Jaaroverzicht 2016 Peter1978

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2016.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2016 <je forum (nick)naam>

Succes met de selectie!
Plaats reactie
Peter1978
Berichten: 75
Lid geworden op: wo feb 03, 2016 10:39 am
Contacteer:

Jaaroverzicht 2016 Peter1978

Bericht door Peter1978 »

Van mijn kant ook nog even een foto jaaroverzicht van 2016 wat een prima fotojaar was!

Januari
Het jaar begon meteen goed toen op een zonnige ochtend de Poznan-shuttle flink vertraagd was waardoor deze in Twente fraai voor de zon reed én met een ERS vlaggenlok!
Afbeelding
ERS 189 212 met vertraagde Poznan-shuttle 42331 bij Zenderen op 8 januari 2016

Februari
Voor februari werd de keuze al lastiger omdat ik naast deze ook nog een fraaie plaat van de 1312 heb gemaakt bij Gildehaus en de Vectron-proefritten op de Hanzelijn heb kunnen fotograferen. De keuze is echter toch op de IntEgro 155'er gevallen die op 17 februari bij Salzbergen onderweg was met een houttrein uit Coevorden. De stek bij Salzbergen heeft toch regelmatig een verrassing in petto, al kan het hier ook erg rustig zijn.
Afbeelding
IntEgro 155 045 met houttrein bij Salzbergen op 17 februari 2016

Maart
In maart viel het begin van het voorjaar wat tegen maar op 17 maart was het toch fraai weer om even naar de oosterburen te gaan. In 2016 reed de Baureihe 139/140 voor het laatst in vaste dienst voor DB Cargo en ze waren nog regelmatig te zien voor de autotreinen naar Emden. Inmiddels zijn deze diensten overgenomen door de Baureihe 143.
Afbeelding
DB Cargo 139 132 met autotrein bij Osterledde op 17 maart 2016

April
In het voorjaar startte ook de inzet van IC2 stammen getrokken door de Baureihe 146.5 van DB Fernverkehr op de Emslandstrecke wat weer fraaie fotomogelijkheden oplevert.
Afbeelding
DB 146 572 met IC2 als IC 2201 bij Bernte op 11 april 2016

Mei
In mei stond ik te wachten op de Ems-Isar-Express bij Osterbrock voor een betere foto van de Vectron, maar die bleek weer eens flink te laat te zijn. In het pad zat wel een andere trein, een beladen autotrein met de fraai bestickerde Sunrail 140'er!
Afbeelding
EVB/Sunrail 140 002 met BLG autotrein bij Osterbrock op 9 mei 2016

Juni
In juni kreeg het weer helaas een erg wisselvallig karakter, maar in het eerste weekend was het nog wel fraai weer en kon ik bij Zenderen Captrain met een beladen autotrein vastleggen. De rest van de maand was helaas ronduit slecht.
Afbeelding
Captrain 1621 met Gefco autotrein 46270 bij Zenderen op 5 juni 2016

Juli
Juli verliep ook erg wisselvallig waardoor de hoogzomer van 2016 toch wel erg teleurstellend was. Gelukkig was het op 19 en 20 juli wel even fraai zomerweer wat overigens alweer vrij snel resulteerde in onweersbuien. Op 20 juli lukte het me wel om een betere plaat van de e.g.o.o. Vectron te maken op de mooie fotostek te Lingen met de watertoren op de achtergrond, al leek het er op dat het ook deze keer mis zou gaan omdat er door een of andere verstoring vrijwel niets meer uit het noorden kwam en ondertussen kwam er vanuit het zuidwesten ook al bewolking opzetten van de onweersbuien die alweer een einde gingen maken aan deze korte zomerse periode. Nu maar hopen dat de toelating van de Vectron MS in Nederland ook snel rond is...
Afbeelding
e.g.o.o. 193 803 met Ems-Isar-Express DGX 69424 te Lingen op 20 juli 2016

Augustus
Halverwege augustus knapte het weer enorm op waardoor we toch nog een langere periode met fraai zomerweer kregen. Na wederom diverse keren naar Duitsland geweest te zijn stond ik op de 30 augustus langs de Hanzelijn voor de afname van de tweede serie NS Traxx'en die op diverse dinsdagen enkele slagen Watergraafsmeer - Zwolle reden via de Hanzelijn.
Afbeelding
NS 186 032 met ICRmh stam 16511 en achterop de 186 034 tijdens een afnamerit bij Dronten op 30 augustus 2016

September
Op 8 september was ik in de gelegenheid om een middagje te fotograferen bij Kaarst waar ik o.a. deze in vrijwel originele staat teruggebrachte 215 tegenkwam.
Afbeelding
Railsystems RP 215 001 met beladen Eanos'n bij Kaarst op 8 september 2016

Oktober
In oktober begon de herfst alweer te naderen en werd het weer snel minder. Op zondag 16 oktober was het echter nog wel mooi zonnig weer waardoor de herfstkleuren mooi uitkwamen.
Afbeelding
DB Cargo 145 048 met Volvo-trein 46251 bij Salzbergen op 16 oktober 2016

November
Eind november was het ook een paar dagen mooi weer en kon ik in de omgeving van Zwolle nog enkele FLIRT3 stellen vastleggen, ver buiten het inzetgebied waarvoor ze besteld zijn, waaronder deze twee stellen voor de concessie van Arriva in Limburg.
Afbeelding
Arriva FLIRT stellen 451 en 461 bij Hattemerbroek op 29 november 2016

December
Op 5 december stond ik opnieuw een paar uur bij Salzbergen waar nu het erg rustig was, maar waarbij de enige interessante trein wel werd getrokken door de V200 van de Bocholter Eisenbahngeselschaft.
Afbeelding
BEG 221 135 met Eiffage kettinghor bij Salzbergen op 5 december 2016

Tot zover mijn jaaroverzicht met deze keer van elke maand wel wat. Klik voor een betere versie op de link onder de foto. Bij het verkleinen pas Flickr helaas wat te veel verscherping toe.
Mijn foto's op Flickr
Bert13
Berichten: 2534
Lid geworden op: ma mei 26, 2014 9:38 am
Locatie: Limmen (Cas)
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2016 Peter1978

Bericht door Bert13 »

Extreem zonnig overzicht, mooi!
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2016 Peter1978

Bericht door Ronnie »

Mooi overzicht. Februari en mei zijn mijn favorieten.
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Railleon
Berichten: 1093
Lid geworden op: zo mei 26, 2013 7:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2016 Peter1978

Bericht door Railleon »

Heel fraai. Ook bij mij zijn feb. en mei favoriet.
Plaats reactie