bestemd voor het Spoorwegmuseum en nam op 10 december een afscheidsroute naar de opslagloods in Blerick. Samen met Rob en Arnold reden we om die reden naar de Achterhoek. In zware sneeuwbui is NS 3426 onderweg van Zwolle via Winterswijk naar Blerick en passeert Didam.
Bitter nun boik van ut zoipuh, dan nun bult van ut werkuh
Gebruikersavatar
CFL1800
Berichten: 2282
Lid geworden op: vr aug 31, 2012 10:30 pm

Re: Jaaroverzicht 2017 Jeroen

Bericht door CFL1800 »

Fraaie serie Jeroen.
Gebruikersavatar
kay-cee
Berichten: 1270
Lid geworden op: za aug 02, 2014 6:17 pm

Re: Jaaroverzicht 2017 Jeroen

Bericht door kay-cee »

Leuke serie!
Thijmen1999
Berichten: 2249
Lid geworden op: ma aug 11, 2014 9:48 am
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2017 Jeroen

Bericht door Thijmen1999 »

Mooie foto’s!
Twente, de mooiste regio in Nederland.
N-spoor
Berichten: 162
Lid geworden op: za dec 23, 2017 11:42 pm

Re: Jaaroverzicht 2017 Jeroen

Bericht door N-spoor »

Mooi overzicht, februari is mijn favoriet!
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2017 Jeroen

Bericht door Ronnie »

Leuk overzicht. Juni is mijn favoriet.
Goed sporen. Daar houden we van.
TSNL250
Berichten: 966
Lid geworden op: zo nov 08, 2015 8:07 pm

Re: Jaaroverzicht 2017 Jeroen

Bericht door TSNL250 »

Leuk, veel variatie
ijzeren rijn 82
Berichten: 805
Lid geworden op: zo sep 09, 2012 10:00 am

Re: Jaaroverzicht 2017 Jeroen

Bericht door ijzeren rijn 82 »

Netjes Jeroen !
KvdLee
Berichten: 472
Lid geworden op: zo mei 26, 2013 4:47 pm

Re: Jaaroverzicht 2017 Jeroen

Bericht door KvdLee »

Mooi overzicht, met januari als mijn favoriet!
ov_wijzer
Berichten: 926
Lid geworden op: do nov 15, 2012 2:39 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2017 Jeroen

Bericht door ov_wijzer »

Leuk Jeroen. Leukste vind ik Augustus, erg leuk dat dat lijntje weer even werd gebruikt voor cargo's!
Staaijeren
Berichten: 265
Lid geworden op: di mei 03, 2016 6:41 pm

Re: Jaaroverzicht 2017 Jeroen

Bericht door Staaijeren »

leuk en fraai overzicht
Foto's op Flickr
Gebruikersavatar
derquinho
Berichten: 498
Lid geworden op: wo okt 08, 2014 1:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2017 Jeroen

Bericht door derquinho »

Heel mooi! Juni is voor mij de topper: een van de mooiste fotopunten van Duitsland en dan met een van de mooiste goederentreinen van Duitsland!
Plaats reactie