Jaaroverzicht 2016 | Dewey

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2016.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2016 <je forum (nick)naam>

Succes met de selectie!
Plaats reactie
Dewey
Berichten: 100
Lid geworden op: za mar 01, 2014 10:30 am

Jaaroverzicht 2016 | Dewey

Bericht door Dewey »

Mijn eerste jaaroverzicht sinds 2014 op Sion is bij deze een feit. 2016 is het eerste (gehele) jaar waarin ik met de auto alleen op pad mocht, wat de hobby een stuk makkelijker maakte. Ook heb ik mijn VWO-diploma gehaald en de daarop volgende lange zomervakantie werd deels voor de hobby gebruikt. In september begon ik met de studie Bewegingswetenschappen aan de Rijksuniversiteit in Groningen en kreeg ik het een stuk drukker. Zodoende heb ik in de maand oktober helemaal niks aan de hobby gedaan. Het krijgen van mijn Studenten-OV en het verhuizen naar Groningen in november zorgde ervoor dat ik in het laatste half jaar alleen in Nederland actief ben geweest. Iets wat voor mij tamelijk uniek is.

Januari

Afbeelding

Het jaar begon rustig met slechts 1 hobbydagje in de Tussenklappenpolder. Helaas kwam de beoogde Bauer-trein pas in het donker in Veendam aan waardoor ik jullie slechts dit plaatje van de 322 van Arriva op weg van Groningen naar Veendam kan voorschotelen.

Februari

Afbeelding

Drie jaar lang heb ik meerdere pogingen gedaan om één van de Oldenburger 225'ers te fotograferen. Deze machines hebben enkele jaren lang de zwaveltreinen tussen Großenkneten en Brake/Oldenburg vervoerd. Ook de zwaveltrein van/naar Geleen hebben achter deze machines gehangen. Sinds 2014 was de planmatige inzet van deze machines in het zwavelverkeer ook voorbij en werd deze dienst overgenomen door Gravita's. Zelden werden de locs nog ingezet en stuk voor stuk werden de overbodig geworden machines dan ook buitendienst gesteld. Zodoende waren begin 2016 alleen de 225 803 en 809 nog over in Oldenburg om als reserve te dienen voor de nieuw verkregen Class 77's die het kolenvervoer van Wilhelmshaven naar Bremen verzorgden. Dankzij een tip van een kennis uit de regio vernam ik dat op 28 februari de kolentrein niet met een class 77 gereden zou worden, maar door de beide 225'ers. Zo kon ik dus eindelijk deze locserie afstrepen met deze foto van het Oldenburger Powerpack met de kolentrein van Wilhelmshaven naar Bremen vlak onder Sande. Momenteel is de 225 809 de enige nog actieve loc uit de baureihe 225 bij de DB.

Maart

Afbeelding

In 2016 verdwenen ook de locs van baureihe 139/140 van het toneel bij DB Schenker. Begin maart was het nog niet zover en kon ik 139 314 met de gemengde trein van Beddingen naar Seelze vastleggen in Ahlten.

April

Afbeelding

Jaar op jaar krimpt het inzetgebied van de baureihe 218. Zo namen halverwege 2016 de nieuwe diesel Traxxen van DB de diensten voor de Sylt-Shuttle tussen Niebüll en Westerland haast compleet over. In April kon ik het koppeltje 218 314 & 218 345 nog vastleggen in Morsum als deze net de Hindenburgdamm zijn overgestoken.

Mei

Afbeelding

"Totgesagte fahren länger!" Zoals de Duitsers dat zo mooi kunnen zeggen, want ook in mei mocht het Oldenburger Powerpack weer eens opdraven om de kolentrein van Wilhelmshaven naar Oberhausen tot aan Oldenburg te slepen. Met aan de haak de laatste kolentrein van het seizoen kon ik de 225 803 en 809 vastleggen naast het voormalige seinhuis van Sande.

Juni

Afbeelding

Op een prachtige zondag in juni kon ik bij het uitrij sein van Risum-Lindholm DB 628 503 als D1425 onderweg van Westerland (Sylt) naar Bredstedt fotograferen.

Juli

Afbeelding

De brug over de Fichtelnaab is in mijn ogen de mooiste fotostek aan de spoorlijn Marktredwitz - Nürnberg. Tot ons geluk was het bij de eerste poging al raak. Zo konden wij de 232 609 met een korte, maar fraaie, trein uit Cheb naar Nürnberg vastleggen op de 135 meter lange brug.

Augustus

Afbeelding

Met een ongekend lange afvoertrein van Onnen naar Rotterdam had de 1616 eens de eer om een echte trein te trekken. Vaak bestaat deze trein uit slechts 9/10 wagens, op de 18e van augustus waren het er echter 23 (!). Naast de gebruikelijke wagens uit Roodeschool en Delfzijl werd ook een sleep DBM wagens uit Veendam en twee 2-assige ketelwagens uit Delfzijl meegenomen. Deze ketelwagens werden ingezet voor het vervoer van/naar Akzo, maar helaas is dit vervoer gesneuveld en werden de wagens weggevoerd uit het noorden.

September

Afbeelding

Deze maand begon mijn studentenleven dan eindelijk en daarbij hoort ook het gratis reizen met het openbaar vervoer. Hier werd in het begin dan ook dankbaar gebruik van gemaakt. Echter blijf ik voor de foto van deze maand nog redelijk dicht bij huis. Met aan de haak alleen wagens uit Delfzijl is de 1616 net vertrokken uit Onnen op weg naar Rotterdam als deze in de boog bij Glimmen kon worden vastgelegd.

Oktober

In oktober werden helaas geen foto's gemaakt.

November

Afbeelding

Net als in 2015 reden ook in 2016 weer enkele bloktreinen met bietenpulp naar Onnen. Waar deze in 2015 met extra treinen naar Delfzijl werden vervoerd ging het vorig jaar wat anders. Dit maal werden de bietenpulp wagens in twee gedeelten meegenomen in de reguliere aan- en afvoertreinen naar Delfzijl. Door andere verplichtingen zat er niets anders op om deze trein op de 11e van deze maand in Groningen zelf op te wachten. Zodoende zien we dus de 6418 met de afvoertrein uit Delfzijl bestaande uit 3 wagens van FMC en 12 bietenpulpwagens de tabakfabriek van Niemeijer in Groningen passeren op weg naar Onnen.

December

Afbeelding

Zoals al gezegd werden de bietenpulp trein tussen Onnen en Duitsland via Bad Bentheim in bloktreinen vervoerd. Meestal werd hiervoor een 6400 ingezet. Op 7 december was deze dienst echter aan de 1615 bedeeld, welke we hier zien bij vertrek uit Onnen.

Bonus:

Afbeelding

Een deel van de zuidelijke binnenring van Berlijn was in de zomer van 2016 nog klassiek beveiligd. Altijd interessant dus om eventjes te kijken. Zo troffen wij per toeval deze lege grindtrein aan in Berlin-Neukölln welke net door een locomotief van de Neukölln-Mittenwalder Eisenbahn was aangebracht. Aan de andere kant van de trein zette zich de 232 079 van de DB. Welke op de foto net weer wordt opgestart om de trein naar rangeerterrein Berlijn-Nordost te brengen.

Misschien een iets ander overzicht dan van de meeste mensen hier, maar ik hoop dat het toch in de smaak valt en hopelijk op naar nog meer jaaroverzichten van mij hier.

Groeten Dewey
Laatst gewijzigd door Dewey op di jan 24, 2017 5:52 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2016 | Dewey

Bericht door Ronnie »

Mooi DB-overzicht. Januari en februari zijn mijn favorieten.
Goed sporen. Daar houden we van.
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2016 | Dewey

Bericht door VinceCargo »

Tot je laatste foto vreesde ik voor een privaatloos (cargo dan..) overzicht, de laatste maakt het helemaal goed wat mij betreft. Gaaf!
Geen handvol, maar een land vol
Dewey
Berichten: 100
Lid geworden op: za mar 01, 2014 10:30 am

Re: Jaaroverzicht 2016 | Dewey

Bericht door Dewey »

Bedankt Ronnie en Vincent!

De loc op de laatst foto draagt dan nog wel de kleuren van EWR, maar rijdt al een poosje voor DB.
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2016 | Dewey

Bericht door VinceCargo »

Potver! :D :lol:
Geen handvol, maar een land vol
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3406
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht 2016 | Dewey

Bericht door Rens »

Mooi rood is niet lelijk ;) Leuk jaaroverzicht.
Dewey
Berichten: 100
Lid geworden op: za mar 01, 2014 10:30 am

Re: Jaaroverzicht 2016 | Dewey

Bericht door Dewey »

Bedankt Rens!
wessele
Berichten: 757
Lid geworden op: do jun 13, 2013 11:27 am
Locatie: Waardenburg

Re: Jaaroverzicht 2016 | Dewey

Bericht door wessele »

Mooie serie hoor! Vooral het lokale aandeel kan ik erg waarderen ;-)
Dewey
Berichten: 100
Lid geworden op: za mar 01, 2014 10:30 am

Re: Jaaroverzicht 2016 | Dewey

Bericht door Dewey »

Bedankt Wessel!
Gebruikersavatar
trein1985
Berichten: 541
Lid geworden op: za mar 29, 2014 9:33 pm

Re: Jaaroverzicht 2016 | Dewey

Bericht door trein1985 »

leuke jaar overzicht
Plaats reactie