Jaaroverzicht 2016 | Peter

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2016.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2016 <je forum (nick)naam>

Succes met de selectie!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7618
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Jaaroverzicht 2016 | Peter

Bericht door Peter »

Ondanks de enorme drukte op en rondom het werk heb ik er toch nog voor kunnen zorgen dat er iedere maand een zon plaatje gemaakt kon worden. De selectie van 2016:

Januari

Afbeelding
Deze maand ging er niet zo heel veel in de zon in de weekenden, maar gelukkig ging Locon met de Retrack-trein wel in de zon bij Dordrecht-Zuid die deze dag een mooie bonte samenstelling had. 23 Januari 2016

Februari

Afbeelding
Na het daverend succes van Ronnie's wintertripje 2015 heb ik mij dit jaar ook aangemeld/uitnodigt. :lol: Gelijk hebben we er de upgrade ingegooid door behalve Oostenrijk ook nog half Zwitserland erbij te pakken. Echter een van de boeiendste dagen in deze trip was toch wel de zaterdag in Tirol. Deze dag stonden nl. de skitreinen uit Nederland en Duitsland op het programma. Ondanks de matige voorspellingen in de voorafgaande dagen bleek het toch prachtig weer te worden in de eerste paar uren van de dag met een hoop Neuschnee (ja dat is een vakterm geworden). De eerste van de drie treinen kwam onder groot (Hollands) gezelschap door en was direct een van de leukste met een Lokomotion 139 en oude EETC wagens aan de lok. 20 Februari 2016

Maart

Afbeelding
In Maart was er enkele weekenden geen verkeer mogelijk via de grens van Venlo. Dit zorgde ervoor dat een aantal treinen met eindebestemmingen in Limburg een tourtje door Nederland maakte. De fraaie Wetron huckepack-trein naar Venlo mocht ook een alternatieve route afleggen. Met behulp van Taxi Cuijpers werd er een snelle verbinding geboden naar America en kon deze trein in een mooie zonnetje worden vastgelegd. 26 Maart 2016

April

Afbeelding
Op een zonnige zaterdag ochtend ben ik vroeg naar Waterschei gegaan om cargo's te klikken op het diesellijntje van de Genk-Goederen naar Genk-Zuid en Bilzen. Rond deze tijd kon men er nog een hoop treinen fotograferen die in een paar uur tijd kwamen. Een van de treinen was de lege schroottrein naar Kinkempois die op deze dag een van de laatste keren reed via deze route. Niet veel later na deze klik zou de tractie wisselen voor een ECR of DB 186 en zou de route dus ook anders worden voor deze trein. 9 April 2016

Mei

Afbeelding
Mei was een goede maand met veel mooie zon platen binnen en buiten Nederland. Ook werd er vanaf deze maand weer veel naar Nieuwstadt gegaan voor wat nawerktijd cargo's. Een van de doorkomsten was Rurtalbahn met een lange sleep gasketelwagens richting Marl. Enkele maanden na deze klik bleek dat deze platen nu niet meer zo makkelijk te maken zijn hier door een hoger hekwerk rond de paardenwei. 11 Mei 2016

Juni

Afbeelding
In Juni werd weer het jaarlijkse cargotripje ondernomen richting Oost Duitsland waarbij ook Tsjechië dit jaar werd aangedaan. Een van de mooiste foto's werd gemaakt in de laatste paar minuten van de dag vanaf de stuw bij Usti Nad Labem en waren een koppel AWT duikbrillen met een sleep ketelwagens richting het noorden. 7 Juni 2016

Juli

Afbeelding
In Juli zijn Ronnie en ik nog een keer gaan Interrailen. Deze keer hebben Wenen gebruikt als uitvalsbasis om een breed scala aan landen te bezoeken waarbij veel gebruikt werd gemaakt van Railjets en andere EC's. Een van de dagen werd Tsjechië aangedaan aan de bekende lijn van Kolín naar Česká Třebová (bekend van de webcam bij Choceň). Waar de dag nogal bewolkt en koud begon (zeker zonder jas :-)) ) werd het langzaam maar beter zonnig en een stuk warmer. Tussen alle reizigerstreinen zaten ook een aantal fraaie (private) cargo's. Een van deze toppers was een trein met een oranje randje, een graantrein van Hongarije naar Rotterdam met als tractie twee LTE Vectrons die met gepaste snelheid door de S-bocht kwam gekropen bij Parník. 7 Juli 2016

Augustus

Afbeelding
In Augustus werd er weer veel in de buurt gehobbyd en moet goede reden. Zo stond deze maand in het teken van ECR nadat er weer een aantal diensten in het weekend zich bij daglicht lieten zien. Ervaring na dit jagen leert dat het gros van de loks nogal ranzig is en je beter voor de DB rode exemplaren kunt gaan die minder gevoelig zijn voor deze smerigheid. Zoals zo vaak op een gebroken zondag ben ik ook deze zondag weer richting L24 vertrokken voor de zondagse optocht. Deze dag wilde ik kijken of de aluminium onderdelen trein trein tussen Neuss en Calais ook deze dag mooi op tijd reed in de namiddag. Na in het begin van de middag al wat naar stekken gezocht te hebben rond Cheratte ben ik toch terug gereden naar het kerkhof bij Sint Martens Voeren aangezien er hier geen last was van begroeiing. Na niet al te lang hebben moeten wachten kwam met een kleine vertraging en keurig in een zon gat de zeer schone 186 332 over de brug gereden met de kenmerkende set van lange schuifwandwagens en wissellaadbakken. 14 Augustus 2016

September

Afbeelding
In September was er weer een zaterdag gemeld met goed weer. Aangezien ik al weer tijdje niet meer naar de Rheinstrecke was geweest en er weer een aantal nieuwe treinen waren bijgekomen werd er weer vroeg vertrokken. Een van de populaire treinen op dit moment was de containershuttle van Melzo naar Krefeld die sindskort met Hectorrail 151 reed. De trein was al vroeg aangemeld in Karlsruhe en werd dus het gesprek van de dag bij de meeste Duitse fotografen die ik toen heb gesproken. Na lang te hebben gewacht was de trein eindelijk traceerbaar vanaf Kaub en begon de stapel bewolking gelukkig ook wat op te lossen en zodoende kon de Hectorrail 162 001 in een mooie avond zonnetje worden geplaat bij Leutesdorf onder het toeziend oog van een hoop Duitse fotografen. 10 September 2016

Oktober

Afbeelding
In Oktober begon weer de omleidingsgekte tussen Krefeld en Köln waar weer veel mooie foto's zijn gemaakt. Zelf ben ik direct het eerste weekend gegaan omdat het goed weer was in de ochtend. Niet veel na aankomst begon het toch dicht te trekken bij Bösinghoven, maar gelukkig bleef er een zon straat ontstaan waar ik mooi gebruik van kon maken. Een van de treinen die nog op mijn lijstje op dat moment stond was de containershuttle van Duisburg naar Venissieux (bij Lyon) die sinds het najaar na lange tijd weer met SNCF Prima's rijdt i.p.v. van DB 185'ers. Ook deze zaterdag verscheen hij vol beladen in een op dat moment nog maar minimale zon straat waar deze relatief korte trein gelukkig net in paste. 8 Oktober 2016

November

Afbeelding
In November had ik relatief weinig tijd net als in December door een hoop extra repetities en concerten met de harmonie. Gelukkig waren er enkele zondagen waar ik geen repetitie had. Een van deze zondagen werd gebruikt om weer eens oldskool naar de Betuweroute te gaan. Ondanks dat het erg grijs was deze dag trok het toch goed open bij Giessendam rond het middag uur en kon op deze black Sunday enkele fraaie platen gemaakt worden met zwarte tractie waaronder de nieuwe Wolfurt-shuttle. Misschien nog wel leuker dan de Wolfurt-shuttle was de doorkomst van de Rheincargo DE683 met lege Roemeense kolenwagens op weg naar de Maasvlakte die ook prima in een najaarszonnetje op de foto ging. 27 November 2016

December

Afbeelding
Nadat de Arriva Flirts een half jaar in Amersfoort te hebben staan wachten was het op deze zaterdag eindelijk tijd voor de wisseling van de wacht. In vijf ritten werden de treinstellen overgereden van Amersfoort naar Maastricht, waarbij de eerste ritten met 3 treinstellen reden (iets wat men in de dienstregeling tot nu toe nooit ziet). Ondanks dat het in het overgrote deel van Nederland deze dag erg grijs en grauw was ging de eerste overbrengingstrein vanaf Midden-Limburg toch in de zon en zo ook in Geleen-Lutterade. Niet veel later na de eerste doorkomst werd het ook in Zuid-Limburg weer grijs en grauw en kon men weer naar huis toe gaan. 10 December 2016
“Hallo cargo!”
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3407
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht 2016 | Peter

Bericht door Rens »

Gewoon meer buiten- dan binnenland. Mooie zonnige serie!
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3958
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2016 | Peter

Bericht door Jeroen »

Mooie serie bij elkaar geklikt dit jaar.
Bitter nun boik van ut zoipuh, dan nun bult van ut werkuh
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21648
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2016 | Peter

Bericht door Ronnie »

Mooi jaaroverzicht. Misschien moet ik mijn keuze voor februari en juni nog eens heroverwegen. Wordt anders ook zo saai met steeds dezelfde foto's in de overzichten :lol: .
Goed sporen. Daar houden we van.
ov_wijzer
Berichten: 926
Lid geworden op: do nov 15, 2012 2:39 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2016 | Peter

Bericht door ov_wijzer »

Leuke serie, met voor mij, Mei als favoriet.
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2016 | Peter

Bericht door VinceCargo »

Februari en Juli zijn m'n favorieten, leuke serie!
Op die bewuste februari-dag heb ik overigens alleen maar zon gehad hoor :lol:
Geen handvol, maar een land vol
Hugeau
Berichten: 701
Lid geworden op: vr okt 05, 2012 10:47 am
Locatie: Miercurea Ciuc
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2016 | Peter

Bericht door Hugeau »

Prettige collectie Peter!
Gebruikersavatar
Railleon
Berichten: 1093
Lid geworden op: zo mei 26, 2013 7:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2016 | Peter

Bericht door Railleon »

Heel fraai overzicht!
Gebruikersavatar
mattias
Berichten: 680
Lid geworden op: wo apr 17, 2013 8:08 am
Locatie: Wervik (BE)
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2016 | Peter

Bericht door mattias »

Fraaie reeks!
Niet echt makkelijk om er een favoriet uit te kiezen.. Al ga ik toch Juli nemen.. ;-)
Foto's te bezichtigen op: Bfoto en Flickr
Dewey
Berichten: 100
Lid geworden op: za mar 01, 2014 10:30 am

Re: Jaaroverzicht 2016 | Peter

Bericht door Dewey »

Leuke serie! Zelf vind ik de plaat uit juni het mooist.
Plaats reactie